Olen ehkä vähitellen
oppinut, että en julkisesti vannoskele, mitä uutuuskirjoja en aio lukea. Varsin monta kertaa olen nimittäin joutunut
pyörtämään sanani varsin nopeasti, kun sitten onkin jostain suunnasta ihan
vasiten pyydetty kirja lukemaan ja siitä kirjoittamaan jotain jonnekin. Niinpä
pidin suuni supussa, kun kauppoihin tupsahtivat amerikkalaisen
miljonäärikirjailija Dan Brownin uutuusromaanin painotuoreet niteet mediakohun saattelemana. Inferno ei houkutellut, koska aikanaan
lukemani kolmas Robert Langdon -seikkailu Kadonnut
symboli oli niin suuri pettymys: paljon ryntäilyä paikasta toiseen tappajat
kantapäillä Langdonin samalla luennoidessa ja sitten loppulässähdys vailla
vertaa.
Sitten viime viikon
perjantaina huomasin Twitterissä, että Readberry etsiskeli esilukijaa Infernolle. Johan alkoi kutkutella,
sillä en ollut aiemmin lukenut yhtään kirjaa Readberryn kautta, LP:n
artikkeleja kylläkin pari. Idea oli siis periaatteessa tuttu: luetaan kirjaa
sähköisessä muodossa ja samalla voidaan käydä siitä keskustelua muiden
lukijoiden kanssa. Vastasin jotain ympäripyöreää jo twiittiin, mutta sitten
laitoin menemään sähköpostin, jossa ilmoitin kiinnostukseni. Ilokseni minut
otettiin lämpimästi vastaan. Jo samana iltana kirja löytyi omasta
Readberry-kirjahyllystäni ja pääsin aloittamaan. Pikkuisen jännittikin, miten
osaan kirjoittaa sellaisia kommentteja, jotka eivät paljasta liikaa
juonenkäänteistä, mutta joista olisi silti jotakin keskusteltavaa. Aluksi
huutelin itsekseni viestejä eetteriin, mutta onneksi aika pian sain muutaman
keskustelukaverinkin. Viestiketjun voi lukea kirjautumatta Readberryn
palveluun, mutta osallistua siihen ei voi kirjautumatta.
Itse lukeminen sujui minulta
hitaahkosti, sillä viikko oli varsin kiireinen työn, perheen ja muidenkin maallisten
rientojen osalta. Lukuaikaa koneen äärellä sain irrotettua vain noin tunnin
päivässä. Tasan viikko vierähti Infernon parissa, vaikka kirja on todella
nopealukuinen ja tarkoitettukin hotkaistavaksi lähes kerralla. Minulla ei ole
tablettia, joten jouduin lukemaan kirjan suoraan kannettavaltani, joka taas on
ankkuroitu työpöydälleni varsin pysyvästi. Hyvin sähkökirjojen kanssa toiminut
puhelimeni nimittäin petti minut tämän formaatin kanssa. Ensinnäkin sopivan
kokoinen kirjan sivu latautuu kyllä tietokoneen näytölle, mutta puhelimeni
suurehkollakin ruudulla näkyy vain muutama rivi. Sivua joutuu siis ”kääntämään”
yhtenään. Sivu ei suostu kääntymään pyyhkäisemällä näyttöä vaan vain kevyesti
sormea napauttamalla. Toiseksi jostain syystä puhelimeni kadotti tämän tästä
paikan, jossa olin. Hyppäys saattoi olla todella suuri, ja paikan etsiminen oli
kömpelöä. Tietokoneella pystyy liikkumaan kirjassa näytön alalaidassa kulkevaa
palkkia klikkaamalla. Sama palkki näkyy myös puhelimessa, mutta se ei toiminut
kunnolla. Syy lienee liian hitaassa puhelinnettiyhteydessäni? Teknisiä ongelmia
siis oli puhelimen kanssa, mutta tietokoneella lukeminen oli helppoa.
Tietokoneessa vain on se vika, että sitä ei ole mukava lukea nojatuolissa
röhnöttäen tai sängyssä ennen nukkumaanmenoa. Google on toki koneella vain
näppäimen päässä, joten rakennusten ja taideteosten katselu reaaliaikaisesti
tarinan etenemisen tahdissa oli helppoa. Teinkin paljon kuvahakuja lukiessani.
Olen varsin perusteellisesti
ruotinut suhteeni Dan Brownin tuotantoon Meteoriitti-kirjoituksessani,
joten ei siitä nyt tässä sen enempää. Infernosta minulla ei ollut oikeastaan
mitään ennakkotietoa. Sen toki olin jostain imaissut, että Inferno-nimi viittaa
suoraan kuuluisampaan teokseen eli Dante
Alighierin Jumalaisen näytelmän
ensimmäiseen osaan Helvettiin. Danten
maineikas teos on kököttänyt kirjahyllyssäni vuosikymmeniä, mutta lukenut en
sitä vieläkään ole. Browinin Infernoa
lukiessani kyllä selailin sitä ja etsin muutaman trillerissä mainitun kohdankin
esille. Kaipailisin teoksesta proosasuomennosta, sillä runomuoto tuntuu kovin
lannistavalta. Minä en taida koskaan päästä samanlaiseen tunnelmaan tuon
teoksen äärellä kuin Robert Langdon: ”Danten
sanat näyttivät virtaavan sivuilta ja resonoivan Langdonin sydämessä kuin ne
olisi kirjoitettu varta vasten hänelle juuri nyt.”
Lisäksi en ollut voinut
välttyä siltä tiedolta, että tällä kertaa Langdon on palannut vanhaan maailmaan
eli Eurooppaan. Tapahtumapaikat ovat Firenze, Venetsia ja Istanbul. Tiesin
myös, että tässä teoksessa on kyse väestönkasvuongelmasta eikä uskontoihin
liittyvistä salaseuroista tms. Juhani Karilan arvion Helsingin Sanomista olin
vain silmäillyt ennen luku-urakkaan ryhtymistä, mutta hankalampi ohittaa oli
The Guardianin Steven Poolen kirjoittama pastissiarvio, joka jäi takomaan
takaraivoa. Poolella on kieltämättä pointtinsa! Kiitti vaan vinkistä, Taika!
Langdon siis herää
firenzeläisessä sairaalassa pää ommeltuna ja kanyyli käsivarressa mutta ennen
kaikkea lähimuistinsa menettäneenä. Viimeiset kaksi päivää ovat totaalisesti
pyyhkiytyneet kuuluisan symbolistin mielestä. Niinpä hän ei tiedä, miksi on
Firenzessä tai ylipäätään Euroopassa. Muistin lisäksi on kadonnut Mikki Hiiri
-kello, mikä harmittaa professoria koko lailla sekin. Onneksi sentään rakas Harris
Tweedin takki on tallessa…
Langdon näkee outoja
harha-aistimuksia kauniista harmaahiuksisesta naisesta, joka kehottaa häntä
etsimään jotta löytäisi. Näkyyn liittyy verenkarvainen joki sekä osittain
maahan hautautuneita ruumiita. Langdon ei vain käsitä, mitä hänen pitäisi etsiä
ja miksi. Aikaa miettimiseenkään ei juuri jää, sillä melkein heti sairaalaan
hyökkää nahka-asuinen nainen ammuskelemaan tarkoituksenaan selvästikin tehdä
selvää Langdonista. Onneksi kaunis poninhäntäpäinen tohtori Sienna Brooks ehtii
paeta Langdonin kanssa ja sieppaa vielä sen tweedtakinkin mukaansa viime
sekunnilla. Alkaa melkoinen takaa-ajo läpi kaupungin. Pian alkaa valjeta, että
hullu tiedemies on kätkenyt jonnekin veden alle taudinaiheuttajaa, jonka on
tarkoitus kääntää maailman väestökäyrä jyrkkään laskuun ihmiskunnan
pelastamiseksi. Missä tuo pussi lilluu? Se Langdonin pitäisi vuorokaudessa
selvittää, ja vihjeet liittyvät selvästikin kaikki Danteen ja hänen teokseensa.
Onneksi Langdon on mainiosti perillä taidehistoriasta ja tuntee Italian
kaupungit ja niiden silmäätekevät melkoisen hyvin. Sienna taas puhuu italiaa
kuin äidinkieltään.
Brown ei ole mikään
henkilökuvaaja, vaan ennen kaikkea juonen ja vauhdin rakentaja. Tässä kirjassa
pelataan aika paljon sen varaan, että Langdon on jo entuudestaan lukijalle
tuttu. Niin ohuen ohut on hänen hahmonsa. Siennan persoonaan koetetaan sentään
jonkinlaista uskottavuutta rakentaa, mutta aika heikolla menestyksellä. Kovin
kummoista kiintymystä ei siis henkilöihin tarinan mittaan rakennu. Mutta kyllä
silti huomaa monissa kohdissa melkoisesti jännittävänsä, miten sankarien (ja
maailman) oikein käy. Ärsyynnyin myös Brownin tavasta toistaa samoja juttuja
moneen kertaan. Tajusin jo ensimmäisestä kerrasta, millaista kauhua katsojassa
herätti videonauhoite, jonka tiedemies oli testamentannut maailmalle. Miksi sen
sisältö piti kerrata joka kerta, kun joku henkilöistä sai sen katsottavakseen?
Loppuratkaisu ei ollut tällä
kertaa ollenkaan niin itsestään selvä ja ennalta arvattava kuin olisi voinut
luulla, vaan Brown onnistuu ihan aidosti yllättämään. Lisäksi aikaisemmasta on
tuttua se, että oikeastaan mihinkään ei kannata luottaa, sillä aivan kaikki
kääntyy moneen kertaan päälaelleen ennen loppuhäivytyksiä.
Mikään suuri romaanitaiteen
mestariteos Inferno ei siis ole,
mutta rehellisyyden nimissä on kai tunnustettava, ettei se sellainen pyri
olemaankaan, vaan tarkoitus on hankkia rahaa hyvällä viihteellä. Se tavoite
saavutettaneen. Kirja on vähällä vaivalla muunnettavissa elokuvaksi, ja eiköhän
Tom Hanks taas pian nähdä valkokankaalla.
Dan Brown: Inferno
Suom. Jorma-Veikko Sappinen
Suom. Jorma-Veikko Sappinen
WSOY 2013.
Readberry-sähkökirja
käytössäni veloituksetta, koska toimin kirjan esilukijana.
Ooh, sinä jo lukaisit tämän! =D Minulla odottelee tuossa hyllyssä lukuvuoroaan...
VastaaPoistaOlin hämmästynyt, kun huomasin lehdistä, että Dan Brownin uutuudessa seurataan Danten Jumalaisen näytelmän Helvetistä saatavia vihjeitä. Sellainen jännityskirja on nimittäin kirjoitettu jo aiemmin, espanjalaisen Matilde Asensin El último Caton vuonna 2001. Kyseinen kirja on käännetty monelle kielelle, mutta ei suomeksi.
VastaaPoistaOoh, mielenkiintoista! Saapa nähdä, mitä seuraa. Oletko lukenut tuon?
PoistaOlen lukenut. Hyvä kirja. En usko, että seuraa mitään, vaikka kai tuon on joku muukin huomannut, koska Asensin kirja on tosiaan maailmalla tunnettu.
PoistaInferno odottelee VIELÄKIN kirjakaupassa, kun tämä viikko on yllättäen mennyt vielä kevään rästihommia tehdessä (ja aloittaessa kesän kuvioita). Aion kyllä lukea teoksen. Niin kuin totesit, Brown ei pyri varsinaisesti "romaanitaiteiluun" vaan hänen pääpainonsa on viihdyttämisessä, ja välillä viihdekin on tarpeellista lukijalle. Hyvä, että on erilaisia kirjailijoita.
VastaaPoistaKiitos taas mukavasta bloggauksesta! Jonkin verran seurasin Readberryssä lukemisesi etenemistä, mutta pitää käydä tsekkaamassa loput kommentit sitten kun olen lukenut Infernon. En ole kirjautunut (ainakaan vielä) Readberryyn, joten kommentoiminen jää muualle. Kuten vaikka sitten tänne. :)
Olen nähnyt vain Da Vinci koodin -filmin, ja lukenut kirjan myöhemmin. Kirjan sankari alkoi näyttää mielessäni liikaa Tom Hanksilta, ja se mikä filmissä toimi, ei minusta toiminut kirjassa, jos olisin lukenut kirjan ensin niin ???
VastaaPoistaTutustuin Readberryn viestiketjuun (kiinnostava palvelu, jossa kommentit kaikkien luettavina), tuntui olevan brownimainen muotti, josta tehdään hieman erinäköisellä lähtökohdalla vetävä tarina.
Ainakin "davinssinssä" oli hieman samanlainen perustarina kuin esim. Liiton arkkia etsineessä Indiana Jonesin Kadonneen aarteen metsästäjissä, tai Graalin maljaa kartoittaneessa Viimeisessä ristiretkessä,(mitkä tarinat eivät kirjana olisi toimineet ehkä lainkaan) ja kirjassakin oli lisäksi bondmaisia juonenkäänteitä.
Kaipa tämä pitää lukea myös, kun muutkin Brownit on tullut käytyä läpi. Viimeinen symboli vaan oikeasti oli aika huono...
VastaaPoistaOhoh, tuo "onnistuu oikeasti yllättämään" kuulostaa kyllä houkuttelevalta! Viimeksi kuuntelin itse Brownia äänikirjana, ja toisto raivostutti niin, että päätin jättää seuraavan väliin... mutta ehkä vannomatta paras. :-)
VastaaPoista