Olen lukenut elämässäni
melkoisen pinon dekkareita, ja kymmenisen vuotta sitten elin vaihetta, jossa en
paljon muuta lukenutkaan. Rakkaus lajityyppiin on yhä liekeissä, ja miksipä ei
olisi, onhan dekkarikin muuttunut edukseen vuosien saatossa. Monenlaista alalajia
on versonut dekkaribuumin myötä niin Suomessa kuin muuallakin.
Dekkareita luen ennen
kaikkea viihtyäkseni, päästäkseni irti arjesta. Mikä tahansa höttö ei
kuitenkaan kelpaa. Samoin kuin kaikessa viihteessä myös dekkarikirjallisuudessa
laatu on tärkeää. Hyvä, uskottava ja samalla jännittävä ja yllyttäväkin juoni
kuuluu tietysti peruskalustoon. Siihen saa mieluusti sitoa
yhteiskunnallisuutta, ihmissuhdekuvioita ja kenties jopa romantiikkaa.
Huumorikin on sallittua. Henkilöiden pitää olla eläviä ja tosia. Kielen pitää
olla sujuvaa, sellaista, ettei jatkuvasti tökkää virheisiin tai kummallisiin
kielikuviin. Runollista ja kaunista kieltä en niinkään dekkarilta kaipaa,
soljuvuus on tärkeämpää. Lukemisen pitää sujua vaivattomasti. Kaikesta tästä on
usein seurauksena, ettei kirjasta kovin paljoa jää käteen analysoitavaksi, kun
lukunautinto on siitä otettu. Juontakaan kun ei oikein paljon kannata
paljastaa.
Niinpä en oikeastaan
ihmettelekään, että luulin Marko Kilven
Kadotettujen olevan ensimmäinen
miehen tuotannosta lukemani teos (tai tarkalleen ottaen kuuntelemani, sillä
tämä tuli ahmittua äänikirjana). Tätä kirjoitusta varten kuitenkin lukaisin
Kilven esittelyn Wikipediasta,
ja sieltä selvisi, että Kilven esikoisdekkari oli nimeltään Jäätyneitä ruusuja (Nemo 2007). Nimi
alkoi soittaa jotakin pientä kelloa muistini hämärässä takanurkassa, ja kas,
löytyi tällainen muistiinpano (9.6.2008):
Marko Kilpi on
ammatiltaan poliisi ja dokumenttiohjaaja. Kaksinaisuus tulee esiin myös
esikoiskirjassa, koska päähenkilö Olli Repo on aloitteleva poliisi mutta
entinen mainosalan ammattilainen.
Olli on joutunut perehdyttämisjaksolle entiseen
kotikaupunkiinsa, kauas omasta perheestään. Kurjuutta lisää se, että oma isä
etsii hänet nopeasti käsiinsä, vaikka Olli ei halua olla hänen kanssaan missään
tekemisissä.
Kirjassa on paljon yksityiskohtaista poliisityön kuvausta ja
ammattiin liittyvää pohdintaa. Rikosjuonena on kummallisen terroristin
jahtaaminen. Mystinen mies tekee rikoksia sattumanvaraisesti kostaakseen
oikeuslaitoksen heikot rangaistukset kenelle tahansa. Olli pääsee miehen
jäljille, mutta kummallisesti isäkin ilmestyy yhä uudelleen esiin.
Rikollista jahdatessaan Olli selvittää myös oman perheensä
synkkää historiaa.
Kovin uskottavalta juoni ei vaikuta, mutta oma viehätyksensä
kerronnassa kyllä on.
Kirja sai siis Suomen
Dekkariseuran Vuoden johtolanka -palkinnon, mikä lienee yksi syy siihen, miksi
olen kirjan lukenut. Mitenkään kovin innostunut en ole selvästikään lukemastani
tuolloin ollut. Gummeruksen kustantama Kadotetut
ilmestyi vuonna 2009 ja oli Finlandia-palkintoehdokkaana, edustamassa sitä
”kevyempää” kirjallisuutta. Silloin en vielä kirjaan tarttunut, mutta nimi oli
jäänyt sen verran mieleen, että olen jossakin vaiheessa ostanut paperiversion,
siis ihan oikean kirjan, kirjahyllyyni. Lukematta se kuitenkin vielä oli, mutta
sitten onnekseni törmäsin tähän äänikirjaversioon kirjastossa. Sen parissa
onkin sitten yli viikko hurahtanut mukavasti, kun sitä on kuunnellut autossa
työmatkaseurana.
Kadotetuissa
päähenkilö on edelleen Olli Repo, konstaapeli, joka nyt vuorostaan itse on
perehdyttämässä harjoittelua suorittavaa poliisikokelasta työhön.
Valitettavasti kaikki vain ei suju ongelmitta, kun nuori mies ei tunnu lainkaan
ymmärtävän, mistä poliisin työssä oikein on kysymys. Kuten edellisessä, myös
tässä dekkarissa Kilpi pohtii paljon poliisin roolia ja työn mielekkyyttä sekä
muutenkin maailman menoa, kuten ihmisten loputonta julkisuudenkaipuuta ja
toimittajien sekä lakimiesten moraalittomuutta. Paikoin filosofoinnit
keskeyttävät toiminnan hieman hämmentävissä kohdissa.
Valittelin Jäätyneitten ruusujen juonen
epäuskottavuutta. Siitä ei voi valittaa Kadotetuissa. On vaikea sanoa, on se
hyvä vai paha. Tapahtumat nimittäin ovat kauheita, mutta valitettavasti maailma
ja Suomikin ovat muuttuneet sellaisiksi, että romaanin tapahtumat voivat
kevyesti olla realistisia. Kilpi myös viittaa suoraan oikeisiin kamaluuksiin,
niin kauppakeskuksessa räjähtävään pommiin kuin koulusurmiinkin. Vain sitä
oikeastaan alussa kummastelin, että Olli on järjestyspuolen konstaapeli, siis
peruspoliisi parhaimmillaan, mutta silti hän varsin syvällisesti uppoutuu
tutkittavina oleviin vakaviinkin rikoksiin. Yleensä dekkareissa näitä hommia
tekevät rikospuolen komisariot tai ainakin ylikonstat. Tätä samaa muuten
ihmettelee kirjassa Ollin esimies Boman, ja Olli selittää, että kaikkien
poliisien pitää olla kiinnostuneita kaikista rikoksista. Mikään poliisityön
asiantuntija en todellakaan ole, joten en tähän ota sen enempää kantaa.
Fiktiostahan on kuitenkin kyse.
Alussa Olli ja kokelas
Heikki kutsutaan paikalle, kun erään kerrostalon autotallissa puuhaillaan
jotakin epäilyttävää. Paikalta korjataan muiden ohella kolmetoistavuotias Tomi,
jonka vanhemmat ovat menestyneitä lääkäreitä. Vanhempien vaikutusvalta on niin
suuri, että lastensuojelutoimiin ei ryhdytä, vaikka tarve näyttäisi olevan
melkoinen.
Varsinainen juoni kuitenkin
käynnistyy, kun BB-talosta ulos potkittu pikkujulkkis Sami katoaa kesämökiltään
kesken saunomisen kuin tuhka tuuleen. Vaikka poliisi epäilee julkisuustemppua,
etsinnät aloitetaan. Toimintaa saadaan tarinaan, kun Ollin työtoveri on vähällä
jäädä poliisia pakenevan auton alle epäonnistuneessa pysäytysyrityksessä. Pian
tämän jälkeen toinen samantapainen tv-julkimo pahoinpidellään raa’asti
baarissa, ja autonromusta löytynyt sormenjälki yhdistyy rikokseen. Sitten
katoaa nuori nainen tanssitunnin jälkeen, ja poliisi pääsee tekijän jäljille.
Lukija tietää jonkin verran poliisia enemmän, sillä välillä tapahtumia kuvataan
Samin näkökulmasta.
Usein dekkarin ongelmana on
keskivaiheen junnaus. Sitä ei totisesti Kadotetuissa
ole. Olin hieman hämmentynyt, kun rikollinen oli jo telkien takana ja uhritkin
löytyneet, mutta levyjä oli vielä neljännes kuuntelematta. Rikoksen ratkeaminen
olikin tässä kirjassa vasta vaisua alkusoittoa loppuhuipennukselle, jossa
riittää niin toimintaa kuin jännitystä. Kilvellä ei ole kirjassaan mitään
turhaa, vaan kaikki mitättömältäkin vaikuttava liittyy lopulta yhteen.
Useaan otteeseen kirjaa
kuunnellessani ajattelin, että se muistuttaa monin tavoin Matti Yrjänä Joensuun
parhaita Harjunpää-dekkareita. Joensuu ei ihan suurimpia suosikkejani ole
ollut, mutta kuitenkin mies kirjoittaa laadukasta poliisiromaaniproosaa. Kilpi
ei ainakaan häviä vertailussa. Kilven kolmas dekkari Elävien kirjoihin ilmestyi tänä vuonna ja on parhaillaan
Savonia-palkintoehdokkaana. Sen verran symppikseltä Olli vaikuttaa, että pakko
on varmaan sekin lukea.
Erityiskiitos vielä Niko
Saarelalle, jonka luenta on nautittavaa ja sopii tähän kirjaan loistavasti.
Marko Kilpi: Kadotetut
Gummeruksen äänikirja 2010,
11 cd:tä. Lukija Niko Saarela.