Reippaat kolme vuotta
jatkuneen kirjabloggaajan ”urani” aikana olen ehtinyt kokea monenlaista
mukavaa, kuten saanut tutustua mahtaviin tyyppeihin eli toisiin
kirjabloggaajiin. On ollut myös mielenkiintoista seurata, mitä kaikkea
kirjablogeista ja bloggaamisesta on seurannut joillekin ”kollegoista”. Jotkut
ovat näiden vuosien aikana kirjoittaneet ja julkaisseet kaunokirjallisen
teoksen, toiset taas ovat kunnostautuneet tietotekstirintamalla. Kirjoittaminen
on muuttunut ainakin osittain työksi, tai ainakin siten virallisemmaksi, että
tekstit on painettu kirjan muotoon tai julkaisun sivuille.
Vuosi sitten pitelin
käsissäni bloggaajaystävieni Katja
Jalkasen (Lumiomena) ja Hanna
Pudaksen (Kirjainten virrassa) kirjablogikirjaa Rivien välissä, joka on yksi
konkreettinen esimerkki siitä, mihin kirjabloggaaminen saattaa johtaa.
Blogimaailman yhteisöllisyydestä kirjoitetaan Rivien välissä -teoksessa paljon, eikä yhteisöllisyys ainakaan ole vuoden
mittaan vähentynyt. Siitä taas on konkreettinen todiste hiljattain painosta
putkahtanut Linnasta humisevalle harjulle
-teos, jossa Katja Jalkanen ja Aino-Maria
Savolainen esittelevät kirjabloggaajien äänestämät 50 parasta kirjaa. Myös Savolainen on pitkän linjan kirjabloggaaja
Amman lukuhetki -blogista.
Tekijät avaavat teoksen
syntyideaa kirjan esipuheessa. Alkuaan idea putkahti esiin
Kirjakantti-tapahtumaa suunniteltaessa, kun kirjabloggaajilta pyydettiin
tapahtumaan ’rohkeaa tempausta’.
Tästä idea lähti jalostumaan ja jatkokehittyi lopulta kirjaksi asti. Amman
lukuhetki -blogissa järjestettiin kaksivaiheinen äänestys maailman parhaiden
kirjojen löytymiseksi. Ensimmäinen vaihe oli kaikille avoin, eli ehdokkaita
varsinaiseen äänestykseen saivat antaa kaikki, jotka vain blogiin sattuivat
löytämään. Alustavaan listaan saatiin yli 500 ehdotusta vaikuttavista
kaunokirjallisista teoksista. Näistä sitten kirjabloggaajat saivat äänestää kolmea
suosikkiaan, joita ei onneksi tarvinnut laittaa paremmuusjärjestykseen.
Olen innokas listaihminen ja
olen omassa blogissanikin esitellyt monenlaisia suosituslistoja, mutta tälle
äänestykselle en oikein ollut lämmetä. Tehtävä tuntui ja tuntuu edelleen
ylivoimaiselta. Mistä voin tietää, mikä kirja on ollut juuri minulle
vaikuttavin lukukokemus? Olenhan aivan eri ihminen nyt kuin kolmekymmentä
vuotta sitten. Muisti on petollinen kaveri. Maailmakin tässä muuttuu, ja
kirjallisuus. Osallistuin sitten kuitenkin, koska äänestäminenhän on
kansalaisvelvollisuus, tässä tapauksessa kirjabloggaajavelvollisuus. Olen
hukannut onnistuneesti sähköpostin, jolla ääneni annoin, enkä ole enää varma,
mitä kirjoja sitten lopulta äänestin. Ainakin viiden kovimman kärkiteoksen
kesken jouduin arpomaan. Onneksi mistään kovin lopullisesta asiasta ei
kuitenkaan ole kyse, kuten tekijätkin huomauttavat. Jos lista laadittaisiin
nyt, se olisi todennäköisesti ainakin osittain erinäköinen.
Äänestys oli lopulta kärjen
osalta hyvin tiukka, sillä ensimmäisen ja toisen sijan välinen ero oli vain
yksi ääni. Tekijät eivät paljasta äänimääriä tms. seikkoja, vain tulokset.
Teokseen on otettu 50 parasta kirjaa, mutta paremmuusjärjestys on kuulemma
selkeä vain kymmenen parhaan osalta. Sen jälkeen on paljon samoja pistemääriä
saaneita, joten paremmuusjärjestys on todellakin vain viitteellinen.
Kirja on mainio
kirjavinkkauskirja. Idea myötäilee Kaisa
Neimalan ja Jarmo Papinniemen
teosten Lukukirja ja Aloittamisen taito ideoita. Kirjan
esittely aloitetaan sitaatilla, minkä jälkeen seuraa tietoa kirjasta, sen
juonesta ynnä muusta ja yleensä myös kirjailijasta ja kirjan vastaanotosta lyhyesti.
Loppuun on liitetty vinkkejä, mistä voi etsiä lisätietoa sekä suositus, kenelle
kirja erityisesti sopii. Esittelyjen laajuutta ei ole tiukasti säädelty, vaan
ne vaihtelevat hieman tilanteen mukaan parista neljään sivuun. Tekstit ovat
pääosin sujuvia ja mielenkiintoisia, ja tutuista kirjoista lukeminen on
hauskaa. Oli pakko jarrutella itseään, sillä kirjan idea menee mielestäni
osittain piloille, jos sen ahmaisisi nopeasti. Oli hyvä hieman pysähtyä kunkin
esittelyn äärelle ja vertailla omia muistikuvia kirjoista. Kaikkia en toki ole
lukenut, mutta muualta ja muuten tuttuja ovat kaikki viisikymmentä. Kyseessä on
siis todellinen klassikkokavalkadi.
50 parasta kirjaa vuoden 2014 keväällä
kirjabloggaajien mielestä ovat:
50. Märta Tikkanen:
Vuosisadan rakkaustarina
Runoteos, jota en ole
lukenut mutta toki tiennyt olen kirjasta ja sen merkityksestä.
49. Yann Martell: Piin elämä
Kirja löytyy hyllystäkin,
mutta on edelleen lukematta. Lumouduin kirjasta tehdystä upeasta elokuvasta!
Hieno, vavahduttava tarina, ja mitkä maisemat!
Upea kirja, jota suosittelen
lämpimästi kaikille.
47. Oscar Wilde: Dorian
Grayn muotokuva
Klassikko, joka on edelleen
lukematta. Osia elokuvasta lienen nähnyt. Tarina tuttu useista yhteyksistä
vuosikymmenten varrella.
46. George Orwell: 1984
Luin teoksen hyvin nuorena
lähellä nimen vuosilukua. Aika vähän taisin saada kirjasta irti. Elokuvankin
lienen nähnyt. Uusi lukukerta ei olisi pahaksi.
45. James Joyce:
Odysseus/Ulysses
Saarikosken käännös löytyy
jopa omasta hyllystä, mutta en edelleenkään usko, että tätä tulen koskaan
lukemaan.
44. Joyce Carol Oates: Haudankaivajan tytär
Loistava kirja, johon
uppouduin ja johon ihastuin. Oates päätyi tämän kautta suosikkieni laajaan
joukkoon!
43. William Golding: Kärpästen herra
Koulujen lukulistalla
edelleen, ja tokihan tämänkin olen joskus nuorena lukenut ihan vapaaehtoisesti.
Muistan kokemuksen varsin ahdistavaksi. Pitäisi kerrata.
42. J. R. R. Tolkien: Hobitti eli sinne ja takaisin
Koska olen ehdoton ja
vannoutunut TSH-fani, on tämäkin luettu ja omaksi omille lapsille ostettu.
Elokuvatkin olemme yhdessä katsoneet jo lähes aikuisten lasten kanssa.
Pakollinen asianharrastajalle.
41. Siri Hustvedt: Kaikki mitä rakastin
Rakastuin tähän! Upea, ihana
kirja. Sen jälkeen valitettavasti Hustvedt ei ole onnistunut samanveroisesti
lumoamaan.
40. Timo K. Mukka: Maa on
syntinen laulu
Uhh, pitäisi lukea. Olin
lapsi kirjan ja siitä tehdyn elokuvan kohuaikaan, enkä ole varmaan elokuvaakaan
kokonaan katsonut. Aihepiiri kiinnostaa kyllä.
39. Kazuo Ishiguro: Pitkän päivän ilta
Lukemisesta on jo kaksi
vuosikymmentä, mutta muistan vaikuttavan, verkkaisen kerronnan tehneen suuren
vaikutuksen. Myös elokuva hieno!
38. Margaret Mitchell: Tuulen viemää
Luin kirjan hyvin nuorena.
Evääksi sain varoittelua, että kirja sitten itkettää. En itkenyt kirjan
äärellä, vaan nautin kovasti tarinasta. Kun sitten ystäväni kanssa kävimme
katsomassa tämän elokuvan teatterissa, itkin vuolaasti, kuten joka kerta
sittemmin elokuvaa katsoessani. Työn takia olen elokuvaan perehtynyt
enemmänkin, ja se on edelleen suosikkejani. Jatko-osaan en koskisi mistään
hinnasta, pyhäinhäväistys!
37. Astrid Lindgren: Veljeni Leijonamieli
Olen elänyt Lindgrenin
kyllästämää lapsuutta. Veljeni
Leijonamielen ilmestyessä olin jo toisella kymmenellä, ja muistan kirjan
tehneen suuren vaikutuksen erilaisena Lindgreninä. Kyseessä oli myös johdatus
fantasiakirjallisuuteen, vaikka en tietenkään sitä silloin älynnyt. Nautin vain
loistavasta, jännittävästä, pelottavasta tarinasta. En myöskään osannut pitää
pahana kuolemaa, jota kirjassa käsitellään. Sittemmin olen useasti
kyynelehtinyt kirjan äärellä, muun muassa lukiessani sitä omille lapsilleni,
jotka rakastivat kirjaa yhtä lailla kuin äitinsä.
36. Karl Ove Knausgård:
Taisteluni. Toinen kirja
Idea ei ole sytyttänyt
toistaiseksi.
Kyllä ei olisi voinut
listalta jäädä pois!
34. Victor Hugo: Kurjat
Klassikkojärkäle, joka on edelleen
kesyttämättä.
33. Tove Jansson: Taikatalvi
Lapsena luettu lukuisia
kertoja ja löytyi siis omasta hyllystä. Tänä keväänä olen kuunnellut
Muumi-tarinoita äänikirjoina, myös tämän. Kirjat avautuvat aikuiselle aivan
toisin kuin lapselle. Hienoja kirjoja, suosittelen kokeilemaan.
32. Ernest Hemingway: Vanhus ja meri
Ensikosketus on omilta
lukioajoilta, ja taidetaan tätä pienoisromaania edelleen luettaa kouluissa.
Eikä syyttä, sillä pieni kirja pitää sisällään suuren tarinan ja paljon
viisautta. Uudelleen lämmittelin tämän kokemuksen äänikirjana. Hieno niinkin.
31. Agatha Christie: Eikä yksikään pelastunut
Dekkareiden ehdotonta
kermaa, huippulaatua. Ohittamaton! Vetoaa aina uusiin lukijasukupolviin.
30. Minna Canth: Anna Liisa
Canth on vanha rakkauteni,
kirjailija- ja naisidolini. Anna Liisa
on synkeä suosikkini hänen teostensa joukossa. Olen lukenut näytelmän, olen
katsonut elokuvaversiot useaan kertaan ja nähnyt erilaisia näytelmätoteutuksia.
Edelleen vetoaa ja vaikuttaa.
29. Donna Tartt: Jumalat juhlivat öisin
Tämän olen lukenut pariin
kertaan, mikä jo itsessään kertoo paljon. Ohittamaton dekkarifanille.
Mikä luonnonolosuhteiden
kuvaus! Voi, miten itkin!
27. John Irving: Ystäväni Owen Meany
Kyseinen Irving ei ole
suosikkini, mutta kestäisi kenties uudelleen lukemisen?
26. Lionel Shriver: Poikani
Kevin
Tätä kirjaa en taida pystyä
lukemaan.
25. L. M.
Montgomery: Annan nuoruusvuodet
Lähes puhki luettu kappale
lapsuudesta vielä tallessa. Koko suomennettu sarja hankittu hyllyyn.
Hieno pienoisromaani
kiinnostavasta aiheesta. Ollikaisen seuraavaa kirjaa odottelen!
23. Leo Tolstoi: Anna Karenina
22. Khaled Hosseini: Tuhat loistavaa aurinkoa
Tämän olen lukenut ja
viihtynytkin kauhistellessani kaameita ihmiskohtaloita ja sietämätöntä
julmuutta, mutta minusta kirjan pilasi sen siirappimainen ja epäuskottava
loppu. En ole muuta Hosseinilta sitten lukenutkaan.
21. Aleksis Kivi: Seitsemän veljestä
Suurimpia rakkauksiani.
Kirja, joka pitää sisällään kaiken. Tätä taisin äänestää. Suosittelen myös
äänikirjaa.
20. Louisa M. Alcott: Pikku naisia
Kuten Anna-sarja, tämäkin
puhkiluettuna omassa hyllyssä. Kyynelehditty myös elokuvamuodossa.
19. Michael Cunningham: Tunnit
Elokuva avasi
äänikirjaversion tästä hieman hankalasta romaanista. Mielenkiintoinen.
18. Astrid Lindgren: Ronja Ryövärintytär
Ronja ilmestyi hieman
myöhässä minulle, mutta olen toki kirjan lukenut ja lapsille hankkinut.
Teatteri- ja elokuvaversiot myös tuttuja.
17. Haruki Murakami: Kafka rannalla
16. Antoine de
Saint-Exupéry: Pikku prinssi
Kirja on niin tuttu, että en
ole varma, olenko lukenut sen vai en. Lapsilla on kuitenkin kirja hyllyssään,
joten todennäköisesti.
Kähköstä en lakkaa
ylistämästä. Olen lukenut koko Kuopio-sarjan. Jos kaipaa kunnon historiallista
romaania, loistavaa ajankuvaa ja hyvin pohjustettuja henkilöitä, suosittelen!
14. John Irving: Carpin maailma
Irving-suosikkejani, jonka
elokuvaversioon olen rakastunut. Useakaan katselukerta ei pilaa tarinan lumoa.
13. Tove Jansson: Muumilaakson marraskuu
Kuten Taikatalvi, myös tämä
luettu joskus lapsena ja tänä keväänä kuunneltu äänikirjana. Upea.
Sanattomaksi vetää. Aika
velikultia.
11. Mihail Bulgakov: Saatana saapuu Moskovaan
Olen lukenut tämän
opiskeluaikoina, enkä muista, että olisi tehnyt kummoistakaan vaikutusta. Uusi
lukukerta ei olisi pahitteeksi?
10. Leen Krohn: Tainaron
Jotenkin jäänyt välistä.
9. Charlotte Brontë: Kotiopettajattaren romaani
Kirja ja elokuva nautiskeltu
useaan otteeseen. Myös Rhysin Siintää Sargassomeri luettu.
Ahh, ohittamaton! Westö on
suosikkejani, ja tämä hänen toistaiseksi parhaansa.
7. Sofi Oksanen: Puhdistus
Vaikutuin heti ilmestymisen
jälkeen. Rankka. En halua katsoa elokuvaa, näytelmä ja ooppera kiinnostaisivat.
6. Emily Brontë: Humiseva harju
Syksyn musikaaliin jo liput
varattu! Hurja, synkkä, lumoava!
5. Fjodor Dostojevski: Rikos
ja rangaistus
Kenties huutavin aukko
kirjallisessa sivistyksessäni…
4. J. R. R. Tolkien: Taru Sormusten Herrasta
Kenties äänestin tätä? Suuri
kirjarakkauteni, löytö teini-iässä. Luettu useaan kertaan, myös elokuvat
katsottu monesti.
3. Mika Waltari: Sinuhe, egyptiläinen
Mahtava lukujärkäle,
uskomaton romaani! Pariin kertaan olen lukenut kirjan, ja silti äänikirja vei
mennessään niin, että olen päättänyt kuunnella sen vielä uudelleen.
2. Jane Austen: Ylpeys ja ennakkoluulo
Kirjan olen lukenut vasta
elokuva- ja tv-sarjaversioiden katselun jälkeen, mikä hieman pilasi tunnelmaa.
Henkilöt eivät millään tahtoneet karistaa yltään näyttelijöiden kasvoja ja
puhetapaa. Silti kirja kannattaa ehdottomasti lukea, koska se avaa aivan uusia
nyansseja tarinaan.
1. Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla
Olinpa iloinen, että tämä
sentään veti tiukassa kisassa voiton. Kirja, joka on jo instituutio. Mikään
elokuvasovitus ei kykene tästä raaputtamaan kuin pintaa. Jos suomalainen lukee
vain yhden kirjan elämässään, toivon, että se on tämä.
Kuten huomasitte, en
malttanut olla sörkkimättä listaa omilla kommenteillani. Ilokseni huomasin,
että luettuna kirjoista on peräti 38 kappaletta, ja ne on merkitty tummennuksella
listaan. Joistakin olen jopa blogannut, ja niihin vie linkki. Mitään suuria yllätyksiä minun mielestäni listalla ei ole.
Mikä on
suosikkikirjan, steadysellerin, resepti? Ei liene yllätys, että mitään yhtä
selkeää kaavaa ei ole olemassa. Mutta kyllä Niemi vetää aineistostaan joitakin
johtopäätöksiä.
Ensinnäkin hyvä,
vastaanottajan hallittavissa oleva tarina on eduksi. Juonen ei siis kannata
olla kovin monimutkainen. Tästä hyvä esimerkki on Seitsemän veljestä.
Juonikaavahan on todella yksinkertainen. Kovin kummoista juonta ei
ole Täällä Pohjantähden alla -romaanissakaan, jos vähän raaputetaan
tapahtumia päältä pois.
Henkilökuvauksen sen
sijaan on oltava mieleen jäävää. Originelliin tyyppiin pitää pystyä yhdistämään
riittävän yleispätevää ja mielikuvitukseen vetoavaa myyttistä alkuhämärää,
kuten Niemi asian ilmaisee. Yhteiskunnalliseen rakennemuutokseen kytkeytyminen
on henkilölle myös eduksi.
Paras edellytys
steadyselleriksi pääsemiselle on julkaisu murros- tai kriisikaudella.
Kirjallisuuden kysyntä kasvaa todistetusti kriisiaikoina, ja sen merkitys
koetaan samaan aikaan yhteiskunnassa tärkeäksi. Hyötyä on myös eeppisestä
muodosta. Se taas johtaa siihen, että tietty realistisuus näyttää olevan
yhteistä steadysellereille. Tyylilajeja saa kuitenkin maltillisesti sekoittaa,
se voi jopa olla eduksi. Liiallinen idealismi ja siihen liittyvä korostunut
eettisyys voi olla haitaksi siksikin, että se on usein aikaansa sidottua.
Huumori on vahvoilla.
Keskimääräisen maun
myötäily koituu myös nopeasti tuhoksi, jos tavoittelee kestosuosiota.
Vastavirtaan kulkeminen ja rehellinen totuudellisuuteen pyrkiminen taas ovat
selvästi eduksi. Niemi määrittelee tämän todellisuusilluusioksi, joka vallitsee
suosituimmassa suomalaisessa kirjallisuudessa. Imitaation estetiikaksi
kutsutaan lukutapaa, jossa ”sanat vastaavat maailmaa”. (Lainaus omasta
kirjoituksestani Niemen kirjasta.)
Jos näiden Niemen kriteerien
valossa katsoo vaikkapa kymmenen parhaan kirjan listaa, ei ole vaikea huomata,
että varsin monen teoksen kohdalla edellytykset täyttyvät: eeppinen muoto,
henkilökuvauksen korostuminen, selkeä juonirakenne, yhteiskunnallinen murros,
realistisuus, huumori.
Vielä
pari huomiota itse teoksesta eli Linnasta
humisevalle harjulle. Nautin siis kovasti kirjan lukemisesta, ja pidän sen
ideaa hienona. Oman kappaleeni säilytän mieluusti hyllyssä ja tulen siihen
varmasti vielä usein palaamaan, kun haluan kerrata asioita tutuista kirjoista.
Valitettavasti
kirjan viimeistelyssä on hieman toivomisen varaa. Tekstiin on jäänyt
oikolukuvirheitä, kuten puuttuvia sanoja tai sanan taivutuksen unohtumisia.
Myös selkeitä oikeakielisyyslipsahduksia poimin, kuten että kirjan nimi Täällä Pohjantähden alla on viimeisessä
artikkelissa lähes johdonmukaisesti kirjoitettu muodossa Täällä pohjantähden alla.
Kiire
näkyy myös muutamissa artikkeleissa tyyliseikkojen muodossa. Esimerkiksi Kafka rannalla -teosta esittelevässä
artikkelissa lainataan samaa kohtaa teoksesta kahdesti. Varmasti laajasta
romaanista olisi löytynyt kaksi erilaistakin lainausta, toinen aloitukseen ja
toinen sitten tekstiin analysoitavaksi. Muutamissa muissakin artikkeleissa on
toistoa jonkin verran.
Olen
myös tiennyt, että Joycen Odysseusta/Ulyssesta
pidetään hankalalukuisena, mutta hieman jo pisti hymyilyttämään, kun
kolmisivuisessa artikkelissa toistuu sana haaste
seitsemän eri kertaa, eri muodoissaan tosin: --teos, jota pidetään---lukijansa haastavana
kirjana; kieli ja rakenne vaihtelevat tyylillisesti, mikä haastaa lukijan keskittymisen; Joycella oli haasteita saada romaaninsa julkaistua; ---pieni este
lukusuoritukselle, jonka läpivieminen voisi olla haasteellinen Paavo Väyrysellekin (Tuomioja); Ulysses haastaa niin kokonsa ---; kieleltään U.
on siinä määrin haastavaa luettavaa;
Joycen tajunnanvirran seuraaminen voi olla paikoin haastavaa. Huh, haastavaa on, uskotaan!
Hieman
kummastelin myös, millaista enää onkaan ’eleettömän
vähäeleinen’ näytteleminen (suolapatsastelua?), tai eikö vanha hyvä ’onneton’
enää kelpaa ’onnellisen’ vastakohdaksi (käytetään merkillistä yhdistelmää ei-onnellinen).
Mietin
pariin otteeseen myös, kuinka paljon on sopivaa paljastaa selkeän klassikonkin
juonesta. Kuten tuosta omasta kommentoidusta listastanikin käy ilmi, tarinat
ovat tuttuja, vaikka kirjaa ei olisi lukenutkaan. Silti kavahdin muutaman
kirjan kohdalla juonen perinpohjaista läpikäyntiä, kuten Veljeni Leijonamielen ja Tuulen
viemän osalta. Kummassakin keskeiset juonenkäänteet paljastetaan
loppuratkaisuja myöten sumeilematta. Minuahan se ei haittaa, mutta jos nuo
helmet kuitenkin vielä odottavat (nuoren) lukijan lukupinossa, olisi osa
lukuiloa kenties mennyttä. Ehkä. Ylipäätään juonipaljastuksia kirjassa tehdään
maltillisemmin.
Näistä
pikkumaisista nillittelyistäni huolimatta virtuaalivilkutukset Katjalle ja
Ammalle! Linnasta humisevalle harjulle
on jälleen näyttö siitä, mihin kaikkeen yhteisöllisyyden voimalla voidaan saada
ainakin alkusysäys!
Aino-Maria Savolainen ja Katja
Jalkanen: Linnasta humisevalle harjulle. 50 parasta kirjaa
Avain 2014. 260 s.
.