"Avasin varovasti rasian kannen. Tajusin yhtäkkiä,
miksi raahasin esineitä mukanani. Pystyin koskettamaan niitä, ne olivat
konkreettisia ihan eri tavalla kuin mikään muu lapsuuteeni liittyvä. Kuvittelin, että kengänpaulat voisivat kiskoa
minut pois välitilasta, jossa tunsin eläväni. Jossa oli vain sanojen välillä
oleva hiljaisuus, nykyisyyden ja menneisyyden välinen etäisyys ja syyhyävä
merkityksettömyys. Kieltojen sekamelska. Esineet voisivat pakottaa esiin sen,
mistä oli aiemmin vaiettu. Palauttaa menetetyn maineen. Tarjota loppuratkaisun."
Olen vaikuttunut. Pikkuisen myös
tyrmistynyt, ihastunut, kauhistunut. Lapinkylä.
Sukutarina on hieno kirja. Loistava
oikeastaan. Pidin siitä monesta syystä. Ensinnäkin aiheiden ja teemojen vuoksi,
jotka puhuttelevat tai joiden pitäisi puhutella ihan kaikkia. Pidin kovasti
myös rakenteesta. Kielikin oli vaivatonta ja samalla jotenkin herkullista,
vaikkakaan ei niin henkeen käyvää kuin Katja
Ketun Kätilössä. Kätilöä nimittäin useaan otteeseen
ajattelin Lapinkylää lukiessani,
vaikka niiden yhtäläisyydet ovat kuitenkin vain hyvin viitteellisiä.
Lapinkylä alkaa
kohtauksella, jossa Njenna-niminen saamelaistyttö on pienen vauvansa kanssa
hiihtämässä tunturien yli kohti uutta elämää. Itse hän pitää itseään kuolleena
omalle perheelleen. On jatkettava jossakin muualla. Nykyhetkessä kirjan
nimeämättä jäävä minäkertoja etsii juuriaan vuonna 2002. Oma äiti Karin ei
suostu paljastamaan mitään perheen tai suvun menneisyydestä. Siitä ei
yksinkertaisesti puhuta. Kuitenkin minäkertoja on isovanhempiensa luona kesiään
viettäessään elänyt aivan toisenlaista elämää kuin mitä nyky-Ruotsissa
pääasiassa on tapana. Vintiltä vanhan piirongin perukoilta löytyy tuohirasia,
jossa on kahdet saamelaiskäsityönä valmistetut kengänpaulat, miehen ja naisen.
Miksi äiti ei halua tunnustaa omia saamelaisjuuriaan? Kun minäkertoja matkustaa
pohjoiseen kyselemään saamelaisuudesta ja omista historiastaan, ei kukaan halua
puhua hänelle. Hänkin on kuin kuollut muiden silmissä. Kuka hän oikein on ja
mistä? Mihin joukkoon hän voisi kuulua?
Välillä tarina palaa
Njennaan ja aikaan ennen vauvan syntymää vuoteen 1861 Pohjois-Ruotsin
tuntureille. Uudisasukkaat yrittävät viljellä pohjoisen epäsuotuisissa oloissa
maata ja valtaavat saamelaisten perinteisiä laidunmaita. Yhteenotoilta ei voida
välttyä, ja myös Njennan perhe joutuu kahnauksiin uudisasukkaiden kanssa.
Ruotsalaiset ajavat alkuperäisväestön yhä ahtaammalle. Samalla paimentolaisia
halveksitaan ja kirkko vainoaa pakanuutta. Väitetään, että lappalaiset ovat
eläimiä ja noitia.
Njenna rakastuu komeaan,
merkilliseen mieheen, Aanta Naahkeseen, joka on levoton sielu jopa vaeltamaan
tottuneiden saamelaisten keskuudessa. Njennan ja Aantan välit ovat lupaavasti
lämpenemässä, kun tapahtuu kauhea onnettomuus. Uudisasukas raiskaa Njennan,
joka tulee raskaaksi. Lopulta Njenna päättää lähteä perheensä luota, koska hän
ajattelee aiheuttavansa vain lisää onnettomuutta läsnäolollaan.
Menneisyydestään hän ei puhu mitään koskaan. Myöhemmin hän avioituu kiltin
Martinin kanssa ja asettuu paikoilleen miehen rakentamaan torppaan. Tyttärensä
Ristinin hän kasvattaa tuntemaan häpeää. Häpeä ja syyllisyys sekä erilaisuuden
tunne kulkevat kuin kirous perheessä sukupolvesta toiseen.
Njennan jälkeläisten elämää
seurataan myös vuosina 1909 ja 1953. Kummallisella tavalla asiat tuntuvat
toistuvan. Uudisasukkaan geenit putkahtavat esiin joka sukupolvessa
jäänsinisinä kylminä silminä. Nekin muistuttavat alituiseen häpeästä ja
erilaisuudesta. Njennan perheen oma häpeä sekoittuu vielä yleiseen kehitykseen,
jossa saamelaisuuden perinteistä halutaan päästä tai painostetaan pääsemään
eroon.
Wennström kuvaa hienosti
kahden kulttuurin yhteentörmäystä, joka jatkuu edelleen. Hän ei kuitenkaan
unohda, että saamelaisuus ei ole mikään yhtenäiskulttuuri, vaan siinäkin on
monenlaista vaihtelua. Luokkaerot olivat jyrkät jo 1860-luvun saamelaisten
keskuudessa, eivätkä ne ole poistuneet 2000-luvullakaan. Varakkuus tuo etuja
saamelaisten keskuudessa samoin kuin missä kulttuurissa tahansa, eikä varakkuus
suinkaan jakaudu tasaisesti. Kulttuurissa on kyse muustakin kuin
käsityötaidoista tai joikaamisesta.
Ajatteluttava teema on myös
raiskauksen synnyttämä häpeä. Vaikka Njenna on raa’an väkivallan uhri, hän
joutuu kantamaan syyllisyyttä ja häpeää koko ikänsä, eikä sekään riitä, vaan
häpeä lankeaa myös hänen läheistensä päälle. Rakastettu hylkää hänet
mustasukkaisuuden takia. Njennan kunnia on mennyttä raiskauksen vuoksi. Elämä
on piloilla. Ovatko nämä asenteet tai tuntemukset vieraita tänäkään päivänä?
Jokainen tietää vastauksen, valitettavasti.
Myös puhumattomuus ja
vaikeneminen ovat toistuva teema kirjassa. Kun historia kielletään yksilöltä,
häneltä riistetään identiteetti. Sen etsiminen ja rakentaminen lähes
olemattomista aineksista muodostuu minäkertojalle pakkomielteeksi, vaikka
kaikki vastustavat. Kun jotain alkaa selvitä, alkaa kertojaa itseäänkin
pelottaa. Onko tieto sittenkään ratkaisu?
”Me perimme epämääräisen, vaikeasti hahmotettavan
pelon. Me perimme halun vetäytyä syrjään. Me perimme paon. Pakkokuoleman. Ja
sen mukana syyllisyyden. Varjon, joka vaanii taustalla ja nakertaa reikiä
mahalaukkuihin. Kitkeränä ja hellittämättömänä. Tämä kaikki on opettanut meidät
teeskentelemään. Teeskentely tuo hetkellistä helpotusta. Turruttaa
levottomuuden. Mutta tosiasiassa se jäytää ihmistä. Sillä jokainen poispäin
käännetty katse ja jokainen paljonpuhuva hiljaisuus ajaa meitä kauemmas
yhteisöllisyydestä ja läheisyydestä. Yhä syvemmälle epäelämään.
Tämä kirja osoitti myös,
että en todellakaan tiedä saamelaisuudesta yhtikäs mitään. Hävettää suorastaan.
Kirjan ihan ensisivuilla on
keskeisten henkilöiden sukupuu, mistä iso kiitos. Sitä tuli kirjan mittaan
useasti tutkailtua. Alussa on myös saamenkielen sanastoa, jota sen sijaan en
vilkaisutkaan, sillä vaikka tekstissä on mukavana tunnelmantuojana koko joukko
saamenkielistä sanastoa, sanat ymmärtää vaivattomasti asiayhteydestä. Silti on
huomaavaista laittaa sanasto alkuun. Usein löydän kaipaamani lisätiedon kirjan
lopusta vasta kun olen kirjan jo lukenut. Minusta erinomaisen käännöksen on
tehnyt Outi Menna.
Annica Wennströmistä ei
paljoakaan tietoa pintagooglauksella löytynyt, mutta jotakin sentään. Linkistä
löytyvässä haastattelussa käy mm. ilmi, että Wennström on juuriltaan
saamelainen mutta asuu Tukholmassa. Ennen Lapinkylää
hän julkaissut lastenkirjoja ja viisi dekaria.
Lapinkylän ovat lukeneet
lisäkseni ainakin Katja, joka pääsi kunnolla kirjan imuun vasta puolivälissä,
Tuulia, joka taisi olla lopulta yhtä vaikuttunut kuin minäkin, sekä Sara, joka
koki kirjan ainakin paikoin raskassoutuiseksi.
Annica Wennström: Lapinkylä. Sukutarina
(Lappskatteland. En familjesaga)
Suom. Outi Menna. Bazar 2012. 334 s.
Kuten usein olen pannut
merkille, kirjat asettuvat usein jatkumoksi, vaikka kuinka sattumanvaraisesti
luettavan valikoi. Lappiin sijoittuvia kirjoja on tullut luettua tänä vuonna aika
pino:
Tämä on lukulistallani ja arviosi asemasta paranteli asemiaan jonossa lähelle kärkisijoja! Olen itse saamelainen ja lukisin tämän jo siksikin, mutta lukisin kirjan varmasti vaikka se kertoisi zuluista, niin mielenkiintoisesti siitä monessa blogissa on kerrottu :)
VastaaPoistaVaikka siitä on jo vähän aikaa kun luin Lapinkylän, on se piirtynyt vahvasti muistiini, niin mieleenpainuva ja väkevä kirja tämä oli. Ja tuntuu, että kun aikaa on kulunut hieman, olen alkanut pitää tästä kirjasta vielä enemmän, kuin heti luettuani.
VastaaPoistaSain juuri luettua Lapinkylän ja päädyin siksi blogiisi, näin "hieman" jälkijunassa tämän postauksen jälkeen, kun lähdin etsimään lisätietoja Wennströmistä ja siitä löytyisiköhän häneltä muutakin käännettyä kiinnostavaa luettavaa. Tämä kirja oli yksiä ehdottomia suosikkejani mitä olen lukenut vähään aikaan, jotenkin tuntuu että Lappivaihde saisikin jäädä täällä hetkeksi päälle joten taidanpa kurkata nuo muutkin lukemasi pohjoisen kirjat!
VastaaPoistaSuosittelen Lappi-kirjoihin jatkoksi myös Päivi Alasalmen Joenjoen laulua ja Pajulinnun huutoa. Jälkimmäistä en vielä ole ehtinyt lukea, mutta listalla on :D
PoistaKiitos vinkistä! Laita (alati kasvavalle) listalle, täytyypä tilata taas kunhan raaskin shoppailla taas uusia kirjoja tänne Norjaan :)
Poista