Oli sitä paitsi marraskuun alku, periodin vaihdos ja tenttikausi, ennätysjonot
opiskelijaterveydenhuoltoon, raaka ilma, lumetonta ja ikuisuus kevääseen.
Itsetuhoisten askareiden korkeasesonki sillä korkean riskin alueella, jonka
nimi oli ironisesti Varsinais-Suomi.
Turku oli vaivalloinen kaupunki rakastettavaksi.
Ihastuin kolme vuotta sitten ikihyviksi Kaj Korkea-ahon kauhuromaaniin Tummempaa
tuolla puolen. Helsingin Sanomien Suvi Ahola otti teoksen esille
nuorten aikuisten kirjallisuutta käsitelleessä lauantaiesseessään. Ehkä Tummempaa tuolla puolen onkin ainakin
jossain määrin YA-kirjallisuutta. Kaikki tuskin pitävät sitä varsinaisena
kauhuromaaninakaan. Luokittelu on hankalaa - ja turhaa.
Ilahduin kovasti, kun huomasin Korkea-aholta tulevan tänä
syksynä uuden kirjan, ja se päätyi oitis hankintalistalleni. Paha kirja vaikutti jo ennakkotietojen
perusteella lupaavalta, enkä voi sanoa ainakaan pettyneeni. Kirjailija on
kypsynyt, ja teos on edeltäjäänsä hallitumpi. Myös kauhuelementti on miltei jäänyt
pois, ja vain pieni häive siitä on ehkä jäänyt jäljelle…Korkea-aho malttaa myös
olla tällä kertaa selittelemättä mitenkään tuota maagista häivähdystä, ja
kirjan loppukin on mukavan kutkuttava.
Kuten alkuun laittamistani sitaateista jo käy ilmi,
tapahtumapaikkana on Turku ja -aikana lukuhetkeeni sopivasti marraskuu. Päähenkilöitä
on kaksi: Åbo Akademin kirjallisuustieteen professori Mickel Backman ja saman
yliopiston opiskelija Calle Hollender, jolla ei oikein ole suuntaa sen paremmin
elämällään kuin opinnoillaankaan. Miehiä yhdistävä side on Mickelin opiskelija
ja Callen paras ystävä Pasi Maars. Kirjallisuudentutkimus, opiskelijaelämä,
akateeminen maailma ja kirjalliset piirit ovat kiinnostavaa materiaalia, ja
vaikka omista opinnoistani viereisessä yliopistossa on vierähtänyt jo melkoinen
tovi, oli mukava sujahtaa tutunoloiseen kirjantuoksuiseen maailmaan. Ja
Turkuun. Korkea-aho tekee terävän ironisia huomioita eri ilmiöistä, ja
naurahtelin moneen kertaan ääneen kirjaa lukiessani.
Tapahtumat lähtevät liikkeelle, kun Pasi haluaa
itsepintaisesti kirjoittaa esseensä Mickelin seminaarissa Leander Granlundista.
Mickel tuntee kylmän hien nousevan selkäänsä, kun hän kuulee tuon nimen. Eikä
Pasi suostu luopumaan ideastaan, vaikka Mickel koettaa estellä. Granlundin
teoksia ei ehditty julkaista eikä hänen tuotannostaan ole tehty tutkimusta.
Ainakaan valmiiksi. Päästäkseen eroon tilanteesta Mickel kertoo koko ryhmälleen
Leander Granlundin karmean tarinan, josta on tullut paikallinen legenda
Kustavin ja Iniön seuduilla. Tarinaan liittyy onnetonta rakkautta ja
epäilyttäviä kuolemantapauksia, ja on alettu myös uskoa, että Granlundin
runokokoelma ’Elon murheisesta hämärästä’ saisi aikaan kohtalokasta epäonnea
lukijoilleen. Ripaus goottihenkeä on siis mausteena tarinassa.
Calle sotkee pahemman kerran niin parisuhteensa kuin
opintonsakin, ja ehtii tuskin olla omien murheittensa ohella huolissaan
ystävästään Pasista, joka alkaa nopeasti käyttäytyä yhä oudommin. Granlundin
runoista ja gradusta, joka tiettävästi on jossain vaiheessa ollut tekeillä
hänen tuotannostaan, on tullut Pasille riivaava pakkomielle. Samaan aikaan
Mickelin avioliitto alkaa natista liitoksissaan, kun menneisyyden tapahtumat
alkavat nousta ikävällä tavalla pintaan. Vähitellen lukijalle selviävät
Mickelin elämän arvoitukset ja Pasi penkoo esille Granlundin tapaukseen
liittyviä salaisuuksia.
Oman kierteensä tarinaan tuovat Granlundin hypnoottisen
maagiset runot, jotka tuntuvat tosiaankin saavan pahaa jälkeä aikaan
lukijoissaan. Uhreja on kertynyt useilta vuosikymmeniltä eikä loppua näy!
Kirjallisuus voi tosiaan olla vaarallista.
Korkea-ahon henkilöt ovat kaikki jotenkin reppanoita.
Professori Mickel Backman on tyypillinen keskiluokkainen, hieman tärkeilevä ja hienosteleva
kuivakka professori. Mutta hänelläkin on hurja menneisyytensä ja taakkanaan
painava syyllisyys. Vaimo on suomenruotsalaisissa piireissä jonkin verran
arvostettu runoilija, ja avioliitto on kankeahkon oloinen järjestely. Kun
salaisuuksia aletaan penkoa, löytyy vaimoltakin yllättäen sellainen pommi, että
professori saa nieleskellä pitkään.
Calle Hollender sotkee siis kaiken, ja lukija joutuu
hammasta purren seuraamaan, miten nuorukainen ajautuu yhä pahempiin vaikeuksiin
omaa saamattomuuttaan. Pasin tilanne on kuitenkin huolestuttavin. Pakkomielle
yhdistettynä terävään älyyn ja huumeisiin saattaa olla liikaa. Naiset jäävät
kirjassa selvästi sivuosiin, vaikka heillä tapahtumissa onkin oma osuutensa. Kirjan
tunnelma on merkillisen synkkä ja aavistus uhasta leijuu jatkuvasti kaiken
yllä, mutta kummallisesti Korkea-aho saa nivottua sekaan myös tyylikästä
huumoria. Pidin kovasti!
Menneisyys oli öljylähde, katkeruus sirpale piikiveä ja vatvominen
raapiva pala terästä.
Kaj Korkea-aho: Paha
kirja (Onda boken)
Suom. Laura Beck.
Otava 2015. 317 s.
Ostettu.
Tämä pitänee lukea jo ihan vanhana turkulaisena vaikka kuulostaa toki mielenkiintoiselta muutenkin.
VastaaPoistaKyllä vain :D Mielenkiintoinen monella tavalla, ja ex-turkulaisille suorastaan must.
PoistaTämä tosiaan kiinnostaa, jos luen, luen ruotsiksi, itse asiassa luulin että kirjailija on suomenkielinen, mutta erehtyminen on inhimillistä.
VastaaPoistaTosiaan kirja on kirjoitettu alkuaan ruotsiksi ja jos ruotsiksi lukeminen sujuu, oikein hyvä valinta on lukea alkuperäiskielellä. Minulla ei oikein aika riitä siihen, vaikka tekisi hyvää kielitaidolle. Kirja on mainio sukellus suomenruotsalaiseen sisäpiiriin. Tässäkin kirjassa yksi henkilöistä tuskailee sitä, ettei osaa suomea, vaikka on aikonut opetella jo vuosia. Piirit ovat pienet suomenkieliselläkin kirjallis-akateemisella kentällä, mutta monin verroin pienemmät ne ovat toisella kotimaisella.
PoistaOdotin tämä olevan vähän pelottavampi (höhö), mutta näinkin toimi hurjan hienosti! Harmittaa kun en sitten kerennyt messuilla lukupiiriin kirjailijaa kuulemaan.
VastaaPoistaMinäkin mieluusti olisin kirjailijan ihka elävänä nähnyt, mutta toisella kertaa ehkä. Joo, ei tämä oikein varsinaiseen kauhugenreen sujahda, mutta maagisen realismin hieman pelottavaan kuitenkin :D
Poista