Vuonna 2016 Suomen
Eusistokraattisessa Tasavallassa kaikki huumaavat aineet on kielletty kahvista
alkaen. Kun huomattiin, chilin sisältämä kapsaisiini on voimakas mielihyvän
lähde, myös se luokiteltiin kielletyksi nautintoaineeksi. Tiukasti
vartioiduilta rajoilta pääsee vielä hieman tihkumaan ainetta läpi, vaikka muut
huumeet, kuten alkoholi, on onnistuttu varsin tarkoin maasta kitkemään.
’Nykysuomen sanakirja’
määrittelee eusistokratian seuraavasti: ”Suomessa
vallitseva yhteiskuntajärjestys, ”hyvinvointivalta”. Pohjautuu latinan kielen
sanoihin eu (hyvä) ja sistere (seistä), kirjaimellisesti siis ”pysyä, pysytellä
hyvässä olotilassa”. ”Eusistokraattisessa yhteiskunnassa hallinnon tärkein
tehtävä on edistää kansalaisten kaikinpuolista hyvinvointia ja terveyttä.”” Todellisuudessa
hyvinvointi on varsin suhteellista. Kansalaiset ovat käytännössä miehiä, sillä
vajaan sadan vuoden jalostus- ja kasvatustyöllä naisista on kehitetty ihmisten
alalaji eloit. Eloisien tarkoitus on palvella, alistua ja miellyttää kaikessa
miehiä. Hyvin kehittynyt eloi on vaalea tyhjäpäinen kaunotar, jonka elämän
tarkoitus on palvella aviomiestään. Lopun liikenevän ajan eloit viihdyttävät
itseään meikeillä, vaatteilla ja romanttisella hömpällä.
Eloin vastapari on masko,
maskuliininen, miehinen mies. Näiden yhdistelmä tuottaa yhteiskunnalle lisää
kaltaisiaan. Ainoa sallittu nautintoaine eusistokratiassa onkin seksi, jollei
valtion valvomaa Lottoa voi myös sellaiseksi laskea.
Meno muistuttaa joiltain
osin irvokkaalla tavalla Pohjois-Korean suljettua diktatuuria. Valtio valvoo
kaikkea tiukasti, ja kansalaisten keskinäinen ilmiantojärjestelmä tehostaa
valvontaa entisestään. Kansalaisille sallittu tekninen kehitys on pysähtynyt
jonnekin 1950-luvulle. Kännyköistä ja tietokoneista on kyllä tihkunut Suomeen
huhuja, mutta niiden todenperäisyydestä ei voi olla varma.
Kaiken tämän keskellä elää
Espanjassa suomalaisista vanhemmista syntynyt Vanna, alkuperäiseltä nimeltään
Vera. Vanna on ulkonäöltään täydellinen eloi kuten hänen pari vuotta nuorempi
suloinen pikkusiskonsa Mannakin. Manna on kuitenkin myös mieleltään eloi. Vanna
sen sijaan on teräväpäinen ja utelias oppimaan. Vanna on selvästi morlokki,
joka valtion lakien mukaan olisi steriloitava ja jonka tarkoitus olisi vain
tehdä työtä yhteiskunnan hyväksi. Tyttöjen täti Aulikki on kuitenkin päättänyt
salata Vannan oikean luonteen ja kasvattaa tästä älykkään nuoren naisen bimbon
valeasussa. Tehtävä on vaarallinen, ja osa naisten ottamista riskeistä
laukeaakin myöhemmin.
Nykyhetkessä Vanna opiskelee
eloiopistossa Tampereella ja asuu yhdessä kihlattunsa Jaren kanssa. Suhde on
kuitenkin platoninen ystävyyssuhde, sillä Jare tietää Vannan salaisuuden ja
haluaa auttaa tätä niin kauan kuin voi. Manna on kuollut, tai ainakin niin
oletetaan. Vanna ei halua uskoa virallista selitystä sisarensa kohtalosta vaan
on päättänyt vielä löytää Mannan elävänä tai kuolleena. Vanna pysyy
selväjärkisenä vain kapsaisiinin avulla. Aineen hankkiminen on kuitenkin koko
ajan vaikeampaa ja vaarallisempaa. Sitten eräänä päivänä Jare tutustuu
gaialaisiin.
Vaikutuin totaalisesti Johanna Sinisalon esikoisromaanista Ennen päivänlaskua ei voi. Se on
vieläkin yksi parhaista koskaan lukemistani romaaneista. En ole tainnut
Sinisalolta mitään pettymystä tuottavaa koskaan lukea, vaikka ihan kaikkea
julkaistua en ole vielä ehtinytkään kokea. Viime vuonna lukemani Enkelten verta palautti Sinisalon
mestarinotteet taas elävästi mieleeni, ja kun kuiske Auringon ytimen erinomaisuudesta alkoi kiiriä läpi kirjamaailman,
oli siihenkin tartuttava. Luin kirjan pitäen silmällä Blogistanian kirjakisoja,
mutta ihan palkintosijalle se ei kuitenkaan yltänyt. Se ei silti missään
nimessä ollut pettymys, laimea lukukokemus tai muuta sellaista. Viime vuonna
vain taisin lukea kertakaikkisen upeita kotimaisia uutuuksia.
Sinisalon kerrontatavassa on
se jokin, oma ääni, kuten tavataan sanoa. Sinisalo luo kirjaan omalakisen
maailman hienovaraisesti ja samalla jollain tapaa röyhkeästi. On vain uskottava
ja annettava tarinan viedä. Sinisalo ei selittele tai maalaile turhia, vaan
tarina alkaa yleensä suoraan ensimmäisestä virkkeestä ja sitten se onkin jo
menoa. Kerronnan sekaan hänellä on tapana ripotella erilaisia realistisilta
vaikuttavia tekstikatkelmia, kuten sanomalehti-, tietokirja- ja
nettitekstipaloja. Tälläkin kertaa mukana on otteista Eusistokraattisen Suomen
virallisten julkaisujen ja oppikirjojen katkelmia, otteita poliisikuulustelusta
ja niin poispäin. Muuten tarina rakentuu kahden vuorottelevan minäkertojan,
Vannan ja Jaren, varaan. Iso rooli on myös Vannan kadonneelle siskolleen
kirjoittamilla kirjeillä, joista selviää, mitä aikaisemmin tapahtui eli miten
nykyhetken tilanteeseen oikein on päädytty.
Sinisalon
vaihtoehtohistorian ja dystopian risteymä on kiehtova ja samalla pelottava.
Faktan ja fiktion yhdistely toimii upeasti myös kirjan keskeisen elementin eli
chilin ja sen syvimmän olemuksen käsittelyssä. Kapsaisiini ja chili ovat
oikeassakin todellisuudessa kiihkeän harrastajajoukon vaalimia intohimon
kohteita, ja niiden houkutuksille eivät ole täysin immuuneja kaltaiseni
taviksetkaan. Chilinhimo on polttava lukijallakin tässä kyydissä! Sinisalo on
kuitenkin lisännyt huimasti kierroksia, ja chilillä on ihan oma tehtävänsä
gaialaisten maailmankuvassa. Se on ’pakotie sisäänpäin’, ja Vannan tehtäväksi
osuu tämän teorian todistaminen todeksi… Aika huimaa! Joka tapauksessa aina
jonkin Sinisalon kirjan lukemisen jälkeen sulkiessani joudun hetken
ravistelemaan itseäni ja tosissani pohtimaan, mikä onkaan faktaa, mikä
fiktiota. Aina en ole ihan varma, onnistunko tämän kysymyksen ratkaisemaan!
Johanna Sinisalo: Auringon ydin
Teos 2013. 339 s.
Kirjastolaina.