Viime syksynä kohistiin
jonkin verran toimittaja-kirjailija Karo
Hämäläisen uudesta aluevaltauksesta. Aiemmin liudan lastenkirjoja
julkaissut Hämäläinen debytoi trilleririntamalla uutuudellaan Erottaja. Helsingin Sanomat julkaisi kehuvan arvion, ja esimerkiksi Salla kirjoitti positiivisesti kirjasta. En
kuitenkaan missään välissä ehtinyt kirjaan tarttua, vaikka siitä
kiinnostuinkin, ja niinpä seuraava finanssitrilleri Kolmikulma ehtikin ilmestyä ennen Erottajan lukemista. Päätin jättää kylmästi Erottajan toistaiseksi väliin ja aloittaa suoraan Kolmikulmasta. Ehtisinhän lukea
esikoistrillerin sitten myöhemminkin.
Väärin. En lue. Kesken jäi
nimittäin Kolmikulmakin, vaikka
kuuntelin sitä työmatkoilla äänikirjana. Yleensä huonompikin tai vähemmän
kiinnostava uppoaa kuunneltuna, vaikka ei välttämättä tulisi kirjana loppuun
kahlattuakaan. Tällä kertaa olisi kannattanut uskoa Helsingin Sanomien Juhana Rossin arviota, josta voin kolmen ensimmäisen levyn kuunneltuani allekirjoittaa
jokaisen väitteen ja lisätä joukkoon vielä omianikin. Lainaan tähän omaan
tekstiini Rossin arviota (kursivoidut kohdat).
Nimi Kolmikulma viittaa on
suureen yhdysvaltalaiseen rahoitusalan yritykseen, jonka palveluksessa on myös
suomalainen uraohjus Ilari Rautavaara. Suomessa järjestetään huippusalainen
kriisikokous, jossa on tarkoitus järjestellä Hellenian valtion lainoja, ja
Ilarin firman pyrkimyksenä lienee vetää kunnon voitot välistä.
Minua nyppi jo tuo Hellenia.
Miksei suoraan Kreikka? Hellenian presidentti on vastemielinen opportunisti
Conrado Iliades, joka ottaa vastaan Ilarin tarjoaman lahjuksen mutta joka saman
tien joutuu salaperäisten ammattirikollisten kaappaamaksi. Koplaa johtaa
hotellihuoneesta käsin saksalainen Irene Adler (viittaus Sherlock Holmesiin,
muuten). Adler pukeutuu farkkuihin, koska yleisin rikospaikoilta löytyvä
kuitu on tummansininen puuvillakuitu. Ei Adler kuitenkaan aio rikospaikalle
osua. (Tällaisten yksityiskohtien viljely muuten nyppi minua Hiltusen
Sysipimeässäkin, jossa Lia valitsi huolella puuvillakäsineensä ostopaikkaa
myöden, vaikka asialla ei ollut sen enempää merkitystä kokonaisuuden kannalta.
Jos haulikko on seinällä, se pitää laukaista!)
Kolmen ensimmäisen tunnin
aikana ei juuri pidemmälle päästykään. Kokonaiskesto on 12 tuntia 45 minuuttia.
Suurin osa kuuntelemastani ajasta kului finanssijargoniin, englanninkielisiä
termejä ja osin sensuroituja **ttu-sanoja vilisevään selittelyyn maailman
rahavirtojen kulusta. Hohhoijaa. En jaksanut seurata, ja hyvä, etten nukahtanut
rattiin. Viihdekirjaa lukiessaan sitä toivoisi ymmärtävänsä edes enimmän
kerrotusta ilman ekonomin papereita. Lisäksi vielä tämä, mistä Rossikin
huomauttaa:
Hämäläinen käyttää paljon tilaa lukijaa turhauttaviin
kvasifilosofisiin sisäisiin monologeihin tyyliin:
"Jotain tapahtuu. Jotain tapahtuisi pian.
Muutos. Se on aina mahdollisuus. Hän ajattelee sen uhaksi."
Tai toinen esimerkki: "Vielä on pelastettavissa
jotain, edes jotain. Melkein kaikki. Ehkä enemmän kuin kaikki. Hänen täytyy
toimia."
Uhh!
Ärsytyskynnyksen ylittävät
myös lukujen aluissa mainitut kellonajat. Vaikka juuri mitään ei luvussa
tapahtuisikaan, ilmoitetaan aika sekunnin tarkkuudella! Tarkkojen kellonaikojen on kaiketi tarkoitus korostaa romaanin
vauhdikasta menoa niin kuin televisiosarja 24:ssä, mutta niistä syntyy
teennäinen vaikutelma. Kun Adler käy ostamassa myslipatukoita tai
Rautavaara iltapäivälehden, ei paljoa kiinnosta, kuinka monta sekuntia on
edellisestä kohtauksesta kulunut.
Kolmikulman pikkutarkka ja tarinan kannalta
toisarvoinen paikkojen ja asioiden dokumentointi puuduttaa. Ääriesimerkkinä
liian pitkälle viedystä pikkutarkkuudesta ovat pitkät selostukset siitä,
millaista pullovettä tai virvoitusjuomaa romaanin henkilöt missäkin tilanteessa
nauttivat.
Tähänkin ehdin jo kiinnittää
itse huomiota, vaikka siis kuuntelin vain neljänneksen kirjasta. Aika turhaa on
kertoa, että kertakäyttömuki oli valkoinen tai että hotellin minibaarissa oli
Coca-Colaa, Fantaa ja Lapin Kultaa ja mitä edellä mainituista henkilö nyt sitten valitsee ja mitä hän olisi voinut valita tai oli joskus aiemmin valinnut. Samaten pitkästyttävää oli seurata pienen
kärpäsen hukuttautumista samppanjalasiin, olkoonkin vain sadan euron juomaa
suoraan Ranskasta.
Rossi on lukenut kirjan
loppuun ja vakuuttaa, että vauhtiakin riittää. Minä en koskaan päässyt sinne
asti, mutta Rossi toteaa: Kaikesta vauhdista huolimalla Kolmikulma ei
vie lukijaansa mukanaan. Syy on epäuskottavissa ja etäisiksi jäävissä
henkilöissä sekä hämärässä kerronnassa. Lukijalle ei selkene, mitä romaanin
henkilöt lopulta tavoittelevat ja mihin suuntaan juonen on tarkoitus purkautua.
Keskeyttämispäätös saa vahvaa tukea.
Kiitos.
Kaikki eivät kuitenkaan ole
tästäkään kirjasta onneksi samaa mieltä kuin Juhana Rossi ja minä. Norkku piti
vallan valtavasti ja toivoo pian saavansa lisää. ”Tarina kulkeekin mukavasti eteenpäin kolmen kertojan avulla ja Hämäläinen
antaa jokaiselle heistä mukavasti toisistaan erottuvan äänet. Erityisen hyvin
hän onnistuu tavoittamaan juuri Ilarin äänen, miehen joka älykkyydestään ja
varallisuudestaan on jotenkin juntti. Ilari on aito, ärsyttävä, nokkela ja jopa
vähän hauskakin”, kirjoittaa Norkku Nenä kirjassa -blogissaan. Minusta Rautavaara ehti olla ainoastaan vastenmielinen, mutta ehkä hänellä sitten oli hetkensä.
Talousihmisen näkökulmakin on mielenkiintoinen, ja
sen voi lukea vaikkapa Nordnetblogista, jossa Jukka Oksaharju arvioi Kolmikulmaa varsin perusteellisesti: ”Karo
Hämäläinen on Kolmikulmassa selvästi kotikentällään, sillä teoksen vahvuuksiksi
nousevat osuva markkinaympäristön kuvaus ja finanssimaailman slangin viljely
sopivina annoksina. Karon katu-uskottavuus on siten aivan riittävä
kirjoittamaan valitusta teemasta. Kolmikulma onnistuu kiteyttämään
erinomaisesti pankkikriisien ja liian vähäisesti säännellyn markkinatalouden
perusasetelman: korkeat tuotot ovat yksityisiä mutta suuret vastuut hädän
hetkellä yhteisiä. Kun poliitikoilta loppuvat vaihtoehdot, ovat kaikki
päätökset veronmaksajien etuja.”
Jälleen
kerran totean, että syy lienee lukijassa, joka ei koukutu näillä eväillä. Kaikki kirjat eivät ole kaikille, edes minulle, ja hyvä niin!
Karo Hämäläinen:
Kolmikulma
WSOY 2012. Lukija Toni
Kamula. 11 cd-levyä, kesto 12 h 45 min.
Minä takkuilin pahasti Erottajankin kanssa, joten taidan jättää tämän suosiolla väliin. Syy on varmastikin siinä, että olen yksinkertaisesti vääränlainen lukija Hämäläisen kirjoille - en ole yhtään kiinnostunut talousasioista enkä tunne alan termistöä.
VastaaPoistaSepä se, niin minäkin arvelen. Perushumanisti ei lämpene, mutta alan ihmiselle avautuu varmaan aivan toisella tavalla.
PoistaKiinnostava ja hyvin perusteltu arvio. Nämä postaukset keskenjätetyistä ovat kyllä kiinnostavia ja tuovat mukaavaa vaihtelua "peruspostauksiin".
VastaaPoistaEi vaikuta kyllä minun kirjaltani. Talousasioista en ole lainkaan perillä ja muutoinkin tietynlainen "maskuliinisuus" häiritsee minua ajoittain erityisesti dekkareissa.
Kiitos linkkauksesta, hyvin perustelit asian! Jokainen tosiaan lukee omien kokemuksiensa ja mieltymystensa läpi ja jos talousasiat eivät kiinnosta, niin sitten tälle on vaikea syttyä. Se kai tästä yhteisöllisestä lukemisesta tekeekin niin kiehtovaa, Kolmikulma oli yksi minun lokakuun parhaista lukukokemuksistani ja sinulla se jäi kesken. Mielipiteitä on monia ja ne kirjat, jotka herättävät eniten keskustelua, ovat ne mielenkiintoisimmat. :)
VastaaPoistaMiksi sinä kirjoitat kirjasta, jota et oikesti ole edes lukenut? Arvioiden tekemisen ensimmäinen sääntö on, että teokseen pitää paneutua :O ?? Opastatko oppilaitasikin toimimaan näin :P? Puuuuuuuuh!
VastaaPoistaMainitsen tekstissä useaan kertaan, että olen kuunnellut äänikirjasta neljänneksen ja että kaikki "arvolauseeni" koskevat vain sitä osaa. Jo otsikossa mainitaan tämä seikka selvästi ja isolla. Kyseessä on myös ihan harrastuspohjainen blogi, jota ei kirjoiteta opetustarkoituksessa.
PoistaKommentoin vielä, että monet kirjabloggaajat kertovat myös kesken jätetyistä kirjoista. Ne ovat saaneet usein lukijoilta kannatusta ja monia kiinnostaa myös se, miksi jokin kirja jää kesken.
PoistaItse bloggaan myös keskeytetyistä kirjoista ja luen mielelläni muiden bloggauksia vastaavasta. Joskus se nimittäin saa suorastaan kiinnostumaan kirjasta! :)
Miksi arvioida neljännes kirjasta?! Tämä on juuri se juttu, mitä en käsitä. Silkkaa typeryyttä sellainen. Ai miksikö? Ei muutaman sivun perustella voi johtaa kovin päteviä arvioita kokonaisuudesta. Ja miksi aina(!) rakentaa arviot, muiden arvioiden ympärille...? Se mikä näissä teksteissä edustaa kirjoittajan "omaa ajattelua" on hyvin laihaa tasoltaan. Lisäksi näille laihoille ajatelmille on pakko hakea tukea muiden kritiikeistä. Subjektiivista hölynpölyä. Tämä blogi ei todellakaan täytä asiantuntevan arvion kriteereitä, missään nimessä, vaan on hyvin harrastelijamainen. Huh! En todellakaan usko, että kirjoitat opetustarkoituksessa, mutta tajuathan sen, että itse hylkäisit opettajana sellaisen arvion (käytät itse tätä sanaa), jossa koko teosta ei ole edes vaivauduttu lukemaan...
PoistaJos kirja jää kesken, on selvää, ettei kokonaisuutta silloin edes yritetä arvioida. Sen sijaan on hyvä pohtia seikkoja, miksi kirja ei ole vetänyt lukijaa loppuun saakka.
PoistaKirjoitin jokin aika sitten omassa blogissani keskeyttämisestä, joka on (ollut) minulle tosi harvinaista, mutta johon opettelen. Postauksessa ja keskustelussa mainitaan monta tärkeää seikkaa, joiden perusteella keskeytetyistäkin on hyvä kirjoittaa. Yksilöllinen lukukokemus, josta blogeissa kerrotaan, ei ole koskaan arvio kirjasta, se kannattaa muistaa. Luku- ja keskeyttämiskokemusta sen sijaan voi arvioida.
Postaukseni keskusteluineen löytyy täältä: http://luenjakirjoitan.blogspot.fi/2012/09/minahan-en-kirjaa-kesken-jata.html
Ymmärrän hyvin Paula sun pointin, mutta bloggarille tyypillinen tapa rinnastaa omat "arvionsa" ammattimaisesti kirjoitettuihin kritiikkeihin on valinta sekin.
PoistaKirjoittaja ei edes pyri itsenäiseen tekstin tuottamiseen? On ihan ymmärrettävää toisinaan lainata tai siteerata, mutta rajansa silläkin.
Mainio juttu, Kirsi. Minä odotan kovasti Erottajan lukemista, jonka hankin kirjamessuilta miehen pyynnöstä. Todennäköisesti suurin osa termistöstä menee ihan ohi, mutta jotenkin sain nyt arviosi perusteella tästä sellaisen Millennium-trilogia-fiiliksen. En tiedä onko fiilis oikeutettu vai ei, mutta näillä mennään ja kiinnostuksella odotan. :)
VastaaPoistaKommentit ovat muuten kiinnostavia, mutta kukaan ei kiinnittänyt huomiota itse kirjan loppuun joka on täydellinen stoppi... satunnaiselle lukijalle kuin lankkuaita. Kirjasta tuntuu puuttuvan 5-50:nen sivua lopusta. Miksi maksoin ja luin keskeneräisen teoksen? Omalle mielikuvitukselle jää tilaa, mutta enhän minä siitä maksanut, vaan kirjailijan sellaisesta kuvittelin maksavani. Muilta osin yhdyn edellisten käsityksiin yksityiskohtien ylenpalttisesta runsaudesta eli hinkkauksesta.
PoistaLuin tämän kirjan suorastaan ahmimalla ja tykkäsin kovasti. Aihepiiri kiinnosti minua ja termit olivat tuttuja, joten sen puolesta ei ollut ongelmaa. Voisin kuvitella, että muutkin talousasioista kiinnostuneet ihmiset viihtyvät tämän parissa. Ja te, joita talous ei kiinnosta ja jotka ette muutenkaan taloutta seuraa, miksi edes vaivaudutte tarttumaan tällaiseen kirjaan? Kuuntelemalla lukeminen kuulostaa vielä huonommalta ajatukselta.
VastaaPoista-Kuuntelemalla lukeminen kuulostaa vielä huonommalta ajatukselta-
PoistaMitä vikaa siinä on? Joudun työssäni ajamaan paljon ympäri Suomea. Kun istuu autoratissa 600 h vuodessa pelkkiä työajoja, niin siinä käy välillä aika kovin pitkäksi. Äänikirjat ovat pelastaneet paitsi monta pimeää iltaa, niin myös tarjonneet mahtavan mahdollisuuden "lukea". Kotona ei montaa kirjaa kuussa ehdi lukea, autoillessa menee 40-50 kirjaa vuodessa!
Itse kirjasta: Kolmikulman aihepiiri kiinnosti kyllä, mutta toteutus jäi heikoksi. Siinä yritettiin yhdistää komediaa ja trilleriä, valitettavasti kumpikaan tyylilaji ei oikein toiminut. Eikä vähiten siitä syystä että kirjailija yritti olla nokkelampi kuin olikaan, sanoilla ja sanomisilla leikittely oli paikoin todella puuduttavaa, eikä hauskaa lain.
Olen kovin kiinnostunut talousasioista ja odotin hyvää taloustrilleriä. Petyin pahasti, ärsyynnyin samoista asioista kuin sinäkin. Toisarvoisien asioiden piitkäveteisestä kuvaamisesta, sekunnilleen kerrotuista kellonajoista ja etenkin loppu oli todellinen pettymys. Annan Karolle vielä mahdollisuuden, ostin nimittäin Erottajan samalla kuin kolmikulmankin, toivottavasti se on parempi.
VastaaPoista