”On perjantai 13. päivä ja yksityisetsivä Jahnukainen
viettää vapaapäivää porilaisessa
vaatetusliikkeessä. Kun hän poistuu liikkeestä, soi takin
taskussa puhelin. Soittoääni on outo, ja pian Jahnukaiselle selviää, että
hänellä on vieras takki päällään.
Kun matkan varrella mukaan liittäytyy toinen porilainen
yksityisetsivä, Teemu Jurkka,
on varma, ettei elämästä tule helppoa - tai ainakaan
yksinkertaista.
Kahden yksityisetsivän omaperäiset seikkailut tuovat
porilaiselle rikospoliisille Raimo Rautiolle harmaita hiuksia. Loppujen lopuksi
ei voi olla varma, kehen voi enää luottaa.
Mutta koskaan ei saisi ryhtyä vieraan leikkiin tai ainakaan
jäädä häviölle siinä.
Älä ryhdy vieraan
leikkiin on itsenäinen jatko-osa yksityisetsivä Teemu Jurkan
tutkimuksissa.”
Näin kuvataan Juha Mäntylän rikosromaanin sisältöä
kirjan takakannessa. Kuvaus on oikeaan osuva, ei siinä mitään. Muutenkin kirja
on ulkoasultaan moitteeton. Kovakantisen niteen peittävät piirroksin kuvitetut
ylivetokannet. Väritys on selkeää, ja kuvat vievät ajatukset jonnekin
kauhuelementtien suuntaan. Ammattimaisesti toteutetut kannet ovat Iines
Partasen käsialaa.
Sain kirjan lahjaksi ja
blogissa esiteltäväksi suoraan kirjailijalta itseltään, ja siksi olen nyt
enemmän kuin kiusallisessa asemassa. Blogini olemassaoloaikana olen aina
silloin tällöin saanut yhteydenottoja kirjoittajilta sähköpostiini tai blogin Facebook-sivun viestilaatikon kautta. Sitä varten yhteystiedot olen esille
laittanut, että yhteyttä saa ottaa, joten en nyt yhtään purnaa, totean vain
asianlaidan. Monille kirjojaan tarjoaville vastaan kieltävästi, jos vähänkin
tuntuu siltä, että tarjotun teoksen aihepiiri tai käsittelytapa ei ole juuri
minua kiinnostava.
Usein blogiin tarjotaan
omakustanteita, enkä halua turhaan kuluttaa ihmisten rahoja siihen, että he
toiveikkaina (?) postittavat omilla rahoillaan minulle teoksensa, jonka
painatuskulut ovat jo itse maksaneet. Erityisen turhalta tämä tuntuisi silloin,
jos en sitten kuitenkaan kirjasta niin paljoa kiinnostuisi, että lukisin ja
esittelisin sen blogissani. Mutta aina välillä vastaan toki kiitosten kera
myöntävästi. Näin tein Mäntylän kirjan kohdallakin, koska pidän kovasti
dekkareista ja aina on mukava tutustua uusiin, erityisesti kotimaisiin
tekijöihin. Koetan pitää kiinni siitä linjasta, että pyytämistäni tai luvallani
minulle lähetetyistä kirjoista jossain vaiheessa tulee juttua blogiini. Olisi
kivaa kehua kaikkia saamiani kirjoja, mutta aina en vain voi niin tehdä.
Valitettavasti Älä ryhdy vieraan leikkiin ei kolahtanut
sitten yhtään. Väärä kohderyhmä vai missä mätti? Oikeastaan mätti aika
monessakin kohtaa. Pidän monenlaisesta dekkariksi luokiteltavasta
kirjallisuudesta, enkä pistä pahakseni rankempaakaan menoa tai roisia huumoria.
Dekkarissa pitää olla vauhtia, vaarallisia tilanteita ja kiinnostavia
henkilöitä. Kielen pitää toimia ja mielellään tyyli saisi olla persoonallinen.
Juoni on keskeinen ainesosa, mutta hyvä huumori, taitava miljöökuvaus ja
omintakeisuus noin ylipäätään pelastavat usein paljon.
Mäntylän kirja alkaa
kehyskertomuksen palasella, joka ajoittuu viitisen vuotta myöhemmäksi kuin itse
tarina. Minäkertoja on vetäytynyt piilopirttiin nuolemaan haavojaan, kun saa
yllätysvieraaksi ystävänsä ja kollegansa Teemu Jurkan. Kaverukset alkavat muistella
kesää, joka ’muutti heidän elämänsä’, toisin sanoen sai minäkertojan
vetäytymään yksityisetsivän uralta jonkinlaiselle eläkkeelle ja Jurkan vakavasti
miettimään samaa ratkaisua.
Sitten palataan ajassa
taaksepäin vuosituhannen vaihteen tuntumaan, kesäkuun 13. päivään ja
perjantaihin. Minäkertoja, porilainen yksityisetsivä Matti-Juhani Jahnukainen
käy vaateostoksilla, ihastuu sirpakkaan myyjättäreen ja vetää pukukopissa
huomaamattaan päälleen vieraan takin, jonka taskussa on kännykkä. Kun puhelin soi,
Jahnukainen vastaa ja joutuu mukaan vieraan leikkiin.
Mikä tuo leikki sitten
oikein on, ei oikein minulle auennut. Menneisyydestä tunkee pintaan tavaraa,
joka jää ilman kunnon selitystä. Jahnukainen tekee vastentahtoisesti
yhteistyötä paikallisen rikospoliisi Raution kanssa. Rautio on merkillisen
ristiriitainen hahmo ja käyttäytyy epäloogisesti. Jahnukainen ei ole sen
loogisempi, eikä tilannetta paranna, että ainakin kolmesti Jahnukaiselta menee
totaalisesti muisti kirjan tarinan mittaan. Myös puolivälissä mukaan tulevalla
toisella yksityisetsivällä Teemu Jurkalla on ongelmia muistin kanssa. Tähän
menetelmään turvaudutaan kirjassa luvattoman usein, sillä kertakin on minusta
yleensä liikaa. Ensimmäisen muistinmenetyksensä aikana Jahnukainen on ehkä
sekaantunut murhaan ja tuhopolttoon. Ainakin hän saa niistä tuntemattomaksi
jäävältä taholta maksun selvinä seteleinä, jotka kaveri surutta pistää samoin
tein sileäksi porilaisissa liikkeissä.
Menneisyydestä putkahtaa
myös Ruotsalaiseksi nimitetty vaarallinen rikollinen, joka vankilasta päästyään
alkaa vainota Jahnukaista ja uhota kostavansa vankilaan joutumisensa. Tässä
touhussa ei ole sen kummempaa logiikkaa. Tilaisuuksia kostoon on vaikka kuinka,
mutta oikein mitään ei kuitenkaan tapahdu. Lisää ruumiita tulee tiuhaan
tahtiin, mutta mitään tutkimuksia Jahnukainen, Jurkka tai oikein poliisikaan ei
saa aikaiseksi, ei vaikka oikein Helsingistä lähetetään vahvistustakin virkavallan
joukkoihin.
Aineksia juonessa on siis
kosolti: pari yksityisetsivää, poliiseja eri lajeja, kansainvälisiä (?)
roistoja, murhia, tuhopolttoja, huumeita, seksiä, väärennöksiä. Punainen lanka
vain tuntuu ainakin lukijalta katoavan pahan kerran, enkä lopussakaan oikein
ollut kärryillä, mistä oli kyse. Mentaalinen punakynä heilui myös lukiessani
aika lailla. Jos olisin kirjoittajan kustannustoimittaja, antaisin hänelle ohjeeksi
lukea kosolti hyvää kotimaista kirjallisuutta kielen notkistamiseksi sekä
osallistua jollekin kirjoittamiskurssille, jolla hiotaan erityisesti tyyliä ja
dialogia, tuota monen kirjoittajan kompastuskiveä.
Kustannustoimittaminen ja
kustantaminen ylipäätään alkoi jälleen tätä dekkaria lukiessani toden teolla
mietityttää. Olen avautunut aiheesta muutaman kerran aiemminkin, ja yllättäen
(tai sitten ei) ensimmäisen avautumiseni aiheutti juuri Nordbooks-kustantamo,
joka on Mäntylän kirjan kustantanut. Olen huomannut, että monella ihmisellä on
kiihkeä halu olla kirjailija. Kustannuskynnyksen korkeutta manaillaan monesti,
mutta asialla tuntuu olevan myös kääntöpuolensa. Jotkut (pienehköt?)
kustantamot julkaisevat selvästi keskeneräisiä teoksia. Minusta tämä on
arveluttavaa puuhaa.
On vaarallista heittää
keskeneräinen teos ’susille’, kriitikoiden ja lukijoiden ’raadeltavaksi’.
Edellisestä Mäntylän romaanista Punatukkaiselle
tytölleni toteaa Pertti Vuorela Ruumiin kulttuurissa (2/2013): ”Dekkarissa on liikaa yritystä ja juonikin
on melko kökkö.” Olisin toivonut, että voisin sanoa, että kehitystä
näyttäisi tapahtuneen toisen rikosromaanin kohdalla. Mäntylä ei kuitenkaan
näytä masentuneen negatiivisesta kritiikistä, sillä olen hänen Facebook-sivunsa
perusteella ymmärtänyt kolmannen käsikirjoituksen olevan loppusilausta vailla.
Toivottavasti kolmannen kohdalla kustantamo tekee lopulta oman osuutensa ja käy
läpi kirjan rakenteen ja tyylin huolella! Tosin kovin toiveikas en ole sen
perusteella, mitä kustantamon nettisivujen perusteella on firmalla tarjota
kirjailijoilleen.
Vilpittömästi toivotan onnea
Juha Mäntylälle dekkarikirjailijan kivikkoisella uralla. Sitkeys toivottavasti
palkitaan. Lämpimät kiitokset myös kirjasta!
Juha Mäntylä: Älä ryhdy vieraan leikkiin
Nordbooks 2013. 301 s.
Arvostelukappale. Kiitokset
kirjailijalle!
Parahin Kirsi, oli hienoa lukea suorapuheista analyysia bloggaajan – ja kustantajan – moraalista. Heti ensimmäisenä vastauksena tähän kirja-arvioon pudotan pommin: Laadustaan tunnettu Reuna-kustantamo julkaisee syksyllä 2015 Juha Mäntylältä kirjan (Tuorila Jazz).
VastaaPoistaKustannuspäätökseen vaikutti osittain se, miten hyvää työtä Juha on tehnyt 24 kirjoittajan työskentelyn koordinoinnissa Joulukalenteri-kirjassa, mutta ennen kaikkea haluamme tarttua haasteeseen: Kirjailijan ominaislaatu pitää löytää ja unohtaa kaikki näköalattomasti tuotetut paperijalosteet. Juha ei ole dekkaristi, hän on mystikko ja romantikko!
En malta olla kertomatta: syksyllä 2012 sain sähköpostin 15-vuotiaalta tytöltä, joka oli tehnyt fantasiakäsikirjoituksen. Vaistosin – ja vaistoa kustannuspäätösten tekemisessä todella tarvitaan – että nyt on se paikka, jossa ryhdytään hiomaan lauseita, totutetaan kirjoittaja odottamaan koelukijoiden lausuntoja ja käymään loputtomasti läpi vedoksia, otetaan hyvät kirjailijakuvat, pestataan taitava graafikko uudistamaan genren kirjoista erottuvaa ulkoasua, järjestetään nuorelle kirjoittajalle esiintymistilaisuuksia, joissa voi harjoitella haastattelujen antamista.
Pari viikkoa sitten saimme tiedon, että Sonja Kinnusen Jääsielu on yhtenä viidestä finalistista, konkareiden joukossa, ehdolla vuoden 2013 parhaaksi kotimaiseksi fantasiakirjaksi.
Joskus kirjailijuus ja kirjailijan uran rakentaminen aloitetaan alusta, joskus opetetaan jo julkaissut kirjoittaja pois toisen kustantamon toimintatavoista. Juhan kohdalla pyyhitään pois aiemmin tehtyjä isoja virheitä ja aloitetaan ikään kuin alusta, meillä on puoli vuotta aikaa hioa teksti timantiksi. Rohkenen kutsua sinut, Kirsi, syksyllä 2015 Juha Mäntylän kirjan Tuorila Jazz julkistamistilaisuuteen, jossa on Miles Davisia, woodoota, syvää etelää, mystiikkaa ja romantiikkaa.
Ooh, kuulostaapa tosi hienolta! JUURI NOIN toivoisi kustantajan panostavan kirjailijaan! Ja kuten näkyy, tulosta syntyy! Aivan mahtavaa!
PoistaJa kiitos kutsusta :D Varmasti tartun siihen ja Juhan uuteen kirjaan.
Hyvin perusteltua ja asiallista kritiikkiä on aina mukava lukea, kiitos Kirsi!
VastaaPoistaKiitos, Villis! Oli vaikeaa kirjoittaa tätä juttua, se on tunnustettava. On helpompi tylyttää kirjastosta lainattua tai itse ostettua kirjaa sitten kuitenkin, vaikka koettaa rehellisyyttä pitää ohjenuoranaan. Lisäksi mieltä ilahdutti tuo Tarjan kommentti tuossa ylhäällä. Kirjoittaja on päässyt tiukkaan mutta hellään huomaan :D
Poista