”Niin että on kirjoitettu kirja Männistön Venlasta? Siis
siitä Aleksis Kiven Seitsemän veljeksen Venlasta?! Kaikkea
kanssa. Ei kannattaisi lähteä sorkkimaan pyhiä kirjoituksia.”
Jotakuinkin näin taisin tuumailla, kun aloin kuulla
ensimmäisiä kaikuja Riina Katajavuoren
romaanista Wenla Männistö. Syksyllä
Helsingin kirjamessujen bloggariaamiaisella
haastateltiin Katajavuorta ja esiteltiin uutuusromaania. Ympäriltä kuului
hyväksyvää muminaa, ja aloin itsekin vähitellen kiinnostua. Jopa lämmetä
ajatukselle, että ehkä sittenkin myös Kiveä voisi hieman tuulettaa ja tehdä
alkuperäisteoksesta siten hivenen kiinnostavamman nykylukijoille. Nappasin
tarjotun kirjan mukaani ja sain Katajavuorelta siihen signeerauksenkin.
Sitten kirja jumittui alati kohoavan kirjapinoni
alakerroksiin, omaa syyttään, mutta jumittui kuitenkin. Mutta jälleen kävi
niin, että huomasin kirjan ilmestyneen myös äänikirjana. Kirjastosta varasin kirjan,
ja taas sujuivat työmatkat mukavasti viikon verran. Äänikirjaformaatti tosin ei
tee teokselle täyttä oikeutta, ja kuunteleminen vaati keskimääräistä enemmän
keskittymistä. Katajavuori on nimittäin kirjoittanut romaaninsa samaan muotoon
kuin Kivi omansa, eli dialogit noudattelevat näytelmän muotoa. (Olen kuunnellut
myös Seitsemän veljeksen äänikirjana,
ja yllättävän nopeasti tähän muotoon tottuu. Suosittelen!)
Helsingin Sanomien Esseevieras-sarjassa (5.10.2014)
Katajavuori kertoo teoksensa synnystä ja kirjoitusprosessista.
Kustannustoimittaja Hannu Harju
heitti idean kirjasta Katajavuorelle ensimmäisen kerran jo 28.12.2006. Kesti yli
neljä vuotta, ennen kuin ensimmäiset sanat siirtyivät paperille, eikä
kirjoittaminen sen jälkeenkään ollut helppoa ja nopeaa.
Katajavuori on pistänyt koko paketin raikkaasti uusiksi.
Ääneen pääsevät nyt naiset. Lopultakin, voisi sanoa. Nimihenkilö on 17-vuotias
Wenla, yksinhuoltajaäidin teinitytär Kumpulasta. Mutta myös kuolleella Alli
Jukolalla ja Wenlan äidillä Marjalla on keskeinen osuutensa romaanissa, samaten
tavataan Kajsa Rajamäki, kansainvälisen tason saunottaja. Allilla on seitsemän
muodollisesti aikuista mutta orpoa poikaa, joilla ei kaikilla ole sama isä eikä
ihan äitikään. Poikien touhuja seuraillaan niin pilven päältä kuin kadun
toiselta puoleltakin. Tapahtuma-aikana on nykyhetki. Alli pohtii äitiyttä ja
naiseutta, ja Wenla etsii itseään ja isäänsä.
Sattuneista syistä tunnen Seitsemän veljeksen melko hyvin. Oli nautinnollista etsiä
Katajavuoren tekstistä vuoropuhelua Kiven teoksen kanssa. Minusta sitä on
paljon, ja hyvä niin. Paikoin Katajavuori etäännyttää oman tarinansa kauas
veljesten tarinasta, mutta sitten tulee taas jokin juonenkäänne tai yksityiskohta,
joka saa hykertelemään oivaltamisen ilosta. Aivan loistavaa kirjallista
viihdettä aivoille! Kuunnellessani harmittelin jälleen kerran, ettei ihminen
voi sulkea pois kokemaansa ja oppimaansa. Olisi kiinnostavaa tietää, miten
kirjan lukee ja kokee sellainen lukija, joka ei kenties ole Seitsemää veljestä koskaan lukenut (jos
siis sellaisia lukijoita olisi…)
***
Kuuntelin kirjan jo joitakin viikkoja sitten, ja
mietiskellessäni tekstiäni sähköpostiin tupsahti kutsu Helsinkiin Bloggariklubille, jota isännöivät WSOY,
Tammi ja Kansallisteatteri yhdessä. Ohjelmassa oli kirjailijahaastatteluja ja
illan päätteeksi oli mahdollisuus katsoa Willensaunassa esitettävä Alli Jukolan tarina, joka pohjautuu Wenla Männistöön. Vaikka pääkirkon seutu
sijaitseekin valitettavan syrjässä, houkutus oli ylivoimainen. Päätin
osallistua koko settiin.
Kuva Kansallisteatteri. |
Illan aikana kuultiin ja nähtiin monia kiinnostavia
kirjailijoita ja saatiin maistiaisia syksyn näytelmätarjonnasta. Näistä
kirjoittelen myöhemmin lisää. Mukavaa oli, että Riina Katajavuori oli kutsuttu
paikalle myös. Häntä haastateltiin yhdessä Kansallisteatterin pääjohtajan ja Alli Jukolan tarinan ohjaajan ja toisen
dramaturgin Mika Myllyahon kanssa.
Katajavuori kertoi yllättyneensä melkoisesti kuultuaan, että
Wenlasta oli tulossa Allin monologi.
Paljon muuta tietoa ei sitten kuulemma kirjailijalle tihkunutkaan näytelmää
työstettäessä. Katajavuori kertoi ennen esityksen alkua jollekulle kysyjälle,
että hän näkisi näytelmän kohta viidennen kerran. Joka kerralla se on kuulemma
ollut vähän erilainen.
Idea Allin monologista on loistava. Näin voi sanoa ainakin
nyt, kun on sen nähnyt. Alli on mainio tyyppi niin kirjassa kuin
näytelmässäkin: äidillinen, mutta ei mikään ihanteellinen emohahmo,
naisellinen, itsenäinen, sitkeä, rakastava ja haavoittuva. Allia näyttelee Paula Siimes. Hänen lisäkseen
näyttämöllä on koko näytelmän ajan myös Samuli
Laiho, joka esittää Juho Jukolan roolia. Juhohan on kirjassa edesmennyt
muusikko, joten se sopii mainiosti. Laiho pääasiassa soittaa läpikuultavan
verhon takana kitaraa ja pianoa tekstin taustaksi ja säestää Siimestä lauluosuuksissa.
Musiikin näytelmään on säveltänyt Laiho ja sanoittanut Riina Katajavuori.
Alli Jukolan tarina
kestää ’vain’ tunnin. Tästä yllätyin iloisesti, sillä vastustan kiivaasti
ylipitkiä ja erityisesti väkisin venytettyjä näytelmiä. Nyt jännite ei pääse
lörpsähtämään väliajan takia tai muutenkaan. Kokonaisuus pysyy oivallisesti
kasassa, ja kaikki tarpeellinen saadaan kerrottua. Tunti teatteria vaikkapa
arki-iltana on myös mukava vaihtoehto kulttuurinnälkään, ja paikalla taisi olla
myös muutamakin lukiolaisryhmä tutustumassa taidemuotoon.
Näyttämön taustakuvana on sukupuu, joka havainnollistaa
Allin kertomusta pojistaan ja perheestään. Kirjaa lukemattomalle tämä onkin
oiva apu, eikä haitannut kirjan vielä hyvin muistavaakaan. Lavasteina on vain neljä suurta kuutiota, joista muovautuu vähitellen pöytä tai jonkinlainen
lavitsa. Paikkani oli aivan oikeassa reunassa, joten en kunnolla nähnyt kuvia,
joita heijastettiin välillä kuutioiden etureunaan. Pelkistettyä ja tyylikästä,
kuten pitääkin. Ainakin omaan makuuni sopii tällainen ei niin yksityiskohtainen
kuvittaminen paremmin.
Riina Katajavuori:
Wenla Männistö
Tammi 2014. 272 s.
Äänikirjan lukija Krista Putkonen-Örn, kesto 8 h 47 min.
Alli Jukolan tarina.
Ohjaus Mika Myllyaho. Dramatisointi Mika Myllyaho ja Taina West. Rooleissa Paula Siimes ja Samuli Laiho. Kansallisteatteri
4.5.2015 (kantaesitys 15.4.2015).
Painettu kirja arvostelukappale. Kiitokset kustantajalle!
Äänikirja lainattu kirjastosta.
Näytelmälipun tarjosi Kansallisteatteri. Kiitos!
Itsekin pidin kovasti eilisestä monologista, se oli mukavan kompakti vaikka loppu hieman yllättikin tulollaan. Wenla Männistöä en ollut vakavasti harkinnut lukulistalle, mutta jos nyt kuitenkin.. Lukiossa Seitsemän veljeksen lukemisen jälkeen olin muistaakseni ryhmässä, jossa käsiteltiin kirjan naisia, joten kaipa WM pitäisi jo tämän takia lukea (olin muuten ryhmässäni ainoa, joka oli lukenut koko kirjan ;).
VastaaPoistaHarmi, ettei ehditty turista eilen, toivottavasti törmätään taas!
Harmi tosiaan, mutta ohjelma oli niin hengästyttävän tiivis! Ensi kerraksi voisi toivoa hieman vähemmän esiintyjiä tai enemmän aikaa?
PoistaWenla Männistö vei minulta lopulta jalat alta, kun annoin kirjalle mahdollisuuden. Ensi reaktioni oli suunnilleen sama kuin sinulla...
VastaaPoistaKatajavuoren teksti käy tosiaan hienosti vuoropuhelua Seitsemän veljeksen kanssa ja Wenla on herkkujen herkku! Alli, Marja, Ansku ja Kajsa - äitiyttä, herkkyyttä ja miehiä... Voiko kirjalta enempää toivoa! Kirjasta tuli monitasoinen lukunautinto.
Kirja on sen verran kutkuttava, että sen voisi lukea joskus uudestaankin!
PoistaWenla Männistö on tosiaan huikean hyvä!
VastaaPoistaRakenne toimii kirjassa vähintään yhtä hyvin kuin Seitsemässä veljeksessä ja ai että noita hahmoja. Alli oli minun suosikkini monine hyvin sanailtuine viisauksineen.
Näytelmäkin kuulostaa hyvin tehdyltä. :)
Allin valinta näytelmän näkökulmaksi tuntuu osuneen nappiin :D
PoistaWenla Männistö on todellakin hykerryttävä, ja Alli-monologi kuulostaa mielenkiintoiselta toteutukselta. Minä kuuntelin Wenlan äänikirjana ja sitten selailin vielä parhaita paloja perinteisestä kirjasta. Äänikirjassa olisi melkein toivonut Anskun laulujen olevan laulettuina :)
VastaaPoistaKirjassa oli hurja määrä erilaista materiaalia. Kirjan takana näkyy olevan huolellinen luettelo erilaisesta lähdemateriaalista, kuten kaunokirjallisuudesta, tv-sarjoista, elokuvista ja musiikista. Huomaavaista! Ja tosiaan, äänikirjoissa voisi laulut laulaa ;)
PoistaJoku muukin harrastaa äänikirjoja! Minä lainaan omani Celiasta, joten lukijat ovat harvoin samoja. Tämä oli ihan kiva kirja, ei ehkä ihan suosikeitani, mutta hauska naisellinen näkökulma kovin miehiseen Seitsemän veljeksen maailmaan.
VastaaPoista