Kylläpä totisesti harmittaa, että en kaikesta huolimatta
katsonut Heidi Könkään ohjaamaa ja
yhdessä Taina Westin kanssa
käsikirjoittamaa Punaista kolmiota
televisiosta, en edes Yle Areenasta ajoissa. Ajattelin, että haluan lukea ensin
Könkään romaanin Hertta, sitten vasta
olisi sarjan aika. On nimittäin ärsyttävää, kun näyttelijöiden olemus on takertunut
alitajuntaan äänineen ja eleineen, eikä suostu hevillä irtoamaan vaan häiritsee
lukukokemusta sitkeästi. Kiireitä syytän, että en muka ehtinyt Herttaan ajoissa tarttua. En olisi
varmasti kirjaa vieläkään lukenut, ellen olisi sattumalta huomannut
äänikirjaversion tarjousta ja älynnyt siihen tarttua. Onpa romaani! Ja mikä
nainen!
Oikeista historiallisista henkilöistä kirjoittamisessa on
omat vaikeutensa. On ratkaistava, missä kulkee faktan ja fiktion raja. Kun
kirjoittaa tarpeeksi kauan sitten eläneistä ihmisistä, kuten vaikkapa Milja Kaunisto Olavi Maununpoika -sarjassaan, voi päästää mielikuvituksen
melko vapaaseen laukkaan, koska kirjallisia lähteitä on tarjolla vain jonkinlaisiksi
löyhiksi kehyksiksi. Mutta kun kirjan päähenkilö on elänyt julkista elämää
1900-luvulla ja ollut ahkera dokumentoija itsekin, on liikkumavaraa
huomattavasti vähemmän.
Toinen ongelma tuntuu liittyvän draaman kaareen. Ihmisen
elämä on harvoin kauttaaltaan kiinnostavien tapahtumien sävyttämä. Miten siis
rajata elämäkerrallisen romaanin kattama alue? Onko aloitettava lapsuudesta,
vanhempien taustoista, ja jatkettava hautajaisiin saakka? Voihan se onnistua,
ainakin, jos on rohkeutta tarpeeksi rikkoa kronologiaa. Mutta usein kannattaisi
kuitenkin tehdä rohkeita rajauksia ja uskaltaa jättää jotain pois. Tässäkin suhteessa
Heidi Köngäs on Hertassa on ollut ihailtavan
taitava. Kirjassa ei tunnu olevan mitään turhaa. Silti siinä on kaikki.
Historian tunneilta ja luennoilta Hertta Kuusisen ja Yrjö
Leinon nimet ja jotkin teotkin olivat tietysti jo tuttuja, samoin romaanissa
sivurooleissa olevat Otto-Ville Kuusinen ja Hella Wuolijoki. Könkään romaani
sai kuitenkin miltei haukkomaan henkeä lähihistoriamme hurjien käänteiden takia.
On vaikea tajuta, millaista elämä Suomessa ja Neuvostoliitossa on ollut 20- ja
30-luvuilla, ei niin kovin kauan sitten. Kaunokirjallisuuden avulla tästä voi
päästä jotain kokemaan. Suosittelen. Näkemys asioihin avartuu kirja kirjalta.
Hertta Kuusinen oli siis Suomen vihatuimman kommunistin
Otto-Ville Kuusisen tytär, joka loikkasi nuoren veljensä kanssa
Neuvostoliittoon lukioikäisenä tyttönä. Isä otti lapsensa vastaan, mutta pisti
nämä oitis työhön vallankumouksen hyväksi. Vuonna 1934 Hertta Kuusinen lähetettiin
Suomeen tekemään maanalaista vallankumousta, mutta hänet pidätettiin vain
kahden viikon kuluttua ja suljettiin viideksi vuodeksi vankilaan. Hertan mieltä
raastoi se, että hän oli joutunut jättämään Neuvostoliittoon poikansa Jurin. Miten
poika on selviytynyt? Ymmärtääkö tämä, miksi äidin oli lähdettävä ja jätettävä
hänet?
Romaani Hertta
alkaa keväästä 1939, kun Hertta Kuusinen vapautuu Hämeenlinnan naisvankilasta. Vapaus
tuntuu huumaavalta! Mitä siitä, että vankilavuodet ovat kuihduttaneet naisen fyysisesti
lähes olemattomiin. Nyt pääsee taas tekemään työtä vallankumouksen ja paremman
maailman hyväksi. Uutiset rajan takaa vain ovat niukkoja ja enimmäkseen
huonoja. Hertan on vaikea niellä tietoja lähimpien toveriensa katoamisista ja
leirituomioista. Mutta Stalin on erehtymätön, eikä syyttömiä rangaista
työläisten ihannevaltiossa. Tähän Hertta luottaa kuin kallioon. Kunpa silti
saisi yhteyden poikaan ja tämän luokseen Suomeen!
Sitten Hertta kohtaa miehen, Yrjö Leinon. Intohimo
leiskahtaa liekkiin, eikä mikään voi estää häntä saamasta miestä. Mitä siitä,
että tämä on jo toista kertaa naimisissa. Erotkoon!
Poliittinen amatööriuskin
korjaantuisi, kunhan mies pääsisi oppiin Moskovaan. Mikään ei voisi estää
Herttaa saamasta Leinoa. Naisella on oikeus samaan seksuaaliseen vapauteen kuin
miehelläkin. Näin Hertta uskoo ja elää sen mukaisesti. Paheksukoon äiti tai
kuka hyvänsä. Mitä siitä!
Tunnustan, että tässä vaiheessa oli käännyttävä Googlen
puoleen ja tarkistettava, mitä Hertan
minäkertojille, Hertta Kuusiselle, Yrjö Leinolle ja valtiollisen poliisin Esko
Riekille ’oikeasti’ tapahtui. Se ei kuitenkaan vähäisessäkään määrin vähentänyt
kirjan vetoa ja vaikuttavuutta. Ihmiskohtalot ovat niin puhuttelevia ja Könkään
kerronta niin vetovoimaista, että kirjaa oli suorastaan ahmittava (vaikka
äänikirjassa on se hyvä puoli, että silmäilevä lukeminen, juonen ’ahnehtiminen’,
ei ole mahdollista). Oli myös muistutettava itseään useaan otteeseen, että
kaikesta huolimatta kyse on fiktiosta. Kuitenkin.
Kirjan kuunneltuani vasta katsoin Heidi Könkään haastattelun Aamun kirja -ohjelmassa. Kylläpä kirjan
syntykin kuulostaa kiehtovalta! TV-käsikirjoitusta työstettiin perusteellisesti
vuosia, ja romaani syntyi Könkään mukaan jonkinlaisena sivutuotteena, kun hän
joutui pysähtymään solmuun menneen käsikirjoituksen työstämisen kanssa. ”Romaani halusi tulla”, kuten kirjailija
sanoo. Hertta Kuusisen ääni on niin voimakas, ettei se jättänyt rauhaan?
Köngäs korostaa, että Hertta
on ennen kaikkea rakkausromaani. Niin se onkin, mutta kuunnellessani ajattelin
kyllä monesti, että Hertan todellinen rakkaus ja intohimo oli sittenkin aate.
Miehet ja jopa lapsi olivat sittenkin lopulta toissijaisia. Köngäs näyttää
Hertan ja Leinon eron tässä suhteessa melko jyrkkänä. Hertta asetti aatteen ja
puolueen aina kaikessa kaiken edelle. Köngäs käyttää hänestä luonnehdintaa ’kommunismin
pyhimys’, joka joutuu sitten aatteen uhriksi. Leinolla ei tällaista aatteen
paloa koskaan ollut, vaan hänen vaikuttimensa olivat Hertassa selvästi henkilökohtaisempia.
Heidi Köngäs kuvaa Hertta Kuusisen äärimmäisen voimakkaaksi
ja aikaansa reilusti edellä olevaksi epäsovinnaiseksi naiseksi. Elämä kolhi
Herttaa armotta, ja kohtalon keinu vei vuoroin pohjalle, vuoroin huipulle.
Uskomaton nainen, uskomaton elämä ja ura. Hertta
herättää kovan janon lukea lisää suomalaisista kohtaloista ja Suomen
lähihistoriasta. Mitä enemmän lukee, sitä enemmän haluaa vielä lukea! Toivon
myös kiihkeästi, että Punainen kolmio
jossain vaiheessa uusitaan televisiossa tai tulee muuten nähtäville. Nyt olisin
siihen valmis.
Äänikirjan lukee hienosti Elsa Saisio, jonka luennasta olen
oppinut kirja kirjalta pitämään yhä enemmän. En kuitenkaan voinut olla jälleen
toivomatta, että kirjassa, jossa on eri minäkertojia, olisi useampi lukija.
Tässä heitä olisi tarvittu Saision lisäksi vielä kaksi, mieluiten miehiä. Jos
toivoa saisi, kaikki lukijat olisivat olleet Punaisen kolmion näyttelijöitä…
Heidi Köngäs: Hertta
Otava 2015.
Äänikirjan lukija Elsa Saisio, kesto 8 h 11 min.
Sekä painettu kirja että äänikirja ostettu
Hienoa, että tykkäsit! Myös mulle tämä oli tosi vahva lukukokemus. Innostuin niin hienosti kirjoitetusta romaanista kuin Hertan tarinasta, ja mulle tapahtui tuo sama kirjan loputtua, että halusin tietää hänestä ja muista kirjan hahmoista lisää, mitä heille oikeasti tapahtui.
VastaaPoistaTuossa Aamun kirjan haastattelussa Köngäs antaa ymmärtää, että ihan yksiselitteistä totuutta eivät tutkijatkaan osaa kaikista tapahtumista kertoa. Aika kiehtovaa!
PoistaTämä pitää lukea ehdottomasti, joten liittyin pitkään varausjonoon :)
VastaaPoistaSuosittelen lämpimästi! Pitkä varausjono kertoo, että kirja kiinnostaa lukijoita. Tosi hienoa, koska kirja on upea ja on kuitenkin kaikesta huolimatta minusta jäänyt pikkuisen sivuun.
PoistaTämä on todella pidetty ja kehuttu kirja. Itse katsoin sarjan, jossa oli romantisoitu asioita, mutta en ole ajatellut lukea tätä. Minusta faktat Hertasta, Otto-Wille Kuusisesta, Terijoen hallituksesta ja monesta muusta asiasta on ollut kaikkien tiedossa ja saatavissa. Kuten totesit Hertta tuli tekemään tänne vallankunousta, eikä minusta laillisen yhteiskuntajärjestelmän horjuttamisessa ole mitään romanttista.
VastaaPoistaMinä en tosiaan sarjaa edes vilkaissut, joten voin puhua vain tästä kirjasta. Siinä ei minun mielestäni romantisoida tippaakaan, vaan annetaan kaikista kirjan henkilöistä aika raadollinen kuva. Erityisesti minua raastoi, että Hertta jätti poikansa Neuvostoliittoon. Eihän hän tietenkään tiennyt, että ero olisi lopullinen, mutta silti. Hertta tosiaan asetti aatteen kaiken edelle. Näin jälkikäteen on helppoa nähdä, että valinta ei kaikin puolin ollut oikea, mutta Hertalle se taisi olla ainoa mahdollinen.
PoistaKatsoin myös tuon sarjan. Huolellista ajankuvaa ja ihan ok näyttelijätyötä, mutta kyllä minusta käsikirjoitus oli vähän ohut, elokuva ei ihan vedä. Historian kuvittamisena se kyllä kävi. Minusta Yrjö Leinon näyttelijässä ei ollut riittävästi vetävyyttä, ehkä ei myöskään Hertan. Onhan se vaikeaa, kun tämänikäisillä edelleen elävillä on muistikuvakin ihmisestä. Että jos kirja on hyvä, saattoi olla hyvä valinta kuitenkin lukea se ensin, vaikka sitten jäikin TV-sarja näkemättä.
VastaaPoistaVaikutuin kirjasta todella, joten taisin tehdä oikean valinnan.
PoistaOnneksi postasin oman kirjoitukseni ennen kuin luin tämän - en tiennyt, että Köngäs itse ajattelee tämän romaanin olevan nimenomaan rakkaustarina. Minusta Yrjö Leinon hahmo oli siihen liian heikko, vaikka se toki korostaa Hertta Kuusisen vahvuutta.
VastaaPoista