Tuomas Vimma
on kuulunut niihin nuoriin suomalaisiin kirjailijoihin, joiden olemassa olon
olen kyllä rekisteröinyt ja joiden tuotantoa olen jollakin silmäkulman nurkalla
seuraillut, mutta jonka yhtäkään kirjaa en ole lukenut. Nuori helsinkiläinen
mieskirjailija, joka kirjoittaa Helsinki-aiheisia teoksia, ei oikein
vaikuttanut omimmaltani. Sitten sain viime syksynä luotettavalta taholta eli
eräältä kollegaltani ja hyvältä ystävältäni varman vinkin, että Raksa kannattaa lukea ja että itse
asiassa miehenikin voisi sen vaikka lukea.
Pistin vihjeen kiitollisena
mieleen, sillä joululahjaideoista on jatkuva pula. Joululahjaksi sitten
miehelle kirja tupsahtikin. Lahjakirja luettiin, mikä ei ole ihan
itsestäänselvyys, sillä ainakin Ilkka
Remeksen 6/12 on edelleen avaamattomana
hyllyssä. Kun kyselin, millainen kirja oli, tuli vastaukseksi jonkinlainen
toteamus, että olihan se ja että kyllähän sen nyt luki. Ei siis lainkaan huono!
Toukokuussa sain kutsun
Gummeruksen syksyn uutuuksien esittelytilaisuuteen, jossa Tuomas Vimmaakin tovi
haastateltiin. Syksyllä nimittäin ilmestyy Vimman seuraava romaani Ruutukymppi, joka on jatkoa Raksalle. Ruutukympissä Raksan
minäkertoja Sami ”lähtee mukaan
television reality-tuotantoon, jossa remontoidaan, sisustetaan ja lopuksi
pöyhitään tyynyt. Jos rakennusalalla oli pientä kuprua ja osaamattomuutta,
televisiotuotanto osoittautuu suorastaan katastrofaaliseksi.” (Gummeruksen nettisivuilta voi lukea lisää.) Olen melko koukussa moniin television
sisustusohjelmiin, kuten Huvilaan&Huussiin, joita on kiva katsella miehen
asiantuntemukseen nojaten. Remontointi kun yleensä ohitetaan varsin kevyesti ja
siirrytään suoraan visioinnista tyynyjen pöyhintään. Aihe siis kutkuttaa jo
valmiiksi. Olisi kiva päästä kurkkaamaan ns. kulissien taakse!
Raksa jäi
kuitenkin hyllyyn nököttämään ja odottamaan ns. parempia lukuaikoja, mutta
sitten se sattui keväällä silmään Elisa Kirjan äänikirjatarjouksista. Ostin ja
latasin äänikirjan lenkkiseurakseni. Siihen tarkoitukseen se olikin oiva
valinta, sillä kuunnellessani viihdyin hyvin mutta mietin, olisinko sittenkään
tätä ihan kirjana lukenut loppuun.
Hyllystä löytyvä versio on
kirjan toinen painos, joten kansiliepeessä on otteita arvioista. Kirjaa
ylistetään ja sitä pidetään osana työläiskirjallisuuden jatkumoa, vaikka
näkökulma onkin pomo- ja omistajaportaassa. Minäkertoja Sami on noin
kolmevitonen opiskelunsa kesken jättänyt rakennusinsinööri, joka toiminut
työnjohtotehtävissä pienessä rakennusfirmassa. Firma lähtee Samin alta, eikä
uutta työtä olekaan niin vain otettavissa. Sitten kuin ihmeen kautta hänelle
avautuu projektinvetäjän pesti hienossa helsinkiläisessä Hyperborea
Constructions -nimisessä firmassa, jonka omistajan tytär Danika Stenhammar
johtaa käytännön toimia. Firman toimintaperiaatteet ja -tavat ovat täysin
armotonta työntekijöiden piiskaamista. Esimerkiksi projektipäälliköiltä
edellytetään 24/7-sitoutumista ja tavoitettavuutta. Nämä yksityiskohdat eivät
Samia pelota, sillä työ vaikuttaa haasteelliselta ja kiehtovasta Danikasta
tulee hänen lähiesimiehensä.
Samin hyvä ystävä Kari on
juuri nousemassa lakifirma Överdörf&Bundbergin osakkaaksi. Samaan aikaan
Karin yksityiselämä on pahassa kriisissä. Avioliitto on menossa kiville ja
alkoholia kuluu yli oman tarpeen. Työkiireitten ohella Sami koettaa auttaa
Karia parhaansa mukaan, tosin tuloksista voidaan olla pariakin mieltä. Sitten
selviää, että Samin uusi työnantaja tavoittelee juuri Överdörf&Bundbergilta
isoa tilausta. (Henkilöiden ja yritysten nimet ovat selvästikin tarkasti
harkittuja!)
Juoni ei tunnu etenevän
kovin jäntevästi, mutta loppuun päästyään näkee, että Vimmalla on kyllä ollut
ohjakset käsissään koko ajan. Sivujuonet vain tahtovat välillä viedä lukijan
huomion turhan pitkäksi aikaa toisaalle. Juoni ei ehkä olekaan kirjassa tärkein
pointti, vaan Vimma on halunnut kertoa rakennus- ja sisutusalaan liittyvistä
ilmiöistä erilaisia anekdootteja, jotka viihdyttävät ja hymyilyttävät, mutta
samalla kylmäävät. Vedätetyksi alalla tuntuvat joutuvan kaikki: asiakkaat,
työntekijät, yritykset, valtio. Häikäilemättömin menestyy, kun rehellisyyskin
on vain kauppatavaraa. Yhtenä sivujuonteena Sami vie erään asiakkaansa
illastamaan Hans Välimäen ravintolaan aavistamatta lainkaan etukäteen,
millaisesta paikasta onkaan kyse. Alkukesästähän kohistiin kyseisen ravintoloitsijan
harjoittamasta hintapolitiikasta vesilasillisen suhteen.
Katastrofin tuntu leijuu
ilmassa koko romaanin ajan. Samikaan ei ole täysin tietämätön tilanteesta,
mutta jatkaa silti uupumuksesta piittaamatta sitkeästi eteenpäin.
Ritarillisesti hän seisoo Danikan vierellä, tapahtuipa mitä hyvänsä.
Monenlaista tapahtuukin!
Kirjan esipuheessa Vimma
kertoo työskennelleensä helsinkiläisessä vanhojen kivitalojen
korjausremontointiin erikoistuneessa yrityksessä kirjan aihetta etsiessään. Sen
verran olen lähietäisyydeltä alaa seurannut, että ainakin pääpiirteissään
teksti on faktojen osalta uskottavaa (eikä mieheltäkään tullut toisenlaista
palautetta). Perehtyneisyys näkyy myös kirjassa käytetyssä ammattislangissa,
jota Vimma viljelee paikoin yliampuvastikin. Kielellä leikittely tuntuu
muutenkin kirjoittajaa kiehtovan. Olisi kiintoisaa vaikkapa kerätä teoksesta
kaikki tupakointia tarkoittavat tai siihen liittyvät ilmaukset.
Loppuratkaisun häämöttäessä
olin kuitenkin pienoisesti pettynyt. Olin odottanut jotain dramaattisempaa
romahdusta, mutta loppu tuntui tulevan kaiken pahaenteisyyden jälkeen
yllättävän siististi. Mutta ihan niin ei sitten kuitenkaan käynytkään. Vimma on
vielä aivan viime sivuille rakentanut huiman kohtauksen, jossa sankaritar
kohtaa pahimman vihollisensa, verotarkastaja Damien Hillerin. Ukkosen jyrinä ja
salamointi toimivat kohtauksen lavastuksena. Vimma on vielä kylvänyt sekaan
joukon kirjallisia viitteitä aina Infernosta Mordoriin asti.
”Ylitarkastaja Hillerin valtavaa työhuonetta valaisi ainoastaan pieni,
energiansäästölampulla varustettu pöytävalaisin, joka pihisteli kelmeää
valoaan. Lattiaa peittävään nuhjuiseen veronvireään mattoon oli kuvioitu
kruunu, kaksi ristikkäistä nuolta sekä kolme kolikkoa. Nurkassa seisova
täytetty karhu oli parhaat päivänsä nähnyt, mutta sen silmät kiiluivat vielä
merelle antavista ikkunoista välkkyvien salamoiden valossa, jotka heittivät
otuksen varjon koko huoneen kokoiselle seinälle.”
Kirja on siis melkoinen
sekoitus sitä työläisromaania, veijaritarinaa ja kauhuromaania, lukijan omasta
taustasta riippuen. Jos suunnittelisin pääkaupunkiseudulla remontin teettämistä
asuntooni, en saisi tämän luettuani unta. Mutta onneksi sellainen
kauhuskenaario ei ole kohdallani mahdollinen!
Tuomas Vimma: Raksa
Gummerus 2011. 437 s. Äänikirjan kesto 9 tuntia 11
min. Lukija Jukka Peltola.
Kirja ja äänikirja ostettu.
Hyvä, että tutustuit Vimmaan :)
VastaaPoistaVimmalla on minusta hyvä tyyli, mutta ainakin "Gourmetissa" se karkasi hieman käsistä, tai ainakin omat makuhermoni kuormittuivat, Vimman "Toinen" oli minusta varsin hyvä.
Ajattelin tosiaan vielä lukea lisää Vimman kirjoja, tuon Ruutukympin nyt ainakin. Toinen voisi myös tulla kyseeseen, kiitos vinkistä!
PoistaMeilläkin tämä on miehen kirjoja. Minä en pitänyt lainkaan, eikä miehenikään, joka tuntee rakennusalaa hyvin.
VastaaPoistaVimma tosiaan tuntuu jakavan lukijat, hänkin.
PoistaOi voi, voi kai joskus kommentoida näinkin, että tämä kirja tai kirjailija ei kuulosta yhtään omaltani! Damien Hiller nimikin sai minut yökkimään kökkömäisyydellään! Pahoittelen...
VastaaPoistaMutta näin blogien kautta on kyllä hauska pysyä uusissa mukana tällä tasolla :)! Itse kun harvemmin ehdin lukea kirjailijaskeneä muuten, vaikka ehkä välillä haluaisinkin.
Eihän kaikesta onneksi tarvitse pitää! Jos inhoreaktio jo nousee juttuni pohjalta pintaan, säästyy ehkä vain aikaa? :)
PoistaTykkäsin tästä kirjasta, vaikka aluksi vähän vierastin (tarkoituksellisia?) kökköyksiä esimerkiksi nimien valinnassa. Veijariromaania Vimma kirjoittaa, ja Paasilinna tuli mieleen jonkinlaisena vertailukohtana. Täytyykin tarkistaa mitä muuta Vimmalla on kirjoitettuna.
VastaaPoistaMinäkin ensin olin vähän ymmälläni, mutta tulkitsin sitten myös esimerkiksi nuo nimet tarkoituksellisiksi. Hieman kokonaisuus kyllä jälkikäteen ajateltuna hajoaa, mutta matkassa viihdyin oikein hyvin.
PoistaKiva kun tutustuit Vimmaan, Kirsi! En olisi tosiaan arvellut sinun kirjaksesi/kirjailijaksesi - en itsekään ole kovinta kohderyhmää, vaikka helsinkiläinen olenkin, mutta olen aina pitänyt hänen huimasti yliampuvasta tyylistään. Vimma vetää kaiken niin hillittömän överiksi, ettei voi kun antautua. Ja tulkitsen sen tehokeinon huumoriksi. Minuun kolahtaa.
VastaaPoistaMinunkin mielestäni överiksi vetäminen on Vimmalla huumoria, ja pidin siitä! On vaikea sanoa, miksi jotkut onnistuvat tuossa ja toisten tekemänä sama vain ärsyttää.
PoistaJos tykkäät Vimmasta sekä Huvila & Huussista, niin voi olla sinulle mielenkiintoista tietää, että Vimman vaimo on siinä ohjelmassa se remonttiurakoitsija. Eli tästä Vimman uusimmasta varmaan löytyy sitten "sisäpiirin tietoa" myöskin....
VastaaPoistaAhh, mielenkiintoisia "kytköksiä"! Kiitos vinkistä!
PoistaMinunkin täytyy myöntää, että "antauduin" Vimman Toinen-romaania lukiessani, lopulta en voinut kuin hymyillä poskettomalle liioittelulle. Ironiaakin olin tekstissä huomaavinani =) Helsinki 12 odottaa minua vielä hyllyssä, mutta siihen tämä vimmainen lukemiseni sitten ehkä jääkin. Liioittelu/satiiri on yksi kirjallisuuden tyylikeinoista, mutta ei se minuun vetoavin. Lukijoita tämä sujuva ja varsin vauhdikas tyyli toki varmasti aina saa. Tämä olisi varmasti ollut sukkelasti sulava kirja esim. lukumaratoniin.
VastaaPoistat. Miina
Kyllä oli huono. Se lopun verotuspöhinä ja siirtyminen Pitkänsillan yli oli paha moka. Onko verotus kirjailijan mielestä itse saatanasta? Huh huh.
VastaaPoista