Tämän kirjan jälkeen on mahdotonta mennä tippukiviluolaan.
En kauheasti ennenkään ole pitänyt pimeistä ja kylmänkosteista luolista, mutta
nyt tilanne on selvä: niihin ei mennä. Jonna
Monosen psykologinen trilleri Hiljaa
pimeässä on niin painajaismainen ja brutaalin vastenmielinen, ettei tulisi
mieleenkään ottaa riskiä loukkuun jäämisestä. Jotain erilaista ja hyytävää
osasin odottaakin, sillä Mononen on aktiivinen Facebookin Dekkariryhmän jäsen ja hän kirjoitti ryhmään silloin
tällöin kirjoitusprojektissaan eteen tulleista kysymyksistä. Niitä ryhmäläiset
myös innokkaasti yhdessä ratkoivat.
Saksalaisen tippukiviluolan suuaukko romahtaa tuhoisin
seurauksin. Joukko turisteja jää loukkuun pimeään luolastoon. Kymmenkunta
toisilleen vierasta ihmistä teinipojasta eläkeläiseen joutuu kamppailemaan
hengestään äärimmäisissä olosuhteissa. Joukossa on miehiä ja naisia, yksi
tuntee työnsä puolesta geologiaa, toinen on toimittaja ja kolmas ummikko
ruotsalainen. Mausteena joukossa on vielä labradorinnoutaja Rixi, opaskoira.
Monosta ei voi ainakaan syyttää liian pitkitetystä alusta.
Katastrofi iskee heti kärkeen, tosin useaan kertaan, kun tapahtuma kuvataan
muutaman päähenkilön kautta. Kunnon rytinä on parempi tapa aloittaa kuin
puuduttava kitinä, sitä mieltä olen. Kun luola romahtaa, jälki on rumaa. Osa
henkiin jääneistä on kuolettavasti loukkaantuneita, ja parempikuntoiset
joutuvat voimattomina seuraamaan useampaakin kammottavaa kuolinkamppailua.
Saadaan siis esimakua omasta tulevaisuudesta?
Katastrofi ei nosta Monosen henkilöissä esiin sankaruutta
tai muitakaan jaloja ominaisuuksia, vaan välittömästi alkavat juonittelut,
häikäilemätön oman edun valvonta ja suoranainen riitely. Vähiä ruokavaroja
pimitetään minkä kyetään. Tosin niillä ei pitkälle pötkitä. Säkkipimeys, pelko
uusista romahduksista, kylmyys ja nälkä riivaavat ja ajavat ihmiset
äärirajoille monella tapaa. Jokaisella tuntuu myös olevan salaisuuksia
menneisyydessään, eikä kukaan toivo tulevansa paljastetuksi.
Alkuun ryhmä elättelee toiveita nopeasta pelastumisesta,
mutta toivo alkaa pian hiipua. Maaperä ei kestä pelastustöitä. Entä mikä
lopulta aiheutti onnettomuuden? Onko jollakulla luolassa asiasta enemmän tietoa
kuin muilla? Ajantaju katoaa nopeasti pimeydessä. Tilan hahmottaminenkin ottaa
aikansa.
Kun tilanne pitkittyy, se myös pahenee. Ihmisten todellinen
raadollisuus nousee pintaan. Hengissä säilyminen on ainoa päämäärä, ja sen
saavuttamiseksi ihminen on lopulta valmis tekemään äärimmäisiä tekoja, jotka
eivät todellakaan kestä päivänvaloa. Kaiken tämän lisäksi luolassa tuntuu
piileskelevän vielä joku tai jokin muukin, joka saalistaa armottomasti ja
salakavalasti…
Mononen on näkövammainen, joten hänelle pimeys on luonteva
elementti. Kun ei näe, on turvauduttava muihin aisteihin. Erityisesti maku- ja
hajuaistimukset korostuvat kirjassa, ja lukija joutuu mukaan vastenmielisiin,
jopa etoviin kohtauksiin kaikkine aistimuksineen. Ainakin minä voin paikoin
miltei pahoin! Sen sijaan hieman jäin kaipaamaan juuri näön äkillisen
menettämisen tuoman tuskan kuvausta.
Kaikkinaisesta epämiellyttävyydestään huolimatta Hiljaa pimeässä vangitsi jotenkin minut.
Oli pakko lukea kirja loppuun! Tosin lopun lähestyessä aloin jo epäillä, miten kirjailija
aikoo kaikesta punomastaan selvitä kuiville. Mononen ei turhia häikäile, ja
loppu on alun veroinen. Kirjan kannet suljettuani olin hämmentynyt. Kirja oli
inhottava ja pelottava, vaikka ei ehkä pintatasoltaan mutta syvemmältä.
Tällaisia ihmiset taitavat oikeasti olla: raakoja, ilkeitä, ahneita,
itsekkäitä. Jos joutuu pulaan, on turha odottaa apua muilta. Aika pessimistinen
ihmiskuva. Vai realistinen?
Hiljaa pimeässä on
hankalasti lokeroitavissa. Perinteiseen dekkarigenreen se ei solahda millään, eikä
oikein modernimpaankaan. Rikoksia juoneen on toki punottu, useitakin, mutta ne
ovat kuitenkin lopulta sivuseikka. Oikeastaan pohdin, oliko sittenkään tarpeen
selvitellä lukijalle onnettomuuden taustoja. Luola romahtaa ja käynnistää
tapahtumaketjun, jossa jo sinällään on melkoisesti aineksia kirjaan.
Vielä enemmän mietin kauhuelementin lisäämisen
tarpeellisuutta. Luolassa siis tuntuu elävän kaiken kukkuraksi jokin tuntematon
vaarallinen olio, jonka osuus tapahtumiin lisääntyy jonkin verran loppua kohti.
Tämä jää kuitenkin irralliseksi ja turhan viitteelliseksi. Ilman olisi voinut
olla parempi? Makuasioita varmaankin.
Henkilöitä kirjassa on myös paljon. Luolaan jää vangiksi
kymmenkunta, ja henkilögalleria laajenee, kun jokaisen tarinaa valotetaan
luolan ulkopuolelta ja menneisyydestä. Keskeiseksi nousevat nuori Dirk ja
opaskoira Rixi, mutta varsinaisista päähenkilöistä ei oikein voi heidänkään
kohdallaan puhua. Kollektiiviromaani on kunnianhimoinen muoto.
Koska olen sivusilmällä seurannut jonkin verran kirjan
valmistumisprosessia ja tiedän, kuinka vaikeaa sille oli ylipäätään löytää
sopivaa kustantajaa, tuntuu pahalta sanoa, että kenties vielä yksi kunnon
hiontakierros hyvän kustannustoimittajan kanssa olisi tehnyt sille terää. Olin
sitä mieltä myös esimerkiksi Jussi
Valtosen Finlandia-voittajasta, joten tästä ei kannata mieltä sen pahemmin
pahoittaa. Mietityttääpä vain jälleen kerran, miten kustannusmekanismi oikein
toimii.
Jonna Mononen: Hiljaa
pimeässä
Nordbooks 2015. 335
s.
Arvostelukappale.
Vuoden johtolanka 2016 -palkintoehdokas. Kilpailuun osallistuminen tapahtuu siten, että kustantaja lähettää kirjan kilpailuraatilaisille luettavaksi. Kukin kustantaja itse vapaasti päättää, mitkä julkaisemansa kirjat se lähettää kilpailuun.
Oikein hyvä arvio kirjasta. Varmasti olisin lukenut kirjan tämän arvioinnin perusteella, ellen siis olisi jo lukenut sitä heti uuttuuttaan.
VastaaPoistaKiitos, kiva kuulla! On mahtavaa, että kentälle tulee uusia tuulahduksia.
PoistaMinäkin olen seurannut tämän kirjan valmistumista ns. hiljaa sivusta. Vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta ja tämän arviosi luettuani syntyi tarve lukea. Eli kiitos tästä! Ainoa, mikä arveluttaa hieman, on henkilögallerian laajuus, mutta ilmeisesti ei kannata sen takia säikähtää.
VastaaPoista