Virheet on keksitty, jotta ne jäisivät mieleen. Suorat tornit
unohtuvat, mutta kaikki muistavat Pisan kaltevan tornin.
Taisi olla Juoksuhaudantien
(WSOY, 2002) myötä tulleen läpimurron yhteydessä, kun Kari Hotakainen kertoi jossakin haastattelussa, että hän kirjoittaa
aina erilaisia kirjoja eikä suostu toistamaan mitään kaavaa. Kaikkia Hotakaisen
kirjoja en ole lukenut, mutta silti voin sanoa, että ainakin tähän
tavoitteeseensa kirjailija on päässyt. Joistakin lukemistani Hotakaisen
kirjoista olen pitänyt valtavasti, kuten Juoksuhaudantiestä
ja eritoten Ihmisenosasta (Siltala, 2009), joka on mielestäni edelleen yksi parhaista
koskaan lukemistani kirjoista. Sitten on taas sellaisia, joista olen pitänyt
mutta jotka eivät ole sen kummemmin hätkäyttäneet. Onpa sellaisiakin, jotka
olen jättänyt kesken, kuten Jumalan sanan
(Siltala, 2011), joka ei jaksanut kiinnostaa niin paljoa, että olisin
etsinyt kadottamani paikan iPodilta.
Henkireikä
sijoittuu tuohon keskimmäiseen kastiin, eli pidin kyllä ja luin mielelläni,
mutta en mitenkään häikäistynyt. Mestarin näppäimistöltä on mielestäni irronnut
paljon kovatasoisempaakin tekstiä. Hämmästelin myös melkoisesti Henkireiän pääsyä Finlandia-ehdokkaaksi.
Miksi ihmeessä? Hotakaisella on jo yksi voitto ja useita ehdokkuuksia plakkarissaan,
ja vuoden kirjasadossa olisi ollut mielestäni lukuisia teoksia ja tekijöitä,
jotka olisivat ansainneet huomionosoituksen enemmin kuin tämä.
Henkireikä on
käsittääkseni jonkinlainen rinnakkaisteos Palvelija-näytelmälle,
joka pyörii tällä hetkellä Kansallisteatterissa. Teatteri esittelee teosta
näin:
Palvelija kertoo rikosylikomisario Arto Jylhämöstä, joka tulee Arena-näyttämölle pitämään seminaariluennon aiheesta ”Ihmisen luonne rikospoliisin näkökulmasta”. Rikoskomisarion lisäksi näytelmässä tavataan kavalkadi palvelualan ammattilaisia kätilöstä ja papista mielenterveyshoitajaan ja parturikampaajaan. Palvelija on Kari Hotakaisen uusi, Helsingin Kaupunginteatterille kirjoittama monologinäytelmä. Näytelmä tarkastelee palvelijuutta – onko se vain ammatti vai ihmisessä syvemmällä oleva luonne. Kaikissa elämän vaiheissa tapaamme palveluammatissa toimivia ihmisiä, ensirääkäisyn todistavasta kätilöstä aina haudankaivajaan. Toisille palvelijan rooli sopii kuin hanska käteen, mutta toisia se alkaa ajan myötä rassata. Kuinka paljon voi ihmiseltä pyytää, missä kulkee raja kun palvelijan mitta tulee täyteen?
Kirjassa kertoja-päähenkilö jää nimeämättä ja yleisökin on
jokseenkin toisenlainen, mutta osittain samalla teemalla mennään. Kuorolaulua
harrastava rikospoliisi joutuu tahtomattaan vastaanottamaan kuorokaverinsa tunnustuksen:
Suntiona toimiva mies varastaa haudattavilta näiden hautausvaatteet.
Hyvälaatuisista kankaista suntion vaimo ompelee myytäväksi vaatteita, koska
perhe on kovassa rahapulassa. Ensiajattelulla rikos vaikuttaa harmittomalta.
Omaiset eivät tiedä, että vainaja haudataan vaatteitta, eikä vainajakaan
varmaan vaatteitaan kaipaa. Mutta omatunto on kummallinen kapine.
Rikospoliisi kertoilee verkkaisesti niin kuoron kuin työnkin
merkeissä tapaamistaan ihmisistä. Mies kuuntelee kuorotuttunsa Parturikampaajan
tarinaa omaishoitajuuden ikeestä ja tulee lopulta temmatuksi mukaan
tapahtumasarjaan, joka voi päättyä vain tuhoisasti. Sitä ennen kuulija ja me
lukijat olemme saaneet tutustua poliisin kautta moneen surulliseen tarinaan,
jossa kilttien, toisia palvelevien ihmisten pinna on lopulta katkennut ja jälki
on ollut rumaa. Turun kirjamessujen haastattelussa Hotakainen totesi
kirjastaan, että se ei ole rikosromaani vaan romaani rikoksesta. Aika hyvin
luonnehdittu.
Jonkinlainen sukulaisteos tälle on myös keväällä Kirjan ja
ruusun päivän merkeissä julkaistu Kantaja.
Tapanani on lukiessa merkitä sopivia sitaattikohtia merkkilapuilla, ja tämänkin
kirjan sivut ovat melkoisen laputettuja luennan jäljiltä.
Ennen kuolemaa on paljon elämää.
Kari Hotakainen:
Henkireikä
Siltala 2015. 199 s.
Arvostelukappale.
Vuoden johtolanka 2016 -palkintoehdokas. Kilpailuun osallistuminen tapahtuu siten, että kustantaja lähettää kirjan kilpailuraatilaisille luettavaksi. Kukin kustantaja itse vapaasti päättää, mitkä julkaisemansa kirjat se lähettää kilpailuun
Vuoden johtolanka 2016 -palkintoehdokas. Kilpailuun osallistuminen tapahtuu siten, että kustantaja lähettää kirjan kilpailuraatilaisille luettavaksi. Kukin kustantaja itse vapaasti päättää, mitkä julkaisemansa kirjat se lähettää kilpailuun
Itsekään en pitänyt tästä kokonaisuutena, mutta totta on, että tästä olisi paljon siteerattavaa. Minun mielestäni tässä kikkailtiin liikaa.
VastaaPoistaMinä taas tykkäsin Henkireiästä, se oli parasta Hotakaista parin viimeisimpien, laimeahkoiksi jääneiden romaanien jälkeen. Parasta Henkireiässä onkin ehkä sen loppukohtaus tuohon rikokseen liittyen; se palkitsee lukijan odotuksen ja kärsivällisyyden hienolla tavalla. Alku taas on taidokasta mutta vähän tyypillistä Hotakaisen pohdintaa upeine lauseineen ja pohdintoineen. Enpä tiennyt, että Henkireiästä lähtee aasinsilta myös Kansallisteatterin lavalle! -Petter
VastaaPoista