Ihan vahingossa ja
sattumalta olen tänä vuonna lukenut kaksi hienoa suomalaista romaania, joissa
käsitellään lestadiolaisuutta. Ensimmäinen lukemani oli Riikka Pelon esikoisromaani Taivaankantaja
ja toinen taas Pauliina Rauhalan
esikoisromaani Taivaslaulu. Pelon
kirjaan tartuin lähinnä siksi, että vaikutuin niin perusteellisesti hänen
keväällä ilmestyneestä toisesta romaanistaan Jokapäiväinen elämämme. Halusin lukea kirjailijan aiemmankin
teoksen. Se olikin mielenkiintoinen, sillä tapahtumat on sijoitettu osin
minulle tuttuun maisemaan ja tunnistin tiettyjä tosielämän aihelmia, jotka
kirjailija oli kutonut tarinaansa. Uskonnollinen osuus kirjassa jäi luennassa hieman
sivuun näiden takia.
Taivaslaulun
sain kesällä kustantajan ennakkokappaleena luettavakseni jo ennen kirjan
varsinaista ilmestymistä. Luin kirjan lähes ahmimalla, ja lukukokemus oli niin
voimakas, että se on mielessä vieläkin hyvin vahvana. Keskustelu kirjoitukseni
kommenttilaatikossa ryöpsähti varsin nopeasti suuntaan, jota hieman osasin etukäteen
aavistellakin, mutta on onneksi pysynyt varsin maltillisena kuitenkin.
Lestadiolaisuus aiheena kiehtoo minua, mutta Rauhalan teos on kaikesta
huolimatta ja ennen kaikkea hieno romaani, kaunis ja koskettava monella
tasolla. Se on taidetta, ei julistus tai syytös. Taiteena sitä tulisi siis myös
arvottaa. Mutta tottahan on sekin, että taiteen keinoin käsitellään ihmisyyttä.
Runsaan kommentoinnin ja Taivaslaulun blogeissa keräämän huomion
vuoksi aihepiiri on jäänyt askartelemaan mieleen. Tein jo kirjastoomme
hankintaehdotuksen Tanja Kaarlelan
keväällä ilmestyneestä esikoisromaanista Saara,
ja ilokseni sain pikaisesti vastauksen, että kirja on kirjastoon tilattu (Salon
kirjasto ON ihana!). Punnitsin pitkään, ostanko kirjan itselleni, mutta sitten
päädyin kokeilemaan tätä menetelmää. Onhan kirjaston kirjasta sitten iloa
toisillekin. Hannu Raittilan esikoisromaani
Ei minulta mitään puutu (1998) on vielä lukematta sekin. Pitänee
laittaa luettavien listaan. Sitten jossain mainittiin, että
lestadiolaispiireistä irtautumista kuvataan myös Anna-Maija Ylimaulan esikoisromaanissa Papintyttö (1976). Ylimaulalta olen joskus parisenkymmentä vuotta
sitten lukenut yhden tai kaksi romaania ja muistaakseni pidinkin, joten laitoin
Papintytön varaukseen. Yhdestä
kaupungin lukuisista maaseutukirjastoista kirja löytyikin. (Miksi kummassa muuten kaikki lestadiolaisuudesta kertovat kirjat ovat esikoiskirjoja?)
Muistan kuvitelleeni, että
Ylimaula olisi ollut kirjallisuuden professori, mutta Wikipedia paljastaa
totuuden: Ylimaula on arkkitehti ja tekniikan tohtori! Aika yllättävää (siis
minulle).
Papintyttö on
ainakin alkupuoleltaan vahvasti omaelämäkerrallinen kasvu- ja kehityskertomus.
Teemana kulkee kasvatuksen vaikutus yksilöön: vaikka kuinka tekee pesäeroa
siihen, mitä on opetettu uskomaan ja miten ajattelemaan, huomaa kuitenkin, että
ne vaikuttavat omiin ratkaisuihin. (Jo Rauhalan kirjan yhteydessä mietin, että
uskonnonvapaus ei koske lapsia. Ajatus on aika vahvasti läsnä tässä
Ylimaulankin teoksessa.)
Tarina etenee lyhyin
välähdyksin aivan Ellun varhaisista lapsuusmuistoista murrosiän kautta
nuoruuteen ja vihdoin aikuisuuteen ja äitiyteen asti. Kielikin heijastelee
hienosti kulloinkin kuvattavaa ikäkautta, samaten kuvatut ajatukset, jotka
muuttuvat havainnoinnista yhä pohdiskelevampaan suuntaan Ellun varttuessa. Ellu
on papin tytär, keskimmäinen seitsemästä. Isä on lestadiolaispappi, joten koko
perhe on visusti uskossa. Lapsesta saakka on opetettu, että ihmiset jakautuvat
kahteen osaan, uskoviin ja uskottomiin. Vain uskovat voivat päästä taivaaseen,
loput joutuvat kadotukseen. Selkeää ja yksinkertaista. Mitä vanhemmaksi Ellu
kasvaa, sitä ankarammin hän alkaa kritisoida tätä ja muitakin itsestään selvinä
pidettyjä uskonkappaleita.
Ellun perhe ei kuulu
jyrkimpään lestadiolaisuuteen, sillä tytär laitetaan Ouluun tyttökouluun, tosin
asumaan tutun uskovaisen pariskunnan vuokralaiseksi. Hän myös viettää vuoden
vaihto-oppilaana Yhdysvalloissa. Kokemus on varsin silmiä avaava, sillä
pikkukaupunki on kotoisiakin piirejä ahtaampi moraaliltaan, tai oikeammin
kaksinaismoraaliltaan. Ellun vanhemmat myös hyväksyvät lopulta hänen uskottoman
sulhasensa. Hän ei joudu kokemaan yhteisöstä eristämistä eikä kovin ankaraa
painostustakaan, vaikka uskonveljet koettavat toki kaitsea eksynyttä
karitsaansa takaisin oikealle tielle. Ellu tekee kuitenkin valintansa rohkeasti
ja päättäväisesti. Silti hän monessa yhteydessä huomaa, miten kasvatus on
muokannut hänen ajatusmaailmaansa ja alitajuntaansa. Seksuaalinen vapautuminen
ei ole sittenkään niin helppoa, vaikka ehkäisy on mutkatonta.
Lestadiolaisuuden
suhtautumisesta lisääntymiseen Ylimaula kirjoittaa varsin vähän, mutta
oikeastaan sitäkin purevammin. ”Ikä tuli
onneksi esteeksi, eikä lapsia ehtinyt tulla kuin seitsemän. Vieraileva
saarnamies uteli myöhemmin äidiltä, miksi lapsia oli niin vähän. – Joskus se
Luoja armahtaa meitä naisiakin, oli äidin vaisu vastaus.”
Lestadiolainen
Päivämies-lehti tuomitsi Ylimaulan teoksen synniksi, mutta kirjailijan mukaan
se vain lisäsi sen myyntiä. Kirjasta onkin otettu neljä painosta. Vielä 1998
kirjailija kertoi, että teosta edelleen lainattiin paljon kirjastoista ja sitä
luetettiin kouluissa.
Papintytöstä löytyy hyvä
analyysi ainakin Oulun kaupunginkirjaston sivuilta sekä Jaana Märsynahon blogista.
Anna-Maija Ylimaula: Papintyttö
WSOY 1976. 156 s.
Lainattu kirjastosta.
Lestadiolaisuutta ja muita suljettuja uskonnollisia piirejä käsitteleviä romaaneja:
Hartvaara, Leo : Suden uhrit
Hurtig, Johanna: Maijan tarina
Hyry, Antti: Uuni
Juva, Mikko: Mies etsi vapautta
Kaarlela, Tanja: Saara
Kalland, Ben: Vien sinut kotiin
Mukka, Timo K: Maa on syntinen laulu
Pelo, Riikka: Taivaankantaja
Peura, Maria: Ja taivaan tähdet putoavat
Pylväinen, Hanna: We sinners
Raittila Anna-Maija: Kotipiha kulkee mukana
Raittila, Hannu: Ei minulta mitään puutu
Rauhala, Pauliina:Taivaslaulu
Remes, Ilkka : Nimessä ja veressä
Stoori, Jarmo: Sieluhäkki
Törmälehto, Terhi: Vaikka vuoret järkkyisivät
Ylimaula, Anna-Maija: Papintyttö
Tietoa:
Appelsin,Ulla: Lapsuus lahkon vankina. Leevi K. Laitisen tarina
Ruoho, Aila; Ilola, Vuokko: Usko, toivo, raskaus (Atena 2014)
Ruoho, Aila: Vartiotornin varjossa
Ruoho, Aila: Vartiotornin varjossa
Olisiko Sinulla jokin
lisävinkki listaan?
Papintytön olen lukenut ja se oli hieno lukukokemus. Lestadiolaisuus on kiinnostanut aina, koska olen kotoisin pohjoisesta ja lähipiiriin on aina kuulunut lestadiolaisia mm. minun kummit.
VastaaPoistaSaara on hurja kirja aiheesta ja lisäväriä siihen tuo mielenterveyden järkkyminen. Annoin kirjalle viisi tähteä.
Kirjalistaa jatkaisin Timo K. Mukan kirjalla Maa on syntinen laulu.
Johanna Hurtigin Maijan tarina käsittelee myös lestadiolaisuutta.Ei mikään miellyttävä tarina, mutta ehdottomasti lukemisen arvoinen.
VastaaPoistaAnne
Itse tässä juuri lueskelen Taivaslaulua ja olen mielenkiinnolla seurannut kirjasta käytyä keskustelua blogeissa. Lestadiolaisuus kirjallisuudessa kiinnostaa minua ehkä juuri siksi, että se tarjoaa hyvinkin erilaista näkökulmaa verrattuna omaan elämääni.
VastaaPoistaTämä Papintyttö alkoi nyt kiinnostaa, samoin nuo muut listaamasi kirjat. Täytyypä laittaa nimet ylös, sillä mielelläni luen aiheesta enemmänkin jossain vaiheessa.
Tässä muutamia lisäyksiä listaan:
VastaaPoistaAnna-Maija Raittila: Kotipiha kulkee mukana sekä
Mikko Juva: Mies etsi vapautta
Ilkka Remes: Nimessä ja veressä
Antti Hyry: Uuni
Hannu Raittila: Ei minulta mitään puutu
Leo Hartvaara: Suden uhrit
Olipa hienoa, että tämä kirja pääsi bolgattavaksi. Uutuuskirjoja blogataan niin hengästyttävään tahtiin, että hitaammalla lukijalla ei ole mitään kommentoitavaa =( Mutta näin nämä aiheet kiertävät ja tulevat taas ajankohtaisiksi. Ylimaula mielestäni käsittelee lestadiolaisuutta tyylikkäästi, joskin kirjasta taidettiin kohista sen julkaisemisaikoihin kovastikin. Tämä taisi olla yksi ensimmäisiä lestadiolaisyhteisön kuvauksia, siis ainakin sisältäpäin.
VastaaPoistaKiitos näistä kirjalistoista, aihepiiri kiinnostaa.
t. Miina
Tämä pitää hakea kirjastosta! Ylimaula on ollu arkkitehtina Oulun keskustan vanhan pappilan kunnostamisessa: ja lopputulos on ihan törkeen hieno! Jos on niin paljo esteetiikantajua, ni varmasti myös kirjottaa hyvin, uskon. 8)
VastaaPoista