"Ei kaiken tarvitse olla vaikeaa, ei hierarkioita tai alistussuhteita ihmisten välillä. Juuri nyt minä tiedä, että tämä on oikea tapa olla rakastunut. Minun ei tarvitse joka hetki tietää, missä mies on, sillä ruumis ei tee mitään sillä tiedolla."
Vuosi 2013 on ainakin
luettaviksi sattuneiden kirjojen puolesta osoittautunut tähän asti vallan
mainioksi. J. Pekka Mäkelän pikkuisen suomikummaan päin vinksallaan oleva Muurahaispuu miellytti kovasti, uudet
dekkarituttavuudet Sloveniasta ja Intiasta olivat virkistäviä ja Tapani
Heinosen vaikuttava Reunalla jäi
mieleen varmasti pitkäksi aikaa. Ajattelin sen jälkeen ottaa jotain hieman
kevyempää ja valitsin kirjastopinostani Saara
Henrikssonin Linnunpainon. Eipä
ollutkaan mitään tyttömäisen kevyttä romanssia, vaan hieno, täysipainoinen
tutkielma parisuhteen mahdottomuudesta.
Linnunpainon
päähenkilö ja minäkertoja on vähän päälle kaksikymppinen Lilja, joka on ammatiltaan tanssija.
Hän kuuluu yksityiseen tanssiryhmään, jota vetää karismaattinen Jukka. Liljalla
on sydänsuruja, koska toinen tanssija Marko on jättänyt hänet lyhyen suhteen
jälkeen. Välit Tukholmassa asuviin vanhempiin ovat vaikeat. Isä on vaatinut ja
odottanut molemmista tyttäristään suuria, Liljasta tanssijana, Annasta
muusikkona. Sisaruksista Lilja on toteuttanut isän toiveita ja kestänyt
paineita paremmin. Annalla on vaikeampaa.
Lilja ihastuu
lintuaiheisella yleisöluennolla väitöskirjaa tekevään Tommiin, joka myös valokuvaa
lintuja. Lilja asettuu Tommin reitille kyllin monta kertaa, jotta suhde pääsee
alkuun. Tommi on jo lähemmäs kolmikymppinen mutta tuntuu eläneen yksin
opiskelujen alusta alkaen. Lilja kyselee ja saa selville, että aiemmin Tommilla
on ollut vain Petri, lapsuus- ja nuoruusajan ystävä. Petristä tulee Liljalle
jonkinlainen fiksaatio. Hän ei saa miestä mielestään, vaan hän jatkuvasti
kyselee Tommilta hänestä lisää, vaikka Tommi selvästikään ei halua kertoa
enempää. Mutta Liljan on saatava tietää. Lopulta arvoituksen viimeisetkin
rippeet selviävät hänelle, mutta jokseenkin kyseenalaisin menetelmin.
Lilja on mustasukkainen ja
omistushaluinen, ja Tommi on yhtä paljon sitoutumiskammoinen. Hän ei halua
suhdetta, ei yhdessä asumista tai edes yhteistä aikaa niin paljon kuin Lilja.
Ei siis mikään kovin helppo asetelma. Tilanne alkaa nopeasti vertautua Liljan
työhön. Tanssiryhmä alkaa työstää balettia Siniparrasta. Judithin rooli alkaa
vaivata Liljan mieltä. Miksi Judith halusi kaikesta huolimatta avata
seitsemännenkin oven? Miksi on pakko saada tietää, vaikka se aiheuttaa vain
tuhoa? Täytyykö parisuhteessa tietää kaikki toisesta ja toisen menneisyydestä,
myös entisistä rakkauksista? Onko rakkaudessa kilpailuasetelma, jossa uuden
rakkauden on oltava entisiä parempi? Henriksson kuljettaa hienosti Siniparran
ja Judithin tarinan tulkintaa Liljan ja Tommin parisuhteen kehittymisen
rinnalla. Oikeastaan vasta nyt minullekin tuntui avautuvan, miten Sinipartaa
voi tulkita.
Mutta ei Linnunpainossa puhuta pelkästään
rakkaudesta ja sen vaikeudesta. Oikeastaan vielä keskeisemmässä osassa on
Liljan työ, tanssi. Sitä Henriksson kuvaa suorastaan taiturimaisesti. En ole
koskaan itse harrastanut tanssia tai mitään muutakaan taidetta tai urheilua,
mutta kuvittelisin, että juuri Henrikssonin kuvaaman kaltaista elämä
esimerkiksi tanssipiireissä on. Oma keho on jatkuvasti äärirajoilla ja jo
parikymppiset alkavat kärsiä vaivoista, joista viisikymppiset tavikset vasta
saavat varoituksia. On treenattava, treenattava, treenattava. Kilpailu
työtehtävistä on veristä ja kavalaa. Vain harvat voivat päästä pääosiin. Hetki
huipulla on joka tapauksessa lyhyt. Rahat ovat tiukassa niin ryhmällä kuin
yksilöilläkin. Voiko tanssimalla todella elättää itsensä? Onko mikään
tällaisten uhrausten arvoista?
Henriksson kirjoittaa niin,
että hiki haiskahtaa lukijan nenään ja korvissa soi. Aivan mainio on kirjan
lopusta löytyvä musiikkiluettelo kappaleista, joihin kirjassa viitataan.
Musiikilla kun on tietysti tanssijoista kertovassa kirjassa keskeinen osansa.
Usein ihmettelen, miten
sattumalta valituissa kirjoissa vilahtelee samoja aiheita tai teemojakin.
Esimerkiksi juuri ennen joulua luin Kaj Korkea-ahon teoksen Tummempaa tuolla puolen, jossa
keskeisessä osassa on homoseksuaalisuus ja se, miten homous on edelleen
Suomessa ainakin maaseudulla tabu. Tämä tietysti vertautui tuohon Heinosen Reunalla-kirjaan ihan suoraan. Mutta Linnunpainossakin on viittaus miesten
homoseksuaaliseen suhteeseen, vaikka Petrin ja Tommin välejä ei sen enempää
avatakaan. Enemmän juuri tanssin takia mieleen palautui taannoin lukemani
Marianne Backlénin romaani Tulilinnun tanssi, joka kertoo nimensä mukaisesti baletin maailmasta ja jossa
viitataan samoihin tanssimaailman ongelmiin kuin Henrikssoninkin teoksessa. Tulilinnussa lisäksi homosuhteet ovat keskeisenä
teemana.
Saara Henriksson: Linnunpaino
Into 2012. 246 s.
Minulla tämä on lukupinossa, nyt innostuin todella. Minulle tanssi on rakas, joskin suht usein tauolla oleva harrastus, joten veikkaisin että tämä menisi minulle oikein hyvin.
VastaaPoistaKiinnostavasti kirjoitat. Niin kiinnostavasti, että haluan tämän lukea!
VastaaPoistaTanssikuvauksena Henrikssonin kirja on tosiaan ihan omaa luokkaansa. :)
VastaaPoistaHyvä esittely, kiitos Kirsi!<3333
VastaaPoistaHieno esittely - täytyypä tämäkin kirja listata luettavaksi. Kuulosti sen verran kiinnostavalta.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista