Luettuani Karita
Sainion esikoisromaanin Me emme elä
samassa maailmassa kuin te (kirjojen nimille muuten pitäisi säätää jokin
pituusraja!) mietin jälleen kerran genrerajoja ja niiden mahdottomuutta. Onko
Sainion teos rikosromaani vai romaani rikoksesta, kuten Kari Hotakainen vuonna 2015 määritteli Henkireikä-romaaninsa?
Minä valitsisin tuon jälkimmäisen, mutta voi teoksen toki lukea
jännitysromaaninakin, jos niin haluaa.
Sainion romaani on harvinaisen kypsä ja valmis
esikoisromaani. Rakenne on mietitty ja toteutettu huolella, ja kertojanäänet
ovat selvästi erilaisia. Kieli on hiottua, täsmällistä ja kirkasta. Rikosjuoni
teoksessa kulkee pohjavirtana ja saa lopussa ratkaisunsa, mutta se ei ole
pääasia. Sainio näyttää vihan ja rakkauden konkreettisen voiman henkilöidensä
tekojen ja tunteiden kautta. Arvostan myös napakkuutta, sillä parisataa sivua
on juuri sopiva laajuus tarinalle. Mukana ei ole mitään turhaa.
Sisarukset Niko ja Anna ovat eläneet karun lapsuuden. Äidin
kuoltua ja isän hylättyä perheensä lapset on annettu äidin siskon ankaraan ja
rakkaudettomaan huostaan. Nikon elämä alkaa mennä vinoon jo esiteininä. Viinan juonnin
hän aloittaa yksitoistavuotiaana, hassiksen polton kaksi vuotta myöhemmin.
Kaveriporukkansa kanssa hän haistattaa pitkät keskiluokkaiselle yhteiskunnalle
ja keskittyy huumevetoiseen elämään, joka rahoitetaan rötöksillä.
Pikkusisko Anna on pärjännyt pinnalta katsoen paremmin
elämässään, mutta menneisyys ja veljen rankka nykyisyys saavat mielenterveyden
pahasti reistailemaan. Vaikka Anna pystyy pääosin peittämään masennuksensa ja
lääkkeiden käyttönsä, on avioliitto silti hajoamispisteessä eikä töissäkään
taida aina mennä ihan putkeen.
Sainio kuljettaa Nikon ja Annan tarinoita eri tahdissa kohti
samaa päätepistettä eli Nikon hautajaisia. Kolmekymmenvuotiaana Niko nimittäin
on lopulta kuollut. Hänen tarinansa alkaa lapsuudesta minämuotoisena. Sen
rinnalla samaten minäkerrontana seurataan Annan selviytymistä Nikon kuolemasta
hautajaisiin, viikon verran siis. Näiden lomaan on ripoteltu myös Annan
aviomiehen ja Nikon viimeisen tyttöystävän näkökulmasta kerrottuja palasia.
Saattaa kuulostaa monimutkaiselta ja hajanaiselta, mutta Sainio saa
kokonaisuuden toiminaan erinomaisesti. Lukija saa koota paloista kokonaisuuden
vähitellen, pala kerrallaan.
Nikon kautta avautuu huumehelvetin todellisuus
monipuolisesti. Niko rakastaa viinaa ja aineita, koska ilman niitä, selvin
päin, elämä on armottoman tylsää. Sisäinen levottomuus ajaa hänet yhä uudelleen
aineiden pariin, eivätkä vieroitusyritykset totta puhuen kovin aitoja taida
missään vaiheessa olla. Läheisille tämä on tietysti raastavaa, kuten Annalle,
mutta myös matkan varrella kertyneille tyttöystäville ja näiden kanssa
tehdyille lapsille.
Alusta saakka on siis selvää, että loppu ei ole onnellinen. Prologina on välähdys Nikon hautajaisista, joissa Anna on paikalla Nikon käsiase laukussaan. Miten ase on Annan haltuun päätynyt ja mitä hän aikoo sillä tehdä, avautuvat vähitellen lukijallekin. Mutta kuten sanottu, ne eivät ole tärkeimpiä ulottuvuuksia Sainion romaanissa.
Karita Sainio: Me emme elä samassa maailmassa kuin te
Aula & co, 2016. 205 s.
Alusta saakka on siis selvää, että loppu ei ole onnellinen. Prologina on välähdys Nikon hautajaisista, joissa Anna on paikalla Nikon käsiase laukussaan. Miten ase on Annan haltuun päätynyt ja mitä hän aikoo sillä tehdä, avautuvat vähitellen lukijallekin. Mutta kuten sanottu, ne eivät ole tärkeimpiä ulottuvuuksia Sainion romaanissa.
Karita Sainio: Me emme elä samassa maailmassa kuin te
Aula & co, 2016. 205 s.
Vuoden johtolanka 2017 -ehdokas
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti