Komisario Palmun
erehdys teatterin lavalla on sellainen tapaus, että kaltaiseni Waltari- ja dekkarifani EI voi jättää
sitä kokematta. Niinpä koetin onneani, ja sain kuin sainkin pressiliput
kahdelle keskiviikkoillan (31.8.) näytökseen! Työpäivän jälkeen siis
suuntasimme ystäväni kanssa kohti Helsinkiä ja Arena-näyttämöä, missä Helsingin
kaupunginteatteri on evakossa teatterirakennuksen peruskorjauksen ajan.
On tunnustettava, että hieman pelonsekaisin tuntein asetuin
tuolilleni täyden katsomon keskivaiheilla. Olisiko tulossa ikimuistoinen ilta
vai pettymyspannukakku? Vai jotain siltä väliltä? Helsingin Sanomien arvio viime viikolta antoi ymmärtää, että
lähinnä jotain siltä väliltä.
Elokuvatoteutus Mika Waltarin salapoliisiromaanista lienee
kuvittanut monen muunkin mieleen pysyvät versiot Komisario Palmun erehdyksen henkilöistä ja miljöistä. Itselleni
elokuva on tuttuakin tutumpi, ja väitän osaavani juonen sen perusteella lähes
ulkoa. Parhaat kohtaukset ovat suorastaan legendaarisia, kuten Leo Jokelan laulama Silimät tummat Kämpissä ja rouva Alli
Rygseckin kuolema, ja niiden näytelmäversioita odotin erityisen jännittyneenä.
Vuorokautta myöhemmin voin hyvillä mielin todeta, että
kaltaiseni Komisario Palmun erehdyksen
elokuvaversion fanittaja voi vain huokailla tyytyväisenä: Helsingin
kaupunginteatterin näytelmäversio tekee hienosti kunniaa elokuvalle mutta ei
kuitenkaan noudattele esikuvaansa liian tiukasti. Katsojalle on jätetty
mukavasti tilaa tehdä mielessään vertailuja ja kokea oivaltamisen iloa. Jos
elokuva jollain vielä jostain syystä on näkemättä, voi sen mainiosti katsoa
näytelmän jälkeenkin.
Arena-näyttämö on kieltämättä pieni, mutta se on hyödynnetty
tehokkaasti. Etualalle pystytetään milloin poliisilaitoksen työtila, milloin
Kämpin kabinetti tai Bruno Rygseckin kylpyhuone. Toinen sivuille sijoitetuista
ovista on karmeineen irrotettavaa mallia, ja sen avulla havainnollistetaan
useaan otteeseen, miten Brunon kylpyhuoneeseen oikein tultiin ja mentiinkään.
Kuuluisa ja ratkaisevan tärkeä sähkönappulakin on ovenpielessä paikoillaan.
Liikuteltavien ja tarvittaessa läpikuultavien sermien takaa
paljastuu Bruno Rygseckin kaupunkikartanon sali. Sen takaseinälle on työnnetty Brunon
työpöytä lukittavine laatikoineen ja nurkkaan piano. Etualalla on portaikon
alla leveä sohva, ja tarjoiluvaunu on käden ulottuvilla sivukulissien suojassa.
Näppärästi tällä varustuksella saadaan hyvinkin riittävästi luotua erilaisia interiöörejä
kohtauksille, joissa ratkotaan, kuka murhasi Rygseckin suvun mustanlampaan
Brunon.
Joel Rinne
säilynee ikuisesti ainoana oikeana komisario Palmuna, mutta on kyllä sanottava,
ettei Mikko Kivinen ole roolissa
lainkaan hullumpi (ja kannattaa nyt muistaa, että olen ytimiäni myöden
varsinaissuomalainen!). Raamikkuutta Kivisellä on roimasti, ja charmiakin
riittävästi.
Leo Jokela on heti kakkosena Palmu-elokuvien
näyttelijäsuosikkilistallani, ja olinkin iloinen, että Risto Kaskilahti vei hahmoa vahvasti omaan suuntaansa. Kämpin
laulukohtauskin on dramatisoitu niin oivallisesti, että katsomo puhkesi spontaaneihin
aplodeihin juuri ennen ensimmäisen näytöksen päättävää pysäyttävää uutista
rouva Alli Rygseckin kuolemasta.
Pidin myös ohjaajan ratkaisusta korostaa sivuroolien komediallista
ulottuvuutta, kuten insinööri Erik Vaaran (Pekka
Huotari) ja konstaapeli Virran (Iikka
Forss) osalta.
Suosikkihahmokseni nousi kuitenkin Eero Saarisen mainio hovimestari Veijonen alias Batler, tuo lipevä
nöyristelijä. Saarisen Veijonen saa suuremman roolin näytelmässä kuin mitä
hahmolla oli elokuvassa. Myös ikisuosikkini Leena Uotila on mainio vanhana neiti Rygseckinä
kissanpääsateenvarjoineen. Hauska idea on ollut ujuttaa tekstiin ja Uotilan
suuhun erilaisia muunnoksia Palmun sukunimestä: Pulmu, Pulma, Palme ja mitä
niitä olikaan.
Teksti siis noudattelee pääosin uskollisesti alkuperäistä tarinaa ja sen elokuvasovitusta, paikoin sopivasti flirttaillen. Kelpo idea on myös käyttää takaumakohtauksia ja pysäytyskuvia. Ne tuovat mukaan vivahduksen sarjakuvamaisesta toteutuksesta. Samaa vaikutelmaa tulee myös osin sähäkästäkin puvustuksesta ja vahvasta maskeerauksesta. Esimerkiksi neiti Vanteen (Vuokko Hovatta) puvut ovat näyttäviä ja korostavat hahmon yritystä olla rohkeampi kuin onkaan.
Mitään ei haitannut, vaikka TO-DEL-LA-KIN muistin murhaajan ja kaikki koukerot etukäteen. Ystävääni taas ei haitannut, vaikka hän ei niitä muistanut. Yhtälailla nautimme kovasti molemmat hauskasta, jännittävästä ja huolella toteutetusta näytelmästä. Toki tekstin äärellä voi pohdiskella syvällisiä rikkauksien degeneroivasta vaikutuksesta, mutta me jätimme ne suosiolla tällä kertaa omaan arvoonsa.
Lämmin suositus Suomen parhaan dekkarin näytelmäversiolle!
Helsingin
kaupunginteatteri, Arena-näyttämö
Rooleissa: Mikko
Kivinen, Risto Kaskilahti, Iikka Forss, Pekka Huotari, Vuokko Hovatta, Vappu
Nalbantoglu, Jari Pehkonen, Antti Peltola, Kalle Pylvänäinen, Eero Saarinen,
Aino Seppo, Leena Uotila, Tom Wentzel
Alkuperäissovitus ja
ohjaus: Joel Elstelä
Dramaturgia: Raila
Leppäkoski
Lavastus: Katariina
Kirjavainen
Puvut: Sari
Salmela
Valosuunnittelu: Kari
Leppänen
Äänisuunnittelu: Mauri
Siirala
Naamiointi ja
kampaukset: Henri Karjalainen ja Taina Tervo
Pressiliput.
Jutun kuvat Helsingin kaupunginteatterin sivuilta, Tapio Vanhatalo, Henrik Schütt
Kiitos tästä! Ajattelin käydä teatterissa kirjamessujen yhteydessä ja tämä on yksi varteenotettava vaihtoehto. Kirjoituksesi jälkeen kiinnostaa kyllä kovasti!
VastaaPoistaEnsimmäinen ajatukseni otsikon nähdessäni oli; onkohan kovin erilainen (lue: liian moderni!) kuin elokuva?! Hienoa että kunnioittaa alkuperäistä elokuvaa! Tässä voisi olla lahja loppusyksystä synttäreitään viettävälle miehelleni, hän on Erittäin Suuri Komisario Palmujen fani :-)
VastaaPoistaVaikuttais vähän siltä, että uskallan mennä katsomaan tämän. Etukäteen on vähän mietityttänyt näytelmäversion onnistuminen....
VastaaPoista-Veera