Vuonna 1993 olen kirjastosta
napannut mukaan dekkarin Ruumisvaunut
Bulevardilla. Ihastus on ollut ilmeinen, sillä muistiinpanoistani näkyy,
että olen ihan pian lukenut myös teokset Punavuoren
keisarinna ja Jumalan ruoska, ja
sittemmin vielä loputkin samasta sarjasta. Kyseessä on Kirsti Mannisen ja Jouko
Raivion yhteisesti kirjoittama historiallisten dekkareitten kuusiosainen
sarja, joka palautui mieleeni taannoin lukiessani Jyrki Heinon Kellarin,
joka sekin on laadukas historiallinen dekkari. Jo Kellaria lukiessani ajattelin, että historiallisella dekkarilla on
se etu puolellaan, että se ei helposti vanhene. Nykyhetkeen sijoitetut tarinat
alkavat helposti haiskahtaa nostalgisilta ajan kuluessa, mutta kun tarina on jo
alun perin sijoitettu riittävän kauas menneisyyteen, ei tätä ongelmaa ainakaan
samalla tavalla ole.
Kellarin
äärellä jo päätin, että on aika testata, miten Mannisen ja Raivion teokset ovat
kestäneet aikaa. Päätin lukea koko sarjan, jos alku tuntuisi vielä maistuvan.
Pettymyksekseni kirjat oli poistettu lähikirjastostamme, mutta muista kaupungin
kirjastoista sarja vielä oli lainattavissa. Muistikuvat olivat jokseenkin
hatarat. Sen olin muistanut ihan oikein, että kirjojen päähenkilöt ovat
ikäneito, opettajatar Matilda Ehrström ja hänen serkkunsa Johannes Calonius,
joka opiskelee lakia Helsingin yliopistossa. Jonkinlainen rooli tapahtumissa
oli muistaakseni myös Matildan naapurissa asuvalla poliisimestarilla. Itse
tarinoista mielessäni oli vain, että ainakin yhdessä ajettiin kiivaasti
polkupyörällä eli velocipedillä, joka herätti pahennusta kaupunkilaisissa.
En väärin muistanutkaan.
Juuri tällainen asetelma pääpiirteissään kirjoissa on. Matilda ja Johannes ovat
vuoroin lukujen minäkertojina, ja joskus ääneen pääsee joku muukin kirjan
henkilöistä, kuten Fabian Olander, Matildan naapurissa asuva leppoisa mutta
arvovaltainen poliisimestari. Matilda Ehrström on asemastaan tarkka ja arvossapidetty
yksityisen tyttökoulun opettajatar, joka ottaa siipiensä suojaan hieman
hulttiomaisen nuoren maalaisserkkunsa tämän isän kuoltua. Matilda on
tarkkasilmäinen ja älykäs, hieman neiti Marplea muistuttava hahmo, vaikkakin
nuorempi. Matilda ei myöskään koeta kätkeä älykkyyttään lempeän ulkomuotonsa
taakse. Johannes taas muistuttaa hieman Reijo
Mäen Jussi Varesta, ainakin alkoholinkäytön ja keskeneräisten lainopintojen
suhteen. Myös Johannesta vaivaa usein täydellinen muistinmenetys kostean illan
jälkeen. Johannes on myös varsin heikko kauniiden naisten suhteen, ovatpa
sitten kyseessä säätyläisperheitten tyttäret tai Helsingin huonomaineisten
kaupunginosien maksulliset naiset.
Johannes Caloniuksen ja Matilda
Ehrströmin tutkimuksia
Kirjasarjan kuusi osaa
sijoittuvat Suomeen 1860- ja 1870-luvuille. Ajanjakso on mielenkiintoinen,
sillä 1860-luvulla Suomessa tapahtui monenlaista edistystä niin poliittisesti
kuin taloudellisestikin. Valtiopäivätoiminnan käynnistyttyä toteutettiin mm.
rahauudistus, ja samalla vuosikymmenellä aloitettiin rautatieverkoston
rakentaminen. Useimmat näistä tapahtumista on myös punottu teosten juoneen
mukaan. Myös 1860-luvun ankarat nälkävuodet ovat mukana romaanissa Jumalan ruoska. Viimeinen dekkari
sijoittuu vuoteen 1873 ja siinä kuvataan Aleksis Kiven hautajaiset varsin
yksityiskohtaisesti. Mukana on myös kieliriita ja suomalaisen teatterielämän
hankalia alkuvaiheita.
Vuonna 1990 ilmestynyt Punavuoren keisarinna alkaakin
junamatkalla Hämeenlinnasta Helsinkiin. Sekä Matilda että Johannes ovat
matkalla pääkaupunkiin Johanneksen isän hautajaisista. Järvenpään asemalla
sattuu viivytys, koska ukkoskuuro on vaurioittanut rataa etelämpänä.
Matkustajat joutuvat odottelemaan asemalla pari tuntia. Kun juna viimein
pahasti myöhästyneenä saapuu Helsinkiin, on sitä vastassa poliisi. Järvenpään
asemalla on tapahtunut murha. Kaikkia matkustajia kuulustellaan. Junassa on
ollut niin Johanneksen kuin Matildankin vanhoja tuttavia, joihin törmätään
vielä tarinan edetessä. Kuvioon liittyy myös pahamaineinen ja salaperäinen
Punavuoressa bordellia pyörittävä nainen, jota kutsutaan Punavuoren
keisarinnaksi. Ennen kuin rikolliset ovat poliisin huostassa, joutuvat sekä
Matilda että Johannes hengenvaaraan ja koko suuriruhtinaskunnan rahauudistus on
hiuskarvan varassa.
Sarjan ehkä aiheeltaan
kiinnostavin, ainakin minun mielestäni, on toinen osa eli Jumalan ruoska, joka sijoittuu yhteen nälkävuosien pahimmista
talvista maaseudulla. Matilda ja Johannes matkustavat Pirttisalmen pitäjään
Keski-Suomeen. Johanneksen siskon Hannan mies, kappalainen Lars August Montin,
on kadonnut jäljettömiin kinkerimatkalla, ja raskaana oleva Hanna on pyytänyt
Matildaa luokseen. Jo matkalla Pirttisalmelle Johannes löytää kestikievarin
tallista Montinin hevosen. Juttu alkaa vaikuttaa omituiselta. Kuvioon saattaa
liittyä kiivas Jumalan ruoskaksi kutsuttu maallikkosaarnaaja, joka lietsoo
uskovia herkkänä aikana. Entä mihin katoaa hätäapuvilja, jota on toimitettu
pitäjään Pietarista? Johannes joutuu tässä kirjassa harvinaisen kiivaaseen
tulitaisteluunkin.
Kolmannessa osassa eli
dekkarissa Ruumisvaunut Bulevardilla
sitten esiintyy se muistamani velocipedi: ”Seurahuoneen
eteen oli järjestetty yleisönäytös, jossa esiteltiin ulkomailta tullut uusi
keksintö, velocipedi eli pikajalka. Minäkin onnistuin ihmismeren läpi
työntyessäni näkemään kahdesta pyörästä, isommasta ja pienemmästä kootun
rakkineen, jota vikkelä nuorimies polki vimmatusti. Minusta touhu ei
vaikuttanut kovinkaan kummoiselta. Olin varma, että pystyisin itse samanlaiseen
suoritukseen.” Myöhempien tapahtumien lomassa Johannes pääseekin vielä
taitojaan testaamaan. Seurahuoneelle Johannes matkaa siksi, että hänen
silloinen työnantajansa ruukinpatruuna Dahlstedt on määrännyt hänet tuomaan
hotelliin välittömästi suuren summan käteistä rahaa tukkikauppoja varten.
Aamulla patruuna löytyy vuoteestaan kurkku auki leikattuna ja rahat ovat
tiessään. Tutkimukset siirtyvät pian itäuusmaalaiseen ruukkiin ja sen
kartanoon. Paperiteollisuuden murros vapisuttaa pientä teollisuusyhteisöä, ja
ruukin kuivaamon uunia käytetään varsin brutaalisti ruumiin hävittämiseen.
Murha Monrepoossa sijoittuu vuoteen 1871 ja Viipuriin Monrepoon kuuluisaan kartanoon ja
sen puistoon. Matilda ja Johannes matkustavat höyrylaivalla Viipuriin Matildan
ystävän Helene von Meyendorffin pyynnöstä. Rouva palkkaa Johanneksen estämään
poikansa ja saksalaisen laulajattaren epätoivotun avioliiton. Laulajatar kuuluu
epämääräiseen kiertelevään oopperaseurueeseen, joka on matkalla Pietariin.
Laivamatkalla tapahtuu onnettomuus tai murha, kun seurueen johtaja putoaa
myrskyssä yli laidan. Myös seurueen rahat katoavat. Koko joukko päätyy
Monrepoon kartanoon pidättyvän Sophie von Nicolayn vieraiksi. Lisää murhia
tapahtuu, ja tapahtumat huipentuvat kuuluisalla Ludwigsteinin hautasaarella.
Selviää muuten myös, mitä alkuperäiselle kartanon puistossa sijainneelle
Väinämöisen patsaalle tapahtui…
Kaksi viimeistä osaa, Kuolema Ylioppilastalolla ja Stenvallin tapaus, sijoittuvat
vuodenvaihteen 1872–73 ympärille. Kuolema
Ylioppilastalolla päättyy repliikkiin: ”Aleksis
Stenvall on kuollut Tuusulassa! Kuulin se juuri Ylioppilastalolla!” Stenvallin tapauksen alussa ollaankin
sitten matkalla kirjailijan hautajaisiin. Ylioppilastalolla kuolee dosentti
Westman Lönnrotin, Runebergin ja Snellmanin kunniaksi järjestettyjen juhlien
tuoksinassa. Johannes herää krapulaisena juhlasalin taffelipianon alta
irrallista tuolinjalkaa puristaen. Vieressä makaa Westman mustalla
silkkisukalla kuristettuna. Valitettavasti moni ihminen on illalla todistanut
Westmanin ja Johanneksen riitelyä, ja niinpä Johannes joutuu oitis epäiltynä kuulusteluihin.
Poliisimestari Olander potee kotonaan kihtiä, joten virkaintoinen sijainen
höykyttää Johannesta armotta. Karistaakseen murhaajan maineen harteiltaan
Johannes koettaa selvittää, kuka Westmanin murhasi ja miksi. Nopeasti käy ilmi,
että miehellä on ollut kosolti vihamiehiä. Mutta kuka heistä on ilotyttöjen
pelkäämä Pukki? Tällä kertaa Matilda kirjaimellisesti pelastaa Johanneksen
hengen ja paljastuu, kuinka surkeassa kunnossa onkaan yliopiston komea
kirjasto.
Sarja päättyy Tuusulan
maisemissa alkavaan Stenvallin tapaukseen,
jossa Johannes saa lopulta venyneet lainopintonsa päätökseen ja jossa Amor
ampuu useammankin nuolen. Ennen sitä kuitenkin on selvitettävä, kuka murhasi
kauniin mutta tavoiltaan löyhän lesken, jonka luona Matilda ja Johannes
yöpyivät hautajaisvierailullaan. Entä minne katosi hautajaisissa mukana ollut
Matias Jussila, Johanneksen fennomaaniystävä? Miksi teatterinjohtaja Kaarlo
Bergbom on suunniltaan kadotettuaan kävelykeppinsä? Murhan motiiviksi alkaa
vähitellen paljastua kiristys, johon näyttää liittyvän Aleksis Kiven mystinen
aikalaisnäytelmä. Mutta missä tuo kaivattu käsikirjoitus voi olla?
Kirjat edustavat ainakin
pääpiirteissään arvoitusdekkariperinnettä. Rikolliset napataan pääosin
päättelemällä, vaikka toimintaakaan ei puutu. Yleensä tarvitaan sekä
Johanneksen että Matildan taitoja sekä onnea ja vielä lisäksi virkavallan
suotuisaa apua, ennen kuin kaikki on onnellisesti ohi. Tarinat ovat lempeän
huumorin sävyttämiä, ja vaikka rikokset ovatkin monesti häikäilemättömiä ja
raakoja, ei veritöillä mässäillä.
Historiallisen mijöön ja
tunnelman rakenteluun on panostettu mukavasti. Kaasuvaloin harvakseltaan
keskusta-alueeltaan valaistu Helsinki avautuu moninaisine hajuineen lukijan
eteen. Laitakaupunkien syrjäkujat ovat raavaille miehillekin vaarallisia
kulkea, ainakin öisin. Venäläinen virkakoneisto komeine asuineen herättää
välillä ärtymystä, välillä tervettä pelkoakin. Sanastossa vilahtelee mausteeksi
hauskoja vanhoja sanoja, kuten viimeisessä osassa toisteltu liikkiö tai vaikkapa ridikyyli, jota mamsellit kuljettavat mukanaan esimerkiksi kutsuilla. Oikeita
historiallisia henkilöitäkin tarinoissa vilahtelee siellä täällä, eniten
mielestäni tosin viimeisessä eli Stenvallin
tapauksessa.
Kirjatehtailua?
Luku-urakkani tätä juttua
varten ollessa vielä vaiheessa ilmestyi Helsingin Sanomissa
Lauantaiessee-paikalla toimittaja ja kirjailijanakin debytoineen Juhani Karilan kirjoitus, joka on
raflaavasti otsikoitu: Kirjatehtaiden aika on nyt (HS 27.4.2013). Karila esittelee oikean kirjatehtailun isän,
yhdysvaltalaisen James Pattersonin
tuotantotavan eli Team Pattersonin, jossa kirjailija johtaa kokonaista
kirjailijajoukkoa kurinalaisesti. Tuloksena on yli kymmenen julkaistua teosta
vuosittain. Patterson on siis löytänyt jonkinlaisen rahantekoautomaatin, joka
toimii ällistyttävän tehokkaasti ja luistavasti.
Patterson taitaa kuitenkin
olla jonkinlainen ääri-ilmiö. Sen sijaan pareittain kirjoittaminen tuntuu
olevan ajankohtainen ilmiö ainakin Ruotsissa. Kirjoitin itse syksyllä
Dekkariseuran blogiin Ruotsin dekkariakatemian vuoden parhaan dekkarin valintaprosessista,
jossa titteliä pääsee tavoittelemaan viisi ehdokasta. Ruotsalaisten dekkarien
sarjassa kolme viidestä oli parityön tuloksena syntynyttä teosta. Kaikki
varmasti muistavat tässä vaiheessa Karilankin mainitseman ruotsalaisduon Maj Sjöwall ja Per Wahlöö, joiden yhteisura alkoi jo vuonna 1965. (Yhtään heidän
yhteiskunnallista dekkariaan en muuten ole lukenut loppuun, tunnustettakoon.)
Myös Suomessa ollaan nyt
kunnostautumassa ryhmä- ja parikirjoittamisessa. Karila mainitsee esimerkkeinä
hiljattain paljastetun uutisen Hannu
Raittilan ja Leena Landerin yhteisdekkarista,
jonka Crime Time julkaisee. Jarkko
Sipilä taas on ryhtynyt yhteistyöhön yhdysvaltalaisen Scott Stevensonin kanssa, ja
Tammi ehti jo julkaista kevättalvella jännärin Kadonnut, jonka kirjoittajanimen J. K. Johansson taakse kuulemma kätkeytyy useampikin
ammattikirjoittajaa.
Karila toteaa esseensä
lopuksi, että yhteiskirjoittaminen tuntuu sopivan parhaiten juuri
genrekirjoittamiseen. Kirsti Manninen ja Jouko Raivio näyttäisivät olleen
aikaansa edellä ryhtyessään jo 1990-luvun koittaessa tuottamaan dekkarisarjaa
tällä menetelmällä.
Kirsti Manninen ja Jouko Raivio
työparina
Kirjailija ja tutkija Kirsti
Manninen on ollut hyvin tuottelias ja monipuolinen kirjoittaja pitkään
jatkuneen ja edelleen hyvässä vauhdissa olevan uransa aikana. Osan teoksistaan
hän on julkaissut kirjailijanimellä Enni
Mustonen. Perusteellinen teosluettelo löytyy vaikkapa Otavan sivuilta.
Seuraava romaani Paimentyttö ilmestyy tänä keväänä.
Toimittaja ja tutkija Jouko
Raivion uran varrelta kannattaa mainita ainakin Jerry Cotton -sarjan
tuotantosäännöistä kirjoitettu väitöskirja sekä 42 kirjoitettua Jerry Cotton
-tarinaa. 2000-luvulla Raiviolta on ilmestynyt kolmiosainen sairaalamiljööseen sijoittuva dekkarisarja.
Rohkenin tätä kirjoitustani
varten häiritä Kirsti Mannista, joka ystävällisesti vastasikin esittämiini
dekkarisarjaan ja sen syntyyn liittyviin kysymyksiin.
Miten idea yhdessä kirjoitetuista historiallisista
dekkareista sai alkunsa?
”Tapasimme Raivion kanssa eräässä viihdekirjallisuutta käsittelevässä
seminaarissa ja kahvipöytäkeskustelussa kävi ilmi, että meitä kumpaakin
kiinnosti ajatus historiallisen dekkarin kirjoittamisesta - Jerry Cotton
-kirjailijana ja -tutkijana hän hallitsi dekkari- ja toimintakonventiot, minä
taas historiantutkijana olin perillä epookista. Niin päätimme kokeilla
yhteistyötä kahden kirjoittajan taktiikalla. Suunnittelimme
juonen hyvin yksityiskohtaisesti yhdessä ja teimme myös yhdessä taustatyötä -
pitkät sessiot sen ajan sanomalehtimikrofilmien parissa vahvistivat myös
kummankin kykyä kirjoittaa vanhahtavaan tapaan.”
Miten kahden ihmisen kirjoittamisrutiinit
onnistuttiin sovittamaan yhteen?
”Mehän
tietysti kirjoitimme jo tietokoneella, joten teksti siirtyi sähköpostina
sujuvasti koneelta toiselle. Yhdessä luodun rungon mukaan kirjoitimme luvut
kerrallaan siten että Jouko kirjoitti Johanneksen, minä Matildan luvut, mutta
ennen oman lukunsa aloittamista toinen aina muokkasi toisen tekstiä. Minun
tekstini lyhenivät, kun Jouko karsi kuvauksia ja adjektiiveja, hänen tekstinsä
pitenivät, kun lisäsin niihin historian havinaa, makuja ja tuoksuja.
Tiedusteluuni kaksin
kirjoittamisen tehokkuudesta tai nopeudesta verrattuna yksin työskentelyyn
Manninen vastasi hieman väistäen: ”Teimme kirjat yleensä kesälomalla - kahdestaan
kirjoittaminen on ainakin hauskempaa kuin yksin puurtaminen :-) Työtapaa voi
suositella, jos kumpikin kirjoittaja on valmis joustamaan oman tekstinsä
pyhyydestä. Meille kummallekin tämä oli sekä hauska että opettavainen projekti.”
Millaisen vastaanoton kirjat aikanaan saivat? Onko
ollut puhetta esimerkiksi pokkaripainoksesta?
”Kirjat saivat erinomaisen hyvän vastaanoton.
Pokkaripainoksista ei ole ollut puhetta, mutta Joukohan on julkaissut
jännitysromaaneja omallakin nimellään.”
Miksi sarja aikanaan loppui?
”Totesimme itse, että amatöörietsivien jatkuva
päätyminen rikosten keskelle alkaa tuottaa uskottavuusongelmia. Stenvallin
tapaus oli paras ja hauskin dekkarimme. Siihen oli hyvä lopettaa, kun
kummallakin oli sitä paitsi vireillä paljon muutakin kirjoittamista.”
***
Punavuoren keisarinna. Salapoliisiseikkailu 1860-luvun Helsingissä. Otava, 1990
Jumalan ruoska. Salapoliisiseikkailu suurten nälkävuosien ajoilta. Otava, 1991
Ruumisvaunut Bulevardilla. Salapoliisiseikkailu vuoden 1869 Suomessa. Otava, 1992
Murha Monrepoossa. Salapoliisiseikkailu Viipurissa heinäkuussa 1871. Otava, 1993
Kuolema ylioppilastalolla. Salapoliisiseikkailu Helsingissä syystalvella 1872. Otava, 1994
Stenvallin tapaus. Salapoliisiseikkailu vuoden 1873 Helsingissä. Otava, 1995
Ovatko Mannisen ja Raivion
dekkarit Sinulle tuttuja? Mitä muita historiallisia dekkareita suosittelisit?