Ennen kuin laadin ja
julkaisen odotetun Vuoden 2014 parhaat dekkarit -listaukseni, on vielä
palattava yhteen viime vuoden dekkariin tai oikeammin
dekkarinovelliantologiaan. En ole varsinainen novellien suurkuluttaja, sillä
pidän enemmän pidemmästä muodosta, mutta kun julkaistaan kotimaisia
rikosnovelleja sisällään pitävä kirja, jonka kirjoittajiin kuuluvat Seppo Jokinen ja Timo Sandberg, en voinut kuin hankkia kirjan ja lukea sen. Tosin
olipa vähällä, ettei tämä teos jäänyt unohduksiin kirjatulvan keskellä, mutta Ruumiin kulttuurin syksyn dekkarilistaus pelasti minut. Onneksi.
Rikos – 7 rikostarinaa -antologiaan on koottu seitsemän mieskirjailijan
tekstit. Mukana ovat seuraavat herrat:
Seppo Jokinen
Seppo Jokinen
Esa-Pekka Kanniainen
Juha-Pekka Koskinen
Martti Linna
Paulus Maasalo
Timo Saarto
Timo Sandberg
Novellit ovat teoksessa
tekijän sukunimen mukaisessa aakkosjärjestyksessä. Teoksen toimittajaa ei
mainita, eikä siinä ole mitään esi- tai jälkisanoja, pelkät novellit vain,
joten ne saavat puhua puolestaan. Hyvin puhuvatkin, enkä sen kummempia
esipuheita kaivannut. Kansiliepeestä löytyy jokaisesta kirjoittajasta parin
sanan esittely, joka saa riittää. Lisätietoahan on helppo etsiä vaikka netistä.
Oma kappaleeni tupsahti
postiin sopivasti joulunpyhien alla, ja pääsin noutamaan sen maanantaina. En
malttanut kauaa säästellä aarrettani, vaan ahmaisin sen pikavauhdilla. Sen
verran kyllä suitsin itseäni, että päätin lukea rinnalla toista teosta. En
halunnut pilata novelleja liian nopealla lukutahdilla. Siispä luin aina novellin
tästä kokoelmasta ja sen jälkeen luvun tietoteoksesta Tappavat tienoot, josta kirjoitan tänne tuota pikaa myös. Menetelmä
osoittautui oikein mainioksi. Näin kukin novelli ehti hetken sulaa ennen
seuraavan nielaisemista.
Rikos – 7 rikostarinaa on antologiaksi harvinaisen tasalaatuinen. Asiaa
auttanee, että mukana on vain seitsemän eri tekijää, jotka vielä on huolella
valittu. Jokaisella on (rikos)kirjallisuustaustaa ainakin jonkin verran. Taso
on myös hyvä. Pidin kovasti jokaisesta novellista. Monet niistä olisivat
voineet kasvaa romaaniksikin. Jälleen huomasin itsessäni tämän laajemman
taustoituksen ja syventämisen kaipuun. Osa novelleista kiertyy siististi
kerälle, osa taas jää kutkuttavasti auki.
Seppo Jokisen nimi kirjan kannessa on ohittamaton houkutin. Olen estoitta Jokis-fani,
tai oikeammin Koskis-fani, sillä Jokinen kirjoittaa uskollisesti
poliisisankaristaan Sakari Koskisesta. En ole tainnut missään törmätä Jokisen
tekstiin, jossa Koskinen ei olisi mukana. Puhuvan
luurangon tapaustakin tutkii tietysti komisario Koskinen joukkoineen.
Tampereen ytimen tuntumassa tehdään maantietunnelia. Työt keskeytyvät, kun
kaivantotyön yhteydessä törmätään ruumiiseen tai oikeastaan siis luurankoon.
Kuka on oudon tunnelin loppupäähän haudattu ollut? Koskinen saa vinkin
yläpuolella sijaitsevan museon työntekijältä, ja jäljet alkavat johtaa
sylttytehtaalle varsin vikkelään. Tapaus antaa vielä puhtia Koskisen
paperitöihinkin, jotka tuttuun tapaan tökkivät. Novellin aihe olisi voinut
hyvin olla romaanissa ainakin sivujuonena, joita Jokisella on tapana harrastaa.
Seppo Jokisen Komisario
Koskisesta kertova dekkarisarja on mittava:
Koskinen ja siimamies.
Karisto, 1996.
Koskinen ja raadonsyöjä. Karisto,
1997.
Koskinen ja pudotuspeli. Karisto,
1998.
Koskinen ja taikashow. Karisto,
1999.
Koskinen ja kreikkalainen
kolmio. Karisto, 2000.
Hukan enkelit. Karisto,
2001.
Piripolkka. Karisto,
2002.
Vilpittömässä mielessä. Karisto,
2003.
Suurta pahaa. Karisto,
2004.
Sana sanaa vastaan. Karisto,
2005.
Hiirileikki. Karisto, 2006.
Viha on paha vieras.
Karisto, 2007.
Kuka sellaista tekisi.
Karisto, 2008.
Lyöty mies. Karisto,
2009.
Räätälöity ratkaisu.
Karisto, 2010.
Ajomies. Crime Time, 2011.
Hervantalainen. Crime Time, 2012.
Vihan sukua. Crime Time,
2013.
Mustat sydämet. Crime Time,
2014. I
Martti Linna
oli minulle uusi tuttavuus, vaikka mies on ehtinyt tehdä jo mittavan
kirjallisen uran sekä tieto- että kaunokirjallisuuden alalla. Linnan
kaunokirjallinen tuotanto on Wikipedian mukaan seuraavanlainen:
Syysmarkkinat, Otava, 2005
Ahventen valtakunta, Myllylahti
Oy, 2007
Tammikoti, Myllylahti Oy,
2009
Kuolleita unelmia, Myllylahti
Oy, 2010
Liian iso juttu, Myllylahti
Oy, 2011
Ristimitta, Karisto Oy, 2012
Kultainen sääntö, Myllylahti
Oy, 2013
Niobe, T:mi Martti Linna,
2014
Lisäksi keväällä 2015 on
tulossa uusi rikosromaani Rakkausarpia,
jossa päähenkilönä on jo kuudetta kertaa rikosylikonstaapeli Reijo Sudenmaa.
Sudenmaa ei kuitenkaan ole
mukana sysimustan huumorin sävyttämässä novellissa Suljetun auton arvoitus. Haminalaisten pikkurikollisten porukka on
tehnyt jälleen kerran ansaintamielessä viinanhakureissun Tallinnaan. Juomia on
lastattu Volvon takakontti piripintaan, ja matkustajat ovat tehneet parhaansa
tuodakseen alkoholia myös omassa ruumiissaan niin paljon kuin mahdollista.
Minäkertoja on ainoa, joka on selvin päin, koska on kuljettaja. Silti hänkään
ei ole huomannut ennen Porvoon moottoritietä, että yksi joukosta näyttää
puuttuvan. Missä vaiheessa Jake on jäänyt pois porukasta? Entä onko Jake tehnyt
oharit vai onko kyseessä vahinko? Kun kaverukset pysähtyvät tien sivuun
tekemään takakonttiin inventaariota, he tekevät karmaisevan löydön. Muisti ei
silti pelaa kuin pätkittäin. Homma karkaa täysin lapasesta, kun
todistusaineistosta koetetaan päästä eroon syrjäisellä hiekkakuopalla.
Suljetun auton arvoitus on aivan mainio novelli, joka jää mieleen
kaihertamaan. Miten kaikki oikein mahtoikaan päättyä? Entä mitä kummaa poliisit
tulisivat aikanaan tapausta tutkiessaan saamaan selville? Linnan tuotanto
pamahti saman tien lukulistalle!
Juha-Pekka Koskinen on ollut lukulistallani jo jonkin aikaa, joten oli mukava yllätys
huomata hänen nimensä antologian kirjoittajien joukossa. Aikomukseni tutustua
Koskisen tuotantoon sai oivallista vahvistusta novellista Pimeyden ruhtinas, jossa on hyödynnetty mainiosti erilaisia
dekkarigenren alalajeja huumorin kera. Pienen etsivätoimiston kakkososakas
toimii minäkertojana, joka saa ratkaistavakseen kadonneen taksikuskin
tapauksen. Poliisi ei ole kadonneen nuorukaisen etsimiseksi tehnyt paljoakaan,
joten eksentrinen äiti kääntyy yksityisetsivän puoleen. Käy ilmi, että
taksirenkinä suosittu Valtteri oli ollut hyvissä väleissä kaupungin
silmäätekevien kanssa, niin virka- kuin luottamusmiestenkin. Oliko
kunnallispolitiikalla ja maankäytöllä jotain tekemistä Valtterin katoamisen
kanssa? Novelli huipentuu suorastaan makaaberiin löytöön.
Juha-Pekka Koskisen aikuisille
suunnattua tuotantoa:
Ristin ja raudan tie. Karisto,
2004.
Viisi todistajaa. Karisto, 2005.
Savurenkaita: Kun patruuna
Bogdanoff tehtaan perusti. Karisto, 2006.
Seitsemäs temppeliherra.
Karisto, 2007.
Kirjailija, joka ei koskaan
julkaissut mitään. Karisto, 2007.
Punainen talvi. Karisto,
2010.
Eilispäivän sankarit. Arktinen
Banaani, 2011.
Paholaisen vasara. Helsinki-kirjat, 2011.
Pariisinvihreä työhuone. Karisto,
2011.
Ystäväni Rasputin. WSOY, 2013.
Kuinka sydän pysäytetään. WSOY,
2015
Timo Saarto on
minulle kokonaan uusi tuttavuus. Saarto on julkaissut aiemmin teoksen Vaitelias poika (2011), joka voitti
Kariston kirjoituskilpailun. Keväällä on tulossa seuraava teos Vesimiehen aika. Hylkiöt-novelli on hieno historiallinen dekkari. Tarina sijoittuu
1930-luvun alun ankeisiin aikoihin Helsingissä. Poliisina työskentelevä
minäkertoja ei tunne viihtyvänsä työssään, koska menneisyys vaikuttaa arkeen
hyvin ikävällä tavalla. Kun tutkittavaksi päätyy murhatun vuokraisännän tapaus,
alkaa tutkijan henkikin olla vaarassa. Jotenkin kuvioissa taitaa olla mukana
inhottu etsivä Kirvakin. Tunnelma on synkkä ja pelottava, ja tapahtumien vauhti
kiihtyy nopeasti. Loppuratkaisu on odottamaton mutta perusteltu. Saarron nimi
kannattaa ehdottomasti painaa mieleen!
Esa-Pekka Kanniaisesta olenkin odottanut kuulevani lisää. Esikoisdekkari Pimeä korpi oli sen verran lupaava, että dekkarien ystävät
saivat aihetta toivoa Kanniaisen jatkavan jännityksen saralla. Pitkä tuomio on luistava
toimintanovelli, jossa seurataan erään vangin hautajaislomaa. Turkulaisessa
vankilassa jo useita kertoja aikaa viettänyt rauhalliseksi tiedetty vanki,
novellin minäkertoja, saa hautajaisiin mukaansa kaksi vartijaa. Kirkossa
menneisyyden haavat kuitenkin aukeavat niin rajusti, että reissu on päättyä
ankeasti. Samalla lukijalle paljastuu, mitä todella tapahtuikaan ennen
hautajaisia.
Paulus Maasalo on julkaissut toistaiseksi kaksi toimintatrilleriä, joista kumpaakaan
en ole lukenut. Roudan alla (2011)
tuli toiseksi Kariston kilpailussa, jonka Timo Saarto voitti, ja toinen romaani
on nimeltään Elinehto (2012).
Maasalon novelli Ryöstö on vallan
mainio! Novelli jakautuu useaan osaan, joissa kussakin on oma kertojansa.
Pankin konttorissa on tehty törkeä ryöstö kesken kirkasta päivää.
Selvittelemään saapuu joukko poliiseja, joita johtaa ylimielinen pyrkyri
Jari-Samuli Mukka. Mukka tekee joukon virheitä, mutta kuinka ratkaisevia,
selviää lukijalle sitä mukaa kun uusia kertojia päästetään ääneen. Kutkuttava
kuvio kaiken kaikkiaan! Lyhyt tarina saa oivallisia sävyjä
näkökulmavaihdoksista.
Timo Sandberg edustaa kirjoittajien joukossa Jokisen ohella pitkän linjan
dekkaristia, joka on julkaissut korkean pinon alan kirjallisuutta (kaikki
Kariston julkaisemia):
Kihokki, 2002
Pahan morsian, 2006
Pöllön huuto, 2007
Elämänluukku, 2009
Pirunpesä, 2009
Dobermanni, 2010
Kalmankokko, 2011
Kalmankokko, 2011
Vainooja, 2012
Mustamäki, 2013
Kärpäsvaara, 2014
Häränsilmä, 2015
Namusedässä kertoja on keski-ikäinen mies, joka saapuu asuntoautollaan lähes tyhjälle leirintäalueelle. Toisessa matkailijaporukassa tuntuu olevan pari riidanhaluista suomalaismiestä ja muutama venäläisnainen. Naisista nuorin ja pienirintaisin kiinnostaa Juhaa erityisesti, eikä hän malta olla kiikaroimatta tyttöä autostaan. Mutta Juha ei ole tullut kaupunkiin sattumalta, kuten vähitellen lukija saa pienistä vihjeistä arvata. Lopussa rantavedessä lilluu ruumis ihan oikeaoppisen dekkarin tapaan. Kuka sinne päätyy ja miksi?
Namusedässä kertoja on keski-ikäinen mies, joka saapuu asuntoautollaan lähes tyhjälle leirintäalueelle. Toisessa matkailijaporukassa tuntuu olevan pari riidanhaluista suomalaismiestä ja muutama venäläisnainen. Naisista nuorin ja pienirintaisin kiinnostaa Juhaa erityisesti, eikä hän malta olla kiikaroimatta tyttöä autostaan. Mutta Juha ei ole tullut kaupunkiin sattumalta, kuten vähitellen lukija saa pienistä vihjeistä arvata. Lopussa rantavedessä lilluu ruumis ihan oikeaoppisen dekkarin tapaan. Kuka sinne päätyy ja miksi?
Rikos – 7 rikostarinaa on siis vallan mainio antologia, jonka avulla saa
hienoja maistiaisia suomalaisesta nykyrikoskirjallisuudesta. Hieman rypistelin
otsaani tajutessani, että kirjan tekijät ovat kaikki miehiä. Miksi? Eikö
Suomessa muka ole eturivin naisdekkaristeja? Vai onko tarkoitus tehdä myöhemmin
toinen kokoelma, jossa naiset näyttävät kyntensä? Toivottavasti, sillä kirjan
pariksi esitelty antologia Rakas – 7 rakkaustarinaa saa
niskakarvani pystyyn. Ei sisältönsä takia, vaan siksi, että asetelma on
jotenkin niin kivikautinen. Vaadin, että vuonna 2015 seitsemän miestä
kirjoittaa vastaavan rakkausnovelliantologian!
Rikos – 7 rikostarinaa
Karisto 2014. 198 s.
Ostettu nettikirjakaupasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti