Pohjoismaisten dekkaristien
kärkinimiin on vastedes laskettava myös tanskalainen Jussi Adler-Olsen.
Miehellä on takanaan monipolvinen ja sekalainen ura eri aloilta. Wikipedian
mukaan Adler-Olsen on opiskellut lääketiedettä, sosiologiaa ja elokuvan tekoa.
Takana on mm. kustannusalan töitä ja sarjakuvabibliografiaa sekä kaksi
tietoteosta Groucho Marxista 1980-luvulla. Taitoja on myös musiikin puolelta,
ja Adler-Olsen on toiminut kitaristina ja tehnyt sävellyksiäkin.
Kaunokirjallinen ura alkoi
1997 teoksella Alfabethusen eli
suomeksi Aakkostalo, joka sijoittuu
toisen maailmansodanaikaiseen Saksaan. Kaksi erikoistehtävää suorittamassa
ollutta brittilentäjää ammutaan alas Saksan yllä ja suljetaan mielisairaalaan.
Kriitikko Keijo Kettunen luonnehtii sitä lyhyesti karkeaksi ja epätasaiseksi
Helsingin Sanomien arvostelussa, joka varsinaisesti käsittelee Adler-Olsenin
toista teosta …ja hän kiitti jumalia.
… ja hän kiitti jumalia (tanskaksi … og hon takkede guderna, myöhemmin nimi on jostain syystä muutettu
ja alkuaan se on ollut Firmaknuseren)
ilmestyi Suomessa vuonna 2004. Tätä teosta Kettunen kuvailee ylipitkäksi,
verkkaisesti eteneväksi vyöryvän lukuromaanin henkeä tavoittelevaksi kirjaksi,
jossa on turhan tunteikkaita ihmissuhdedraamoja ja pseudofilosofointia. Ei siis
kovin mairittelevaa.
Ainakin tanskaksi on
ilmestynyt vielä trilleri Washington
dekretet, ennen kuin Adler-Olsen aloitti nk. Osasto Q -sarjan. Nyt lukemani Vanki
on sarjan aloitusosa, joka on ilmestynyt Tanskassa vuonna 2007 nimellä Kvinden i buret. Nimi siis kääntyisi
suoraan suomeksi Nainen häkissä.
Vanki on peruskuvioltaan
perinteinen poliisiromaani. Päähenkilö on Kööpenhaminan pääpoliisilaitoksen
rikospoliisin apulaiskomisario Carl Mørck. Mies on tutunoloinen hahmo
poliisiromaanien ystäville; työssään taitava mutta muuten monella tapaa estynyt
ja rajoittunut. Romaanin alussa Mørck siivotaan kierosti pois tieltä, koska
hänen ärtynyt olemuksensa saa koko osaston tutkijoiden työhyvinvoinnin
laskemaan alla arvostelun. Mørck ei tavallisestikaan taida olla mikään
herkullinen työtoveri, mutta nyt tilanne on kestämätön. Syynä on pari kuukautta
aikaisemmin tapahtunut katastrofi, jossa Mørckin tutkintaryhmää on ammuttu
rikospaikalla. Yksi hänen alaisistaan on kuollut tapauksessa ja toinen
halvaantunut kaulasta alaspäin loppuelämäkseen. Mørckiä osui ohimoon, mutta hän
pysyi tajuissaan koko välikohtauksen ajan. Nyt hän kärvistelee syyllisyyden
kourissa. Miksi hän ei vetänyt asettaan esiin vaan makasi toverinsa alla ja
teeskenteli kuollutta?
Kun Mørck on ehtinyt
työskennellä viikon sairauslomansa jälkeen, hänet ”ylennetään” uuden
erikoisosaston, Osasto Q:n päälliköksi. Toimitilat ovat laitoksen kellarissa,
ja mies on itse osaston ainoa työntekijä. Toimenkuvana on penkoa koko Tanskan
alueen selvittämättä jääneitä rikoksia. Mørck vaatii itselleen assistenttia, ja
toive täytetään palkkaamalla tehtävään Assad, syyrialainen poliittinen
pakolainen, joka tuo omaan toimistokopperoonsa paitsi rukousmaton myös joukon
valokuvia koko suvustaan. Mørck aloittaa rennosti ratkomalla päivät sudokua,
jos ei satu nukuttamaan. Assad sen sijaan vaikuttaa sietämättömän tehokkaalta.
Kun yläkerroksista alkaa lopulta valua paperinivaskoja Mørckin pöydälle, saa
Assad hänen mielenkiintonsa kohdistettua kauniin ja menestyneen poliitikko Merete
Lynggaardin katoamistapaukseen.
Merete Lynggaard on kadonnut
jäljettömiin laivalta, jolla hän on ollut matkalla Berliiniin aivovammaisen
veljensä kanssa. Tapahtumasta on jo ehtinyt kulua viisi vuotta. Vahvin teoria
on, että Merete on vahingossa pudonnut yli laidan ja kadonnut iäksi hyiseen
Itämereen. Tai sitten vammainen, puhekyvytön Uffe on tyrkännyt hänet.
Itsemurhamahdollisuuttakin on tutkittu, mutta sitä on pidetty
epätodennäköisimpänä vaihtoehtona.
Lukija tietää koko ajan
enemmän kuin Carl ja Assad. Jo prologina on kohtaus, jossa nimetön henkilö
havahtuu pimeästä ja tyhjästä tilasta. Ulospääsyä ei ole. Sen jälkeen aletaan
seurata vuoron perään nykyhetkessä ei vuoden 2007 keväällä haparoivia poliiseja
ja vankia, joka on ollut suljettuna häkkiinsä vuodesta 2002. Vanki on siis
Merete. Mutta kuka hänet on vanginnut ja miksi? Saavatko Carl ja Assad
arvoituksen ratkaistua ajoissa? Aika nimittäin käy vähiin, ja loppuratkaisu on
suorastaan piinaavan jännittävä.
Tavalliseen tapaan Mørck huomaa assistenttinsa kanssa varsin pian, että
alkuperäinen tutkinta on tehty karmaisevan hutiloiden. Jäljet ovat kuitenkin jo
varsin kylmät, mutta ahkera työ ja terävä ajattelu tuottavat vähitellen
tulosta. Tosin epäonneakin on matkassa. Poliiseja viivyttää esimerkiksi virus,
jonka valtionhallinnossa työskentelevä kuntauudistukseen suivaantunut
ohjelmoija on tartuttanut kaikkiin keskeisiin rekistereihin, kuten
väestörekisteriin. Muutenkin Tanskan yhteiskunnan ongelmat vaikuttavat tässä
kirjassa pelottavan tutuilta. Poliisia myllerretään toistuvilla
organisaatiouudistuksilla samaan aikaan, kun määrärahoista on jatkuva pula.
Yksiköitä siirrellään paikasta toiseen ilman näkyvää mieltä. Hallitus pysyy
vallassa, kunhan tupakka ja alkoholi pysyvät kohtuuhintaisina.
Löysin nettiä pikkuisen selailemalla mielenkiintoisen haastattelun, joka
Adler-Olsenista on tehty juuri tämän teoksen ilmestyttyä. Siinä kirjailija
kertoo monista tärkeistä ajatuksistaan kirjan kirjoittamisesta. Adler-Olsenin
isä työskenteli mielisairaaloissa ja hoitokodeissa, kun Jussi oli pieni. Niinpä
hän vietti osan onnellisesta lapsuudestaan varsin erikoisissa oloissa.
Well, before the psychoactive drugs came to Denmark ,
I lived in a mental-hospital where two of the doctors scared me more than the
troubled patients. In my father’s opinion, they treated the patients
unnecessarily harsh. Those two men in white were absolute powers in my world.
They were the ones with the injection-needles, the rubber things in their
pockets and the strong eye-glasses. One of them always started a meal by
drinking two raw eggs from a glass - THAT scared me, not the patients, and
since then I have been looking upon authorities with an absolute power to rule
over the lives of others with certain disgust. So yes: there is some reflection
to the hospitals of my childhood in Egely.
Egely on vammaisten hoitokoti, jossa Uffe
Lynggaardia hoidetaan Mereten katoamisen jälkeen. Carl Mørck vierailee hoitokodissa kahdesti, ja saa aikaan
melkoista kaaosta jälkimmäisellä käynnillään. Paikkaa ei mielestäni kuvailla
kovinkaan tarkasti. Väkivallan kuvailusta kirjoissaan Adler-Olsen sanoo
seuraavaa:
It is true that there are not many descriptions of
violence in my novels, and yet it IS there, only not in a detailed form. I have
a couple of dogmas in writing, and one of them is that the reader must have the
opportunity to create their own images from my not so detailed descriptions. I
call it the ‘missing voice’ in the story. If I continually try to challenge the
imagination of the readers, especially their individual psychological
experiences, I’m quite positive that we end up with not only a good read but
also a better understanding of the life and individuals around us. And THAT’S powerful.
Olen samaa mieltä. Vangissa on yllättävänkin vähän suoran väkivallan kuvausta, vaikka
hyvin raakaa väkivaltaa käytetäänkin. Pahinta on väkivalta, jota tehdään
häkkiin suljetulle Meretelle. Se ei ole niinkään fyysistä, vaikka sitäkin on,
vaan henkistä. Adler-Olsen on onnistunut siepatun mielenliikkeiden ja ahdistuksen
kuvauksessa loistavasti.
Merete takertuu hyviin
muistoihinsa pysyäkseen järjissään. Hän muistelee näkemiään elokuvia ja
lukemiaan kirjoja:
Hän oli maannut lattialla ja muistellut lukemiaan
kirjoja. Hän ajatteli niitä usein välttyäkseen pohtimasta elämää, joka hänellä
olisi voinut olla, jos hän vain olisi valinnut toisin. Kun hän ajatteli
kirjoja, hän pääsi hetkeksi toiseen maailmaan. Pelkkä paperin kuivuuden ja
karheuden tunne ja höyrystyneen selluloosan ja painomusteen tuoksu saattoivat
sytyttää hänessä kaipuun palon. Hän oli ajatellut kuvitteellista kirjastoaan
tuhansia kertoja ja valinnut kaikista maailman kirjoista sen ainoan, jonka
voisi varmasti palauttaa mieleensä sepittämättä sille jatkoa. Ei sitä, jonka
hän toivoi muistavansa, eikä sitä, joka oli tehnyt häneen suurimman
vaikutuksen. Hän valitsi sen ainoan sykähdyttävän kirjan, joka oli säilynyt
koskemattomana hänen kidutetussa muistissaan. Hänen äitinsä oli lukenut sitä
hänelle, ja hän itse oli lukenut sitä Uffelle. Nyt hän istui pimeässä ja ponnisteli
lukeakseen sitä itselleen. Pieni filosofinen karhu nimeltä Puh oli hänen ainoa
toivonsa, hänen turvansa mielipuolisuutta vastaan, nalle ja kaikki Puolen
hehtaarin metsän eläimet.
Vanki on
siis Osasto Q:n aloitusosa. Tanskaksi
sarjasta on ilmestynyt jo neljä osaa, Fasandebrærne
(2008), Flaskepost fra P. (2009) ja Journal 64 (2010). Näiden suomennoksia
siis jään odottelemaan. Odotellessa voi vierailla Jussi Adler-Olsenin
kotisivuilla.
Jussi Adler-Olsen: Vanki (Kvinden i buret)
Suom. Katriina Huttunen. Gummerus 2012. 424 s.
En uskalla nyt lukea tätä tekstiä, sillä itselläni on tämä kirja parhaillaan luettavana. Täytyy vaan todeta, että tempaisi kyllä heti alusta asti mukaansa ja tuskin maltan käsistäni laskea. :)
VastaaPoistaHui, kuulostaapa karmivalta! Varmasti hieno kirja, mutta vähän liian rankka mulle :)
VastaaPoistaJuuri lopetin ko. kirjan lukemisen ja pitkästä aikaa oli käsissä kirja jota en laskenut alas ennenkuin olin sen lukenut loppuun. Onneksi oli loma eikä tarvinnut aamulla nousta töihin, meni nimittäin 1 yökin lukiessa. Hyvä!!!
VastaaPoistaKiva, että Sinäkin viihdyit tämän parissa. Kirja on jäänyt aika vahvasti mieleen, ja odottelenkin, että sarjaa suomennettaisiin pian lisää!
Poistaalku kirjassa aika monimutkainen,mutta kun juoni alkaa paljastua niin kirjaa ei voi jättää kesken.
VastaaPoistaMinäkään en uskaltanut lukea bloggaustasi kokonaan (jätin ensimmäiseen kappaleeseen), mutta sain kirjan juuri lainaan ja odotan sen lukemista kaverieni ja sinun kärkinimi-kommenttisi jälkeen todella paljon :)
VastaaPoistaOlen lukenut viime aikoina pääasiassa pohjoismaisia dekkareita, ja tämä on ollut ehdottomasti paras. Jopa norjalainen Jo Nesbo jää toiseksi.
VastaaPoistalähden heti ostamaan uusimman Adlerin kirjan, Metsästäjät.