Brittikirjailija Domenica
de Rosasta tuli dekkarikirjailija Elly
Griffiths tavallaan vahingossa. Tehtyään kaiken ’oikein’ ennen kirjailijan
uraansa (siis opiskeltuaan englantia ja työskenneltyään vuosia kirjastossa ja
kustantamossa) ja julkaistuaan neljä romaania omalla nimellään de Rosa
kirjoitti dekkarin, ja kustantaja totesi, että hän tarvitsee dekkarikirjailijanimen.
Niin syntyi Elly Griffiths, joka on julkaissut jo yhdeksän arkeologian tohtori
Ruth Gallowaysta ja rikoskomisario Harry Nelsonista kertovaa dekkaria.
Esikoisdekkari Risteyskohdat
sai alkunsa, kun kirjailijan aviomies päätti jättää liike-elämän taakseen ja
opiskeli arkeologiksi. Miehen uusi ura vei Brightonissa asuneen pariskunnan
Norfolkin rannikolle, jossa mies kertoi Griffithsille, että muinaiset kansat
olivat pitäneet rannan marskimaata eli suolamarskia pyhänä. Pyhyys johtui
maaperän erikoisesta luonteesta: se ei ole oikein maata eikä merta. Suolainen
vuorovesi pyyhkii sen yli säännöllisesti ja tuloksena on ainutlaatuiset
olosuhteet. Ajatus rajapinnasta, joka ei ole maata eikä merta, ei elävää eikä
kuollutta, kiehtoi Elly Griffithsin kirjailijan mielikuvitusta ja siemen
ensimmäiselle dekkarille oli kylvetty.
Tammi on juuri aloittanut Ruth Galloway -mysteerien suomennosten julkaisemisen, ja onneksi
ensimmäisestä osasta eli Risteyskohdista
alkaen. Aloitusosan perusteella luvassa on kelpo sarja, joka jatkaa
mallikkaasti brittiläisen dekkarikirjallisuuden laatuperinteitä.
Neljääkymmentä uhkaavasti lähenevä, ylipainoinen ja hyvin itsellinen mutta samalla inhimillisen epävarma tohtori Ruth Galloway on virkistävän erilainen dekkarisankaritar, josta on helppo pitää. Ruth työskentelee pienessä norfolkilaisessa yliopistossa forensisen arkeologian tutkijana ja opettajana. Asunnokseen Ruth on valinnut pienen talon suolamarskin reunalta kaukana kaupungin mukavuuksista. Yksinäisyys on hänen oma valintansa, ja seurakseen hän on kelpuuttanut vain kissansa Flintin ja Sparkyn. Miehiäkin olisi ollut tarjolla, mutta pidempää suhdetta ei ole ollut aikoihin.
Neljääkymmentä uhkaavasti lähenevä, ylipainoinen ja hyvin itsellinen mutta samalla inhimillisen epävarma tohtori Ruth Galloway on virkistävän erilainen dekkarisankaritar, josta on helppo pitää. Ruth työskentelee pienessä norfolkilaisessa yliopistossa forensisen arkeologian tutkijana ja opettajana. Asunnokseen Ruth on valinnut pienen talon suolamarskin reunalta kaukana kaupungin mukavuuksista. Yksinäisyys on hänen oma valintansa, ja seurakseen hän on kelpuuttanut vain kissansa Flintin ja Sparkyn. Miehiäkin olisi ollut tarjolla, mutta pidempää suhdetta ei ole ollut aikoihin.
Sympaattiseen Ruthiin tutustutaan vähitellen tapahtumien
lomassa. Yllättäen Ruth nimittäin saa poliisilta pyynnön tulla auttamaan
suolamarskilta löytyneiden luiden ajoittamisessa. Karheankomea ja salaperäisen
synkänoloinen rikoskomisario Harry Nelson pelkää, että luut kuuluvat
paikkakunnalta kymmenen vuotta sitten kadonneelle viisivuotiaalle Lucylle. Ruth
voi kuitenkin nopeasti todeta, että kyseessä on jo todennäköisesti rautakaudella
uhrattu tyttö.
Löytö on kuitenkin Ruthin työn kannalta kiinnostava, ja se
palauttaa hänen mieleensä lähistöllä kymmenen vuotta sitten järjestetyn
kaivauksen, jossa marskimaasta nostettiin esiin muinainen paalukehä. Kaivausten
aikaan Ruth on rakastunut ja tutustunut moniin elämänsä tärkeisiin ihmisiin.
Yllättäen paalukehä sekä vanhan kaivauksen tapahtumat nousevat esiin myöhemmin,
kun paikkakunnalla tapahtuu toinen pikkutytön merkillinen katoaminen.
Nelson pyytää yllättäen Ruthin apua toisessakin tutkintaan
liittyvässä asiassa. Hän on nimittäin saanut Lucyn tapaukseen liittyen joukon
merkillisiä nimettömiä kirjeitä, joissa vihjaillaan Lucyn olinpaikasta. Kirjeet
ovat täynnä kirjallisia viittauksia vanhoihin teksteihin ja mytologioihin,
mutta niiden kirjoittajalla on selvästikin tietoa myös arkeologiasta. Tutkimukset
alkavat liipata todella läheltä Ruthin ystäväpiiriä. Tunteeko hän tietämättään
murhaajan? Ovatko Ruth ja Nelson päässeet huomaamattaan tappajan jäljille?
Elly Griffiths kuvaa taitavasti Norfolkin rannikon ankaran
upeaa luontoa, joka on petollisen kaunis mutta kokemattomalle kulkijalle
hengenvaarallinen. Infernaaliset myrskyt ravistelevat Ruthin mökin rakenteita
tämän tästä. Alueen linnusto on poikkeuksellisen hieno myös. Oli pakko etsiä netistä
kuvia alueelta, ja henkeäsalpaavan kaunistahan siellä on. Olisi helppo
kuvitella nämä dekkarit myös komeana tv-sarjana. Jokin Ruthissa tuo mieleeni
Vera Stanhopen persoonallisen hahmon.
Mistään leppoisista ja kotoisista mysteereistä ei ole
kysymys, kaukana siitä. Pienet tytöt ovat kadonneet kirjaimellisesti
jäljettömiin, eikä heidän kohtalonsa ole mitenkään kaunis. Väkivallalla ja
verellä ei silti mässäillä, ja kauheudet jäävät armollisesti pääosin lukija
oman mielikuvituksen varaan. Griffiths tihentää jännitystä taitavasti kohti
viimeistä kilpajuoksua kuoleman kanssa petollisella suolamarskilla ukkosen pauhatessa
ja vuoroveden noustessa. Myös harhautuksissa Griffits on taitava. Syyllisen
pitää olla joku Ruthin lähipiiristä, mutta ehdokkaita on viljalti. Aina, kun
Nelson, Ruth tai lukija luulee tietävänsä ratkaisun, muuttavatkin palaset
paikkaansa.
Viihdyin mainiosti Ruthin ja Nelsonin parissa tuulisella
Pohjanmeren rannikolla. Jään tyytyväisenä odottelemaan seuraavaa tutkintaa!
Elly Griffiths:
Risteyskohdat (The Crossing Places)
Suom. Anna Lönnroth. 305 s.
Suom. Anna Lönnroth. 305 s.
Arvostelukappale.
P.S. Ennakkokappaleen takakannen sisäpuolella kerrotaan,
että suomentaja Anna Lönnroth on
ammatiltaan arkeologi. Hieno panostus! Lisäksi kerrotaan, että seuraava osa Januksen kivi ilmestyy jo tänä syksynä.
Odotuksesta ei siis tule piinallisen pitkä!
Olipa mielenkiintoisen kuuloinen kirja. Laitoin itseni jo kirjaston varausjonoon. Kiitys hyvästä vinkistä :)
VastaaPoistaPom Pom: Elly Griffiths - Risteyskohdat.
VastaaPoistaUusi supersuosikki on syntynyt ! Brittidekkaristi, joka palaa yhä uudelleen suosikkilistoille.
Tiedoksi Agathaa kaipaaville.
Menestystä tavoitteleville tiedoksi: on tuhat ja yksi tapaa tulla supersuosituksi, ei vain sitä yhtä, onneksi.
Yksi tykkää äidistä, toinen tyttäristä, kolmas jopa anopista.
Ellyn seurassa saamme lohdutella korkeakirjallista minäämme: uskomme ja luulemme muka oppivamme jotain
uutta, kun vankka asiapitoisuus valaisee arkeologin arkea ja totuuksia liki ikävystymisen rajoille niille jotka eivät ole
alan friikkejä. Mutta kirjan lopussa olemme enemmän kuin
amatöörit alalla, voimme häikäistä seuralaisiamme sillä ja sillä viisaalla ja hienolla ajatuksella arkeologiasta !
Kirja on naisena epäonnistujille: seksiä riittää, mutta rakkautta puuttuu. Ruth on lapseton ja rakkaudeton.
Seksin ylistämistä, rakkauden haalistamista !
One Night Stand ei ehkä olekaan niin paha juttu ?
Takuuvarmat tunnepaalut painuvat alitajuntaasi: pikkutyttömurhat, lemmikkikissan kaulan katkaisu. Kuinka miehet
haluavat palata entisiin seksuaalisiin suhteisiinsa ja naiset eivät.
Päähenkilö Ruth pelkää rakastuneensa murhaajaan ... pienessä piirissä pyöritään, murhaajan on pakko olla arkeologi.
Elly pitää murhaajan yhtä piilossa kuin Agatha konsanaan, sitä ei edes arvaa ennen loppusivuja.
Sille, joka tämän sarjan Ruth Gallowayn elämästä aloittaa, ei loppua tule, on jatkettava aina kun uusi kirja ilmestyy !