Runsas, raskassoutuinen,
synkkä. Tällaiset adjektiivit nousivat mieleeni kuunnellessani
äänikirjaversiota Pasi I. Jääskeläisen
vuonna 2013 ilmestyneestä kolmannesta romaanista Sielut kulkevat sateessa.
Olen kirjoittanut
innoittuneita esittelyjä Jääskeläisen aiemmista romaaneista Lumikko ja yhdeksän muuta sekä Harjukaupungin salakäytävät, ja olen
lukenut Jääskeläisen lukuisten suosikkikirjailijoitteni joukkoon. Odotin
kovasti kirjailijan pitkään työstämän kolmannen romaanin ilmestymistä. Se oli
yksi kirjasyksyn kohokohdista. Helsingin kirjamessuilla kustantaja Atena
järjesti kirjabloggaajille mahdollisuuden päästä kuulemaan kirjailijaa ja
tekemään kysymyksiä, ja olin tietysti paikalla. Kirjaa en ollut ehtinyt lukea ennen tuota tilaisuutta, ja sieltä
saimme arvostelukappaleet mukaamme. Olin tosin jo ehtinyt ostaa yhden kappaleen
itselleni.
Heti junassa kotimatkalla
messuilta aloitin kirjaa ja luin ensimmäiset 50 sivua. Mutta sitten tapahtui
jotakin. Kirja ei lähtenyt viemään, ja se alkoi paisua mielessäni ylikäymättömäksi
möhkäleeksi. Laitoin signeeratun kappaleeni hyllyyn ja toisen kappaleen tungin
kirjahyllyn alakaappiin odottamaan parempia aikoja. Pitelin kirjaa käsissäni
heinäkuussa, kun vietin paksujen kirjojen teemakuukautta. Siihen 550-sivuinen teos olisi sopinut kokonsa
puolesta loistavasti, mutta seireenin kutsua ei kansien välistä kuulunut
vieläkään.
Sitten tapahtui se, mikä on
tuonut niin monta kirjaa aiemminkin luettujen listalleni: törmäsin teoksen
äänikirjaversioon kirjaston äänikirjahyllyllä! Ihan pyytämättä ja yllätyksenä!
En ollut tiennyt, että kirjasta oli tehty jo äänikirjakin, joten en ollut
osannut ajatella, että voisin kuunnella sen. Empimättä nappasin äänikirjan
mukaani ja iskin levyn auton soittimeen.
Kirjan juonen alkutilanne
käy hyvin ilmi kustantajan kirjaesittelystä:
”Sairaanhoitaja Judit
on kyllästynyt työskentelemään homeisissa sairaaloissa, eikä kohtelias
avioliittokaan enää toimi. Elämän rajallisuuteen havahduttuaan hän päättää
toteuttaa unelmansa: hankkiutua ensimmäiselle oikealle ulkomaanmatkalle.
Haave joutaa kuitenkin
odottaa, kun lapsuudenystävä Martta palkkaa Juditin töihin ylikansalliseen
kotisairaanhoitoyritykseen Helsinkiin. Firma vaatii hoitajiltaan ”hiukan
tavanomaista enemmän”, ja palkka on sen mukainen.
Juditin uusi työ ei
ole kuitenkaan ihan sitä mitä hän odotti. Juditin on vakoiltava uutta
asiakasta, ateisti Leo Moreauta, jolla on firman tarvitsemaa tietoa.
Vapaa-ajalla taas pitäisi pelastaa kuolemansairaan kummipojan sielu. Mitä tekee
uuden työnantajan salaperäinen Persinger-laite? Ja miksi outo varjo seuraa
Juditia pitkin rankkasateiden piiskaamaa Helsinkiä?
Hurja ja monelle taholle
rönsyävä (mutta kuitenkin kirjoittajan näpeissä hyvin pysyvä) tarina kerrotaan
Juditin näkökulmasta. Kerrontatekninen, romaanin rakenteeseen ja koko tarinaan
keskeisesti vaikuttava seikka on, että aina välillä tekstin lomaan on ujutettu
’sivuhuomautus’, jossa ääneen tuleekin todella perinteinen kaikkitietävä
kertoja. Tämä on brechtiläiseen tyyliin toteutettu etäännytys, jossa muistutetaan
lukijaa, että hän lukee romaania eli fiktiota. Kertoja analysoi esimerkiksi
Juditin mieltä ja perimmäisiä vaikuttimia viiltävään tyyliin ja kertoo
lukijalle asioita, joita Judit ei voi tietää.
Vähitellen käy ilmi, että
noissa ’sivuhuomautuksissa’ puhuu ’kirjailija’, joka vertaa itseään
kaikkivoipaan jumaluuteen. Kyse on jonkinlaisesta metakirjallisuudesta, jossa
pohdiskellaan kirjoittamisprosessia. Kirjailija luo mielikuvitusmaailman ja sen
henkilöt, toimii jumalana omassa maailmassaan, mutta kuitenkin henkilöt
saattavat alkaa toimia tavalla, jota kirjailija ei ole osannut ennakoida.
Kirjallisuudella on
merkittävä osansa itse tarinassakin. Maailmankuulu ateisti, ranskalainen Leo
Moreau on asettunut asumaan Helsinkiin ja ostanut asunnokseen entisen
kirjaston. Suurin osa kirjahyllyistä on edelleen jäljellä kirjoineen, ja taloon
toimitetaan viikoittain isoja kirjalaatikoita. Huoneissa tuntuu asuvan
salaperäinen Lukija. Tunnettu kauhukirjailija H. P. Lovecraft vilahtelee
tarinassa yhä tiiviimpään tahtiin. Viittaukset ovat sekä suoria että epäsuoria.
Myös muu maailmankirjallisuus liittyy suoraan tapahtumiin loppuratkaisussa.
Jääskeläinen on kirjoittanut
aiemmin maagista realismia, mutta Sielut
kulkevat sateessa on mielestäni yhä vähemmän realistinen ja yhä enemmän
maaginen. Scifi ja kauhu ovat genrejä, joihin kirjan lähinnä sijoittaisin.
Tapahtuma-aika tuntuu olevan jossakin (lähi)tulevaisuudessa, sillä maailma
seuraa henkeään pidätellen miehitettyä Mars-lentoa. Jokin tuntuu siinäkin
menevän pahaenteisesti pieleen… Miljöönä taas on Helsinki, jossa sataa
ennenkuulumattomalla intensiteetillä kuukaudesta toiseen. Sade aiheuttaa
taloudellista vahinkoa, mutta se tarjoaa elinmahdollisuudet jollekin
vaaralliselle, joka taas tuntuu olevan suorassa yhteydessä Juditin työnantajan
hämäriin puuhiin.
Kirja käynnistyy kovin
verkkaisesti, koska ulottuvuuksia eli niitä rönsyjä on niin tuhottomasti.
Tutustutaan Juditiin, tämän avioliittoon ja perheeseen, lapsuuteen ja
ystävyyssuhde Martan kanssakin ruoditaan läpi. Judit muuttaa Helsinkiin ja
aloittaa uudessa, kummallisessa työpaikassa. Ajatukset kuitenkin ovat kiinni
Maurissa, kuolemansairaassa kahdeksanvuotiaassa kummipojassa, jonka sielu
agnostikoksi itsensä määrittelevän kummitädin pitäisi pelastaa. Juditia kiusaa myös
omassa vartalossa oleva kummallinen jälki, rintojen alla kiertyvä köynnösmäinen
arpi, jota on alkanut kummallisesti kihelmöidä sateiden alettua. Mistä jälki on
peräisin?
Työ vie Juditia yhä
oudompiin tilanteisiin ja kokemuksiin. Hänet lähetetään hoitamaan maailman
johtavan ateistin Moreaun jalassa olevaa outoa haavaumaa. Mies haluaa tutustua
Juditiin paremmin ja houkutella esiin naisen sielun jälkiruokien avulla.
Moreaun oma ja tämän suvun tarina tulevat mukaan vyyhteen. Samaan aikaan
Helsingin kaduilla tapahtuu kummallisia asioita, eivätkä kummallisuudet rajoitu
vain Suomeen, vaan yhä oudommaksi ja pelottavammaksi tapahtumat kehkeytyvät,
kun siirrytään Keski-Eurooppaan. Huumoria kirjasta on hankala löytää, vaikka
tietysti lopussa voi asettua kaikkitietävän kertoja rinnalle vinosti
hymyilemään kaikelle. Raskassoutuisuutta lisäävät myös runsaat ranskankieliset
sitaatit ja nimet. Vika on toki vastaanottajassa, joka ei ranskaa yhtään
hallitse.
Juoni on yllätyksellinen ja
huipentuu todelliseen apokalypsiin, ja tavallaan on ymmärrettävää, että
kirjailija on halunnut perusteellisesti ja rauhassa pohjustaa tapahtumien
taustoja lukijalle ennen kuin pistää isomman vaihteen kunnolla silmään. Tarina
tuntuu silti todella käynnistyvän vasta viimeisellä kolmanneksella, joten
kärsivällisyyttä lukijalta odotetaan. Vaivannäkö kyllä kannattaa, mutta hieman
riskillä tässä pelataan kuitenkin. Jos tämä olisi ollut ensimmäinen
kosketukseni Jääskeläisen tuotantoon, en ehkä olisi jaksanut puskea riittävän
pitkälle. En ehkä edes kuuntelemalla, vaikka äänikirjana tämä toimikin hyvin.
Pasi I. Jääskeläinen: Sielut kulkevat sateessa
Atena 2013. 550 s. BTJ:n äänikirjassa 16 cd:tä, kesto
20 h 11 min, lukija Pinja Flink.
Kirja ostettu ja saatu
arvostelukappaleena, äänkirja lainattu kirjastosta.
Julkaisemme kirjaesittelymme
samanaikaisesti Eniten minua kiinnostaa tie -blogin Suketuksen kanssa. Kurkatkaa Suketuksenkin ajatukset kirjasta! Suketus on myös koonnut hengästyttävän pitkän listan blogiarviolinkkejä, kiitos siitä!
Tämä on tosiaan runsas ja monipuolinen kirja, mutta aika raskaskin. Minulla oli suuria syttymisvaikeuksia ensimmäiset parisataa sivua, ja innostuin kirjasta oikeastaan vasta, kun se alkoi mennä kunnolla överiksi. (Mitä se kertoo minusta, heh.)
VastaaPoistaEn ole ihan täysin vakuuttunut Jääskeläisestä vieläkään, sillä nyt kahden luetun kirjan jälkeen olen hieman skeptinen, joskin utelias. Lumikko ja yhdeksän muuta sekä Taivaalta pudonnut eläintarha odottelevat vielä lukemistaan. Aion niihin tutustua.
Kuunteleminen on sillä tavalla helpompaa, että hidas alkukaan ei ihan kauheasti tökkinyt. Ihmettelin kyllä, mihin kaikella oikein oltiin menossa. Selvisihän se sitten :D Minulle suosikki on edelleen Lumikko. Eläintarhan voisin lukea uudelleen.
PoistaSuketus, entä Harjukaupungin salakäytävät?
PoistaKirsi, tämä olisi ehdottomasti vaatinut tiivistämistä ja hiukan uskallan ihmetellä, että kustannustoimittaja ei ole sitä edelyyttänyt. Minä, suuri maagisen realismin ystävä ja fantasian kammoaja, sain tästä kiinni Sivuhuomauttelijan ja jälkiruokien ja muutamien kauhakohtausten avulla, ja varmaan öinen lukuaikani avitti asiaa.
Tuo raskaus on ymmärrettää, sillä tässähän on todellisuudessa matskua vaikka kahteen romaaniin. Olen alkanut yhä enemmän arvostaa tiivistyksen helmiä.
Leena, olen lukenut Harjukaupungin salakäytävät toissa kesänä, ja jotenkin sekään ei vienyt aivan mukanaan. Näen Jääskeläisen taidot, mutta ikään kuin minun ja kirjojen välissä olisi joku tosi sitkeä kalvo, joka ei päästä lävitseen.
PoistaHauskaa päästä vihdoin lukemaan mietteesi tästä, Kirsi. Sielut jäi minulle jotenkin etäiseksi viime vuonna sitä lukiessani, vaikka pääsinkin sitten lopulta kirjan imuun. Lumikko vei puolestaan jalat alta, Harjukaupunki viehätti. Tämä on selvästi haastavin, ainakin itselleni, näistä Jääskeläisen teoksista. En muuten tiennyt, että tästä on tosiaan tehty äänikirja, tavallaan voisi olla kiinnostava kuunnella tämä ja kokeilla kuinka se toimii. Laitetaan harkintaan!
VastaaPoistaMinulla on Eläintarha vielä lukematta, pitäisikin se jossain välissä lukea.
Äänikirjaversio pelasti minut :D Olen aiemmat Jääskeläisen romaanit sekä lukenut että kuunnellut, ja hyvin on toiminut.
PoistaMinulle tämä oli ensimmäinen PIJ:n teos ja olin lievästi sanottuna hämilläni sen kanssa. Pidin kyllä kirjasta, mutta jokin peikko jäi sydämeeni asumaan, sillä en ole vuoden takaisista vakaista aikeistani huolimatta uskaltanut Jääskeläisen muihiin teoksiin vielä tarttua. Nyt ostin Elisa Kirjan alennuksesta Lumikon ja aion ahmia sen, kunhan joulukalenterivelvollisuudet helpottavat (ts. kun saan kirjoitettua ja ajastettua valmiiksi loputkin, vielä uupuvat merkinnät).
VastaaPoistaPidän tätä ehdottomasti vaativimpana Jääskeläisen kirjoista, ja aineksia on tosiaan vaikka kahteen romaaniin, kuten Leena tuolla ylempänä sanoo. Lumikossa on mukana hieman leikittelyäkin, tämä meni niin mustaksi meiningiksi.
PoistaOli mukavaa lukea sinun ja Suketuksen tekstit tästä peräkkäin. Aion lukea Sielut kulkevat sateessa jossain vaiheessa, mutta nyt varmistuin siitä, että taitaa kannattaa kokeilla jotain muuta PIJ:tä ennen tätä. Kiitos valaisevasta ja hyvästä arviosta! :)
VastaaPoistaKiitos :D Niin, minä aloittaisin vaikka Lumikosta, jos nyt voisin päättää.
PoistaMinä olen tykännyt kaikista muista lukemistani Jääskeläisen kirjoista hurjasti, mutta tämä jumitti minullakin...
VastaaPoistaOlen tässä kierrellyt lukemassa kirjasta kirjoitettuja blogijuttuja, jotka pääosin vaikuttavat hyvin myönteisiltä. Hyvä niin, ja tosi hienoa, että monet ovat pitäneet. Kirjailijan blogia seuranneet tietävät, että tähän kirjaan on todella panostettu ja odotukset ovat olleet kovat. Harmittelen, että olen liian mukavuudenhaluinen ja valtavirtaa edustava lukija sitten kuitenkin nauttiakseni tästä kirjasta tarpeeksi. Se oli mielenkiintoinen ja osittain kutkuttavakin lukukokemus, mutta kuten sanottu, kovin raskas ollakseen täysin minun makuuni.
PoistaMietin nyt myös sitä ristiriitaa, josta Jääskeläinen avoimesti on monesti kirjoittanut, eli monien ja myös hänen kirjojensa heikkoa myyntiä. Kirjailija antaa kaikkensa, ja sitten muutama tuhat (hyvässä lykyssä) ostaa kirjan. Mutta nyt jo voinee sanoa, että Suomessa ei riitä tämäntyyppiselle kirjallisuudelle mitään laajoja ostavia lukijajoukkoja. Koetin miettiä, keille ystävilleni voisin tätä teosta suositella. Aika harvalle kuitenkaan. Joillekin sentään.
Minä pääsin kirjan imuun vasta jonkinmoisen taistelun jälkeen, ehkä syy oli juuri tuo runsaus ja hyvin persoonallinen Jääskeläisen tyyli. Hämmensi. Harjukaupunkia olen yrittänyt kaksi kertaa, ei onnistunut. Ehkä kolmas kerta jne. Vaatii ilmeisesti kunnollisen keskittymisen, johon en pystynyt. Sä olet kyllä ihan hurahtanut äänikirjoihin! Kunnioitusta, kuvittelen että vaativa kirja olisi vielä vaativampi kuunnellen, kun ei voi nopeasti plärätä vaikka tarkistamaan jotain epäselväksi jäänyttä.
VastaaPoistaÄänikirjat vain istuvat niin hyvin mun elämääni. Istun autoon vyötettynä sen puolitoista tuntia päivässä ainakin, ja siinä on mukavaa kuunnella samalla. Yllättävän hankalatkin kirjat menevät, itsekin sitä joskus ihmettelen. Autossa kuuntelen cd-versioita, ja niiden kelailu on tosiaan mahdotonta, koska on loikittava 5-10 min jaksoja kerrallaan. Puhelimeen tallennetut tiedostot ovat tässä suhteessa kätevämpiä. Mutta harvoin joudun palaamaan taaksepäin. Janssonin Kesäkirja taisi olla poikkeus, mutta selityskin sitten löytyi eli viallinen tuote, josta puuttui paloja.
PoistaOvatko nämä Jääskeläisen kirjat täysin itsenäisiä, eli voiko ihan hyvin aloittaa tästä kirjasta? Pinja Flink vaan ei oikein ole hyvä lukemaan miesrooleja. Mutta ei lukija häiritse, jos kirja on tosi hyvä.
VastaaPoistaJääskeläisen teokset ovat kaikki täysin itsenäisiä, joten ne voi lukea sen puoleen missä järjestyksessä tahansa :D
PoistaMuistan kun googletin tätä kirjaa sitä lukiessani ja yritin saada selville, pitivätkö muut sitä pelottavana (eli voisinko jatkaa eteenpäin). Jostain syystä kirjoituksesi ei tullut tuolloin vastaan. Mukavaa kuitenkin nyt bongata joku muukin, joka piti tätä ennemmin kauhuteoksena :D
VastaaPoista