Mestari Helsingin kaupunginteatterissa. Kuva Tapio Vanhatalo. |
”Oikea kirjaihmisten näytelmä!” taisin huikata
blogikaverilleni Suketukselle, kun torstaina poistuimme Helsingin
kaupunginteatterin Pengerkadun näyttämöltä sateiseen iltaan. Olimme juuri
seuralaistemme kera olleet kutsuvieraina Daniel
Kehlmannin näytelmän Mestari suomenkielisessä
kantaesityksessä, ja ainakin minä olin vaikuttunut.
Marraskuu alkaa olla siinä vaiheessa, että en pahemmin
ehtinyt etukäteen syventyä siihen, mitä olisi illan mittaan tarjolla.
Ilahtuneena vain tartuin tilaisuuteen saada arkeen hieman luksusta, ja lähdin
ystäväni kanssa matkaan avoimin mielin.
Jälkikäteen luin saamani käsiohjelman huolella ja etsin myös
netistä lisätietoa kirjailijasta näytelmän takana. Daniel Kehlmann on
saksalaissyntyinen itävaltalaiskirjailija, jolta on ilmestynyt useita romaaneja,
novellikokoelmia, esseitä ja runoja sekä kaksi näytelmää. Nelikymppinen kirjailija
on toiminut myös kirjallisuuskriitikkona ja runouden opettajana. Kirjallisesta
tuotannostaan Kehlmann on saanut useita palkintoja. Romaaneista on toistaiseksi
suomennettu kolme: Minä ja Kaminski
(Tammi, 2013), Maailman mittaajat (Tammi,
2011) ja Maine (Tammi, 2007).
Mestari sijoittuu
johonkin syrjäiseen residenssiin, jossa taidesäätiön amanuenssi Erwin (Jouko Klemettilä) joutuu hoitamaan
epäkiitollista tehtäväänsä eli luotsaamaan viisipäiväistä mentorointia.
Mentoriksi nuorelle ja lupaavalle ’sukupolvena ääneksi’ kuvatulle
näytelmäkirjailija Martin Wegnerille (Iikka
Forss) on kutsuttu alan vanha mestari Benjamin Rubin (Taneli Mäkelä). Nopeasti käy ilmi, että kumpikaan kirjailijoista ei
ole suostunut paikalle pelkästään pyyteettömistä syistä.
Mentori (Taneli Mäkelä) ja mentoroitava (Iikka Forss). Kuva Tapio Vanhatalo. |
Rubin on kirjoittanut parhaan näytelmänsä 24-vuotiaana, eikä
tilanne tietenkään tunnu ikääntyneestä kirjailijasta imartelevalta. Martin
Wegnerin vaimo Gina (Sanna-June Hyde)
ilmoittautuu oitis Rubinin ja tämän mestariteoksen suureksi ihailijaksi. Wegnerien
avioliittoa tuntuu rasittavan tilanne, jossa vaimo tienaa ja mies koettaa tehdä
läpimurtoa näytelmäkirjailijana.
Vaimo (Sanna-June Hyde) tukee aviomies-kirjailijaa (Iikka Forss). Kuva Tapio Vanhatalo. |
Lähtötilanne on siis kaikin puolin jännitteinen. Lisää
ristiriitaa luodaan muutaman virkkeen prologilla, jossa Martin muistelee
ensikohtaamistaan Rubinin kanssa lämpimästi. Martin on juuri ottamassa vastaan
Rubinin nimeä kantavaa palkintoa. Kun sitten nopeasti leikataan tuohon
ensikohtaamiseen, on asetelma kaikkea muuta kuin lämmin. Kun mentorointi sitten
alkaa Martinin uuden näytelmän teurastuksella, onkin pian pienoishelvetti irti.
Taiteilijat raatelevat toinen toisiaan, aviopuolisot avaavat avioliittonsa
kipupisteet ja amanuenssi Erwin tekee omat rankat ratkaisunsa.
Kirjailijatähti Bejamin Rubin (Taneli Mäkelä) osaa olla charmantti hurmuri. Kuva Tapio Vanhatalo. |
Kaiken tämän tuoksinassa Kehlmann taitavasti piikittelee
koko taidemaailmaa kriitikoista kirjailijoihin ja lukijoihin. Katsomossa
harmitti melkoisesti, että on lähes mahdotonta saada sitaatteja näytelmästä!
Esimerkiksi kritiikistä Rubin toteaa jotakuinkin, että hyvät kirjat saavat
hyviä kritiikkejä, huonot huonoja, hyvät huonoja ja huonot hyviä, koska
tietäähän sen, millaista sakkia toimituksissa on töissä. Niinhän se tietysti
on. Ja että Martinin on kirjoitettava, koska hän on ryhtynyt kirjailijaksi. Muutenkin
Rubinin suuhun on laitettu monia taiteilijuuden ydintä luotaavaa viisautta. Nautin
näistä heitoista täysin siemauksin. Samaten Wegnereiden suhteen analyysi on
näytelmässä veitsenterävää.
Pengerkadun näyttämö on pieni ja intiimi, ja Mestari toimi
siinä hienosti. Visuaalinen tunnelma on rapistunut ja ankeahko. Pitkään
ihmettelin, miksi näyttämön keskellä on pieni pyöreä vesiallas, johon pelkäsin
useaan otteeseen jonkun näyttelijöistä vahingossa astuvan. Paljastuihan
vesialtaan tehtävä sitten lopulta, kunnon tšehovilaiseen tyyliin. Koska interiööri on oikeastaan hieman
masentava maanläheisine väreineen, on puvustus kuin vastapainoksi värikäs
vaikkakin harkittu. Hauska yksityiskohta ovat silmälasit, joilla on saatu
korostettua henkilöhahmojen persoonallisuuksia pienellä mutta näkyvällä
tavalla.
Kirjoitan viimeisenä näyttelijöistä, mutta en suinkaan
siksi, että he olisivat jotenkin vähämerkityksisiä kokonaisuudessa.
Päinvastoin, näytelmän miehitys on mykistävä. Taneli Mäkelä on upea lipevänä,
halutessaan hyvinkin charmanttina mutta toisaalta todella rasittavana diivana.
Oli hämmentävää ajatella hänen esityksestään nauttiessaan, että samaan aikaan
kun Mestaria on harjoiteltu, ovat Breaking
the Waves -näytelmän
esitykset pyörineet täyttä vauhtia. Miten näin erilaisia rooleja tehdään ja
vielä samaan aikaan?!
Iikka Forss tekee myös roolinsa itsevarmuutensa ja malttinsa
täysin menettävänä taitelijana hienosti. Muusan rooliin sovitettu ja siitä
eroon pyristelevä taiteilijan vaimo, jota siis esittää minulle tuore kasvo
Sanna-June Hyde vallan mainiosti, on kiintoisa hänkin. Jouko Klemettilä sopii
kuin valettu karikatyyrimaiseen amanuenssin tai kulttuurisihteerin rooliinsa.
Kemiat tuntuvat pelaavan loistavasti yhteen, mistä tietysti kiitos kuuluu myös
ohjaaja Kari Heiskaselle.
Pidin myös näytelmän kompaktiudesta. Yksinäytöksisyydessä on
etuna jännitteen säilyminen, kun imu ei pääse laimenemaan väliajan takia.
Tunnin ja vartin mittainen näytelmä on sopiva kerta-annos ainakin
arki-iltaan.
Daniel Kehlmann: Mestari (Der Mentor)
Rooleissa Taneli
Mäkelä, Iikka Forss, Sanna-June Hyde, Jouko Klemettilä
Suomennos Liisa
Urpelainen, ohjaus Kari
Heiskanen, lavastus Katariina
Kirjavainen puvut Sari
Salmela,valosuunnittelu Mika
Ijäs, äänisuunnittelu Eradj
Nazimov.
Helsingin
kaupunginteatteri Pengerkatu 11.
Liput, käsiohjelma ja alkumalja Helsingin
kaupunginteatterilta. Lämpimät kiitokset!
Tykkäsin minäkin, ja seuralainen myös! Pureskelen vielä hetken, mutta kirjoitan oman tekstini myös jahka ehdin. Tässä toimi kokonaisuus erinomaisesti, ja jännite tosiaan säilyi hienosti alusta loppuun. Pidin lavastuksesta paljon, siinä oli tietynlaista anonymiteettia ja kuitenkin se sopi tarinaan hienosti. Mukava teatterielämys!
VastaaPoista