Kirjan nimi on Anomalia. Sivistyssanakirjan mukaan sana
tarkoittaa ’erikoisuutta, poikkeusta
säännöstä, säännöttömyyttä ja epämuodostumaa’. Varsin osuvaa, sillä juuri
näistä asioista Laura Gustafssonin
teoksessa on kyse, monella tasolla vieläpä.
Gustafssonin esikoisteosta Huorasatu en ole lukenut, mutta sen
nostattamaa keskustelua toki olen silmäillyt ihan pakostakin. Anomaliaankaan en ehkä olisi tullut
tarttuneeksi, mutta sitä tarjottiin arvosteltavaksi Turun kirjamessuilla
paneelin yhteydessä ja ahneena sekä uteliaana päätin tarttua tilaisuuteen.
Huorasadun maineen
perusteella osasin odottaa jotakin ei niin tavallista lukukokemusta, ja se
odotushorisontti ainakin toteutui täydellisesti. Myönnän olleeni kirjan äärellä
lähinnä ymmälläni, ja olen sitä edelleen, vaikka loppuun päästyäni toki
hahmotin kokonaisuuden paremmin kuin alussa. Silti olisi liioiteltua ja jopa
uhkarohkeaa väittää, että nyt ymmärrän, mistä kirjassa on kyse.
Anomalia muodostuu
seitsemästä luvusta tai osasta, jotka vaikuttavat itsenäisiltä mutta joita
sitten kuitenkin yhdistää jokin. Viimeinen osa Ilmestys tavallaan vetää langat yhteen, mutta vertauskuvallisen
arvoituksellisesti. Tekstilajit vaihtelevat, ja pari osaa eli Baby P:n kirja ja Toinen Kamalan kirja: Intialainen ihmissusi Lontoossa rakentuvat
dialogin varaan. Itse asiassa jälkimmäinen on kirjoitettu suoraan näytelmän
muotoon. Lukiessani kiinnitin muutenkin huomiota varsin luistavaan repliikkien
käyttöön, enkä siis yllättynyt, kun huomasin Gustafssonin suorittaneen
dramaturgin opinnot ja olevan myös näytelmäkirjailija.
Teemana on ainakin lapsiin
kohdistuva silmitön väkivalta. Baby P on lontoolainen puolitoistavuotias, joka
pahoinpidellään kuoliaaksi. Miten niin oikein pääsi käymään yhteiskunnan
turvaverkosta huolimatta? Gustafsson kertoo, miten. Puistattavaa. Eritoten
siksi, että tarina on niin todennäköinen. Juuri niin se on mennyt ja taas
menee. Kukaan ei oikeasti välitä, viitsi tai uskalla puuttua. Mielikuvituksellisimmatkin
selitykset niellään kakomatta, vaikka pientä lasta on selvästi laiminlyöty ja
eritoten lyöty. Äidin todellisuudesta vieraantuneisuutta korostavat vielä
otteet tämän some-päivityksistä. Ihminen on kiistatta pedoista julmin.
Kamala on nuori susityttö,
joka Ensimmäisessä Kamalan kirjassa
joutuu intialaisen pastori Singhin hoiviin orpokotiin 1920-luvun Intiassa.
Singhille nelinkontin kulkevasta susien kasvattamasta metsäihmisestä muodostuu
pakkomielle: hän päättää ennallistaa tytön, saada hänet takaisin sivistyksen
piiriin. Tehtävä osoittautuu ylivoimaiseksi. Lopulta Kamala viedään pois.
Hämmentävästi samat henkilöt (?) ovat vanhentuneet vain muutaman vuoden Toisessa Kamalan kirjassa, joka
sijoittuu 2000-luvun alun englantilaiseen mielisairaalaan. Siellä hoitaja
Underdog ryhtyy samaan puuhaan kuin Singh Intiassa eli Kamalan parantamiseen.
Näytelmän muotoon kirjoitettu osio menee tragikoomiseksi. Kamala on kaikilla
mittapuilla todellinen anomalia, mutta surullista kyllä kukaan ei tunnu
huomaavan, että villin olemuksen alla Kamala on oikeastaan koko kirjan inhimillisimpiä
hahmoja.
Kolmas säie kokonaisuudessa
on vielä suomalainen lentoemäntä, joka huomaa tulleensa raskaaksi Intiassa. Nainen
tekee odottamattoman radikaalin ratkaisun lapsensa suhteen, ja jälleen ollaan
anomalian äärellä monessakin mielessä.
Anomalian on
erikoisin katkelma on suppea Vauvaevankeliumi-niminen
teksti, joka muistuttaa kiivasta mielipidetekstiä tai julistusta –
evankeliumia. Siinä otetaan suoraan kantaa lasten kaltoin kohtelua ja jopa
murhaamista vastaan ja rinnastetaan se ravinnon tehotuotantoon. Lihaa syövät
ihmiset ovat kaikki murhaajia.
Erikoinen lukukokemus.
Teknisesti helppolukuinen teos, mutta aiheet hurjia, raskaitakin. Tietty
absurdius kuitenkin toimii etäännyttävästi. Ihmisten toiminnan naurettavuus
näyttäytyy irvokkaana.
Laura Gustafsson: Anomalia
Into 2013. 242 s.
Arvostelukappale.
P.S. Kirjasta tuli mieleen, että muistan joskus, olisko 1970-luvulla, nähneeni dokumentin ranskalaislapsesta, joka löydettiin metsästä ja jota koetettiin opettaa ihmisen tavoille. Onkohan muilla tarkempia tietoja tästä? Susien kasvattamat lapsethan taitavat olla mytologista perusainesta, ainakin Romulus ja Remus tulevat heti mieleen.
Huorasadusta minä pidin aiheensa ja sanomansa puolesta paljon, mutta tätä jotenkin vierastan. Aion kyllä lukea, mutta ehkä vähän myöhemmin...
VastaaPoistaHuorasatu jäi minulta väliin ihan siksi, että luettavaa vain on niin paljon tyrkyllä. Gustafsson kirjoittaa hyvin, joten ehkä vielä joskus siihenkin tartun.
PoistaVai muistatko Francois Truffautin elokuvan Kesytön (1970) jossa on tuollainen tarina (taisi olla kyllä liittymä tosijuttuun)?
VastaaPoistaSaattaa hyvin olla, että mielikuvani liittyvät mainitsemaasi elokuvaankin. Muistot 70-luvusta ovat hieman, hmm, sumeita. Syynä nuoruus. :)
PoistaMinulle nämä Laura Gustafsonin kirjat ovat vieraita. Anomalian esittelysi sai kiinnostukseni hereille kirjaa kohtaan, vaikka yleensä ottaen en tykkää lukea ihmisen raaasta pahuudesta. Tartun tähän kirjaan ehkä suurimmaksi osaksi siksi, että kirjoittaja kirjoittaa hyvin..
VastaaPoistaMitään miellyttävää luettavaa tämä ei aiheen puolesta ole, mutta kirjoittaja on kieltämättä taitava.
PoistaMinäkin aion tähän pikapuoliin tarttua, mutta pinossa on juuri nyt paljon muutakin... Huorasatu teki kyllä melkoisen vaikutuksen silloin aikanaan, ja oikein odotin, mitä nyt on luvassa. Lapsiin kohdistuva väkivalta on aiheena kammottava enkä haluaisi tietää siitä mitään, mutta jos absurdius etäännyttää, uskallan ehkä paremmin.
VastaaPoistaToisaalta tämän juttusi jälkeen jäin miettimään, mikä on kirjan funktio. Nostaa esille tärkeä teema? Vieraannuttaa lukija? Tehdä taidetta, tietysti, mutta silti? Ovatko hankaluus ja vaikeastiymmärrettävyys itse tarkoitus vai oheistuote?
Tuohon kysymykseen vastaisi ehkä parhaiten kirjailija itse. Jossakin vaiheessa minua yleensä alkaa hankaluus ja vaikeaksi tehty ärsyttää, jos hiukankin haiskahtaa "tekotaiteelta". Tässä niin ei käynyt, vaan tunsin, että mieltäni jollakin tavoin ärsykkeillä pistettiin liikkeelle. Mielenkiintoinen kirja, ja arvelenpa, että tulee jakaamaan lukijansa myös.
PoistaMinäkään en ole vielä lukenut Huorasatua, mutta tämä kiinnostaa ehdottomasti aiheensa puolesta enemmän. Nämä villilapsitapaukset ('feral child') ovat todella mielenkiintoisia, jäivät aikoinaan mieleen psykologian tunneilta. Olin itse asiassa miettinyt tätä kirjaa aiemmin samana aamuna, ja sitten tätä tarjottiinkin paneelissa luettavaksi. Pakkohan tilaisuuteen oli tarttua :D
VastaaPoistaOlen tyytyväinen, että tulin tarttuneeksi tarjoukseen myös, sillä muuten todennäköisesti kirja olisi minulta jäänyt väliin. Hyvä vaihteluksi lukea jotakin epätodennäköistä.
PoistaVillilapsiteema tässä on kiehtova, vaikka aika armottomasti kuvattu.
en ole lukenut Gustaffsonia lainkaan mutta kiinnostaisi kyllä..
VastaaPoistaEhdottomasti kannattaa tutustua!
PoistaHmmm, minä en ole tähän vielä tarttunut, kun vähän hirvittää. Täytyy odottaa sopivan rentoutunutta mielentilaa, että kestää lukea lapsiin kohdistuvasta väkivallasta...
VastaaPoistaAika rankka kieltämättä. Mutta valitettavasti tosielämä on vielä pahempaa. Kun luin tätä, Suomessa alkoi juuri sen 8-vuotiaan tytön surman oikeudenkäynti.
PoistaAnomaliasta: Vaietuin anomalia Suomessa pesii lapsiin ja heille läheisimpiin kohdistuvana väkivaltana "oikeus"prosesseissamme, kun kulttuurimme "asiantuntijat" eli lääkärit ja oikeusoppineet [ennen papit] joukkovoimallaan raiskaavat [so. tuomitsevat raiskatuiksi, kaikkine väkivaltaisine seuraamuksineen] kaikkein puolustuskyvyttömimpiä.
VastaaPoistaAiheesta saisi synkän, mutta tärkeän "true-Anomalia" -kirjan, vaikkei tilanne Suomessa siis varsinainen anomalia ole, koska se on käytäntö eikä poikkeus. Kulttuurinen anomalia olisi väkivaltaisen oikeuskäytännön paljastamisen salliminen itsellemme [väkivaltakuttuurillemme]. Esimerkki: Auer'in lasten seksuaalirikostuomiot ["asiantuntija"kulttuurimme heittämän pesuveden mukana] ovat kulttuurisen väkivallan ydintä tänään.
En ole tätä Anomalia-kirjaa vielä lukenut, mutta aiheesta saisi hyvän "true story" jatko-osan nimellä ANOMALIA - totuus on tarua ihmeellisempää.
t. potentia cultūralis lupus est.
Vaikuttaapa mielenkiintoiselta kirjalta. Se Huorasatu ei minua niinkään kiinnosta, koska olen ymmäränyt että se on sekava (onkohan se?). En jaksa sellaisia lukea. Mutta siis Anomalia lienee selkeä, kun on "teknisesti helppolukuinen"? Vaikuttaa tosiaan sen verran erikoiselta kirjalta, että pistänpä korvan taakse.
VastaaPoistaAnomalia on selkeämpi. Lue!
PoistaLuin Anomalian joulupäivänä loppuun ja vaikutuin. Baby P:n tarina aiheutti minulle paitsi psyykkisen, myös fyysisen pahoinvointikohtauksen. Niin sen pitikin.
VastaaPoistaPidin Huorasadusta sen karnevalistisuuden ja monikerroksisuuden vuoksi. Se on iloista uutta feminismiä, ainakin minä koen sen niin. Anomaliasta pidän sen vakavuuden vuoksi. Tyylissähän on paljon samaa kuin Huorasadussa - monenlaisia tyylejä, asiaproosaa, parodiaa, fiktiota, näytelmää, julistusta - mutta tärkeintä tässä kirjassa on mielestäni kysymys, mikä ihmistä oikein vaivaa. Miksi ihminen alistaa muita lajeja ja toisia oman lajinsa edustajia?
Eipä nyt enempää. Ryhdyn suunnittelemaan omaa bloggausta tästä.