Harmillista, että ensikosketukseni Marja-Liisa Heinon tuotantoon on vasta hänen viides teoksensa Älä tähti putoa. Heinon esikoisdekkari Enkelimies (WSOY, 2006) oli
ilmestymisvuonnaan Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkintoehdokkaana, ja toinen
dekkari Suomen suuntaan (WSOY, 2008)
voitti Kalevi Jäntin palkinnon vuonna 2008. Ilmeisen laadukasta tuotantoa Heino
siis kirjoittaa, ja tämän viidennen teoksen luettuani olen samaa mieltä.
Ensimmäiset omat havaintoni Heinon tuotannosta ovat ajalta,
jolloin ilmestyi Astuit väärään autoon
(WSOY, 2013). Kirjaa kehuttiin sen verran, että olen ostanut kehujen innoittamana
hyllyyni sitä edellisen Heinon teoksen eli Niemisen
tyttövainaan tapauksen (WSOY, 2011). Se odottelee kuitenkin edelleen
lukuvuoroaan. Heino vaikuttaa paitsi laadukkaalta myös monipuoliselta
dekkaristilta.
Älä tähti putoa on
toinen osa rikosylikonstaapeli Karli Eerolasta kertovasta sarjasta. Eerola on
mielenkiintoisimpia suomalaispoliiseja, jonka olen dekkareissa tavannut. Hän on
syntyperältään puoliksi romani, ja hän noudattaa jossakin määrin
heimoperinteitä omassa elämässään ja on lisäksi uskovainen. Miehellä on
erikoisen sukutaustansa takia laaja kielitaito. Isänpuoleiset isovanhemmat ovat
muuttaneet Suomeen Norjasta, joten Eerola puhuu norjaa. Äidin perua taas on
sujuva ranskan taito.
Heino ei ainakaan tässä toisessa Karli Eerola -dekkarissa
vaivaudu lukijalle paljoakaan päähenkilöään esittelemään. Tiedonmuruset saa
lukija poimia tarinan mittaan matkan varrelta ja osin rivien välistä. Eerola
tuntuu olevan pätevä poliisi, mutta työpaikalla on erilaisia skismoja, jotka
osin vaikuttavat liittyvän Eerolan etniseen taustaan.
Yksityiselämässä tapahtuu suuria muutoksia, kun Eerolan
rakastettu Jessi muuttaa Eerolan luo asumaan. Ratkaisu on monimutkainen, sillä
Eerola on jonkinlainen omaishoitaja isoisälleen, eläköityneelle maalaispapille.
Tyttöystävä Jessi ei taida olla romani, koska puhtaussäännöistä on tulla
sanomista Eerolan itsehillintäponnisteluista huolimatta. Jessi ei esimerkiksi
saisi poimia puutarhan herukoita.
Kuten huomaa, minua kiinnosti kirjassa eniten juuri Eerolan
hahmo. Olisin halunnut tutustua mieheen lähemmin, joten jossain vaiheessa on
vielä ehdittävä aiempi osakin lukea. Varsinainen rikosjuonikaan ei ole huono. Maahanmuuttajataustaisen
muslimiperheen teini-ikäinen Tara-tytär on kadonnut. Perheen vanhemmat ovat
suunniltaan huolesta, ja isoveli Kia tuntuu potevan lähinnä syyllisyyttä siitä,
ettei ole opiskeluiltaan ehtinyt vahtia sisartaan tarkemmin.
Suomessa syntynyt Tara ei ole elänyt ihan sillä tavalla kuin
muslimiperinteet edellyttävät. Kaunis tyttö on ollut kiinnostunut vaatteista,
meikeistä ja tietysti pojista. Kun koululle on tullut kuvausryhmä etsimään
juontajaa uuteen tv-sarjaan, on Tara ollut innoissaan ja mukana loppumetreille
saakka. Esiintymistä on kuitenkin vielä pitänyt hioa, ja Tara on päässyt mukaan
mallikoulun kurssille muutaman muun tytön kanssa. Tara on halunnut tähdeksi,
jota hänen nimensäkin tarkoittaa.
Kun perhe on matkustanut sukulaisiin Ruotsiin, Tara on
jäänyt Suomeen. Heti ensimmäisenä iltana hän on kadonnut, eikä puhelimeen enää
saada yhteyttä. Netistäkin tyttö tuntuu haihtuneen täysin. Kenen matkaan Tara
lähti Ilveksen yökerhosta? Mitä tytölle on tapahtunut? Selvitystyö on vaikea,
sillä totuuden irti saaminen Taran perheestä ja ystävistä on lähes mahdotonta.
Poliisi tekee aika nopeasti johtopäätöksen, että perhe on
halunnut päästä tytöstä eroon, ja samaa mieltä tuntuu olevan
maahanmuuttajayhteisökin. Kia tekee omia selvityksiään Taran poikaystävistä ja
miestuttavista. Sitten alkaa liikkua huhuja kunniamurhasta, joka olisi
tapahtunut suvun piirissä kymmenisen vuotta sitten. Mitä saaristomökillä oikein
tapahtui 16-vuotiaalle Marjanille? Entä missä on Tara?
Heino kirjoittaa etäännyttävästi, jotenkin viitteellisesti.
Kehenkään henkilöistä ei pääse oikein lähelle, ja tapahtumien ymmärtämisessäkin
saa olla tarkkana. Heinon kerronta on muutenkin niukkaa, mutta vaikka teos on
sivumäärältään ohuehko, pitää tarina sisällään paljon mielenkiintoista ja
mieltä askarruttavaa. Lukiessani mietin Marja
Björkin teosta Mustalaisäidin
kehtolaulu (Like, 2014) ja Anja
Snellmanin Parvekejumalia (Otava,
2011), joissa samoja teemoja sivutaan kuin Heinokin. Tässä teoksessa oikeastaan
yhdistyvät noiden teosten teemat hienosti.
Vielä varoituksen sana kirjaan tarttuville: älkää lukeko takakansitekstiä! Jostain
syystä kustantaja on päästänyt takakanteen oikean juonipaljastuspläjäyksen,
joka latistaa pahasti lukukokemusta.
Marja-Liisa Heino:
Älä tähti putoa
WSOY 2015. 232 s.
Arvostelukappale.
Vuoden johtolanka 2016 -palkintoehdokas. Kilpailuun osallistuminen tapahtuu siten, että kustantaja lähettää kirjan kilpailuraatilaisille luettavaksi. Kukin kustantaja itse vapaasti päättää, mitkä julkaisemansa kirjat se lähettää kilpailuun
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti