”Joskus, kun parkkeeraan auton talliin, en nouse
kustannustehokkaasti heti ja mene sisään ja ala olla perheenäiti, vaan minulle
tulee olo. Se pakottaa painamaan otsan rattia vasten, hengittämään syvään,
räpyttämään silmiä, pyöräyttämään hartioita.”
Pentinkulman päivillä
todettiin tänä kesänä esikoiskirjailijoiden olevan yhä vanhempia, jo
keski-ikäisiä. Ikä ei paina kuitenkaan kirjailija Sanna Eevaa, jonka kolmannen teoksen Olot minä luin. Eeva on vielä reippaasti alle kolmikymppinen (s. 1986) ja
kirjailijuuden lisäksi hän on hevosagrologi, hämäläinen hevostilallinen ja
sanataideopettaja. Eeva on viime keväänä ollut pitämässä
romaanikäsikirjoituskurssia Muurlan opistolla eli ihan tässä omassa
naapurustossani (en tosin tiennyt sitä ennen kuin nyt).
Eevan esikoisteos osallistui
nuortenkirjoille tarkoitettu Tiina 2006 -kirjoituskilpailuun käsikirjoituksella
On luvattu leudompaa ja tuli
toiseksi. Kirja julkaistiin seuraavana vuonna. Ensimmäinen aikuistenromaani Maamorsian ilmestyi vuonna 2008 ja
kustantaja kuvailee sitä sivuillaan mm. näin: ”Sanna Eevan ensimmäinen aikuisten romaani kuvaa herkästi nuoruuden ja
aikuisuuden välimaastoa. Aikaa, jolloin on käytävä läpi vanhempiensa elämää
pystyäkseen jatkamaan omaansa. Hienoa kasvutarinaa sävyttää maaseudun ja
kaupungin eleetön vastakkainasettelu.”
Samoja teemoja paljon Oloissakin. Kirjan tarina kerrotaan
kolmen sukupolven näkökulmasta. Maalla asuu isoäiti Elsa vanhan kissansa kanssa
ukoksi kutsutun miehen aikanaan Elsalle rakentamassa talossa. Mies on häipynyt
maailmalle jo vuosikymmeniä sitten, Ellu-tyttären ollessa ihan pieni. Ellu elää
kaupungissa keskiluokkaista unelmaansa Hän itse tekee rahaa Työllä, kiltillä
Jarkko-aviomiehellä on vain työ. Ellulla on Volvo ja hieno omakotitalo. Niin
hän ajattelee, vaikka omaisuus lienee kuitenkin yhteistä. Yhteinen on myös
ekaluokkalainen Emilia-tytär, romaanin kolmas ääni.
Kovasta yrityksestä
huolimatta kaikki menee pieleen. On mennyt jo hamasta alusta asti. Vaikka Elsa
nappasi aikoinaan kylän tavoitelluimman keikarin, ei hän osannut olla onnellinen.
Syynä oli virhe, jonka hän teki rakastumalla täysin väärään ihmiseen.
Kielletystä rakkaudesta huolimatta avioliitosta syntyi tytär. Nyt vanhana Elsa
ajattelee: ”Minä kasvatin
velvollisuudentunnosta lapsen. Nyt lapseni kasvattaa lasta, joka sairastaa
tauteja joiden olemassaolosta en ole tiennytkään. Lasta joka ei tahdo olla
olemassa.”
Välähdyksistä Elsan ja Ellun
muistoja rakentuu karu kuva äidin ja tyttären vaikeasta suhteesta. Elsa
velvollisuudentuntoineen on ollut kykenemätön rakastamaan ja Ellu on koettanut
saada äidistään irti edes jotain. Komerot ja maakellari ovat tulleet tutuiksi,
mutta niistä vain vihjataan. Oman tyttärensä kanssa Elsa ei osaa eikä ehdi toimia oikein mitenkään. Työ tuntuu nielevän Elsan kaikkineen. Vaikka kuinka yrittää olla
tehokas, ei mikään riitä. Toimistossa naiset repivät toisiaan armotta
riekaleiksi bonuksista kilpaillessaan. Kotona odottaa liian kiltti nahjusmainen
aviomies ja omituinen lapsi, joka ei suostu pukemaan kuin yhden ainoan
vanuttuneen puseron päälleen. Ellun ainoa henkireikä on nuori rakastaja Klasu. Suhde alkaa sekin lopulta näyttäytyä Ellun silmissä naurettavalta. Naurettavin tuntuu olevan Ellu itse omissa analysoivissa silmissään.
Tapahtumien vyöry kiihtyy
loppua kohden. Jossakin vaiheessa ote kirpoaa kultakin naiselta. Kirjan päätös
on karmaiseva, en osannut ihan niin dramaattista loppua kirjalle ajatella kuin
kirjailija oli siitä tehnyt
Pidin Eevan niukahkosta tyylistä.
Luvut ovat napakoita, muutamasta rivistä pariin sivuun, ja kieli on
helppolukuista, miellyttävää. Kukin nainen pääsee ääneen vuorotellen ja
tapahtumat saavat siten oivalluksia sallivaa ristivalotusta. Lapsen näkökulma tuo oman
lisäsäväyksensä tarinaan, vaikka aidon lapsen äänen tavoittaminen varmasti
onkin vaikeinta. Olen itsekin kadottanut yhteyden seitsenvuotiaaseen itseeni,
joten en voi täysin tyrmätä Eevan näkemystä, mutta silti Emilia vaikuttaa
paikoin ikäistään huomattavasti naiivimmalta. Toisaalta lapsi kyllä näkee
terävästi, vaikkei aina kaikkea ymmärräkään ainakaan samalla tavalla kuin
aikuinen.
Eeva kirjoittaa hienosti
naiseudesta ja siihen liittyvistä rooleista, odotuksista ja malleista, joihin
sopeutuminen saattaa välillä käydä ylivoimaiseksi. Myös äitien, tyttärien ja
eri sukupolvien väliset ristiriidat, kuilut mutta myös yhdistävät vahvat siteet
saavat tarkkasilmäistä huomiota kirjoittajalta. Vanheneminen on tuskallista ja
vaikeaa, mutta ei keski-ikää lähestyvällä uraäidillä sen helpompaa ole,
pienestä herkästä tytöstä nyt puhumattakaan.
Sanna Eeva: Olot
Karisto 2012. 238 s.
Minäkin luin tämän äskettäin ja pidin kovasti. Hieno kirja, viisas ja yllättävä. Mihin mahtaa nuori kirjailija vielä ehtiäkään! Maamorsian ei myöskään ollut huono, mutta tämä on selvästi jo kypsempi ja valmiimpi.
VastaaPoista