Viime lokakuussa kuuntelin Anna-Leena Härkösen romaanin Kaikki
oikein Sari Mällisen
lukemana äänikirjana ja pidin kovasti. Härkösen tarkkasilmäinen ihmiskuvaus ja
soljuva dialogi ihastuttivat, aihe tuntui herkulliselta.
Päätin tuolloin kirjan kuunneltuani myös, että en enää
lottoa. Sitä päätöstä en ole toistaiseksi pyörtänyt. Eilen sain päätökselleni
vahvistusta. Olimme nimittäin katsomassa Turun
kaupunginteatterissa näytelmän Kaikki
oikein.
En lähde tässä jutussani enää sen kummemmin kuvailemaan
tarinan kulkua, sillä olen sen mielestäni riittävästi käynyt läpi kirjasta
kertoessani. Dramatisoinnin tehnyt ohjaaja Heikki
Paavilainen on noudattanut hyvin uskollisesti kirjan juonta, vaikka
tietysti on selvää, että tarinan puristaminen alle kaksituntiseksi näytelmäksi
vaatii kosolti karsintaa. Tapahtumat ovat kuitenkin pääpiirteissään samanlaiset
kirjassa ja näytelmässä.
Nelihenkisestä seurueestamme vain minä olin kirjan lukenut,
ja muille tarina oli uusi. Itse nautiskelin kirjan ja näytelmän vertailusta ja
sen havainnoinnista, millä keinoilla kirjan tapahtumat tuotiin näyttämölle.
Mutta eipä juonen seuraaminen tuntunut tuottavan vaikeuksia, vaikkei tarinaa
ennestään tuntenutkaan. Olimme yksimielisiä siitä, että näytelmä kulki
vauhdikkaasti junnaamatta ja että kesto taisi olla juuri parahultainen.
Eevi (Minna Hämäläinen) ja Kari (Stefan Karlsson) voittavat Lotossa. Kuva Otto-Ville Väätäinen, Turun kaupunginteatteri. |
Eeviä näyttelevä Minna
Hämäläinen vastasi loistavasti mielikuvia, joita olin kirjan päähenkilöstä
luonut itselleni. Sen sijaan Stefan
Karlssonin Kari oli mielestäni aika lailla karumpi ilmestys ulkoiselta
olemukseltaan kuin olin ajatellut. Teatteri voi alleviivata tiettyjä asioita,
ja niin tässä on mielestäni päädytty tekemään. Hyvin Eevin ja Karin kemiat
toimivat lavallakin.
Kirjassa Eevi ja Kari kamppailevat pitkään pysytelläkseen
normaalin elämän reunassa ja yrittävät esimerkiksi jatkaa töissä kuin ei mitään
olisi tapahtunut. Tämä sivuutetaan näytelmässä nopeasti, kuten moni muukin
herkullinen yksityiskohta. Sivuhenkilöitä näyttelee vain kolme ihmistä, mutta
heidän hahmonsa on tehty huolella. Nautimme erityisesti Eevin isän (Kimmo Rasila) tarkkanäköisestä
puvustuksesta ja Rekon (Kimmo Rasila) krapulasätkyistä. Karikatyyriset tyypit
olivat herkullisia!
Kirjasta tekemäni blogitekstin loppuun sain kommentin, jossa
nimimerkki Tiuku kertoo lukeneensa teoksen ennen kaikkea alkoholismin
kuvauksena. Tämä onkin kirjan teemoista keskeinen, ja se tuntui
näytelmäversiossakin korostuvan, erityisesti loppupuoliskossa. Viina vie Karin
yhä perusteellisemmin, kun arjen rutiinit ympäriltä karisevat. Klassisesti Kari
kuitenkin kieltää ongelmansa. Alkoholismin tutkiskelu on tehty huolella niin
kirjaan kuin näytelmään. Viina ei ole hauska asia, kun se saa otteen ihmisestä.
Visuaalisesti turkulaisten Kaikki oikein on hyvin pelkistetty, jopa karu. Olimme
lippuvarauksinemme ajoissa liikkeellä, joten paikat olivat loistavat, eturivin
keskellä. Siitä ainakin oli helppoa seurata kaikkea, mitä näyttämöllä tapahtui
pieniä ilmeitä myöden.
Myös oheistuotteet ovat linjassa! Väliaikaleivos on lottopallon muotoinen. |
Käsiohjelma on pyöreä. |
Anna-Leena Härkönen:
Kaikki oikein
Turun
kaupunginteatteri Logomo-teatterissa 11.9.2015 (ensi-illat 28.8. ja 29.8.2015).
Liput ostettu itse.
Oi! Tämä olisi mielenkiintoista nähdä. =) Härkösen teos oli loistava.
VastaaPoistaSuosittelen! Toimi oikein kivasti näyttämöllä.
PoistaNyt voisin mennä Logomoon katsomaan teatteria. Aihe on kiva ja olen lukenut kirjankin. Kirja ei vaikuttanut minun lottoamiseen eli lottoan muutaman kerran vuodessa ja olisihan se kiva yllätys isompikin summa. Kummasti nuo rahat hupenevat oli niitä vähän tai paljon.
VastaaPoistaKiitos kivasta postauksesta :)
Kiitos! Lottovoitto on kiehtova aihe, ja Härkönen käsittelee sitä oivaltavasti.
Poista