Luonnon laki. Kuva HKT. |
On aloitettava tunnustuksella. Kari Hotakaisen romaani Luonnon
laki (Siltala, 2013) on edelleen hyllyssäni lukemattomana. En siis voi
tehdä omakohtaisia vertailuja kirjan ja siihen pohjautuvan näytelmän välillä.
Jouduin tai sain, miten vain, heittäytymään näytelmän vietäväksi ilman kummoisiakaan
ennakkotietoja, -odotuksia tai -luuloja. On oikeasti vaikea sanoa, onko se hyvä
vai huono asia. Kirjan kannalta huono sikäli, että se ei ainakaan noussut
loputtomalla luettavien kirjojen listallani kovin korkealle. Mutta näytelmän
kannalta tämä ehkä oli hyvä järjestys. Toisaalta, väliäkö sillä. Teokset ovat
lopulta itsenäisiä ja niiden tulisi pärjätä omillaan, kummankin.
Maalämpöyrittäjä Rautala joutuu pahaan kolariin ja
loukkaantuu vakavasti. Urakalla veroja kiertänyt mies joutuu leikkauspöydälle
kokoon kursittavaksi. Alkaa hidas toipuminen, jonka kuluessa mies käy läpi
monenkirjavan tunneskaalan: nöyrä kiitollisuus, katumus, avuttomuus, nöyryytys,
tuskastuminen, raivo, hämmennys ja ihmetys ja monia muita. Kuoleman edessä
ollaan tasa-arvoisia, ja sairaalassa hoidetaan kaikkia. Niitäkin, jotka ovat
laistaneet oman osuutensa hyvinvointiyhteiskunnan ylläpidossa. Hoitopäivä
maksaa 1600 euroa yhteiskunnalle ja 60 euroa potilaalle.
Sairaalan kuntoutusosastolla kuluvien viikkojen aikana
Rautala tutustuu huonetoveriinsa maahanmuuttaja Baduun, jota käy outo huppumies
etsimässä. Tutuiksi tulevat myös osaston hoitajat ja fysioterapeutit sekä muut
jumpparit. Kuviolla on myös kääntöpuolensa. Sairaalan putket vuotavat kuin
seula ja budjettia leikataan alituiseen. Hoitohenkilökunta työskentelee
äärirajoilla koettaessaan täyttää yhä mahdottomammiksi muuttuvia vaatimuksia.
Potilaat kaipaavat eniten hoitajien aikaa, mutta juuri sitä he pystyvät yhä
vähemmän antamaan. Koska pinna katkeaa, ja mitä silloin tapahtuu? Kuka kantaa
vastuun?
Rautalaa käy katsomassa viimeisillään raskaana oleva tytär,
mutta isän ja tyttären yhteiskunnalliset näkemykset eroavat niin jyrkästi, että
välit tulehtuvat jo ensimmäisestä sanasta. Lisänäkökulmaa tuodaan vielä
väläyksistä Rautalan vanhemmista. Äiti on päätoimisesti sairas aivoverenvuodon
seurausten takia ja isä päätoiminen omaishoitaja.
Marjut Toivanen ja Matti Rasila. Kuva HKT, |
Näytelmä ainakin siis pärjää itsenäisenä teoksena mainiosti.
Helsingin kaupunginteatterin Luonnon lain
kantaesityksen perusteella näin ainakin uskaltaa sanoa. Olin ensi-illassa
pitkään hoitoalan töitä tehneen ystäväni kanssa, ja pidimme molemmat
näkemästämme. Esimerkiksi alun auto-onnettomuuskohtaus on toteutettu
Pengerkadun näyttämön karut olosuhteet huomioon ottaen todella vaikuttavasti,
ja jälkeenpäin totesimme molemmat, että vaikutelma oli pelottava ja ahdistava
realistisuudessaan.
Kari Hotakainen joutui itse pari vuotta sitten vakavaan
auto-onnettomuuteen, joten on syytä olettaa, että ainakin osa sairaalaelämän
terävistä huomioista on tehty autenttisissa oloissa. Muuten omaelämäkerrallisuudella
ei ole merkitystä. Rautala voisi olla kuka tahansa, samoin muut näytelmän
henkilöt. Karuja huomioita yhteiskuntamme tilasta on istutettu myös etäännyttävien
Leikkaajan ja Kuoleman suihin. Hotakaismaiseen tapaan repliikit on hiottu
teräviksi ja mukana on viiltävää huumoria, mutta komediasta ollaan kaukana.
Koska en ole kirjaa ehtinyt itse lukea, hyödynnän
häpeämättä Sallan kirjoitusta.
Sallan mielestä romaanin tekee hajanaiseksi lukuisten näkökulmahenkilöiden
käyttö. Tämä on näytelmätekstinkin ongelma, vaikka siinä selvästi on pyritty
selkeyttämään ja eheyttämään tarinaa. Kirjassa Badu on käsittääkseni Rautalan kehitysmaakummilapsi,
joka on kasvanut aikuiseksi ja tullut Suomeen. Näytelmässä tällaista sidettä
henkilöiden välillä ei ole, vaan miehet tutustuvat sattumalta sairaalassa.
Mutta siitä huolimatta näytelmäkin lähtee rönsyämään vähän turhan moneen
suuntaan erityisesti väliajan jälkeen. Sopivia lopetuskohtia tuntui olevan
useita, mutta aina vain tarina jatkui.
Salla toteaa, ettei kirjassa ei synny kunnollista draamaan
kaarta, ja valitettavasti tämäkin ongelma ainakin jossain määrin on siirtynyt
myös näytelmään. Alku on dramaattinen ja shokeeraavakin, ja muutamia muitakin
huippukohtia matkan varrelle on sijoitettu, kuten Lauran käynti sairaalan johtajan
luona sen jälkeen, kun kontrolli on hoitotilanteessa totaalisesti pettänyt.
Näistä ongelmista huolimatta Luonnon laki on vaikuttava ja ajatteluttava teatterielämys. Lähes
kolmituntisen tiheätunnelmaisen illan jälkeen olo oli miltei huumaantunut.
Ystäväni totesi, että Sipilän ja kumppaneiden kannattaisi käydä näytelmä
katsomassa, ja tästä on enemmän kuin helppo olla samaa mieltä.
Pertti Sveholm. Kuva HKT, |
Pertti
Sveholm tekee upean roolisuorituksen Rautalana (iso sydän tähän!).
Näyttelijä voi tosiaan olla karismaattinen ja vakuuttava, vaikkei
kiiltokuvamaisella tavalla komea olisikaan. Sveholmin Rautala on samaan aikaan
sympaattinen ja ärsyttävä juuri oikealla tavalla. Pidimme myös Matti Leinosta, joka on kaksoisroolissa
Baduna ja Kuolemana. Naisista riipaisevan hyvä on Ursula Salo Lauran osassa ja Sanna-June
Hyden Nadja on hykerryttävästi karrikoitu.
Ursula Salo ja Leena Rapola (taustalla). Kuva HKT. |
Viimeksi Pengerkadulla roiskuteltiin piha-altaan vettä Mestarissa, nyt vesi roiskui
putkistosta useaan otteeseen. Miten mahtaa käydä? Onko Pengerkadulla kohta
hometeatteri?
Pertti Sveholm ja Sanna-June Hyde. Kuva HKT. |
Helsingin kaupunginteatterin kantaesitys, Pengerkatu 11. Ensi-ilta 26.1.2016.
Rooleissa Pertti Sveholm, Iikka Forss, Sari
Haapamäki, Sanna-June Hyde, Matti Leino, Matti Olavi Ranin, Leena Rapola, Matti
Rasila, Ursula Salo, Marjut Toivanen.
Dramatisointi Sami
Keski-Vähälä
Ohjaus Milko Lehto
Lavastus Janne Siltavuori
Puvut Riitta Röpelinen
Koreografia Sari Haapamäki
Valosuunnittelu Mika Ijäs
Äänisuunnittelu Maura Korhonen
Naamiointi ja kampaukset Tuula Kuittinen
Medialiput.
Ensi-illassa oli myös Pilkkuun asti -blogin Isa.
Ensi-illassa oli myös Pilkkuun asti -blogin Isa.
Hyvä arvio, johon on helppo yhtyä. Ja ensi-illassa oli myös http://pessinjaillusianluona.blogspot.fi/
VastaaPoistaKiitos linkistä!
PoistaKiinnostava lukea näytelmästä, kiitos Kirsi! Minulla on kirja myös vielä lukematta, mutta ehkä jossain vaiheessa, kirja on hyllyssä. Itse olen joutunut viime syksynä olemaan niin paljon sairaalassa ja ajattelemaan hoitohenkilökunta-asioita, että tämä näytelmä rankkautuu omalta katselulistaltani jo sen perusteella pois, mutta kiinnostuksella luen muiden kommentteja. Mukavaa, että sinäkin kirjoitat nykyään teatterista niin usein!
VastaaPoistaTeatteri <3 Onneksi älysin hilata teatterin blogini puolelle. Osin saan kiittää Sinua ideasta. Kujerruksista olen saanut hyvän esikuvan tähän.
Poista