Olen aikaisemmin lukenut vain yhden Haruki Murakamin teoksen eli Norwegian
Woodin. Teosta suositeltiin Murakamiin tutustumista harkitsevalle,
vaikka sitä ei pidetty ihan tyypillisenä Murakamin teoksena. Tosin sen
vaikutelman olen saanut, että ei oikeastaan ole olemassakaan mitään tyypillistä
Murakamin teosta. Pidin romaanista ja sen tunnelmasta, mutta en mitenkään
hullaantunut. Vakaa aikomus on ollut lukea lisääkin tätä kulttikirjailijaa,
mutta aie toteutui vasta, kun kirjaston uutuusvalikoimasta löytyi Värittömän miehen vaellusvuodet
äänikirjana.
VMV on esitelty ja arvioitu varmasti kymmenissä
kirjablogeissa ja merkittävimmissä lehdissäkin. Silti en ennestään tiennyt
siitä oikeastaan muuta kuin että jotenkin tarinassa jossain vaiheessa tullaan
Suomeen ja Hämeenlinnaan.
Ryhdyin siis kuuntelemaan avoimin mielin, ja viihdyinkin
tämän verkkaisen tarinan parissa oikein hyvin. Loppuun päästyäni ja tätä
tekstiä suunnitellessani luin, mitä olin Norwegian
Woodista kirjoittanut ja hämmästyin teosten periaatteellista
samankaltaisuutta. VMV:n päähenkilö Tsukuru Tazaki on 36-vuotias, väritöntä ja
tasaista elämää viettävä rakennusinsinööri, jonka erikoisalaa on
rautatieasemien suunnittelu. Tsukuru on poikamies, koska sopivaa vaimoehdokasta
ei ole osunut kohdalle. Sitten hänelle esitellään Sara, kaksi vuotta vanhempi
nainen, johon hän huomaa vähitellen rakastuvansa.
Suhde Saran kanssa ei kuitenkaan etene, koska Tsukurua
painaa nuoruudessa tapahtunut traumaattinen kokemus. Lukioaikana Tsukuru kuului
viisihenkiseen poikkeuksellisen tiiviiseen kaveriporukkaan, jossa oli hänen
lisäkseen kaksi tyttöä ja kaksi poikaa. Neljä muuta jäivät opiskelemaan
kotikaupungin yliopistoihin, mutta Tsukuru päätti toteuttaa unelmansa ja lähteä
Tokioon opiskelemaan rautatieasemien suunnittelua.
Toisen opiskeluvuoden keväällä entiset ystävät katkaisivat
välit Tsukuruun täysin ennalta varoittamatta ja kokonaan. Tsukurun elämältä
temmattiin pohja, ja hän masentui vakavasti. Puolen vuoden aikana hän ajatteli
vain kuolemaa, laihtui ja muuttui toiseksi ihmiseksi. Vähitellen Tsukuru
kuitenkin kokosi elämänsä palaset kokoon. Suureksi avuksi oli uusi ystävä
Haida.
Kirjan alkupuolella Tsukuru käy huolellisesti läpi
ystäviinsä liittyviä muistoja ja sitä, miten hänet erotettiin raa’asti
porukasta sekä toipumisprosessiaan. Sara suostuttelee kutienkin Tsukurun lopultakin
selvittämään välinsä nelikon kanssa, koska mennyttä ei voi vain sulkea kannen
alle ja olla kuin sitä ei olisi tapahtunutkaan. Tsukurukin vihdoin myöntää
tämän ja etsii ystävät käsiinsä kuudentoista vuoden jälkeen. Yksi heistä on
muuttanut Suomeen ja Hämeenlinnaan, joten se selittää, miksi kirjassa
vieraillaan myös suomalaisessa maisemassa.
Päällisin puolin kirjassa ei siis kovin paljoa tapahdu.
Enemmästä ei kuitenkaan ole niin väliäkään, sillä Tsukuru on omalla tavallaan
hyvin sympaattinen henkilö, ja ainakin minä aloin ihan oikeasti jännittää, mikä
syy lopulta paljastuisi menneisyyden kaltoinkohteluun. Kun syy paljastui, aloin
toivoa, että välit ystäviin korjaantuisivat tavalla tai toisella. Entä miten
kävisi Tsukurun ja Saran suhteen?
VMV tuntuu hyvin japanilaiselta, hienostuneen vähäeleiseltä
romaanilta. Oli myös mukavaa kuunnella, millaiselta kesäinen Helsinki ja Suomi
näyttivät Tsukurun silmin (ei hullummalta). Olen kiinnittänyt NW:a lukiessani
huomiota seksin ja seksuaalisuuden osuuteen, ja sillä on keskeinen rooli myös
Tsukurun elämässä ja tarinassa. Murakamin kuvaamana se ei ole millään tavoin
kiusallista, oikeastaan päinvastoin. Japanilaisuutta lienee, että Tsukurun ja
Saran ikäeroa korostetaan useaan otteeseen, Sara kun on peräti kaksi vuotta
Tsukurua vanhempi. Monet toteavat, että vanhemmat naiset sopivat Tsukurulle. Musiikilla
on keskeinen sija tarinassa. Olisi hienoa yhdistää musiikki ja kirja jollakin
tavoin, ja mieli tekikin etsiä käsiini tekstissä toistuvia klassisia
kappaleita, jotka pelkkinä niminä eivät sanoneet minulle mitään.
Murakamiin monesti yhdistettyä maagista elementtiä ei löydy
tästäkään romaanista, joten pitänee vielä jatkaa miehen tuotantoon
perehtymistä. Miten olisi, saisiko Murakamin tuotantoa lisää äänikirjamuotoon?
Haruki Murakami: Värittömän
miehen vaellusvuodet (Shikisai o motanai Tazaki Tsukuru to, kare no junrei no
tosh)
Suom. Raisa
Porrasmaa. BTJ:n äänikirjan lukija Toni Kamula, kesto 9 h 10 min (9 cd-levyä).
Lainattu kirjastosta.
Minusta tämä ei ollut sitä kaikkei parasta Murakamia (ainakaan minulle) pidän enemmän juurikin niistä "maagisista" - kelpo kirja, mutta se jokin jäi puuttumaan. 1Q84 saattaisi olla äänikirjana vinha kokemus.
VastaaPoistaTuohin 1Q84-järkäleeseen en tosiaan uskalla edes tarttua. Mutta äänikirjana...
PoistaMurakami on aina ollut minulle jotenkin hankala. Haluaisin niin pitää hänen kirjoistaan, kun niitä niin hehkutetaan, mutta jotenkin en vain löydä sitä hurmiota. Tälle voisin kyllä antaa (taas) mahdollisuuden.
VastaaPoistaJoo, minullakaan ei ole vielä hurmioelämystä löytynyt, mutta luettuna tosiaan vasta kaksi teosta. Ehkä vielä?
Poista