”Vanhempansa menettänyttä kutsutaan
orvoksi, puolisonsa menettänyttä leskeksi, mutta lapsensa menettäneelle ei ole
edes nimeä.”
Tämän rakkaan kirjablogin
ansiosta tulen välillä lukeneeksi sellaisia kirjoja, joihin en lähes varmasti
olisi tullut koskaan muuten tarttuneeksi. Kirsti
Kurosen Ammeiden aika on
sellainen. Tuottelias Kuronen on julkaissut ennen tätä ensimmäistä
aikuistenromaaniaan kaksitoista lasten- ja nuortenromaania sekä runokokoelman,
joten mistään aloittelijasta ei todellakaan ole kyse. Hieman oikeastaan
hävettää taas todeta, että kirjailija on minulle uusi tuttavuus. Kuronen on
nimittäin saanut Topelius-palkinnon vuonna 2011 nuortenromaanistaan Piruettiystävyys. On mennyt ohi,
valitettavasti, vaikka mukamas niin hyvin seuraa kirjallista kenttää.
Ammeiden ajan sain arvostelukappaleena kustantajalta. Olen ennenkin lukenut ja
blogissa esitellyt Robustoksen kustantaman kirjan eli Venla Saalon Kirkkaalla liekillä. Tiesin siis, että Kuronen on kirjoittanut nuorille ja koska tuo
Saalon kirjakin on nuortenromaani, jotenkin päättelin, että myös Ammeiden aika olisi. Mutta se ei ole, ja
se onneksi käy suoraan ilmi kansiliepeestäkin, joten pystyin heti
orientoitumaan uudelleen.
Rehellisesti on
tunnustettava, että kirja olisi jäänyt kaupan tai kirjaston hyllyyn nimensä
takia. Se ei houkuttele minua karvan vertaa, oikeastaan päinvastoin. Nimi saa
toki perustelunsa ja hyvät sellaiset itse tarinassa, mutta nimeä olisin kyllä
miettinyt oikein kunnolla vielä uudelleen. Tämä on tietysti makuasia, josta on
turha kitistä.
Ammeiden aika on hyvin nopealukuinen teos, ja itse luin sen noin kolmessa tunnissa
parin junamatkan aikana. Helppous ja sujuvuus eivät kuitenkaan tarkoita
kuvaannollisessa mielessä ohuutta, sillä tarina on mukavan arvoituksellinen ja
rakennettu monipuolisista aineksista taiten. Monenlaista jäi mieleen
askartelemaan kansien sulkeuduttua.
Kirjan päähenkilö on
47-vuotias Iiris Klingsten, joka tekee kuolemaa kotonaan. Iiriksellä on kaksi
teini-ikäistä lasta sekä kirjailija-aviomies Juhani. Pariskunnasta vilkkaampi
mielikuvitus, herkempi mieli ja boheemimpi luonne on kuitenkin toimittajaksi
opiskelleella Iiriksellä. Juhani on oikeastaan toivottoman käytännöllinen
realisti, joka kirjoittaa suosittuja poliisiromaaneja. Nyt Juhani on kuitenkin
ottanut hoitaakseen Iiriksen liikeyrityksen, Ammelan.
Ammela on Iiriksen
toteutunut unelma, eräänlainen päiväkylpylä, jossa asiakkaat saavat kylpeä
mieleisessään pienessä huoneessa maksua vastaan. Yritys on ollut menestys,
vaikka kukaan ei sitä alussa uskonutkaan, kaikkein vähiten Iiriksen
arkitavalliset vanhemmat. Mumu, Iiriksen isoäiti, olisi varmasti uskonut
ideaan, jos olisi vielä elänyt. Mumu onkin ollut Iirikselle läheisin ihminen
monella tapaa. Nuorena leskeksi jäänyt Mumu on aina jaksanut olla iloinen ja kannustaa
Iiristä tämän pyrkimyksissä.
Maatessaan sairasvuoteellaan
Iiris muistelee seitsemän vuoden takaisia tapahtumia elämässään. Avioliitto oli
jonkinlaisessa kriisissä, joten ei ollut ihme, että Iiris ihastui salaperäiseen
ja komeaan asiakkaaseensa. Samaan aikaan tytär Kerttu ahdistui kotona Iiriksen
isovanhempien vanhassa huvilassa. Tyttö aisti ja näki Mustan, joka hakeutui
vintiltä kohti kellaria, samaa paikkaa, jossa Iiriksen isoisä oli aikoinaan
saanut tapaturmaisesti surmansa.
Seitsemän vuoden takaiset
tapahtumat ja aikaisempi suvun historia keriytyvät vähitellen auki.
Kurosen kirjoitustyyli on
mukavan omaperäistä. Kerronnassa vilahtelee välillä metatekstiä, eli
kirjoittaja kommentoi kertomusta lukijalle, jopa viittaa aiempiin sivuihin
sulkeissa epäkaunokirjalliseen tapaan. Myös ennakointia on käytetty melko
paljon, samaten kirjallisia viittauksia (lopussa on vielä luettelo lainatuista
teksteistäkin). Pääosin tarina avautuu Iiriksen näkökulmasta, mutta myös Juhani
pääsee hetkittäin väliin. Pidin myös siitä, että Kuronen ei selitä kaikkea
auki, kuten Iiriksen ja Annan poikkeuksellisen läheistä ystävyyssuhdetta. Sen
sijaan minun juttuni eivät ole meediolla käynnit ja ”kummittelu”, mutta
kokonaisuutta ne eivät kuitenkaan haitanneet. Vaikka Iiris siis on vakavasti ja
todennäköisesti parantumattomasti sairas, lähellä kuolemaa, kirja ei ole mikään
sairaskertomus tai nyyhkytarina. Oikeastaan siitä jäi hyvin valoisa
kokonaiskuva.
Kirsti Kuronen: Ammeiden aika
Robustos 2013. 210 s.
Kirjalle on tehty myös traileri, jossa kyllä on minun makuuni hieman turhan paljon juonipaljastuksia.
Hyvä bloggaus. Tärkeä aihe.
VastaaPoistaKirsi, minä pidin trailerista, mutta kirjan nimi olisi mieluusti saanut olla vähän tyköottavampi. Muuten Kurosen tyyli kyllä oli sujuvalukuista ja jännästi pirskahtelevaa.
VastaaPoistaLuin hiljattain, että Kurosen Piruettiystävyydestä on tekeillä elokuva ja sen ohjaa Sofia Koppola. Kirja on hyvä ja hienoa, että nuortenkirjamme ovat saamassa näkyvyyttä maailmalla!
VastaaPoistaÖöh... uutinen julkaistu 1.4.? :)
Poistahttp://grafomania.wordpress.com/2013/04/01/piruettiystavyys-sofia-coppolan-kasissa/
Poista