Nykyään kirjan (kaupallinen) elinkaari tuntuu olevan
muutaman kuukauden mittainen, parhaimmillaankin runsaat puoli vuotta. Se on
oikeasti todella sääli ja huutava vääryys, sillä harvoin kaunokirjallisen teoksen
sisältö vanhenee kymmenessä vuodessakaan vielä yhtään. Se tuli jälleen
todistetuksi, kun kirjailija JP Koskinen
haastoi Twitterissä tarttumaan hänen vuonna 2006 ilmestyneeseen teokseensa Savurenkaita. Yllytyshulluna tartuin
oitis toimeen ja kipaisin hakemassa teoksen lähimmän kirjaston hyllystä.
Kiitokset jälleen aivan mahtavalle kirjastolaitoksellemme!
Rehellisyyden nimissä on myönnettävä, että toimeen
tarttumistani ei ainakaan haitannut, että olen tähän asti pitänyt kovasti
kaikesta Koskisen tuotannosta lukemastani. Kuinka sydän pysäytetään on ankkuroinut itsensä nähtävästi
pysyvästi lempikirjojeni satamaan, ja Koskisen dekkaritkin ovat olleet
positiivisia lukukokemuksia. Tarkoituksena on ollut lukea hänen tuotantoaan
laajemminkin, mutta toistaiseksi aie on edennyt hitaasti. Ystäväni Rasputin sentään odottaa lukemistaan jo omassa hyllyssäni.
Savurenkaita. Kun patruuna Bogdanoff tehtaan perusti on tutustumisen ja lukemisen arvoinen romaani. Se on pikkuisen vaikeasti määriteltävissä, kuten hyvät teokset usein ovat. Alaotsikko antaa ymmärtää, että kyseessä on historiallinen romaani. Ei se harhaan johda, mutta ei kerro koko totuuttakaan, koska Koskinen on rikkonut historiallisen romaanin totuttua kaavaa ripauksella maagista realismia. Tarina flirttailee kummallisen, odottamattoman kanssa juuri sopivasti, ainakin minun makuuni. Suomikummaa, ainakin melkein!
Savurenkaita. Kun patruuna Bogdanoff tehtaan perusti on tutustumisen ja lukemisen arvoinen romaani. Se on pikkuisen vaikeasti määriteltävissä, kuten hyvät teokset usein ovat. Alaotsikko antaa ymmärtää, että kyseessä on historiallinen romaani. Ei se harhaan johda, mutta ei kerro koko totuuttakaan, koska Koskinen on rikkonut historiallisen romaanin totuttua kaavaa ripauksella maagista realismia. Tarina flirttailee kummallisen, odottamattoman kanssa juuri sopivasti, ainakin minun makuuni. Suomikummaa, ainakin melkein!
Patruuna Gustav Bogdanoff muuttaa sisällissodan jälkeen
maaseudulta Hämeenlinnaan matkalaukussaan kotikartanon myynnistä saadut rahat
ja selässään isänsä nimikirjaimet, jotka isä on sinne kepiniskuilla kirjaillut.
Gustavilla on suunnitelma: pitää löytää vaimo, ostaa talo ja perustaa tehdas.
Kaikki järjestyykin, joskaan ei aivan alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.
Vaimon myötä Gustav tulee hankkineeksi myös ränsistyneen perintökartanon, jonka
sivurakennuksessa asustavat vaimon eksentriset sukulaiset.
Gustav perustaa entiseen olutpanimoon työvoimavaltaisen
tupakkatehtaan, koska on yliherkkä kaikille koneille ja laitteille.
Vastenmielisyys kehittyvää teknologiaa kohtaan koituu vuosikymmenten saatossa
yrityksen kohtaloksi, kuten myös Gustavin ahneus ulkoiselle komeudelle ja halu
pitää ainakin tehtaassa ohjakset tiukasti käsissään. Kotona ohjakset sitten
ovatkin tiukasti kylmän Birgitta-vaimon käsissä.
Tarinan minäkertoja on Gustavin pojanpoika Gabriel, jonka
osuus korostuu sitä enemmän, mitä lähemmäs nykyhetkeä kirjassa päästään. Isoisä
ja Gabriel ovat olleet poikkeuksellisen läheisiä, ja Gustav on kertonut
tarinoita suvusta, itsestään ja tehtaasta lapsenlapselleen pienestä alkaen.
Näistä tarinoista ja muusta kartanoa penkomalla löytämästään
todistusaineistosta Gabriel kokoaa yhtenäisen sukutarinan, jossa suvun miehillä
on taipumus dramaattisiin katoamisiin.
Mikä isoisän kertomasta ja Gabrielin muistamasta ja esiin
penkomasta sitten on ’totta’ ja mikä ei, jää lopulta osin Gabrielillekin
arvoitukseksi. Tarinaan jää kutkuttavia aukkoja ja ristiriitaisuuksia, kun
suvun vaiheista selvästikin on liikkeellä vaihtoehtoisia faktoja. Gustav haluaa
luoda itsestään leppoisan teollisuuspatruunan brändiä, mutta kaupungilla
liikkuu sitkeitä huhuja siitä, mitä tapahtuu virheitä tehneille
tupakkaenkeleille tehtaanpatruunan työhuoneessa. Entäpä sitten Karlsbergin
kartanon ja Gustavin appivanhempien kohtalo?
Kolmen sukupolven mittainen sukupolvitarina tekee komean draaman kaaren ja samalla tupakkatehdas kokee nousun, verkkaisen rappion ja tuhon. Alussa Gustav Bogdanoff tupsahtaa Hämeenlinnaan, ja lopussa Gabriel Bogdanoff… niin, mitä, sen voi lukea mainiosta romaanista jokainen ihan itse! Sen lupaan, että monenlaista yllätystä matkanvarrella on luvassa näiden perin omintakeisten romaanihenkilöiden parissa. Sekin selviää, miksi Bogdanoffien kartanon alkuaan hyvin moderni vesiklosetti sai perheessä kutsumanimen kaalipenkki. Mutta mitä ihmettä Gabrielin isä oikein sekoitti oman savukeprototyyppinsä puruihin?
Kolmen sukupolven mittainen sukupolvitarina tekee komean draaman kaaren ja samalla tupakkatehdas kokee nousun, verkkaisen rappion ja tuhon. Alussa Gustav Bogdanoff tupsahtaa Hämeenlinnaan, ja lopussa Gabriel Bogdanoff… niin, mitä, sen voi lukea mainiosta romaanista jokainen ihan itse! Sen lupaan, että monenlaista yllätystä matkanvarrella on luvassa näiden perin omintakeisten romaanihenkilöiden parissa. Sekin selviää, miksi Bogdanoffien kartanon alkuaan hyvin moderni vesiklosetti sai perheessä kutsumanimen kaalipenkki. Mutta mitä ihmettä Gabrielin isä oikein sekoitti oman savukeprototyyppinsä puruihin?
Juha-Pekka Koskinen:
Savurenkaita. Kun patruuna Bogdanoff tehtaan perusti
Karisto 2006. 269 s.
Lainattu kirjastosta.
Karisto 2006. 269 s.
Lainattu kirjastosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti