Kovasta yrittämisestä huolimatta en päässyt Saara Kesävuoren Holma-dekkaritrilogian imuun, vaan pettyneenä jätin sarjan kesken
ensimmäisen osan Saarroksissa
(Tammi, 2012) luettuani. Olen ahdistunut dekkarin karmaisevasta alusta, sitten
pitkästynyt kuulustelujauhannasta ja lopulta tullut yllätetyksi mutta väärällä
tavalla. Ei hyvä.
Monet lukijat ovat kuitenkin kovasti
ihastuneet Kesävuoren Holma-sarjaan. Ei siis ihme, että kirjailija on jatkanut
psykologispainotteisella dekkariuralla. Musta
hevonen on järjestyksessä neljäs Kesävuoren dekkareista, ja se aloittaa
uuden sarjan.
Uuden sarjan sankaritar on ehkä
kummallisimpia, johon olen luku-urallani törmännyt. Anni Eloranta on
jonkinlainen freelance-urheiluohjaaja, entinen kilpanyrkkeilijä, joka on
vetänyt nyrkkeilytreenejä muun muassa tamperelaisessa perhekoti Kattilassa.
Keikkaa on harvakseltaan, ja Anni elelee vaatimattomasti.
Annin vanhemmat ovat erikoisia boheemeja,
jotka ovat asuneet suhteensa alusta asti erillään mutta kuitenkin samassa
kerrostalossa. Annin veli Santtu on kuiville jotakuinkin selviytynyt
narkomaani, joka on sairastunut skitsofreniaan huumeitten käytön takia. Huumeet
ovat vieneet paitsi mielenterveyden myös toisen käsivarren, ja sen tilalla
Santulla on kallisproteesi. Sitä taas koristaa Ferrarin logo mustine
hevosineen. Santtu asuu isän luona, äiti ei enää häntä luokseen huoli.
14-vuotiaan Lidian äiti Karin ottaa yhteyttä
Anniin, kun tytär on ollut pari vuorokautta kadoksissa. Poliisi ei ota Lidian
katoamista kovin vakavasti, koska tyttö on lähtenyt omille teilleen ennenkin.
Karinin ja Annin yhdistävä linkki on ollut perhekoti Kattila, jossa Lidiakin on
ollut sijoitettuna jonkin aikaa. Lidia on ollut aina vaikea lapsi, mutta nyt
Karin on aidosti hädissään. Anni on vastahakoinen tarttumaan toimeen. Asia ei
tunnu liikuttavan häntä.
Lukija tietää jo, että Lidia ei ole mikään
puhdas pulmunen. Pelkäksi ’mieheksi’ nimetty henkilö on kuljettanut Lidian
syrjäiseen taloon, jossa tytölle tapahtuu todennäköisesti ikäviä asioita. Homma
ei kuitenkaan ole tytölle mitenkään uutta, vaan hän tietää, mitä tekee. Mies
sen sijaan pelkää pahaa. Kuka ’mies’on ja miksi hän Lidiaa kuljettelee, selviää
ainakin jotenkuten kirjan lopussa.
Lidia siis katoaa, ja epäilyt kääntyvät hyvin
nopeasti Annin veljeen Santtuun, joka on ratkennut uudelleen huumeisiin eikä
osaa selittää, missä on ollut, mitä on tehnyt tai minne on kadottanut
proteesinsa. Veljeään valvoessaan Anni tekee tämän huoneessa merkillisen
löydön, joka vahvistaa hänen pelkoaan Santun syyllisyydestä.
Alku on jännitteinen ja jälleen hieman
ahdistavakin, mutta sitten veto jotenkin pääsee hyytymään. Jälleen myös petyin
loppuratkaisuun. Kuka ihme tämä henkilö oikein olikaan, joka paljastui
syylliseksi? Myöskään motiivi ei oikein tunnu uskottavalta. Perustelut ovat
onnahtavia, ja ratkaisu kaikkineen on epälooginen. Harmi, sillä nautin
lukiessani kovasti Kesävuoren sujuvasta ja persoonallisesta kielestä. Annikin
voisi olla ihan varteenotettava päähenkilö, mutta sivulauseeseen ujutettu
ajatus ammattisalapoliisiksi ryhtymisestä kyllä epäilyttää melkoisesti.
Rankinta sapiskaa annan kyllä sinne
kustantamon väen suuntaan. Mitä oikein ajatellaan, kun laaditaan dekkareihin
takakansitekstejä? Mustan hevosen keskeinen juonenkäänne, joka tapahtuu kirjan
sivulla 136, siis aika tarkalleen kirjan puolivälissä, paljastetaan muina
miehinä takakannessa! Tällainen on suorastaan rikollista! Vaatisin rahojani
takaisin, ellen olisi lukenut arvostelukappaletta.
Saara
Kesävuori: Musta hevonen
Tammi
2015. 273 s.
Arvostelukappale.
Vuoden johtolanka 2016 -palkintoehdokas. Kilpailuun osallistuminen tapahtuu siten, että kustantaja lähettää kirjan kilpailuraatilaisille luettavaksi. Kukin kustantaja itse vapaasti päättää, mitkä julkaisemansa kirjat se lähettää kilpailuun.
Vuoden johtolanka 2016 -palkintoehdokas. Kilpailuun osallistuminen tapahtuu siten, että kustantaja lähettää kirjan kilpailuraatilaisille luettavaksi. Kukin kustantaja itse vapaasti päättää, mitkä julkaisemansa kirjat se lähettää kilpailuun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti