Kirjablogi Amman lukuhetken Aino-Mariaa
ja minua pyydettiin mukaan Celia-kirjaston
järjestämään Ääni kirjalle! -äänikirjaseminaariin. Eipä tainnut
kumpikaan meistä epäröidä, kun kerrankin oli tilaisuus puhua lempiaiheestamme
eli kirjoista asiantuntevalle ja kiinnostuneelle joukolle. Mukana oli nimittäin
sankka joukko alan ammattilaisia: kustantamojen ja myyjien edustajia,
äänitysstudioiden väkeä, kirjastoihmisiä, äänikirjojen lukijoita ja
kirjailijoitakin. Aino-Marian ja minun tehtävänä oli tuoda esille niin sanotun
tavallisen kuuntelijan näkökulmaa ja kertoa äänikirjasta lukukokemuksena.
Valmistauduimme
omaan yhteiseen puolituntiseemme etukäteen Suomen eri laidoilla kirjoittamalla
yhteistä tekstiä. Tositilanteessa emme enää noudattaneet valmista
käsikirjoitustamme kuin vain viitteellisesti, mutta valmistautumisesta oli
kyllä etua. Tiesimme ainakin, mitä kumpikin meistä oli aiheesta etukäteen
ajatellut ja pystyimme nostamaan esiin niitä aiheita, joita oli jo ehditty
seminaarin mittaan jostain näkökulmasta käsitellä. Valmis materiaali antoi myös
ainakin minulle tarvittavaa varmuutta. Tiesin, että puhuttavaa riittäisi. Mutta
kuten aina vastaavassa tilanteessa näyttää käyvän, aika oli lyhyt ja
keskusteltavaa Aino-Marian ja seminaariväen kanssa olisi riittänyt vaikka
kuinka.
Sovimme, että
seminaarin jälkeen julkaisemme kumpikin blogeissamme alkuperäiset
muistiinpanomme kaikkien äänikirjoista kiinnostuneiden iloksi ja ehkä
hyödyksikin. Alla siis suurin piirtein se, mitä meidän piti seminaarissa puhua.
Onko kirjojen kuunteleminen ääneen luettuna jatkumoa
lapsuuden iltasatuhetkistä ja muista ääneenlukutuokioista?
Kirsi: Totta! Tätä
en ole tullut ajatelleeksikaan. Ääneen lukemiseen liittyy ainakin minulla
positiivisia kokemuksia ja tunteita. Äänikirja ei ihan samaan yllä, mutta
lähelle kuitenkin.
Aino-Maria: Tämä
on äänikirjojen kohdalla ollut varmaan myös kaksiteräinen miekka. Että kuunteleminen
on mielletty lasten jutuksi (ja näkövammaisten). Mutta tässä on minusta ihan
viime vuosina tapahtunut asennemuutosta. Monet työikäiset ihmiset kertovat
kuuntelevansa esimerkiksi juuri työmatkoilla äänikirjoja.
Äänikirjat voisi olla sellainen kirjallisuuden vastaisku
tässä hektisessä maailmassa, jossa lukeminen kamppailee omasta osastaan ihmisten
ajankäytössä.
Kirsi: Juuri näin
äänikirjat itsellänikin toimivat: voin käyttää hukkaan menevän ajan hyödyksi
kuuntelemalla äänikirjaa esimerkiksi ajaessani autoa. Tehokasta, mutta samalla
hyvin antoisaa. Pääsen myös irti työasioista helpommin kuin vaikka radiokanavia
selailemalla.
Onko äänikirjoja kuunnellessa eläytyminen jännitykseen,
tunnelmaan, jopa vahvempaa kuin painettua kirjaa lukiessa?
Kirsi: Ainakin
samanveroista. Olen itkenyt ja nauranut työmatkalla autossa kirjaa
kuunnellessani. Tuntematon sotilas
oli paikoin vaarallista kuunneltavaa, sillä jännittävät kohtaukset veivät
huomion ja kaasua tuli painettua hieman turhankin tuhdisti. Muistan myös, että
jouduin jättämään Täällä Pohjantähden
alla -trilogian (TPA) keskimmäisen osan kuuntelun tauolle, kun töissä oli
samaan aikaan erityisen stressaava jakso. Oli liian rankkaa siirtyä työpaikalta
vankileirille.
Aino-Maria: Minä
hidastelin TPA:ssa pitkään
sotajaksoon etenemistä, sillä se tuntui liian kamalalta. Mutta yllättäen minut
herkistivät ihan eri asiat kuin kirjaa lukiessa. Esimerkiksi Akselin kirjeet
vankileiriltä Elinalle. En edes muistanut, että sellaisia on. Niistä kuvastuu
ensin niin syvä toivottomuus, että se uudestaan heräävä toivo ja elämänhalu oli
aivan uskomattoman liikuttavaa kuultavaa.
Olen kuunnellut kerran jotakin Matti Röngän dekkareista, jossa Viktor Kärppä suhmuroi vähän
harmaalla alueella jälleen kerran. Kuinka ollakaan, ajoin ratsiaan. Spontaani
reaktioni olisi ollut kaasuttaa karkuun! Mitä en siis onneksi tehnyt, mutta
olen varma, että näytin syylliseltä tai vähintäänkin säikähtäneeltä.
Milloin ja miten löysit äänikirjat?
Aino-Maria:
Äänikirjathan juontavat jo lapsuudesta. Kuuntelin ainakin Rölliä (joka taisi kyllä olla kuunnelma), Väiski Vemmelsäären seikkailuja ja Prinsessa Ruususta. Tein myös lapsena veljeni kanssa itse
kuunnelmia, joten tekstin kuunteleminen on ollut minulle läheistä aina. Nuorena
kuuntelin nimenomaan kuunnelmia, mutta äänikirjat löysin uudelleen
parikymppisenä. Ensimmäinen taisi olla Antti
Tuurin Talvisota. Pitkään
kuuntelin äänikirjoja epäsäännöllisen säännöllisesti, mutta viimeiset viisi
vuotta olen kuunnellut aktiivisesti uuden teknologian myötä.
Kirsi: En enää
edes muista, miten sain ahaa-elämyksen. Todennäköisesti törmäsin äänikirjoihin
jossain muodossa kirjastossa ja sitä kautta kuunteleminen tuli vähitellen
mukaan. Kymmenisen vuotta sitten taisin hankkia ihan ensimmäiset äänikirjat
omakseni. Sain myös arvosteltavaksi kirjoja äänikirjamuodossa
paikallislehdestä, eli kustantajat olivat lähettäneet niitä sinne. Vähitellen
äänikirjat hiipivät osaksi vakiintunutta lukukulttuuriani. Minulla ei siis ole
muistikuvia lapsuuden ajoilta äänikirjoista, vaikka jonkinlaisia kasettikirjoja
taisi ehkä olla silloinkin.
Kuinka paljon kuuntelet äänikirjoja kuukaudessa/vuodessa?
Kirsi: Tällä
hetkellä näyttäisi siltä, että äänikirjoja kuluu 2-4 kuukaudessa, jos niitä
vain on saatavana. Valitettavasti välillä tulee kuuntelutaukoja kehnon
tarjonnan takia tai siksi, että en jaksa tarpeeksi metsästää kohtuuhintaista
kuunneltavaa, vaikka melkein kaikki käy.
Aino-Maria:
Vaihtelee. Riippuu kulloisestakin elämäntilanteesta ja toki myös kirjasta.
Esimerkiksi tänä vuonna olen kuunnellut Täällä
Pohjantähden alla -trilogiaa ja toiseen osaan taisi mennä aikaa puoli
vuotta! Tosin välissä oli myös pitkä kuuntelematon kausi.
Mitä äänikirjaformaatteja käytät ja miten?
Kirsi: Autossa
kuuntelen cd-levyjä auton soittimella. MP3-levyt ovat suosikkejani, mutta niitä
on tarjolla todella vähän! Yhdelle levylle mahtuu keskikokoinen romaani
kokonaan, eikä tarvitse vaihtaa levyä kesken ajamisen. Tosin harmikseni
huomasin juuri, että nykyisen autoni soitin ei sitten toistakaan MP3-levyjä! Seuraavaa
autoa hankittaessa soittimen ominaisuudet tutkitaan tarkemmin.
Alkuaikoina
siirsin cd-levyltä kirjoja tietokoneen kautta iPod-soittimeen, mikä oli
työlästä eikä tainnut olla ihan laillistakaan, mutta kuunteleminen oli
vaivatonta esimerkiksi lenkillä tai jotain kotiaskaretta tehdessä. Sittemmin
iPod on syrjäytynyt älypuhelimen tieltä.
Puhelimeen on kätevää ladata kirjoja eri
palveluista ja sen kautta voi kuunnella myös vaikkapa YleAreenasta äänikirjoja. Esimerkiksi kirjastojen tarjoamia
äänikirjatiedostoja en ole vielä opetellut käyttämään, mutta vaihtoehtoja on
monia.
Aino-Maria:
Kuuntelen äänikirjoja kännykällä Elisa Kirja -sovelluksen kautta.
Sovellus toimii hyvin ja ladattavana on myös uutuuskirjat todella nopeasti.
Miinuspuolena on hinta, mutta toisaalta hyödynnän tarjoukset ja kuuntelutahtini
ei kuitenkaan ole niin kova, että uusia äänikirjoja tulisi hankittua
kuukausittaankaan.
Puhelin on kätevä kuunteluväline, sillä se on aina mukana.
Autoillessa sen voi yhdistää auton stereoihin, lenkillä ja siivotessa napit
korviin. Joskus nukkumaan ruvetessani laitan äänikirjan pyörimään yöpöydälle,
jos silmät ovat liian väsyneet lukemiseen. Siinä on tosin se huono puoli, että
nukahdan yleensä aika äkkiä!
Millaista kirjallisuutta kuuntelet?
Kirsi: Oikeastaan
ihan mitä tahansa! Suosikkejani ovat äänikirjamuodossakin dekkarit. Juonivetoinen
ja keveä sopii hyvin esimerkiksi yksinäisten automatkojen viihdykkeeksi.
Kun lapset olivat pieniä, kuuntelimme automatkoilla paljon lastenkirjoja
yhdessä, ja koko perhe viihtyi mainiosti. Mieleen on jäänyt autolomareissu,
jolla kuuntelimme Aarresaarta. Kirja
oli niin jännittävä, että nuorempi lapsi pelkäsi liikaa ja se oli jätettävä
meidän muiden suureksi harmiksi kesken sillä erää.
Lasten- ja nuortenkirjoja kuuntelen edelleen mielelläni
yksinkin. Olen paikannut monta aukkoa kirjasivistyksessäni äänikirjojen avulla.
Myös klassikot sopivat tähän tarkoitukseen hienosti. Äänikirjana voi mukavasti
kerrata tuttuja tekstejä vuosikymmentenkin takaa, mitä ei ehkä muuten tulisi
tehneeksi, aika kun on rajallista. Novellikokoelmat ovat olleet hankalimpia
äänikirjamuodossa nautittaviksi, mutta olen muutaman sellaisenkin onnistunut
kuuntelemaan.
Aino-Maria:
Komppaan Kirsiä tässä. Kevyt ja juonivetoinen sopii mielestäni äänikirjalle
paremmin, koska silloin ei haittaa niin paljon, jos keskittyminen herpaantuu
välillä (ja minulla se kyllä herpaantuu). Mutta tosiaan, olen minäkin
paikkaillut yleissivistystä, esimerkiksi sellaisia paljon puhetta herättäneitä
kirjoja olen kuunnellut äänikirjoina, joita en välttämättä tulisi lukeneeksi
paperikirjana. Ja vanhoihin teksteihin haen uutta näkökulmaa. Tänä vuonna olen
palannut Väinö Linnan tuotantoon,
minulla on myös rakkaita Leena
Lehtolaisen dekkareita odottamassa vuoroaan.
Luetko ja kuunteletko samoja kirjoja?
Kirsi: Kyllä.
Yleensä järjestys menee niin, että luen ensin perinteisen painetun version ja
sitten jossain vaiheessa jälkeen kuuntelen saman. Joskus väliä ei ole ollut
kuin muutama kuukausi. Kun on jo juonen kirjasta selvittänyt, on hyvä
heittäytyä lukijan vietäväksi. Yksityiskohdat saavat oikeutetun tilan
ympärilleen, koska äänikirjaa ei voi kiirehtiä. Koetin aloittaa KatjaKetun Kätilön ensin äänikirjana, mutta jouduin luovuttamaan
alkuunsa. Kirja oli liian vaikea. Oli luettava ensin itse. Kun sitten muutaman
kuukauden kuluttua kuuntelin kirjan, sain siitä vielä paljon lisää irti. Persoonallinen kielenkäyttö
pääsi oikeuksiinsa ääneen luettuna. Olen myös kuunnellut koko joukon
klassikoita ja dekkareitakin, jotka olen aiemmin lukenut painettuina.
Aino-Maria: En
peräkkäin. Mutta vanhoihin, jo vuosia sitten luettuihin kirjoihin palaan
mielelläni äänikirjojen muodossa, sillä hyvä lukija tuo niihin aivan
uudenlaisen kulman. Ja ajan kuluminen tietysti ylipäänsäkin.
Kuunteletko myös muilla kielillä luettuja kuin suomeksi?
Kirsi: Selvästi
eniten, varmaan 98 % kuuntelemastani on suomea, mutta kokeiluni esimerkiksi
englanniksi luetun kanssa ovat olleet myönteisiä. Yllättävän helposti pääsee
tekstiin sisään. Harmi vain, että kirjastomme valikoimat ovat todella surkeat,
enkä ole tullut hankkineeksi vieraskielisiä kirjoja ostamallakaan. Ehkä vielä
reipastun tässä!
Aino-Maria:
Kuuntelen pelkästään suomeksi. Ei tosin ole mitään syytä, miksen voisi
kuunnella englanniksikin! Ei ole vain tullut mieleen! Toisaalta valtaosa
kaikesta lukemastani kirjallisuudesta on kotimaista, joten se ohjaa hyvin
pitkälti kielivalintaa.
Kuinka paljon äänikirjan lukijalla on merkitystä?
Kirsi: Paljonkin.
Onneksi huonoja tai pikemminkin makuuni sopimattomia on kohdalle osunut vain
muutamia. Harmistun, kun kirjasarjan osat lukee eri lukija. Lukijan ääni
jollain kummalla tavalla yhdistyy kirjan miljööseen ja henkilöihin. Hyvän
lukijan lukemana menee huonompikin kirja.
Aino-Maria: Kyllä
vaikuttaa. Jotenkin minulla on sellainen mututuntuma, että äänikirjoihin
panostetaan nykyisin enemmän ja "huonoja" eli sopimattomia luentoja
tulee vastaan harvemmin kuin ennen. Hyvä lukija tuo tarinaan aivan uuden kulman
ja puhaltaa tekstin elämään. Joihinkin lukijoihin muodostuu myös
"suhde". Esimerkiksi Matti
Röngän Viktor Kärppä -dekkareita
olen kuunnellut äänikirjana, enkä voi kuvitellakaan tarttuvani kirjaan itse,
sillä Jukka-Pekka Palo assosioituu
tarinaan niin voimakkaasti. Siksi joskus on vähän harmi, jos lukija vaihtuu
kesken kirjasarjan.
Ketkä ovat lukijasuosikkejasi?
Aino-Maria: Tähän jo vähän vastasinkin. Jukka-Pekka Palo on yksi suosikkini. Täällä Pohjantähden alla -trilogian lukee Veikko Sinisalo. Se ei ole pelkkää lukemista, se on taidetta! Pidän myös esimerkiksi Eero Saarisesta, Eija Ahvosta ja Elsa Saisiosta.
Kirsi: Samaa
mieltä kuin Aino-Maria, Sinisalon
lukema TPA on aivan mieletön
taide-elämys! Sinisalo on luonut jokaiselle henkilölle oman 'äänen' ja se
kantaa koko valtaisan urakan läpi. Lisäksi hän laulaa kaikki kirjassa lainatut
laulut! TPA on myös ensimmäisiä
äänikirjojani (olen ostanut sen itselleni cd-levyinä), joten senkin takia
Sinisalon huippusuoritus on jäänyt jonkinlaiseksi mittariksi, johon muita
lukijoita vertaan, usein varsin epäreilusti.
Minunkin suosikkilistallani on Eero Saarinen, hänellä on miellyttävä ääni eikä hän lue liian
eläytyen vaan sopivan neutraalisti. Vesa
Vierikko on listallani myös korkealla, samoin iki-ihana Lars Svedberg, jonka ääni on maaginen.
Ylipäätään näyttelijät ovat yleensä loistavia äänikirjan lukijoita. Jostain
syystä pidän enemmän mies- kuin naisäänistä, mutta esimerkiksi Erja Mantoon olen vähitellen tykästynyt
yhä enemmän. Myös Aino-Marian mainitsemat Ahvo
ja Saisio ovat hyviä molemmat.
Mieleenpainuva tai vaikuttava kuunteluelämys?
Aino-Maria: Tältä
kesältä on jäänyt mieleen, kun maalasin tulevalla kesämökillämme lautoja, mutta
henkisesti oli Pentinkulmalla. Kuunnellessani huomasin koko ajan reflektoivani
tapahtumia tähän päivään, toisaalta oli vanhojen hirsien suojassa (mökkimme on
vanha, siirretty hirsitalo) ja jossakin vuosikymmenten takana.
Kirsi: Kotimaiset
klassikot ovat oikeastaan kaikki tehneet vaikutuksen. Ensimmäisten äänikirjakokemusten
joukkoon sijoittuu Linnan TPA, jonka siis tosiaan lukee hurjalla
intensiteetillä Veikko Sinisalo.
Ymmärtääkseni luenta on tehty alkuaan Yleisradiolle ja siitä sitten tehty
äänikirjaksi. Aivan mahtava oli myös Sinuhe
egyptiläinen. Yllättäen loistavasti toimii myös Seisemän veljestä äänikirjana, vaikka sen muodon takia epäilin
etukäteen.
Vaikuttaako ympäristö, se missä olet tai mitä teet, kuuntelukokemukseen?
Kirsi: Ainakin
niin, että esimerkiksi metsässä kuunneltu kirja tulee mieleen, kun uudelleen
palaa samalle paikalle. Myös päinvastoin tapahtuu: kun muistaa jonkin kuuntelemansa
kohtauksen, saa mieleensä paikan, missä sitä kuunteli. Hajut ja maut, säätila
jne. liittyvät vahvasti kuuntelumuistoon, samoin se, mitä on ollut tekemässä,
esimerkiksi marjastus.
Aino-Maria:
Minullakin tietyt paikat yhdistyvät vahvasti kirjaan ja toisin päin.
Muuten ympäristö ei niinkään vaikuta, mutta se, mitä oman
pään sisällä on, vaikuttaa paljonkin. Jos on liian väsynyt tai sitten toisaalta
päässä surraa paljon ajatuksia, ei pysty keskittymään kuunteluun.
Millaisia eroja äänikirjalla ja painetulla kirjalla on?
Aino-Maria: Äänikirjat
ovat toki erilaisia kuin muut kirjaformaatit. Äänikirjojen kuuntelu on
huomattavasti hitaampaa kuin lukeminen. Minulle se on joskus vähän vaikeaa,
sillä haluaisin saada projektin valmiiksi ja hypätä seuraavaan! Muutenkin
kuuntelu vaatii rauhoittumista ja keskittymistä eri tavalla kuin lukeminen.
Kirsi: Koetin
listata plussia ja miinuksia. Äänikirja tosiaan on hitaampi 'suoritus' kuin
itse lukemalla lukeminen, mutta toisaalta se vapauttaa tekemään jotain muuta
samaan aikaan. Olen harmitellut, ettei uintia ja äänikirjaa vielä ainakaan
minun omistamallani tekniikalla pysty yhdistämään (Seminaarissa mainittiin,
että tämäkin olisi mahdollista! Kertokaa, miten!) Toisaalta äänikirjaa ei voi
kuunnella muiden seuran liepeillä, kuten vaikka kun muu perhe katsoo tv:tä (voin
kyllä samalla lukea painettua kirjaa).
Äänikirjaan on hankala tehdä merkintöjä törmätessään
mielenkiintoiseen sitaattiin tai vastaavaan. Valiteltuani tätä blogissani sain
kommentin, että pitää merkitä muistiin äänikirjan kohta, esim. minuuttimäärä ja
etsiä se sitten myöhemmin muistiin kirjoittamista varten, mutta ei se ole ihan
niin yksinkertaista. Miten esimerkiksi autossa tai lenkillä merkitään jotain
muistiin?
Kuuntelu-lukemistani haittaa tällä hetkellä eniten
suomenkielisen äänikirjatarjonnan suppeus. Olen kuunnellut jo kaiken, mitä
kirjastomme tarjoaa ja mikä vähänkin tuntuu kiinnostavalta, ja jonotan kaikkia
hankittaviksi ilmoitettuja uutuuksia. Uutena ostaminen Elisa Kirjastakin on sen verran tyyristä, että minäkin mieluiten
kyttään tarjouksia, joita on ollutkin mukavasti. Tajuan kyllä, että menetelmäni
ei varsinaisesti kannusta alentamaan äänikirjojen hintoja tai lisäämään
valikoimaa.
Mitä kirjaa/kirjoja toivoisit julkaistavan äänikirjamuodossa? Miksi?
Kirsi: Toivelistani
on loputon, mutta heti tulevat mieleen ainakin Anni Kytömäen Kultarinta,
Diana Gabaldonin Matkantekijä-sarja, Sergeanne Golonin Angelica-sarja
ja Alexandre Dumas'n Monte Christon kreivi. Mitä paksumpi
kirja ja pitempi sarja, sen parempi! Toivon myös kovasti, että Eeva Joenpellon Lohja-sarjan kaikki osat tulisivat äänikirjoiksi, sillä Vetää kaikista ovista Liisa-Maija Laaksosen lukemana on aivan huippuhieno!
Aino-Maria: Harry Potterit ovatkin äänikirjoina,
mutta odottelen niitä vielä puhelimeen sopivina muotoina, sillä en enää osaa
palata CD-formaattiin. Tässä olen kyllä ihan eri mieltä Kirsin kanssa: mitä
lyhyempi, sen parempi (perustele Kirsi)! On raivostuttavaa, kun kirja kestää 27
h, minun kuuntelutahdillani se nimittäin kestää pitkään. Eihän siinä muuten
mitään vikaa ole, mutta jos kuunteluväli on kovin pitkä, alkupään tapahtumat
unohtuvat väkisinkin.
Kirsi: Kuuntelen
äänikirjaa parhaimmillaan päivässä parikin tuntia, ja viikolla siis päivittäin
työmatkoja ajellessani, joten tuota alkupään unohdus -ongelmaa ei ole. On aina
juhlahetki, kun lataa auton soittimeen levyn paksusta pinkasta ja tietää, että
nautinnollisia kuunteluhetkiä on luvassa piiitkäksi aikaa! Esimerkiksi Harry Potterit olivat aivan mahtavia: Vesa Vierikko luki ja minä nautin pari
kuukautta putkeen! Tai vaikka Sinuhe
egyptiläinen! Aivan huippu ja mikä kesto! 36 tuntia!
Lämpimät kiitokset Celia-kirjaston väelle kutsusta ja
sydämellisestä vastaanotosta! Kokemus oli kaikin puolin innostava. Oli
erityisen lämmittävää tavata kasvokkain ihmisiä, jotka kertoivat seuraavansa
blogiani.
Lämmin kiitos Aino-Marialle, rakkaalle bloggaajakollegalle! Sinun kanssasi työskentely oli etuoikeus ja ilo.
Lämmin kiitos Aino-Marialle, rakkaalle bloggaajakollegalle! Sinun kanssasi työskentely oli etuoikeus ja ilo.
Sydämelliset kiitokset muille seminaarilaisille! Oli
mahtavaa kuulla äänikirjan tekemisen kiehtovista vaiheista ja formaatista
ylipäätään. Innostus ja rakkaus työhön olivat ilmeisiä, joten me äänikirjojen
kuluttajat voimme olla levollisia: loistavia äänikirjakokemuksia on luvassa
edelleen.
Millaisia ajatuksia, kokemuksia ja toiveita Sinulla on äänikirjoista?
Olisi mukavaa kuulla!