Paula Havasteen muistan viime vuosituhannen lopulta jostakin seminaarista, jossa hän
oli puhumassa väitöstutkimuksestaan. Havastehan tutki Tarzan-kirjojen
mieskuvaa, ja aihe jäi mieleeni, koska olen lukenut kirjaimellisesti loppuun
teoksen Tarzan, apinain kuningas
(tms.). Sittemmin Havaste siirtyi kaunokirjallisuuden puolelle ja alkoi
kirjoittaa historiallisia (viihde)romaaneja. Jostain syystä en ole tullut
yhtään hänen teostaan lukeneeksi aiemmin, vaikka aihepiiri kiinnostaa
monellakin tavalla ja vaikka olen saanut kirjoista lämpimiä suosituksiakin.
Mutta nyt nappasin Havasten esikoisromaanin kirjastosta kesälukemiseksi.
Kymmenen onnen Anna sijoittuu jonnekin pohjoisehkoon Suomeen maaseudulle ja arvioni mukaan
1600-luvun alkuvuosikymmeniin. Annan puoliso nimittäin on nuijasodan veteraani.
Juuri muita ajoitusta tai paikallistamista helpottavia vinkkejä en kirjasta
saanut kiinni. Taas sellainen seikka, jolla ei oikeastaan ole mitään merkitystä
itse tarinan kannalta, mutta lukijana ja ihmisenä olen sellainen, että
haluaisin jonkinlaiset tunnistettavat koordinaatit turvakseni.
Anna on äidin
nuoruudenhairahduksen häpeällinen hedelmä, joka pääsee armosta mukaan, kun äiti
naidaan talonemännäksi. Äidiksi hän ei vain enää saa synnyttäjäänsä kutsua, ja
muutenkin osana on lähinnä ilmainen piikatyttö. Pikkuisen kohtalo olisi
saattanut olla paljon karumpi, ellei vanhaemäntä Ämmi olisi ottanut tätä
hoiviinsa. Ämmi opetti Annalle vanhaa tietoa parantamisesta ja yrteistä. Mietin
tässä vaiheessa, kuinka yleinen ratkaisu tämä on, että realistisehkon
historiallisen romaanin sankaritar on jonkinlainen parantaja tai tietäjä.
Näppituntumalta sanoisin, että aika yleinen. Parantajan rooli oli kai ainoa
hiemankin kiinnostava mahdollisuus naiselle.
Annan elämää seurataan
varsin uskollisesti. Kuusitoistavuotiaana hänet naitetaan jurolle Ulvarille,
Annaa aika paljon vanhemmalta vaikuttavalle miehelle. Koti on syrjäinen
savupirtti, ja olot äärimmäisen yksinkertaiset ja alkeelliset. Anna ei
kuitenkaan valita osaansa, vaan ahkeroi miehensä rinnalla kykynsä mukaan.
Ensimmäiset vuodet ovat vaikeita, ja koko perhe on menehtyä pahimpana
nälkätalvena.
Kirjassa ei varsinaisesti
ole muuta juonta kuin Annan elämä. Muuta ei välttämättä tarvitakaan, sillä
hämmästyin, kuinka hyvin viihdyin kirjan parissa. Anna tekee työtä,
kirjaimellisesti raataa sormet verillä, pitääkseen itsensä ja perheensä
hengissä. Havaste on tehnyt mielettömästi taustatutkimusta entisajan
työmenetelmistä, ruuista, vaatteista, työkaluista ja muusta maalaiselämään
kuuluneesta. Kirjassa kuvataan yksityiskohtaisesti todella monia töitä ja
askareita, joista ihmisten oli selvittävä. Yllättäen tämä ei tuntunut
pitkästyttävältä vaan olikin kiinnostavaa ja sohvalla lämpimässä istuessa jopa
viihdyttävää. Ihmisen kohtalo riippui omasta ahkeruudesta ja neuvokkuudesta,
mutta silti saattoi luonto milloin tahansa näyttää voimansa ja viedä kuukausien
työn tulokset hetkessä.
Havasten tutkijatausta näkyy
esimerkiksi kirjan lopusta löytyvästä yrttiluettelosta. Mukana on myös tietoa
siitä, mihin vaivaan ja miten mitäkin yrttiä on käytetty. Monet vanhat kasvien
nimet ovat virallisia nimiä kuvaavampia. Esimerkiksi nappikukka on paljon
järkeenkäyvempi kuin pietaryrtti.
Annalle Ämmin opetukset
hengistä ja jumalista ovat tärkeitä. Vanhan väkevän loitsun lukeminen saa hänen
verensä kiertämään, ja pihlajan juurella oleva kotitalo tuntuu turvalliselta.
Ulvar torjuu kaiken yrttitiedonkin noituutena, eikä pappikaan sitä hyvällä
katso. Jonkin verran kirjassa rakennetaan jännitettä kirkon ja tavallisen kansan
välille, mutta mitään Juhani Ahon Panun
kaltaista valtataistelua ei kuitenkaan uskontojen välillä käydä. Anna on
taipuisa eikä itsekään ole kiinnostunut noituudesta, vain parantamisesta ja
auttamisesta.
Kymmenen onnen Anna on täysin itsenäinen romaani, mutta samalla se aloittaa neljän romaanin
sarjan. Kotasavun Marjan nimihenkilö
on Annan tytär, joka nai ensimmäisen kirjan loppupuolella lappalaismiehen ja
lähtee tämän mukaan pohjoiseen. Seuraavat kirjat eli Lapinmaan Niila ja Maaren,
samaanien sukua, näyttäisivät ainakin nimiensä perusteella sijoittuvan
Lappiin.
Romaani Kaksi rakkautta (2010) on myös historiallinen romaani, mutta
sijoittuu lähihistoriaan eli jatkosodan aikaan. Sekin on ehtinyt saada jo kaksi
jatko-osaa eli romaanit Yhden toivon tie
ja Kolme käskyä. Kummankin kirjan
kohdalla kustantaja mainitsee, että kyseessä on ”itsenäinen” jatko-osa.
Pidin Kymmenen onnen Annasta, mutta nyt kun lukemisesta on jo toista
viikkoa, en enää ole aivan varma, jatkanko tätä varhaisempaa sarjaa vai
kokeilenko seuraavaksi tuota Kahta
rakkautta. Mielelläni kuulisin muiden kokemuksia Havasten tuotannosta.
Miten kannattaisi edetä?
Paula Havaste: Kymmenen onnen Anna
Gummerus 2003. 391 s.
Lainattu kirjastosta.
Minäkin olen lukenut Havasteelta vain tämän saman, aikaisemmin tänä vuonna, ja mietin samaa. Jostain syystä en ole halunnut tarttua (vielä) noihin muihin varhaisempiin, vaikka pidinkin Kymmenen onnen Annasta, ja välillä katselen niitä ja sitten Kahta rakkautta kirjastossa. Mielenkiinnolla odottelen, minkälaisia kokemuksia asiasta saat.
VastaaPoistaMä ihastuin tuohon sarjaan jonka Kymmenen onnen Anna aloitti joten nuo kaikki neljä kirjaa ovat omassa hyllyssäni. Muhun vetoaa kansanlääkintä, Šamanismi ja siihen vielä hiukan rakkautta. ♥ Kaksi rakkautta oli meillä syksyllä lukupiirikirjana mutta olin silloin sellaisessa elämäntilassa etten jaksanu sitä lukea ja oikeastaan olisi tykännyt lisää lukea enemmän noista luonnonjutuista.
VastaaPoistaHyvä arvio! Minä aloitin Havasteen tuotantoon tutustumisen juurikin tästä Kymmenen onnen Annasta ja pidinkin tästä kyllä. Tarkoituksena oli jatkaa sarjan parissa, mutta tässä on kohta pari vuotta vierähtänyt ja seuraava osa on edelleen lukematta.
VastaaPoistaItse pidin Kahdesta rakkaudesta todella paljon, se on yksi parhaista kirjoista, joita olen koskaan lukenut. Mikä yllätysmomentti siihen sisältyykään, vau! :D Sen jatko-osat olen lukenut suurella mielenkiinnolla, ja tämä sarja onkin syypää siihen, miksi Kymmenen onnen Annan jatko-osat ovatkin vielä lukematta, sillä tämä sarja vain vetosi heti enemmän kuin "Anna -sarja". Ehkä syksyn mittaan voisin jatkaa sen parissa taas, kun kerran "rakkaus -sarjaan" ei ole ymmärtääkseni enää odotettavissa jatkoa. Odotan kyllä mielenkiinnolla sitä, mihin aiheeseen Havaste seuraavaksi tarttuu. :)