Timo Sandbergin juuri ilmestynyt romaani määritellään nimilehdellä jännitysromaaniksi. Kovin jännittävänä en romaanin rikosjuonta pidä, pikemminkin aika tavanomaisena, mutta se onkin sivuseikka kokonaisuudessa. Sandbergin uutuusteos Mustamäki on nimittäin ennemminkin historiallinen poliisiromaani, jos määritellä välttämättä halutaan.
Tälläkin kertaa ollaan
Sandbergin kotimaisemissa Lahdessa, mutta nyt ei seurata komisario Heittolan ja
hänen alaistensa edesottamuksia, vaan päähenkilönä on etsiväkonstaapeli Otso
Kekki. Tapahtumat sijoittuvat 1920-luvun alkuvuosiin. Juuri tämä seikka tekee
teoksesta erittäin kiinnostavan.
Eletään hiljattain
itsenäistyneen Suomen vaikeita alkuaikoja. Kansalaissodan traumatisoima
kansakunta pyristelee kieltolain kynsissä. Maan olot ovat kaikkea muuta kuin
vakaat. Suojeluskunta valvoo epävirallisesti järjestystä ja jyrkimmän linjan
kannattajat ovat pettyneitä viralliseen sovinnolliseen menettelyyn. Hävinneiden
puolella haudotaan myös kostoa. Kaikkia ei ole saatu nujerrettua.
Lahti oli kansalaissodassa
yksi ratkaisevista taistelupaikoista, jossa saksalaisten avulla murrettiin
lopullisesti punaisten selkäranka. Hennalan vankileiri oli samaten yksi
ankarimmista. Siellä teloitettiin tiettävästi tuhansia punavankeja, myös nuoria
ja naisia. Kaikki tämä näkyy ja kuuluu Sandbergin romaanin tarinan taustalla
selvästi.
Etsiväkonstaapeli Kekki on
kolmikymppinen poikamies, joka tuntee poliisin ammatin kutsumuksekseen.
Poliisin tehtävä on valvoa laillista järjestystä ja pysytellä politiikan ulkopuolella,
ajattelee Kekki suoraselkäisesti. Poliisikin on joutunut sodan eri vaiheissa
puhdistusten kohteeksi, mutta Kekki on ainakin toistaiseksi säilyttänyt
virkansa. Tosin häntä epäillään punaiseksi, koska hänet on nähty työväen
urheiluseuran kisoissa ajanottohommissa.
Tapahtumat alkavat, kun
kaupungin laidalta Metelinmäeltä, jota kutsutaan kiviensä vuoksi myös
Mustamäeksi, löytyy ammuttu mies. Lukija tietää, että mies on teloitettu
pikaoikeudenkäynnin jälkeen, mutta poliisi uskoo lavastuksen perusteella, että
mies on pirtutrokari. Ruumiin löytää Tornin Eliisa, alle kymmenvuotias suutarin
ja saunoittajan tytär. Eliisa pelkää mäkeä, koska siellä on aiemmin tapahtunut
jotain kamalaa, mutta hänen tehtävänsä on viedä perheen lehmä sinne
laiduntamaan. Kekki ei oikein niele teoriaa riitautuneista pirtukauppiaista,
mutta hänen epäilynsä eivät saa päälliköltä kannatusta. Edes toisen samalla
tavalla tapetun ruumiin löytyminen ei vakuuta pomoja, mutta Kekki jatkaa
sitkeästi tutkimuksiaan. Johtolangat vievät hänet myös kauniin venäläisen Veran
luo.
Koska Kekin epäillyt
osoittautuvat arvostetuiksi isänmaanystäviksi eli aktiivisiksi
suojeluskuntalaisiksi, oikeuden toteutuminen tuntuu mahdottomalta.
Mutta kuten sanottu, rikos-
tai jännitysjuonen kuljettelu ei ole kirjassa keskeisintä. Paljon tärkeämpää on
Sandbergin hienosti tekemä ajankuva. 1920-luvun pikkukaupunki avautuu kirjan
sivuilta hajuineen makuineen päivineen. Kallisarvoiset kahvipavut paahdetaan ja
jauhetaan tarkoin ja ryystetään teevadilta sokeritopasta leikatun lohkareen
läpi. Jepulis Benjamin ympärillä leijuu vahva huussinalusten löyhkä, onhan mies
rääväsuisuudestaan tunnettu lokakuski. Kessutupakan aromia vahvistetaan
virtsaamalla. Metalliverstaan meteli on korviahuumaava. Yksityiskohdissa
Sandberg on ollut huolellinen. Surullisen huvittavaa on, että poliisi taistelee
tänä päivänä samojen resurssiongelmien kanssa kuin 20-luvullakin.
Pirtukauppiailla on autot ja pikaveneet, poliisi on jalkamies ja vuokraa
vossikan, kun pitää viedä pidätetyt putkaan. Juuri luin lehdestä, että
poliisille kenties hankitaan älypuhelimet tai tabletit partioautoihin…
Myös henkilökuvaus toimii.
Kiinnostavin hahmo on pieni Eliisa-tyttönen, joka ei vielä kaikkea ymmärrä,
mutta näkee ja kuulee senkin edestä ja tekee havainnoistaan omia päätelmiään.
Lapsen näkökulma on kirjassa toimiva. Henkilöt eivät ole yksiulotteisia, vaan
tarkastikin punnittuja, vaikkeivät ihan keskeisiä olisikaan. Suutari August
Torni on kiehtova hahmo. Punakaartin soittokunnan trumpetisti on Hennalassa saanut
pikaoikeudenkäynnissä kuolemantuomion mutta onnistunut kuin ihmeen kaupalla
selviytymään. Tammisaari kuitenkin on murtanut miehen, eikä suutarimestari ole
entisensä. Myös venäläisen Veran tarina on koskettava. Kieli on paikoin hyvinkin yksioikoista ja selostavaa, mutta se kuuluu genrenkin perusluonteeseen ja puolustaa siten paikkaansa.
Toivottavasti Otso Kekistä
kuullaan vielä!
Timo Sandberg: Mustamäki
Karisto 2013. 295 s.
Aiemmin esittelemäni
Sandbergin teokset:
Jee! Minullakin on tämä lukulistalla. Ajattelin, että vaikken olekaan dekkari-ihmisiä, niin historiakuvaus kiinnostaa :)
VastaaPoistaEhdottomasti juuri tuo lukijaprofiili tuntuisi hyvältä :)
PoistaKuulostipa mielenkiintoiselta. Minä olen viime aikoina innostunut näistä historiallisista dekkareista - tosin olen pääosin pyörinyt joko muinaisessa Roomassa tai Tudorien Englannissa. Olisikohan nyt aika tulla sekä ajallisesti että maantieteellisesti vähän lähemmäs?
VastaaPoistaTaitaa tulla minulla kotimaisten dekkarien kausi, koska tämä herätti heti mielenkiintoni.
VastaaPoistaSait minut kiinnostumaan Sandbergin kirjoista. Kuulostaa todella kiinnostavalta. Pitääkin laittaa Mustamäki heti varaukseen.
VastaaPoista