Marraskuu oli jättänyt maan paljaaksi ja kylmäksi.
Kuolleiden kuukausi oli nimensä veroinen.
Eläkeläinen Hannele Raitto kertoo olleensa
sienimetsällä löytäessään nuoren naisen alastoman ruumiin Nauvon Finbyn jatulintarhan keskuskiven
ympärille kiertyneenä pyhäinpäivän aamuna. Nauvolainen vanhempikonstaapeli Nils
Larsson latistaa yli-innokkaan turkulaispoliisi Mäkelän intoa ja toteaa tapauksen
itsemurhaksi. Mutta kuka nuori nainen on, miten hän on saarelle joutunut
sysipimeänä marraskuun ensimmäisen vastaisena yönä ja ennen kaikkea, missä ovat
naisen vaatteet?
Jenna
Kostet aloittaa toisen romaaninsa Marrasyöt dramaattisesti ruumiin löytymisellä. Sen jälkeen
tapahtumat kerrotaan kronologisesti rikotussa järjestyksessä. Osin palataan
menneeseen, kolmen viikon taakse ja tullaan sieltä kohti pyhäinpäivän
tapahtumia. Toisaalta jatketaan eteenpäin pyhäinpäivästä kohti
loppuhuipennusta.
Näkökulmiakin on useita. Keskeinen on Nils
Larsson, joka selvittää murhaa ja joutuu kohtaamaan omat menneisyyden demoninsa
sen lisäksi, että joutuu kestämään huonosti ruotsia osaavaa alaistaan. Turun
yliopistossa väitöskirjaansa suunnitteleva Selja perehtyy tieteellisen tarkasti
jatulintarhoihin arkeologian näkökulmasta. Huippunopeasti valmistunut maisteri
ahdistuu menestymisen ja tunnollisuuden paineissa.
Opiskelutoveri Anni houkuttelee Seljan
kuitenkin uuden apulaisprofessori Juha Svakin luennolle, jotta Selja saisi
tutkimukseensa lisänäkökulman jatulintarhoihin liittyvistä mytologioista.
Ajatus on Seljasta periaatteessa vastenmielinen ja pelottavakin, mutta Svakin
lumovoima alkaa vaikuttaa myös häneen. Sitten opiskelijat tekevät Svakin
johdolla opintoretken, jonka yhtenä kohteena on Finbyn tunnettu jatulintarha.
Marrasöiden
keskeinen idea liittyy siis jatulintarhoihin ja
muuhunkin muinaiseen mytologiaan, jonka mukaan pyhäinpäivän seutuun liittyy
pariviikkoinen jakoaika. Sen kuluessa vainajat voivat liikkua elävien ja
kuolleiden maailmojen välillä. Keitä vainajat tulevat Nauvosta hakemaan
jakoajan kuluessa?
Lukijaa pidetään mukavasti jännityksessä
pitkään sen suhteen, kuka jatulintarhasta löytynyt nuori nainen on ja miksi hän
sinne päätyi. Tämän arvoituksen ratkeaminen on kuitenkin vasta esimakua
tulevalle.
Marrasyöt
on siis eräänlainen maagis-realistinen poliisiromaani,
jos määrittelyjä kaivataan. Maaginen osuus toimii kokonaisuudessa paremmin kuin
dekkariosuus. Jatulintarhojen arvoituksellisuutta Kostet hyödyntää hienosti,
samoin myyttistä ainesta muutekin. Näistä syntyy oivallinen kauhujuonne
tarinaan. Sen sijaan poliisityön kuvaus on anteeksiantamattoman löysää. Realismiin
olisi siis saanut siltä osin panostaa rutkasti enemmän tai sitten karsia koko
poliisiosuus pois. Yliopistomaailman kuvaus sen sijaan on elävää ja uskottavaa.
Olen lukenut myös Kosteen esikoisteoksen Lautturi.
Teoksissa on kiinnostavia yhtymäkohtia, vaikka ne ovat hyvin erilaisia. Marrasyötkin voisi laskea nuorten
aikuisten kirjallisuudeksi halutessaan, mutta toivon sille laajempaa
lukijakuntaa. Kielenkäytössä Kostet on taitava, mutta henkilökuvaukseen toivon
vielä syvyyttä. Mielenkiintoista on seurata tämän taitavan naisen kirjallista
uraa.
Marrasyöt muuten toimii mainiosti jonkinlaisena sisarteoksena Kaj Korkea-ahon Pahalle kirjalle! Suosittelen.
Marrasyöt muuten toimii mainiosti jonkinlaisena sisarteoksena Kaj Korkea-ahon Pahalle kirjalle! Suosittelen.
Jenna
Kostet: Marrasyöt
Robustos
2015. 230 s.
Arvostelukappale.
Vuoden johtolanka 2016 -palkintoehdokas. Kilpailuun osallistuminen tapahtuu siten, että kustantaja lähettää kirjan kilpailuraatilaisille luettavaksi. Kukin kustantaja itse vapaasti päättää, mitkä julkaisemansa kirjat se lähettää kilpailuun.