Innostuin valtavasti Jari
Järvelän esikoisdekkarista Tyttö ja pommi (CrimeTime, 2014).
Romaani on vauhdikas, jännittävä ja raikkaan erilainen dekkari, joka koukutti
tosissaan kokeneenkin lukijansa. Sen lisäksi se avasi lopullisesti
kaupunkimaiseman aivan toisella tavalla. Nykyään katson graffiteja, niin
laillisia kuin laittomiakin, aivan toisin silmin. Kirja loppuu siihen malliin,
että ajattelin tarinan päättyvän tähän.
Tyttö ja pommi
osoittautui kuitenkin menestykseksi ja pokkasi ansaitusti Suomen dekkariseuran
kunniamaininnan parhaasta esikoisdekkarista vuonna 2014. En tiedä, oliko Järvelällä
on alun perin mielessään jatkoa Metron tarinalle, mutta syksyn 2014 Helsingin
kirjamessuilla hän kertoi jatko-osan olevan tekeillä. Nyt on tiedossa, että
tarina on saamassa trilogian muodon.
Trilogian keskimmäinen osa Tyttö ja rotta on lähes edeltäjänsä veroinen lukukokemus. Metro on
uusien ystäviensä kanssa joutunut pakenemaan Tšernobylin alueelta Berliiniin, jossa kaverukset lyöttäytyvät
Kielletty-nimisen epämääräisen tyypin seuraan. Kielletty asuu osittain
puretussa kerrostalossa ja vetää uhkarohkeita graffiti-iskuja, joista sitten
muokkaa vetäviä videoita Youtubeen. Elämä on vaarallista ja rankkaa, mutta
pääosin tyydyttävää Metrosta, joka on päättänyt olla koskaan palaamatta Kotkaan
ja unohtamatta Rustia.
Kielletyn kämpässä on kuitenkin jotain poikkeuksellista
vaarallisen sijainnin lisäksi. Sen yhden seinän peittää tunnetun
graffititaitelija Banksyn maalaama harvinainen muraali, joka kuvaa luistelevaa
tyttörottaa. Tästä kuvasta Kielletty on keksinyt iskuryhmälleen nimenkin, Ice
Rats. Koska kuvan maalanneesta Banksysta on tullut upporikas ja hänen töistään
kiivaasti haluttuja, seuraa muraalista arvaamattomia ongelmia. Joku on saanut
tietää sen olemassa olosta ja haluaa sen itselleen hinnalla millä hyvänsä -
edes muutaman hupparinuoren hengellä ei ole siinä tuoksinassa väliä.
Metroa vetää Berliinissä puoleensa muukin kuin elävä
graffitiyhteisö. Siellä asuu hänen isänsä. Metro ei ole nähnyt isäänsä
kymmeneen vuoteen, eikä mies tunnista viereisessä kahvilapöydässä istuvaa
tytärtään. Isällä on kuitenkin Metrolle yllätys, kun he lopulta ihan oikeasti tapaavat.
Hiuksia nostattavat juonenkäänteet Berliinissä johtavat
siihen, että Metron on kaikesta huolimatta palattava kotikaupunkiinsa.
Venäläinen miljonääriliikemies Putikov ei osaa aavistaakaan, millaiseen soppaan
on lusikkansa kastanut tehdessään arveluttavia taidehankintojaan kotkalaiseen
uudiskartanoonsa. Vartioiduinkaan kiinteistö ei ole turvassa Metron ja Vorkutan
kostolta. Jos meno Berliinissä oli hyytävää, nousevat kierrokset Kotkassa aivan
uusiin lukemiin. Loppuhuipennuksen mittaan oli henki kurkussa ainakin tällä
lukijalla moneen otteeseen! Lisäksi kirja päättyy niin koukuttavasti, että
lukijat kiljunevat jo kuorossa lisää. Onneksi eivät turhaan! Minäkin haluan
tietää, miten Metrolle lopulta käy.
Jari Järvelä: Tyttö
ja rotta
Tammi 2015. 248 s.
Arvostelukappale.
Vuoden johtolanka 2016 -palkintoehdokas. Kilpailuun osallistuminen tapahtuu siten, että kustantaja lähettää kirjan kilpailuraatilaisille luettavaksi. Kukin kustantaja itse vapaasti päättää, mitkä julkaisemansa kirjat se lähettää kilpailuun
Oli kyllä jännittävä tämä, etenkin se Kotkassa rymistely. Jatko-osa taitaakin ilmestyä jo tässä kuussa, odotan vähän kauhunsekaisella kiinnostuksella. Järvelä on tavattoman monipuolinen kirjailija, pari vanhempaa teostaan odottelee kotihyllyssä lukemista.
VastaaPoistaMulla on hyllyssä useampikin Järvelän teos odottamassa vuoroaan, koska olen kovasti mielistynyt hänen napakkaan tyyliinsä. Tässäkin juonenkuljetukseltaa oivallisessa dekkarissa on maltillisesti sivuja, alle 250. Sitä kunnioitan näinä mammuttitarinoiden aikoina.
PoistaOlen ehdottomasti fani. Odotan jo kolmatta osaa malttamattomasti.
VastaaPoista