”On hirmuisen levollista istua
katsomassa, kun jumalan poika piirtää huolellisesti ympyröitä.”
Kaksi vuotta sitten olen
kirjoitukseeni Antti Leikaksen esikoisromaanista Melominen
kirjoittanut, että se ei ole lainkaan hassumpi ainakaan esikoisteokseksi. Myönteinen
mielikuva minulle kirjasta jäi, ja sen vuoksi tartuin innolla Leikaksen toiseen
kirjaan, hiljattain ilmestyneeseen Huopaamiseen.
Teokset liittyvät väljästi yhteen, sillä Melomisessa
sivuhenkilöinä esiintyvät patentti-insinöörit Tikkari ja Hyvönen ovat Huopaamisen päähenkilöt. Tätä en
kylläkään itse muistanut tai tajunnut, vaan luin sen Huopaamisen takakansitekstistä.
Melomisen tapaan
Huopaaminen alkaa sen kummemmitta
lämmittelyittä. Lukija tapaa päähenkilökaksikon tappelemasta keskenään
slovakialaisen pikkukaupungin Hraběslavin valjunkeltaisen
rautatieasemarakennuksen edestä. Tappeluun on jouduttu, kun kaksikko on
havahtunut kesken liikematkansa siihen, että kumpikaan ei tiedä, missä he ovat.
Määränpään nimi on haihtunut kummankin mielestä. Varmuutta ei ole edes siitä, ollaanko
oikeassa maassa. Missä maassa ollaan, on myös epäselvää. Lisäksi, kauheinta
kaikesta, miesten kannettavat ja kännykät ovat hävinneet kuin tuhka tuuleen.
Kotiin ja pomolle pitäisi
varmaan soittaa, mutta turha on pitää kiirettä. Ehtiihän sitä. Miehet asettuvat
kuin huomaamattaan aloilleen, tutustuvat kantakapakan isäntään Kareliin ja
muutamaan muuhunkin leppoisan kaupungin asukkaaseen. Kotiin lähdön ajatus alkaa
tuntua yhä kaukaisemmalta. Kaupungin koostumuksessa on jotakin outoa.
Rautatieasemalle pysähtyy joskus junia, mutta niihin nouseminen tuntuu
työläältä, jopa ylivoimaiselta. Kaupungin halki virtaavan joen vesi on kuulemma
joskus virrannut kokonaisen päivän yläjuoksun suuntaan.
Yhä oudommaksi menee, kun
Tikkari tapaa kirkon vintiltä itsensä Jeesuksen piirtelemästä harpilla
ympyröitä paperiarkeille. Välillä Jeesus ottaa korpin hahmon.
Kaverukset seikkailevat
kaupungissa yhdessä ja erikseen. Aina välillä he koettavat ryhdistäytyä ja
ryhtyvät pitämään palaveria tehdäkseen kotiinpaluusuunnitelmia. Yleensä
yritykset päättyvät humaltumiseen Karelin olutkellarissa.
Ensimmäinen osa eli vähän reilu
puolet romaanista kulutellaan tässä utuisessa kaupungissa. Aika vanuu ja venyy
joutilaisuudessa. Mieleen tulee Maiju Lassilan mainio tarina Tulitikkuja lainaamassa, vaikka vauhti
on verkkaisempi. Myös tiettyä kafkamaista tunnelmaa on pieni ripaus. Kolmantena
äänenä mukana kulkee paikallinen mies, johon kaksikko tutustuu pian kaupunkiin
tultuaan. Hän kertoo näkemästään ja kokemastaan jälkeenpäin henkilölle, joka on
tullut Tikkaria ja Hyvöstä haeskelemaan.
Toisessa osassa eli Palautekeskustelussa äänessä on miesten
esimies Kejonen. Miehet ovat palanneet kotiin yli vuoden kestäneeltä
liikematkaltaan, ja nyt firman johtoryhmä vaatii raporttia. Kejonen koettaa puristaa
Tikkarista ja Hyvösestä ulos jonkinlaista analyysia tapahtuneesta. Kaikki
mahdollinen rekvisiitta on käytössä dataprojektorista fläppitauluun ja
SWOT-ruudukkoon. Kejonen koettaa rekonstruoida tapahtumia käänteisessä
järjestyksessä konsulttejakin hyödyntäen mutta heikoin tuloksin. Palaverit
menevät lähinnä Kejosen yksinpuheluksi. Mitkä ovat mahdollisuudet ja uhat
rakkaudessa? Meno yltyy melkoiseksi palaveriparodiaksi ja riistäytyy tyystin
Kejosen hallinnasta.
”Sitä miettii työn mielekkyyttä ja muistelee
nuoruuden unelmia, kun elämä odotti. Kyllähän me kaikki halusimme muuttaa
maailmaa, vai mitä? Mutta maanantaiaamuna tuo kaikki tuntuu niin kaukaiselta.
Elämän tarkoitus. Mikä se semmoinen on? Mutta siitä pääsee yli! Käy katsomassa
vaatehuoneen kattoon kiinnittämäänsä koukkua ja toteaa, että ei vielä tänä
aamuna, koukku saa odottaa, sitten keittää kahvit ja lukee lehden ja jostain
alkaa virrata voimaa, jonka turvin pääsee kuin pääseekin liikkeelle.”
Meno Hraběslavissa on
mieletöntä, mutta ei se sen järkevämmältä lopulta vaikuta suomalaisessa
firmassakaan. Leikas näyttää menon absurdiuden taitavasti ja hauskastikin.
Silti en tälläkään kertaa täysin ihastunut tai huokaillut lukunautintoani kirjan
äärellä. Pidän monista kotimaisista miesprosaisteista, eikä Leikas suinkaan
joudu heidän rinnallaan häpeämään, mutta se ihan viimeinen jokin tästä vieläkin puuttuu. Miehen kirja miehelle, kuten
Karoliina Melomis-juttuni
kommenttilaatikossa arvelee? Ehkä. Tosin Kaiken voi lukea -blogin Jorikaan ei
täysillä tuuleta tämän puolesta. Kiitän jälleen teoksen kaunista kantta ja
napakkaa pituutta. Yhtään pitemmälle ei tämäkään tarina olisi kantanut.
Mielenkiintoista on nähdä, joko Leikas seuraavassa kirjassaan voisi kurkotella
hieman toisenlaisiin teemoihin.
Antti Leikas: Huopaaminen
Siltala 2013. 179 s.
Kaunis kansi. Tämä kuulostaisi siltä, että poikaystäväiseni voisi tykätä - mutta hänpä ei sitten osaakaan tätä loistavaa kieltämme. Niin harmi, kun monet hyvät kirjakeskustelut jäävät tuon siipan kanssa käymättä!
VastaaPoistaEi olekaan ehkä nopeasti luettava romaani, vaikka on vähän sivuja..:)))
VastaaPoistaKiitos esittelystä, Kirsi!<3333
Minulla on sinulle haaste blogissani http://veravala.blogspot.it/2013/02/yksitoista-asiaa.html
VastaaPoistaSain tämä loppuun ja täytyykin kirjoittaa tästä bloggaus ajastukseen ennen kuin seuraavaan kirjaan tartun. Vähän kahtiajakoinen fiilis tästä jäi. Melomisessa oli minusta punainen lanka paremmin esillä, tätä luin aika pitkään melko ihmetteleväisenä.
VastaaPoistaJust joo...ei oikein avautunut minulle tämän kirjan tarina...yhtä ulalla olin kuin koko kirja...
VastaaPoista