Olen kiinnostuneena
seurannut pienen osuuskuntamuotoisen kustantamon Osuuskumman alkutaipaletta.
Puhtaasti osuuskuntamuotoisia kustantamoja ei käsittääkseni kovin monia
Suomessa vielä ole. Ainoa toinen etsimättä mieleen juolahtava osuuskustantamo
on Crime Time, jonka peruslähtökohta on toisenlainen kuin osuuskummalaisilla.
Crime Time pyrkii lähinnä reilumpaan voitonjakoon kuin perinteinen
kustannustoiminta, ja sen jäsenet ovat järjestään kirjailijoita, jotka ovat jo
tehneet nimeä (niissä perinteisissä kustantamoissa).
Osuuskumman tavoitteena
tuntuu olevan ainakin uuskumman kirjallisuuden julkaiseminen, siis sellaisen
kirjallisuuden joka ei välttämättä löytäisi lainkaan kustantajaa sieltä
perinteisten kustantamojen helmoista. Kustantamon osakkaat ovat, kuten firman
nettisivuilla todetaan, ’tuoreita ja
nousevia’ kirjailijoita, siis sellaisia, jotka eivät vielä ole
välttämättä kovin nimekkäitä ja menestyneitä myyntimarkkinoilla. Listalta
löytyvät mm. sellaiset nimet kuin Maria
Carole, Magdalena Hai, Saara Henriksson, J. S. Meresmaa ja Mixu
Lauronen ja Shimo Suntila. Monet
ovat siis jo useamman kirjan julkaisseita konkareita, mutta osa on
kokemattomampaa joukkoa.
Ensimmäinen julkaisu Kumman rakas -antologia näki päivänvalon
heinäkuussa 2012. Saman vuoden syksyllä ilmestyi kokoelma Steampunk! – Koneita ja korsetteja, jonka minäkin aikanaan luin.
Pidin lukemastani, vaikka jotkut tekstit vaikuttivatkin selvästi vielä
keskeneräisiltä. Jotain tuoretta ja erilaista oli kuitenkin tunkeutunut
suomalaiselle kirjallisuuskentälle.
Hyvästä alusta innostuneena
pyysin arvosteltavakseni myös tämän vuoden keväällä ilmestyneen antologian Huomenna tuulet voimistuvat. Tarkoitus
oli luonnollisesti lukea teos ihan pikimmiten ja kirjoittaa siitä luvattu juttu
blogiin, mutta sitten vain jostain syystä kirja aina tuntui vajoavan alaspäin
kirjapinoissani. Kesällä koetin ryhdistäytyä ja poimin sen mukaan
kitalaenpuhdistusnovellien joukkoon heinäkuussa, kun osallistui Blogistanian
lukumaratoniin.
Päätin lukea maratonilla
jokaisen kirjan välissä novellin eri kokoelmista. Huomenna tuulet voimistuvat -kirjasta valitsin J. S. Meresmaan Lintukodon sekä siksi, että kirjailija
oli minulle tuttu entuudestaan sekä siksi, että novellin nimi viittaa Aleksis Kiveen (muun ohella). Kirjoitin
novellista lyhyesti tuohon maratonpäivitykseen, ja joku kommentoi, että Lintukoto oli hänen mielestään paras
novelli koko antologiassa. Pidin novellista, ja se on mielestäni taiten
rakennettu, mutta jotenkin arvio siitä, että paras osa kirjaa oli jo luettuna,
vain hieman turhautti, ei houkutellut lukemaan loppujakin novelleja.
Nyt vuoden lähestyessä
loppuaan haluaisin jollakin tavalla puhdistaa bloggaajan pöytää ja tehdä pois
alta sovitut jutut. Niinpä oli aika tarttua vakavalla mielellä kauan
odottaneeseen kokoelmaan. Luin kirjan rauhalliseen tahtiin, ja pidin aina
kunnon tauon novellien välillä, jotta ne eivät menisi mielessäni sekaisin.
Tässä on muuten yksi syy siihen, miksi novellikokoelmat eivät ole ihan juuri se
juttu minulle. Lähden turhan helposti ahmimaan, vetämään koko kirjan putkeen.
Sellainen lukutyyli ei tee kokoelmalle oikeutta.
Teoksen saatesanat ovat
Osuuskumman yhteistyökirjailija Risto
Isomäen käsialaa. Isomäen tekstit ovat omiaan herättämään levottomuutta,
eikä mies tee poikkeusta nytkään. ”Silloin
kun ympäröivän todellisuuden ihmeellisyys ja monimutkaisuus ylittää
poliitikkojen, toimittajien ja kansalaisten kuvittelukyvyn rajat, tarvitaan
kirjallisuutta, joka auttaa päättäjiämme hahmottamaan selkeämmin mitä on
tapahtumassa tai voisi tapahtua ja mitä pahimpien skenaarioiden torjumiseksi
pitäisi tehdä. Mikä on oikeasti tärkeää ja mikä vähemmän tärkeää.”
(Toivoisinpa totisesti, että päättäjät lukisivat kaunokirjallisuutta.) Isomäen
teksti on myös kokoelman päättävä novelli Luonnon
järjestys, joka on julkaistu aiemmin Suomen lääkärilehdessä vuonna 2008.
Useimmat novellit
sijoittuvat epämääräiseen tulevaisuuteen, yleensä vain yhden tai kahden
sukupolven päähän, jolloin vanha maailma vielä elää muistoissa. Osassa on
tapahtunut peruuttamattomia luonnonmullistuksia, ja elinolot ovat kaventuneet
niin fyysisesti kuin henkisestikin. Jokin valtiovalta tai korporaatio pitää
ohjaksia käsissään, ja pienet kapinallisjoukot koettavat pitää vanhoja arvoja
hengissä. Janne Harjun novellissa Niin lähti kaunis päivänsäde vihreitä
arvoja edustava nuorukainen näyttää ajan hermolla elävän naisen silmissä
itsekkyyden huipentumana, mikä luo huvittavan ristiriidan.
Metsä minun pyhäiseni -novellissa metsäyhtiö on kaapannut vallan ja luonut
jopa oman uskonnollisen kultin, jossa palvotaan hiisiä. Oikeat hiidet ovat
kuitenkin kielletyillä alueilla, villimetsissä. Christine Thorelin tarina on minusta varsin kiehtova, sillä
dystopia kietoutuu hienosti suomalaiseen mytologiaan. Tarja Sipiläisen lohduttomassa Puuttomassa
maassa vilahtaa toivon siemen, mutta siihen asti tuulimyllyt saavat hoitaa
puiden virkaa, monessakin mielessä.
Samuli Antilan Sadasta tuhanteen on kuin
jonkinlainen miniscifidekkari. Kalareissulla kaverukset vahingossa tappavat
kaverin, jolla on hallussaan paketti outoa jauhetta. Pian selviää, että
kyseessä ei suinkaan ole kokaiini tai muu harmiton pöly, vaan jotain aivan
muuta… Loppukohtaus on karmaiseva!
Entäpä jos oikean, aidon
mansikan hallussapito olisi äärimmäisen vaarallista ja kiellettyä puuhaa, josta
valtion salainen palvelukin olisi kiinnostunut? Tällaiseen pelottavaan
uhkakuvaan kurkistetaan Anni Nupposen
Juurissa. Nupponen pelaa ovelasti
hyvisten ja pahisten rooleilla.
Rooleilla pelailee myös M. G. Soikkeli tarinassaan Urho ja kettu. Salaperäinen Hiihtäjä käy
maan rajojen ulkopuolelta vapauttamassa suomalaisten kettutarhojen asukkeja.
Mutta mitä ketut oikein ovat? Ja kuka on Hiihtäjä?
Itse taisin eniten pitää
kolmesta vielä mainitsemattomasta eli Jussi
Katajalan Mare Nostrumista, Saara Henrikssonin Painovoiman sieppaamista ja Mixu
Laurosen ja Anastasia Lapintien Viljasta ®. Viimeksi mainittu on varsin
jännittävä ’ekoterroristitarina’. Henrikssonin novellissa taas on mukana juuri
sopiva ripaus arvoituksellista yliluonnollisuutta. Loppuratkaisu jää mukavasti
kutkuttamaan mieltä.
Mare Nostrum
on minusta koko kokoelman huikein! Katajalta ei ainakaan puutu mielikuvitusta,
ja plussana on seassa vielä ripaus huumoria, joka tuntuu näissä
ekoscifitarinoissa olevan kortilla. Dystopiaan ei nauru sovi, se lienee pääosin
faktaa, mutta kyllä vähän sentään voisi irvailla (kuten muuten tekee Isomäkikin
omassa tekstissään!). Mare Nostrum
olisi mieluusti saanut olla pitempikin tarina, vaikka ihan romaaniksi asti se
ei ehkä olisi kantanut.
Osuuskumma hinnoittelee
tuotteensa varsin lukijaystävällisesti. Verkkokaupassa tämä uudehko
pehmeäkantinen antologia maksaa tällä hetkellä 17,95 euroa, ja hinta sisältää
toimituskulut. Lisäksi parhaillaan on menossa kampanja, jonka aikana painetun
kirjan ostaja saa saman kirjan myös e-kirjana. Reilua!
Saara Henriksson ja Erkka Leppänen (toim.): Huomenna
tuulet voimistuvat
Osuuskumma 2013. 211 s.
Pyydetty arvostelukappale.
Kiitokset kustantajalle!
Meillä oli näemmä samoja suosikeita tässä. Mare Nostrum on vaivannut minua keväästä asti! Juuret ja Vilja(R) olivat myös hienoja. Toivottavasti saisi uudestaankin käsiinsä ekoscifiä, kirja- tai novellimuodossa. Itseänikin tosin vaivaa tuo ahmimispiirre, helposti lukee monta peräkkäin ja tuppaavat puuroutumaan. Harmillista.
VastaaPoistaNo eipä sitten taida nenäni ihan ruosteessa olla :)
PoistaMinä tosiaan joudun kokoelmien kanssa jarruttelemaan ja pysähtymään tekstien välille. Tätä luin vuorovetoina Adichien Kotiinpalaajien kanssa. Se toimi hyvin, sillä kirjat eivät edes etäisesti muistuta toisiaan.
Minä pidin kovasti tuosta "Steampunk - koneita ja korsetteja" kokoelmasta. Se oli piristävän erilainen, vaikkakin ehkä vähän epätasainen. Pitääkin hankkia jossain välissä tämäkin luettavaksi.
VastaaPoistaSuosittelen. On tosin hyvin erilainen kuin tuo steampunk-kokoelma, mutta silti.
PoistaTykkäsin juuri samoista novelleista kuin sinä. Mare Nostrumia olen ajatellut useamman kerran. Luin kokoelman kesällä.
VastaaPoistaKiva kuulla! Minusta tuosta Mare Nostrumista saisi vaikka hyvän leffan. Sen verran odottamattomia käänteitä :)
Poista