Juhannuslukemisiini törmäsin
jo klassiseksi muodostuneella tavalla eli toisessa kirjablogissa. Marikan Boktok73-blogissa esiteltiin haasteen muodossa kesälukemisia, ja Marikan mukaan
kaikkien pitäisi lukea kesällä Kristina
Ohlssonin uutuus Davidsstjärnor. Ohlssonin
aiemmatkin kirjat olivat minulla vielä lukematta, joten päätin Marikan
suosituksesta tarttua ensin niihin, tuo ruotsiksi lukeminen kun ei oikein
houkuta (tekisi kyllä terää, ei sen puoleen). Onneksi huomasin vinkin ajoissa,
sillä lomautusten takia kaikki kotikaupungin kirjastot ovat pitkään
suljettuina. Ehdin kuitenkin varata ja noutaa kirjat ennen tylsää kesäkatkoa. Luin kaksi noin nelisataasivuista kirjaa neljässä päivässä, mikä jo kertoo jotain niiden vangitsevuudesta (muutakin touhua kuitenkin meidänkin juhannukseemme mahtui!).
Ohlssonilta on toistaiseksi
suomennettu kaksi ensimmäistä kirjaa eli Nukketalo
ja Tuhatkaunot. Marikan suosittelema Davidsstjärnor on Ohlssonin viides rikosromaani. Kaksi ensimmäistä
on suomeksi julkaissut Schildts, mutta kolmas eli Varjelijat ilmestyy syksyllä WSOY:ltä (häkellyttävästi katalogissa on vielä ruotsalaisversion kansi). Kirjailijasta sen verran, että hän on syntynyt
vuonna 1979 ja on koulutukseltaan valtiotieteilijä ja toiminut muun muassa turvallisuuspolitiikan
asiantuntijana Ruotsin poliisihallituksessa.
Tässä vaiheessa on jo syytä
kiittää Marikaa aivan loistavasta vinkistä. Jostain syystä Ohlssonin kirjat
olivat jääneet vaille huomiotani, vaikka ne ovat juuri sellaisia laadukkaita,
hyvin kirjoitettuja jännityskirjoja, joiden lukemisesta kovasti nautin ja joita
siis varsin paljon luen. Ohlsson on taitava juonenkehittelijä ja
henkilökuvaaja, ja tuhtien romaanien jännite säilyy aivan loistavasti
loppuhuipennukseen asti. Olen koukussa! Lisäksi sain toiselta blogiystävältäni Rakkaudesta kirjoihin -blogin Annika K:lta vinkin, että syksyllä ilmestyvä Varjelijat on näitä kahta lukemaani ensimmäistä
osaa vielä selkeästi parempi. Melkoinen tekijä siis kyseessä.
Ohlssonin sankaritar on siviilitaustainen
rikostutkija Fredrika Bergman. Hänet on pestattu legendaarisen Alex Rechtin
erikoisryhmään, jonka tarkoitus on avustaa poliisiorganisaation eri tahoja
erityisen väkivaltaisissa tai muuten vaikeiksi osoittautuneissa tapauksissa.
Ryhmä on pieni mutta tehokas. Fredrikaa vieroksutaan, koska hän ei ole
koulutukseltaan poliisi, koska hän on nainen ja koska hän vaikuttaa
tunteettomalta ja kylmältä analyytikolta. Tosiasiassa Fredrikalla on hyvinkin
voimakkaita tunteita, mutta hän tarkoituksellisesti koettaa pitää ne erillään
työstään, jotta pysyisi jotenkin henkisesti koossa.
Nukketalo
alkaa vaikuttavasti pikkutytön katoamisella. Tyttö katoaa pikajunasta, joka on
matkalla Göteborgista Tukholmaan. Juna joutui radan sähköongelmien vuoksi
pysähtymään kymmeneksi minuutiksi Tukholman liepeillä. Nukkuvan lapsen äiti
poistui hetkeksi laiturille soittamaan. Juna kuitenkin lähti ilman äitiä.
Tukholman asemalla lapsesta on jäljellä junassa vain kengät. Kukaan ei tunnu
nähneen mitään ratkaisevan parin minuutin aikana. Kun pikkutytön perhettä
aletaan kuulustella, alkaa paljastua melko lailla outoja asioita esimerkiksi
tytön isästä. Lukijalla on kuitenkin syytä olettaa, että asia ei välttämättä
ole niin yksioikoinen kuin annetaan ymmärtää. Samaa mieltä on Fredrika, joka haluaisi
tutkia tarkemmin väliaseman tapahtumia. Kun toinenkin lapsi katoaa, tutkinta
saa uuden suunnan.
Kirjan teemana on
erityisesti lapsiin ja naisiin kohdistuva väkivalta. Sukupolvesta toiseen
jatkuva kaltoin kohtelu saa lopulta karmaisevat seuraukset.
Ohlsson kuvaa
mielenkiintoisesti tiiviin tutkintaryhmän sisäisiä jännitteitä. Kunkin tutkijan
yksityiselämä vaikuttaa tutkinnassa tehtyihin ratkaisuihin, haluttiinpa tai ei.
Kateus, epäluulo, ystävyys ja luottamus poliisien kesken vaikuttavat myös.
Fredrikalla on vaikeuksia saada äänensä kuuluviin, mutta sitäkin äänekkäämpi on
Peder, nuori tutkija, jolla on varsin suuria luuloja itsestään. Kotiasiat ovat
kuitenkin hänelläkin niin rempallaan, että työnteko välillä vaikeutuu – tosin
monesti kotiongelmia paikkaillaan juuri raivokkaalla työskentelyllä. Tämä
noidankehä on tuttu monista poliisiromaaneista.
Ohlsson siis panostaa
henkilökuvaukseen, mikä käsittääkseni on yksi hänen teostensa vetovoimaa
selittävä seikka. Fredrikasta alkaa aika nopeasti pitää, kun hänen
traumaattinen taustansa paljastetaan lukijalle. Yli kolmekymppisen naisen
biologinen kello alkaa tikittää yhä kuuluvammin, mutta perheestä ei ole
tietoakaan. Fredrika on toistakymmentä vuotta ollut salasuhteessa itseään
parikymmentä vuotta vanhemman naimissa olevan professorin kanssa. Tätä suhdetta
seurataan läpi molempien kirjojen, ja Tuhatkaunoissa
tilanne jää varsin dramaattiseen kohtaan.
Ohlsson on alusta alkaen
selvästikin hahmotellut pidempää sarjaa henkilöidensä ympärille, sillä
esimerkiksi työpaikan solmut eivät aukea kertaheitolla ensimmäisessä osassa,
vaan tilanteet kehittyvät hitaasti. Pederin sekasortoinen elämä vain pahenee
kakkososassa, pääosin hänen omaa syytään. Peder on jonkinlainen hieman
säälittävä sikailija, mutta jotenkin hänestäkään ei voi olla aivan hitusen
pitämättä. Tosin tuntuu mukavalta, kun kaveri saa välillä oikein kunnolla
nenälleen.
Tuhatkaunot
alkaa lyhyellä prologilla, jossa nuori nainen raiskataan raa’asti vanhempiensa
kesämökillä juhannuksena. Raiskaaja on laiton maahanmuuttaja, jota tytön
vanhemmat ovat piilotelleet mökillä viranomaisilta. Laupeudentyö saa siis
varsin karmaisevan palkan. Sitten hypätäänkin nopeasti nykyhetkeen.
Tukholmalaisesta kerrostaloasunnosta on löydetty pariskunta ammuttuna. Oletetaan,
että pappismies on ampunut ensin vaimonsa ja sitten itsensä. Itsemurhakirjeessä
kerrotaan syyksi vanhemman tyttären huumekuoleman aiheuttama masennus. Ihan
kaikki tapauksessa ei kuitenkaan tunnu täsmäävän. Missä on ensinnäkin
pariskunnan nuorempi tytär, joka on vienyt sisarensa ensiapuun ja tunnistanut
sittemmin tämän ruumiin? Miksi vanhemman tyttären huumeongelmasta saadaan
täysin ristiriitaisia tietoja?
Samaan aikaan lukija saa
seurata tapahtumia myös Bangkokissa. Nuori ruotsalaisnainen joutuu
epätoivoissaan seuraamaan, miten hänen olemassaolonsa murenee pala kerrallaan. Myös
Tukholmassa seurataan toista tapahtumasarjaa. Fredrika saa tutkittavakseen
tunnistamattoman maahanmuuttajamiehen kuolemantapausta. Paperiton mies on
joutunut yliajon uhriksi. Tekijä on paennut paikalta. Lukija seuraa samaan
aikaan Iranista Ruotsiin tulleen laittoman maahanmuuttajan merkillisiä
vaiheita. Kuten arvata saattaa, kaikki nämä ensin irrallisilta vaikuttavat
juonenhännät liittyvät hyvin läheisesti yhteen ja kuvio paljastuu
kokonaisuudessaan sekä lukijalle että poliisille lopussa.
Vaikka Fredrika on kirjojen
päähenkilö, hän ei ole mitenkään ylivoimaisesti fiksuin tai taitavin monimutkaisten
rikosten ratkaisijana, vaan tulosta syntyy tiimityönä. Paljon tehdään
rutiinitarkistuksia ynnä muuta perustyötä, ja ratkaisut tulevat yleensä myös
onnekkaiden pikkusattumusten myötä, kuten voisi kuvitella todellisuudessakin
tapahtuvan. Tämä jonkinlainen perususkottavuus tekee kirjoista jännittäviä.
Rikokset ovat kauheita, mutta väkivallalla ei mitenkään mässäillä.
Ruotsalaisia
naisdekkaristeja tuntuu olevan massoittain. Jos Ohlssonia vertaa vaikkapa
Camilla Läckbergiin, Anna Janssoniin tai Mari Jungstedtiin, on hänen
tuotantonsa mielestäni aavistuksen vähemmän kevyttä. Tosin sarjamaisuus ei
vielä kahdessa kirjassa ole päässyt muodostumaan taakaksi Ohlssonille. Mainitun
kolmikon kirjoista aion lukea enää Läckbergiä, muista olen saanut kyllikseni.
Olen löytänyt jälleen uuden
dekkarisuosikin, kiitos!
Kristina Ohlsson: Nukketalo (Askungar)
Suom. Outi Menna. Schildts 2010. 428 s.
Kristina Ohlsson: Tuhatkaunot (Tusenskönor)
Suom. Outi Menna. Schildts 2011. 398 s.
Lainattu kirjastosta.