”Luksus.
Se korruptoi kaiken. Se pilaa jokaisen.
Rikkaan, joka kietoutuu siihen.
Köyhän, joka himoitsee sitä.”
Milja Kauniston
uunituore historiallinen romaani Luxus on
miltei paheellisen ylellinen lukukokemus. Jo kirjan ulkonäkö kertoo, että
tulossa on lukunautinto: kauniit kannet, tuhti paino, viisi ja puoli sataa
sivua. Ei lopu ainakaan ihan heti kesken. Tosin niin silti käy, koska tämä on
vasta ensimmäinen osa Purppuragiljotiiniksi
nimettyä sarjaa. Edessä on siis tuskallinen odottelun vuosi!
Olavi Maununpoika
-trilogia on koulinut Kaunistosta täysiverisen kertojan. Luxuksessa kaikki palaset ovat kohdillaan. On vaikea keksiä mitään,
mikä jättäisi toivomisen varaa.
Tarina sijoittuu Pariisiin Ranskan suuren vallankumouksen
vuosiin 1790 ˗ 1792. Ajat ovat
levottomat, eikä kellään oikein ole selvää kuvaa siitä, mitä kaikkea on
tapahtunut saati mitä vielä on tulossa. Aateliset ovat menettäneet asemansa,
entä miten käy hovin ja kuninkaallisten? Kaunisto ei missään vaiheessa sorru
hitustakaan selittelemään saati luennoimaan, vaan poliittisen tilanteen
heilahtelut on taiten punottu tarinankerrontaan. Pintapuoliset tiedot ajan
tapahtumista riittävät mainiosti, jotta pysyy mukana nopeissa, yllättävissäkin
käänteissä.
Päähenkilöitä on kaksi, ja heidät on mielestäni myös valittu
oivallisesti. Ensimmäisessä osassa kuljetaan Pariisin pyövelin kisällin Isidore
Borealin matkassa. Isidoren tarina on surullinen. Aatelistaustainen äiti on
joutunut hullujenhuoneelle, ja aviottomana poikana taloudessa palvellut Isidore
päätyy teini-ikäisenä kadulle. Tuntemattomalta isältä perityn karun ulkomuodon
avulla ei pitkälle pötkitä, mutta mestari Sanson ottaa nuorukaisen
oppipojakseen, opettaa tämän lukemaan filosofiaa ja tappamaan kuten pyövelin
pitää. Keskiaikaiseen tapaan pyövelit ovat edelleen henkilöitä, joihin ei
haluta koskea tai joiden kanssa ei haluta olla tekemisissä.
Ammattiaan harjoittaessaan Isidore kohtaa toisen
päähenkilön, kreivitär Marie-Constance de Boucardin. Kreivi nimittäin menettää
päänsä mestauslavalla petoksesta tuomittuna. Varomattomasti paikalle saapunut
kreivitär joutuu myöhemmin väkivallan uhriksi ja vastoin kaikkia sääntöjä ja
tervettä järkeä Isidore pelastaa pahoinpidellyn naisen ja vie tämän omaan
vaatimattomaan asuntoonsa ilotalon naapuriin. Marien ja Isidoren kohtalot
kietoutuvat peruuttamattomasti yhteen.
Kirjan toinen osa kerrotaan Marien näkökulmasta. Vähitellen
kummankin päähenkilön tarinat täydentyvät. Marie tekee ymmärtämättömyyttään
päätöksen palata takaisin maaseudulle edesmenneen aviomiehensä linnaan, mutta
saa kokea elämänsä järkytyksen. Omaisuutensa menettänyt aatelisleski on vailla
minkäänlaista turvaa, liikkuupa tämä missä tahansa. Koettaessaan auttaa uutta
ystäväänsä ilotalon emäntää Marie törmää kiehtovaan aatelismieheen ja alkaa
taas toivoa. Ehkä vielä sittenkin olisi mahdollista palata asemaan, johon hän
kuuluu?
Kolmannessa osassa näkökulmat vaihtelevat Isidoren ja Marien
kesken. Mukaan tulee kolmas keskeinen henkilö, markiisi de Sade. Kammoksuttu ja
kiehtova mies saa Marien pauloihinsa, ja yhdessä de Sade ja Marie päättävät
ryhtyä yrittäjiksi tavoitteenaan hallita hallitsijoita. Syntyy satumaisen upea
yläluokkainen bordelli Maison de Luxe. Mutta kenelle voidaan tarjota
palveluksia, kun yläluokkaa ei yhtäkkiä enää olekaan? Miten käy Marien ja
Isidoren kohtalon keinussa, jonka heilahtelu on muuttunut entistäkin
ailahtelevammaksi ja nopeammaksi?
Olavi Maununpoika
-trilogiasta tuttu tekniikka sekoittaa faktaa ja fiktiota ja käyttää oikeita
historiallisia henkilöitä kuvitteellisen tarinan aineksina toimii Luxuksessa erittäin hyvin. Sekä Marie
että Isidore ovat olleet oikeasti olemassa, mutta heistä ja heidän vaiheistaan
tiedetään niin niukasti (ainakin niin oletan), että kirjailija on voinut
päästää sisäisen tarinankertojansa vapaaksi. Sama koskee, joskin hieman toisin,
de Sadea. Hän teki jo elinaikanaan itsestään performanssia, ja on helppo uskoa
mikä tahansa häneen liittyvä todeksi, eikä totuudella edes lopulta ole mitään
merkitystä. Vain hyvällä tarinalla on, ja sitä Kaunisto tarjoilee runsain
määrin.
Tallessa on myös kaikkiin aisteihin vetoava kuvaus. Epämiellyttävät
hajut ja inhottavat maut antavat voimakkaan kontrastin ylellisyydelle, jolla
ne, joilla on rahaa, voivat itsensä ympäröidä. Mestauslavalla veri roiskuu, ja
uuden teloitusvälineen giljotiinin huonoihin puoliin kuuluukin sen siisteys.
Veri lentää vasta, kun pyövelin apulainen ravistaa irti leikattua päätä
yleisölle… Seksiäkään ei kaihdeta, tietenkään. Väkivaltaiset ja levottomat ajat
vaativat myös aistilliset huvinsa.
Milja Kaunisto on vakiinnuttanut paikkansa suomalaisen
historiallisen romaanin kentässä. Hänellä on oma persoonallinen, tunnistettava
tyylinsä ja kielensä, ja vertailu muihin tekijöihin on täysin turhaa. Ranska ja
perinpohjainen taustatyö ovat hänen tavaramerkkejään. Luxus vain odottaa kansainvälisten kirja-agenttien huomiota ja on
valmis valloittamaan maailmaa. Minä jään tyytyväisenä ja malttamattomana odottamaan jatkoa!
Milja Kaunisto: Luxus
Gummerus 2016. 550 s.
Arvostelukappale.
Milja Kauniston Olavi Maununpoika -trilogia:
Synnintekijä. Gummerus 2013.
Kalmantanssi. Gummerus 2014.
Piispansormus. Gummerus 2015.
Kuulostaa todella riemukkaalta historiankirjalta :) Tulossa on kirjastosta ja pian pääsen lukemaan :)
VastaaPoistaKuulostaa hyvältä! Sain tämän eilen kirjastosta, mutta vielä en ole ehtinyt aloittamaan.
VastaaPoista