Myllylahti-kustantamon
tallissa tiukkatahtisia poliisidekkareita kirjoittava Sebastian Lindell on kirjailijanimi. Pseudonyymin taakse kätkeytyvä
kirjailija kirjoittaa itsestään muun muassa näin kustantamon sivuilla:
”Pyrin kirjoittamaan sen tyyppisiä tarinoita, jollaisia itsekin haluaisin lukea. Dekkarin päätehtävä on mielestäni viihdyttää lukijaa, ja sen ehdottomasti tärkein ominaisuus on vetävä rikosjuoni. Kaikki muu, niin henkilö- ja miljöökuvaus kuin mahdollinen aiheen ajankohtaisuus tai kantaaottavuus, tulee vasta toissijaisena.”
Lindellin kaksi ensimmäistä
dekkaria nyt luettuani voin todeta, että tavoitteeseen on päästy. Sekä Kun pimeys peittää valkeat yöt (KPPVY)
että Kun kesä ei tullutkaan (KKET)
ovat ennen kaikkea juonivetoisia ja tapahtumatäyteisiä, otteessaan pitäviä ja viihdyttäviä
poliisiromaaneja. Juonikuvioita on hiottu tarkkaan ja huolella. Vauhtia ja
vaarallisia tilanteitakaan ei puutu, mutta mitään päätöntä koheltamista ei ole
mukana. Sen sijaan kirjojen ehkä suurin heikkous on henkilökuvauksen
ulkokohtaisuus, jopa pinnallisuus. Tältä osin Lindellin kirjoitustyyli
muistuttaa enemmän Jarkko Sipilää
kuin Seppo Jokista, jos vertailu
sallitaan.
Lindellin kirjat sijoittuvat
Pohjois-Suomeen, lähinnä Lapin alueelle ja Rovaniemen ympäristöön. Päähenkilöinä
on KRP:n etsiväpari, rikoskomisario Markus Edelmann ja rikosylikonstaapeli
Sonja Friberg. Kummankin tausta on melko värikäs. Edelman on saksalaisen
sotilaan ja suomalaisnaisen lapsi. Isä on tunnustanut poikansa ja Markus on
täysin kaksikielinen Saksassa vietettyjen kesien ansiosta. Tausta on toki
aiheuttanut aikanaan melkoista kiusaamista. Sonja taas on suomenruotsalainen ja
kotoisin Tammisaaresta. Minua kiehtova yksityiskohta on, että Sonja on
aikoinaan harjoittelujaksoillaan työskennellyt Salossa. Edelmannin aikuinen
tytär opiskelee Saksassa ja vaimo on kotirouva, Sonja taas on kolmikymppinen
sinkku, joka toivoisi ehkä sittenkin pysyvää parisuhdetta. Kaksikon välit ovat
asialliset, joskin Sonja tuntuu välillä tuskastuvan esimieheensä der Alteen.
Kun pimeys peittää valkeat yöt ilmestyi vuonna 2012, mutta sen tapahtumat
sijoittuvat vuoteen 2000, markka-ajan viimeisiin hetkiin. Vaikka aikaa on
kulunut vasta vajaat viisitoista vuotta, huomaa muutoksen selvästi. Ajankuvan
yksityiskohdissa Lindell onkin huolellinen. Toisaalta yksityiskohtien
alleviivaaminen alkaa jo paikoin tuskastuttaa. Mitä väliä sillä lopulta on,
mitä mallia kulloinenkin matkapuhelin on tai minkä merkkinen auto vuokrataan?
Kuinka paljon kellonaikoja täytyy korostaa tarinassa, jossa aika muuten etenee
varsin verkkaan? Entä pitääkö jokainen pullakahvitauko selostaa?
KPPVY:n rikosvyyhti lähtee
liikkeelle jo helluntaista 1960, samasta hetkestä kuin kuuluisat Bodomjärven
murhat. Vuotta myöhemmin Kemijoesta löytyy pahoin hajonnut ruumis. Siitä mitä
on jäljellä päätellään, että vuoden veden alla ollut ruumis on todennäköisesti
nuoren naisen, joka on kohdannut väkivaltaisen lopun. Vuoden 1960 juhannuksen
tienoilla yläjuoksulta on löytynyt naisen vaatekerta, mutta ketään ei ole
ilmoitettu kadonneeksi. Tapaus on jäänyt selvittämättä, mutta vuonna 2000
ilmenee uusia todisteita ja poliisi avaa jutun uudelleen.
Sitkeä ja turhauttavakin
selvitystyö alkaa vähitellen tuottaa tuloksia. Sitten tapahtuu teloitus,
palkkamurha. Eläkeläismies ammutaan kotonaan keskellä kirkasta päivää. Kirjan
puolivälissä palkkamurha motiiveineen on selvitetty, samaten nuoren naisen
kuolinhetken tapahtumat. Tässä vaiheessa ihmettelin, mihin loput 150 sivua on
tarkoitus käyttää. Yllättäen poliisi lähtee varmistelemaan jokiruumiin
henkilöyttä sekä selvittämään tapahtumia, jotka edelsivät kuolemaa. Taustalta
paljastuukin tragedia toisensa jälkeen. Hieman luistellaan kaltevalla pinnalla,
koska traagisia tapahtumia ja yhteensattumia on niin viljalti. Osa tapahtumista
myös noudattelee tunnettuja suomalaisia rikoksia, mutta soveltaen toki. Itseäni
kiinnosti eniten sivujuonteessa pinnalle pulpahtanut uskonlahko, jota Lindell
ei nimeä mutta joka ilmiselvästi on niin sanottu kartanolaisten* ryhmittymä.
Kun kesä ei tullutkaan ilmestyi vuonna 2013 ja sijoittuu sekin Rovaniemen
maisemiin. Vuoden 2001 vappuna katoaa nuori nainen Rovaniemen keskustan
tuntumassa hölkkälenkillään. Kyseessä on jo kolmas samantapainen katoamistapaus
kolmen vuoden sisällä. Naiset ovat kadonneet kirjaimellisesti jäljettömiin, eikä
heitä tunnu yhdistävän mikään lukuun ottamatta ilmeisimpiä seikkoja eli
naiseutta ja rovaniemeläisyyttä. Poliisi on ymmällään.
Tutkimukset nytkähtävät
eteenpäin vasta, kun löytyy kuoliaaksi pahoinpidelty ja alastomaksi riisuttu
nainen. Kun vaatteet sattumalta löytyvät toisaalta, pääsee poliisi muutaman
askeleen lähemmäs tekijää. On kuitenkin turvauduttava järeämpiin keinoihin, ja
niinpä murhaajalle viritetään ansa. Paha kyllä syötti napataan ansan suulta ja
alkaa melkoinen kilpajuoksu täpärine tilanteineen.
KKET:ssä Lindell käyttää
tuttua tekniikkaa, jossa lukija pääsee paikka paikoin seuraamaan myös
nimeämättömäksi jäävän murhaajan ajatuksenjuoksua. Lindell tekee tämän varsin
ovelasti ripotellen sopivia vinkkejä. Samaan aikaan poliisi koettaa selvitellä
eri epäiltyjen todennäköisyyttä, ja vihjeet tietysti täsmäävät useimpiin.
Arvasin murhaajan oikein jo varsin alussa, mutta luovuin arvauksestani ja
veikkasin väärin paria muutakin ennen kuin juttu ratkesi. Murhien tekotapa oli jokseenkin
karmiva, ja lopullisesti niskakarvani sai pystyyn aivan lopussa siteerattu
todellinen lehtiuutinen, jossa kerrottiin ihan tästä läheltä varastetuista
teräksisistä matonpesualtaista… Lindell siis flirttailee fiktiollaan faktan
kanssa aika rohkeasti!
Jo ylempänä nurisin, ettei
Lindell ole parhaimmillaan henkilökuvauksessa. Edes Edelmann tai Friberg ei
kahden kirjan matkalla juurikaan syvene. Ylipäätään Lindellillä on maneerina
kuvata jokaisen sivuhenkilönkin ulkonäköä kuin poliisin etsintäkuulutuksessa,
tukanväristä pituuteen ja painoon vaatetuksen yksityiskohtia unohtamatta. Monesti
nämä kuvaukset katkaisevat kerronnan töksähtäen, mikä vielä korostaa niiden
päälleliimaamista. Poliisityötä Lindell sen sijaan kuvaa uskottavasti ja
huolellisesti, vaikka mitään puhelinkuuntelun yksityiskohtaista kuvausta ei
esimerkiksi olekaan otettu mukaan, onneksi.
Sebastian Lindell: Kun pimeys peittää valkeat yöt
Myllylahti 2012. 335 s.
Sebastian Lindell: Kun kesä ei tullutkaan
Myllylahti 2013. 391 s.
Arvostelukappaleet
kustantajalta, kiitos!
Lindellin kolmas dekkari Kun varjot pitenevät ilmestyy syksyllä.
*Kartanolaisuuteen olen
törmännyt aiemmin esimerkiksi Ulla
Appelsinin teoksessa Lapsuus lahkon
vankina. Leevi K. Laitisen tarina (WSOY 2010) ja Kirsti Ellilän dekkarissa Usko, toivo ja kuolema (Tammi 1998).
Dekkariviikon kunniaksi
arvon nämä kaksi Sebastian Lindellin dekkaria blogini lukijoiden kesken. Arvon
kirjat pakettina, eli yksi henkilö saa molemmat jännittävät kirjat itselleen.
Arvontaan voi osallistua jättämällä kommentin alle sunnuntaihin 15.6. klo 19.00
mennessä. Kerro kommentissasi, mikäli haluat osallistua arvontaan. Onnea
arvontaan!
Arvonta on suoritettu, ja lahjomaton Random.org-generaattori arpoi voittajaksi Sinikan. Lämpimät onnittelut! Laitathan osoitteesi mahdollisimman pian minulle sähköpostiin: kirsi.htnn @ gmail.com
Arvonta on suoritettu, ja lahjomaton Random.org-generaattori arpoi voittajaksi Sinikan. Lämpimät onnittelut! Laitathan osoitteesi mahdollisimman pian minulle sähköpostiin: kirsi.htnn @ gmail.com
Nämä kirjat koukuttavat! Luin molemmat peräkkäin ja kolmatta odotan innolla. Osallistun arvontaan, kiitos :)
VastaaPoistaOsallistun arvontaan. Olen miettinyt, että minun pitäisi vähän useammin yrittää tutustua kotimaisiin dekkaristeihin ja Pohjois-Suomi kuulostaa piristävän poikkeavalta kirjojen miljööltä.
VastaaPoistaTotta kai arvontaan pitää osallistua - varsinkin, kun en ole lukenut noista kumpaakaan...
VastaaPoistaHälälää, mukana arvonnassa! :)
VastaaPoistaIhan uusia dekkarituttavuuksia, osallistun siis!!
VastaaPoistaOsallistun arvontaan! Molemmat Lindellin kirjat olen lukenut ja pitänyt! Odottelen siis syksyä...
VastaaPoistaKiinnostava tuo Jarkko Sipilän ja Seppo Jokisen vertaus. Olen päässyt Jokisen kanssa vasta kahteen ensimmäiseen, Sipilältä olen lukenut kaikki. Ehkä siksi mulla on semmoinen mielikuva, että Sipilä rakentaa uskottavampia henkilöhahmoja. Pitääkin kesän aikana kahlata nuo Jokiset läpi ja tarkastaa sen jälkeen kanta :)
VastaaPoistaOon mielelläni mukana arvonnassa.
Jokinen saa jotenkin loihdittua henkilöistään elävämpiä. Heissä on lämpöä, joka puuttuu minusta esimerkiksi Sipilän sinänsä hyvin realistisilta ammattipoliiseilta. Sipilä painottaa enemmän ammatillisuutta, Jokinen henkilökohtaista ja persoonaa? Makuasioita, mistä lukija viehättyy. Sitä paitsi minusta Sipiläkin on petrannut, ja viimeisimmissä kirjoissa on jo enemmän persoonissa syvyyttä eikä enää tahkota jokaista poliisityön tylsintäkin puolta millintarkasti.
PoistaNäissä dekkareissa on kiehtovat nimet ja lankeaisin mielelläni pohjoisen ulottuvuuden pauloihin. :) Osallistun arvontaan.
VastaaPoistaNaantalissa ei ollut vuonna 2000 yhtään golfkenttää....
VastaaPoista