Suhtaudun periaatteessa hyvin nihkeästi ideaan, että kuolleen
menestyskirjailijan tuotantoon kirjoitetaan jatkoa. Jälki on harvoin, jos
koskaan, edes likimain tyydyttävää, ja hommassa on aina mukana selvä
rahastuksen maku. Harvassa tapauksessa rahastus on tainnut olla niin
peittelemätöntä kuin ruotsalaisen Stieg
Larssonin Millennium-sarjan
jatko-osan lanseerauksessa.
Kuultuani David Lagercrantzin Se mikä ei tapa -jatko-osasta ajattelin,
että en sitä varmasti koskaan lue, mutta niin vain taas kävi, että tekijän
näkeminen elävänä ja kirjan saaminen helposti nieltävänä äänikirjana saivat
mielen muuttumaan. Lagercrantz oli nimittäin Turun
kirjamessujen tähtivieraita lokakuun alussa.
Larsson tiettävästi suunnitteli sarjastaan kymmenosaista,
enkä ihmettele lainkaan, jos niin vielä käy. Lagercrantz on ainakin neljännen
osan pedannut hyvin niin, että se suorastaan huutaa jatkoa. Ja käsittääkseni
sitä on jo luvassakin alun kainostelun kaikottua. Vaikea sanoa, kuka tässä
voittaa tai häviää. Lukija voi aina vapaasti valita, lukeeko. Aika monet ovat
tainneet lukea. Mitä Suomi lukee -listalla
Se mikä ei tapa on ollut ostetuin
käännöskirja elo-, syys- ja lokakuussa 2015, eli koko sen ajan, kun kirja on
ollut myynnissä.
On ainakin myönnettävä, että Lagercrantz on huolella lukenut
Larssonin kirjat ennen toimeen ryhtymistä. Miesten kirjoitustyylissä on paljon
samaa, niin hyvässä kuin pahassakin. Lagercrantz vie joitakin Larssonin
maneereja entistä pahempaan suuntaan, kuten juonen hidastamisen kertomalla
samat tapahtumat yksityiskohtaisesti ja tarkkaan useasta eri näkökulmasta ja
pysähtymällä välillä taustoittamaan henkilöitä pitkilläkin tarinoilla.
Suorastaan puuduttavia ainakin kuunneltuina olivat
jaaritukset tekoälyyn liittyvistä alkulukusarjoista ja erilaisista
matemaattisista yhtälöistä. Eivät ne sano tavislukijalle yhtään mitään. Ylipäätään
keskeinen osa juonta, joka siis liittyy kansainväliseen tiedusteluun,
teknologiaan ja tekoälyyn, on ajankohtaisuudestaan huolimatta jotenkin
haukotuttavaa. Kaiken lisäksi Lagercrantz on päätynyt paljastamaan lukijalle
tähän liittyvän ratkaisevan juonenkäänteen jo kirjan ensimmäisessä
kolmanneksessa, mikä pudottaa jännityskierroksia melkoisesti!
On kulunut joitakin vuosia siitä, kun Pilvilinna joka romahti päättyi. Mikael ja Lisbeth eivät ole
pitäneet yhteyttä, mutta ovat aloillaan tahoillaan Tukholmassa kumpikin.
Millennium-lehti on saanut kukoistuksensa jälkeen kokea saman minkä muutkin
printtimediat, ja innokas norjalaisostaja läähättää omistajien niskaan. Mikael
on menettänyt kiinnostuksensa niin lehteen kuin Erika Bergeriinkin. Jotain
pitäisi tapahtua.
Ruotsalainen huipputiedemies Frans Balder palaa kotimaahansa
Yhdysvalloista, jossa hän on kehitellyt tekoälyä, tietokonetta, joka osaisi
parannella itseään. Balder hakee entiseltä vaimoltaan pariskunnan yhteisen
pojan Augustin. Kahdeksanvuotias August on syvästi autistinen ja diagnosoitu
kehitysvammaiseksi. Balderin maksamat elatusavut eivät ole menneet pojan
kuntoutukseen vaan väkivaltaisen juopon isäpuolen kurkusta alas. Nopeasti
Balder oivaltaa, että Augustilla on muutamia ällistyttäviä kykyjä, vaikkei tämä
osaa vielä edes puhua.
Frans Baderilla on kuitenkin perässään joukko vaarallisia
vihollisia, jotka hinnalla millä hyvänsä haluavat omakseen hänen
tutkimustuloksensa. Juuri ennen kuin palkkamurhaaja onnistuu tehtävässään
Balder soittaa Mikael Blomkvistille kertoakseen tälle tarinansa. Pieni
August-poika jää hyökkäyksessä henkiin, mutta ei suinkaan ole lopullisesti
turvassa. Tarvitaan jälleen Lisbeth Salanderin taitoja, ennen kuin roistot
napataan. Loppuhäivytyksessä Lisbeth pukeutuu jälleen kostonenkelin viittaansa
ja pikkupahikset rökitetään perusteellisesti.
Mikael siis jatkaa puhtoisessa journalistiritarin
roolissaan. Hänellä on uskollisia ihailijoita vaikka millä mitalla, ja uusia
urotekoja syntyy tälläkin kertaa Millenniumin toimituksessa, vaikka hinta on lehdelle
kova. Uhrauksia on tehtävä. Lisbeth on myös jotakuinkin ennallaan, mutta jää
kaikesta huolimatta aiempaa vähäisempään rooliin. Jonkin verran Lagercrantz
avaa lukijalle naisen menneisyyttä, mutta osa siitä on vanhaa kertausta eikä
muutenkaan onnistu syventämään Lisbethin merkillistä hahmoa.
Ärsyynnyin muuten siitä, että kirjassa tavan takaa
kerrotaan, että sää on surkea: on kova pakkanen ja samalla sataa lunta ja
myrskyää. Sitten taas seuraavassa lauseessa kuvataan jotain tapahtumaa
ulkoilmassa, kadulla tai merenrannalla, eikä sää haittaa toimintaa mitenkään.
Esimerkiksi turistin näköinen mies kääntelee kadunkulmassa karttaa muina
miehinä, vaikka ympärillä riehuu infernaalinen lumimyräkkä! Tai poliisi kuulee
kymmenien metrien päästä jonkin vienon kolahduksen, kun tuulen pitäisi kohista
rantavedessä ja puissa sellaisella voimalla, että hyvä kun laukauksen kuulisi.
Ärsytyskynnystä kutkutteli samaten viranomaisten
ala-arvoinen toiminta tässäkin kirjassa. Tätähän Larssonkin viljeli: poliisit
ovat kautta linjan ammattitaidottomia hölmöjä, lääkärit ja sosiaalityöntekijät
itserakkaita ääliöitä. Vain toimittajat, tai tarkemmin Mikael Blomkvist ja
hänen muutama harva kaverinsa osaavat työnsä ja tietävät, mikä on oikein. Sankarit
ovat sankareita, ainakin Mikael. Lisbeth sentään hieman taivuttelee sääntöjä
oman mielensä mukaan, mutta on aina ehdottoman, tinkimättömän oikeudenmukainen.
Stereotyyppistä, sanon minä. Mutta niinhän viihde usein on.
Kaikesta tästä mussutuksesta huolimatta siis kuuntelin
kakistelematta reippaat kahdeksantoista tuntia tätä kirjaa. Keskenkään en
halunnut jättää. Enkä vannomaan mene, ettenkö ainakin äänikirjana voisi
seuraavaakin harkita…
David Lagercrantz: Se
mikä ei tapa (Det som inte dödar oss)
Suom. Outi Menna.
WSOY:n äänikirja:
lukija Jani Karvonen, kesto 18 h 18 min.
Ostettu Elisa Kirjasta.
Hmm. Olen arponut mielessäni luenko vaiko enkö lue vaiko sittenkin... Suositteletko? ;)
VastaaPoistaNo tästä on kyllä vaikea sanoa. Jos pidit alkuperäisestä mutta en ihan hirveän vannoutunut fani kuitenkaan ole, tämä menettelee. Mutta kannattaa miettiä, voisiko lukea jotain uutta ja erilaista mieluummin. Arvelen, että en olisi tätä painettuna kuitenkaan lukenut. Olisi voinut jäädä jopa kesken. Kuunneltuna nyt meni ihan mukavastikin.
PoistaKiva kun bloggasit tästä, luin syksyllä uudestaan alkuperäisen trilogian.
VastaaPoistaTieto-Finlandiavoittajassa eli Kansankodin pimeässä puolessa viitataan Stieg Larssoniin, heti alussa.
Minusta Stieg Larsson ei anna huonoa kuvaa tavallisesta poliisista, lääkäristä tai sosiaalityöntekijästä, vaan trilogiassa on tietty salaliitto, johon kuuluu tiettyjä henkilöitä, myös yksi psykiatri ja yksi lakimies. Muuten minusta Larsson antaa varsin neutraalin kuvan viranomaisista, ja kaikkihan lopulta paljastuu. Mitä tulee Lisbethiin, minusta kaikki hänen tiedustelutoimensa rikkovat lakia, joskin trilogiassa se selitetään itsepuolustustoimeksi.
Varmasti olet oikeassa, koska lukukokemuksesi on niin paljon tuoreempi. Omassa muistissani tosiaan Larssonkin pisti poliisia ja muita viranomaisia lyttyyn, mutta hyvä, jos niin ei ole! Lagercrantzkaan ei toki kaikkia sossuja ja poliiseja kuvaa ammattitaidottomiksi, mutta aika moni kuvatuista on sellaisia. Larssonilta perityt sankarit, kuten Bublanski, ovat toki puhtoisia ja kunnollisia hänelläkin.
PoistaTotta varsinkin ensimmäisessä osassa ja toisessa osassa asia kuvataan näin, mutta kolmannessa osassa paljastuu "salaliitto".
PoistaSelasin eilen läpi tutun luona tämän Tapio Tammisen teoksen Kansakunnan pimeä puoli ja yllättäen Stieg Larsson on kirjoittanut paljon muutakin, joka lista löytyy wikipediasta, en tähän sitä kopioi :)
HIh, en uskaltanut lukea kirjoitustasi ennen kuin olisin kirjoittanut omani ja hyvä niin. Kauheasti samantyylisiä kommentteja :-)
VastaaPoistaEn tosin tuota myrskyepäjohdonmukaisuutta huomannutkaan ennen kuin mainitsit - mutta ihan totta tuo on!