Luettuani Vera Valan
neljännen Arianna-dekkarin Tuomitut olen ollut pettynyt ja
hieman kiukkuinenkin. Olen todennut, että olemme Ariannan kanssa ajautuneet
todennäköisesti lopullisesti erillemme. Jos olisin voinut aivan vapaasti
päättää, olisin varmaankin lopettanut sarjan seuraamisen siihen ja todennut,
että maailmassa on muita kirjoja minulle ja muita lukijoita Valan tuotannolle.
Lähtökohta ei siis ollut mitenkään edullinen Milanon nukkemestarille eli Valan
viidennelle Arianna-dekkarille. Lukija oli jo valmiiksi negatiivisella
mielellä, ja kirja tuntui käsissä järkälemäiseltä. Sivuja onkin edelleen
tuhdisti, yli neljä sataa, mutta satakunta edellistä osaa vähemmän sentään.
Edelleen olisi rutkasti varaa tiivistää tekstiä ja jäntevöittää kerrontaa. Olen
aiemminkin muiden teosten äärellä todennut, että kun dekkarin sivumäärä alkaa
ylittää kolmen sadan rajan, on syytä kirjoittajan ja kustantajan edustajan
pysähtyä miettimään, mikä tekstissä sitä edellyttää. Jos perusteet ovat
kunnossa, jatketaan, jos eivät, karsitaan.
Ariannan elämä on sitten viime tapaamisen hieman asettunut
uomiinsa. Arianna ja Bartolomeo ovat selvittäneet välinsä, pariskunnan tytär
Selene on jo toisella vuodella ja perhe on muuttanut Milanoon Bartolomeon uuden
työn perässä. Arianna on lopettanut yksityisetsivänä hääräilyn ja saanut paikan
yliopistolta oikeuspsykologian laitokselta tutkijana. Suhteita on hyödynnetty,
mutta sehän on maan tapa.
Milanossa tapahtuu kaksi murhaa, joiden uhrit ovat nuoria
opiskelijoita. Uhrit on aseteltu näytteille nukke kädessään. Murhat ovat
yksityiskohtia myöden samanlaisia kuin neljä vuotta aikaisemmin tehdyt
sarjamurhaaja don Matteon, milanolaisen munkin, uhrit. Onko don Matteo
sittenkään ollut murhaaja ylipäätään, vai onko hänellä apuri
vankimielisairaalan ulkopuolella?
Don Matteon syyllistyminen aiempiin murhiin on ollut ankara
isku katoliselle kirkolle, eivätkä ainakaan kaikki uskonveljet muutenkaan tunnu
sulattavan ajatusta lempeäksi tunnetun miehen syyllisyydestä. Niinpä Vatikaanin
ylin johto määrää Ariannan veljen Areksen tutkimaan tuoreimpia tapauksia
Milanoon poliisin avuksi. Asetelma on siis sama kuin Tuomituissakin: Arianna ja Ares ovat samassa kaupungissa
työskentelemässä saman tapauksen kimpussa kumpikin tahoillaan. Ariannan
tutkimusprojekti sattuu nimittäin liittymään samaan laitokseen, jossa don
Matteota hoidetaan.
Yksi Ariannan potilaista, Gianni, on karannut juuri ennen ensimmäistä uutta nukkemurhaa. Yhteys pelottaa Ariannaa, jolla on kytkentä Gianniin muutakin kautta kuin vain työn. Ares penkoo tahollaan don Matteon taustoja koettaen selvittää, kuka hänet olisi voinut aikanaan lavastaa syylliseksi. Pian hän törmää hauraan eteeriseltä vaikuttavaan Sofiaan, don Matteon tanssijasisareen, ja vastoin kaikkia sääntöjä rakastuu. Don Matteon perhe on täynnä kummallisia yksilöitä, ihmissuhdekiemuroita ja menneisyyden synkkiä salaisuuksia. Kukaan ei tunnu olevan normaali.
Kirkon valtataistelut ja juonittelut sekä yliopiston tutkimusten kyseenalaiset menetelmät liittyvät myös osaltaan kuvioihin, samoin Areksen henkilökohtaiset kamppailut uskossaan. Aineksia on siis jälleen koossa yllin kyllin, mutta lopulta ratkaisut löytyvät yllättävän läheltä. Lukijaa harhautetaan tai ainakin koetetaan harhauttaa erilaisin lavastuksin ja vihjailuin, mutta kokenut dekkariharrastaja haistaa kyllä syyllisen kohtalaisen ajoissa. Jännitettäväksi sitten enää jääkin, miten kaikki todistetaan ja milloin Ares ja Arianna oivaltavat totuuden.
Yksi Ariannan potilaista, Gianni, on karannut juuri ennen ensimmäistä uutta nukkemurhaa. Yhteys pelottaa Ariannaa, jolla on kytkentä Gianniin muutakin kautta kuin vain työn. Ares penkoo tahollaan don Matteon taustoja koettaen selvittää, kuka hänet olisi voinut aikanaan lavastaa syylliseksi. Pian hän törmää hauraan eteeriseltä vaikuttavaan Sofiaan, don Matteon tanssijasisareen, ja vastoin kaikkia sääntöjä rakastuu. Don Matteon perhe on täynnä kummallisia yksilöitä, ihmissuhdekiemuroita ja menneisyyden synkkiä salaisuuksia. Kukaan ei tunnu olevan normaali.
Kirkon valtataistelut ja juonittelut sekä yliopiston tutkimusten kyseenalaiset menetelmät liittyvät myös osaltaan kuvioihin, samoin Areksen henkilökohtaiset kamppailut uskossaan. Aineksia on siis jälleen koossa yllin kyllin, mutta lopulta ratkaisut löytyvät yllättävän läheltä. Lukijaa harhautetaan tai ainakin koetetaan harhauttaa erilaisin lavastuksin ja vihjailuin, mutta kokenut dekkariharrastaja haistaa kyllä syyllisen kohtalaisen ajoissa. Jännitettäväksi sitten enää jääkin, miten kaikki todistetaan ja milloin Ares ja Arianna oivaltavat totuuden.
Olen viimekertaisen juttuni loppuun kirjoittanut:
”Lukijana olen myös
turhautunut Ariannan menneisyyden salaisuuksien panttaamiseen. Tälläkin kertaa
kirja päättyy taitavaan koukkuun, joka liittyy juuri tähän.” Kas, voin
siteerata jälleen itseäni. Viidennessä romaanissa ei ole päästy paljoakaan
lähtöruutua edemmäs Ariannan (ja Areksen) synkän menneisyyden selvittelyssä.
Nyt sentään väläytetään selitystä Ariannan uskomattomaan muistinmenetykseen.
Mutta el Lobo alias Rodolfo putkahtaa tälläkin kertaa odottamatta kuvioihin
liittymättä sitten kuitenkaan yhtään mihinkään.
Kuten huomaa, en ollut kovin ihastunut Milanon nukkemestariinkaan. En vain vieläkään jaksa sulattaa sarjan
synkkenemistä osa osalta. Sarjamurhaajat ovat trendikkäitä (ja Arianna ja Ares
ovat kumpikin tehneet opinnäytetyönsä sarjamurhaajista!). Onko silti pakko
viedä aivan toisenlaista fiilistä alkuosissaan välittänyttä sarjaa tähän suuntaan?
Näemmä on. Valitettavasti. Kummasti kuitenkin kaipaan alkuosien Italian
kiehtovaa leppeyttä, vaikka tällä kertaa toki Gardajärven maisemiakin
ihaillaan, ja huumorin pilkahdusta edes siellä täällä. Ernesto lemmenhuolineen
takaisin!
Tasapuolisuuden nimissä on nostettava myönteisempiä arvioita
sarjasta ja tästä viimeisimmästä lukemastani.
Lumiomena-blogin Katja toteaa: ”Myös murhat ovat raaistuneet ja täten Valasta
on tullut kirja kirjalta vankempi dekkaristi.”
TuijaTa . Kulttuuripohdintoja -blogin
Tuija ylistää: ”Ja sitten hyvät uutiset:
juoni ja kerronta sujuvat mainiosti. Kerronta perustuu siihen, että useiden
henkilöiden näkökulmia vaihdellaan. Se koukuttaa kivasti ja laventaa asetelmia
sekä horjuttaa yksioikoisia tulkintoja. Sisarusparissa on vetoa, sen verran
epätavallinen tausta ja elämäntapa heillä on – vastaavanlaisia ei
jännityskirjallisuudessa ole aiemmin nähty. Ja sitten ovat nämä tutkimattomat
ihmisten pimeät puolet, tunteiden leimahdukset, kihelmöinnit, ennakoimattomat
kemiat – ne kuvataan tehokkaasti.”
Kasoittain kirjoja -blogin Nina: ”Jään innolla odottamaan seuraavaa osaa ja
uusia paljastuksia Ariannan menneisyydestä.”
Makuja on siis monia. Hyvä
niin.
Vera Vala: Milanon
nukkemestari
Gummerus 2016. 431 s.
Gummerus 2016. 431 s.
Vuoden johtolanka 2017 -ehdokas.
Arianna de Bellis tutkii -sarja:
Tuomitut
Milanon nukkemestari
Olen lukenut kaiketi vain yhden Valan. Olen löytänyt kotimaisissa miehissää kiinnostavia ja etenkin ruotsalaiset ja britit viehättävät. Dekkarit yleensäkin ovat hieman se rentoutumisjuttu minulla. En halua raakuuksia. Viihdyn Rönnbackan seurassa kun tienoot ovat tutut, hieman liiankin tutut viime kirjassa. Löysin vasta äskettäin Antti Tuomaisen ja en voinut vastustaa hänen sienibisnestään biologina.
VastaaPoistaDekkaritarjonta on onneksi laaja runsas, joten jokaiselle löytyy sopivaa luettavaa.
PoistaItse en myöskään pidä raakuutta tavoiteltavana ominaisuutena, eivätkä erityisen raa'at murhat sellaisenaan ole minusta hyvän dekkaristin merkki. Sen sijaan rikoksen kekseliäisyys ja juonenkehittely ovat tärkeitä.
Kirsi, minä niin haluaisin pitää Veran dekkareista, mutta kun en vain syty niille. Dekkareissa olen vielä erityistarkka, että sen pitää oikeasti jännittää, olla mieluiten psykologinen, ei liikaa poliisitoimintaa etc.etc.
VastaaPoistaSain vuosia sitten kirajblogiystävältä lahjaksi Nicci Frenchin Ihon alla, jonka kansi antaa olettaa kirjan olevan ihan muuta kuin trilleriä, mutta sisältö onkin kultaa! Pysytellään murhaajan ja uhrien pään sisäisissä maailmoissa, mutta lukijalle ei paljasteta murhaajaa. Innostuin niin, että tilasin kirjastosta Nicci Frenchin Pimeyden sylin. En postaa näistä, sillä tarvitsen omia välipaloja. Tekisi niin vain mieli kertoa monille, että 'on dekkareita ja dekkareita', joka voidaankin sitten kumota toteamalla, että 'on makuja ja makuja'. Uusimmista olen pitänyt esim. Annoin sinun mennä, jonka myyntiluvut olisi kiinnostavaa saada tietää.
<3
Kiitos, Leena, kommentistasi!
PoistaMinäkin ihan aidosti ja rehellisesti haluaisin pitää tästä sarjasta enemmän kuin pidän. Harmitus johtuu myös siitä, että pidän kovasti kirjailijasta itsestään henkilönä. 'Tunnen' hänet toki 'vain' kirjailijana, en ihmisenä, mutta olemme tavanneet ja pitäneet yhteyttä muutenkin hänen uransa aikana ja jo hieman ennen sitä. Toivon, että niin on vastakin.
Kiitokset myös hyvistä vinkeistä, pistän ne visusti mieleen sitä hetkeä varten, kun dekkarit taas alkavat maistua. Annoin sinun mennä odotteleekin tuossa yhdessä kirjapinossani jo aikaansa.