Vuonna 1930 lahtelaiselle poliisi Otso Kekille ei kuulu
kovin hyvää. Venäjältä aikanaan tulleen Veran kanssa on yhteinen viisivuotias
vekara, Urho Nikolai, mutta muuten suhde on ottanut takapakkia. Edes pojan
syntymä ei ole saanut Veraa huolimaan Kekkiä asuinkumppanikseen, vaan perhe
elää kummallisesti kahdessa eri asunnossa. Vera ei ole entisensä, ja syynä on
koko Suomen yhä kiristyvä ilmapiiri ja avoin muukalaisviha. Veraakin kehotetaan
kadulla muuttamaan takaisin sinne mistä on tullutkin. Koti-ikävä kaihertaakin
naista yhä pahemmin, eikä Kekki osaa olla rakastamalleen Veralle mieliksi enää
oikein mitenkään.
Työpaikalla ei mene sen mukavammin. Ylietsiväksi ylennetty
Kekki tekee edelleen pääosin entisiä töitään, eivätkä välit lähimpiin
työtovereihin ole ainakaan lämmenneet aiemmasta kyräilysuhteesta. Esimies vielä
hankaloittaa tilannetta määräämällä Kekin kimurantin tutkinnan johtoon. Tätä on
toisten vaikea niellä, ja kapuloita tuikitaan rattaisiin enemmän kuin
tarpeeksi.
Kieltolaki on edelleen voimissaan, vaikka sen päättyminen jo
häämöttääkin. Voimaa uhkuu myös oikeisto, joka alkaa yhä enemmän ottaa oikeutta
omiin käsiinsä ja käyttää laittomia keinoja, terroriakin, omien päämääriensä
saavuttamiseen. Muilutukset kiihtyvät, ja pian aletaan aavistella jotain
vieläkin radikaalimpaa olevan tulossa. Tehtaissa taas kommunistit painostavat
kaikkia työntekijöitä järjestäytymään, ja vastapuolen kannattajaksi
leimautuminen tietää helposti huonoa.
Kiristyvä ilmapiiri tuntuu konkreettisesti myös Lahdessa.
Kirja alkaa kahdella veriteolla. Prologissa puukko välähtää Murhakujalla ennen
kuin silmä sammuu. Hyytävämpi on varsinainen aloitus, jossa harrastajanäyttelijä
Lars Kuivanen haetaan kotoaan keskellä yötä ja tapetaan läheiseen sorakuoppaan.
Tunkeutujat hakkaavat tuvan oven kirveellä kappaleiksi piittaamatta vähääkään
siitä, että asunnossa on myös noudettavan perhe, pienet lapset ja raskaana
oleva vaimo.
Ruumiin löytää aamuvarhaisella Jepulis Benjami, Lahden
originelli julkkis, joka on laajentanut toimintaansa lokabisneksestä
soranajoon. Onko murhan motiivina poliittisesti hieman arkaluontoinen näytelmä,
jossa Kuivanen esitti kieltämättä provokatiivista papin roolia? Vai liittyykö
veriteko siihen, että Kuivasen mökin entisen omistajan pojat ovat tunnettuja
pirtukauppiaita? Kekin pitäisi löytää tekijät johtolankanaan vain tieto, että
yhden miehen kädestä puuttuu sormi.
Ismo Torni koettaa jatkaa vaikeaa seurusteluaan tehtailijan
tyttären Siljan kanssa. Suhde on muuttunut entistä hankalammaksi, koska Silja
on lähtenyt opiskelemaan Helsinkiin. Kesällä sentään voidaan tavata, kun Silja
palaa kotiin lomalle. Mutta seurustelun salassa pitäminen ei ole helppoa. Murhakujan karmivimpia jaksoja on Ismon
muilutuksen kuvaus. Onko kyseisen episodin syynä Ismon poliittinen aktiivisuus
vai jokin henkilökohtaisempi asia?
Timo Sandberg
jatkaa siis Otso Kekki -sarjansa
kolmannessa osassa Murhakuja hyvin
samalla kaavalla kuin aiemmissa Mustamäessä ja Häränsilmässäkin.
Ajankuvaan on perehdytty huolella ja miljöön kuvaus on kaikin puolin
vakuuttavaa. Henkilöitään Sandberg käsittelee myös lämpimästi ja myötäeläen. Poliisin
työn kuvaus on myös mielenkiintoista, eikä aika suinkaan tunnu suosivan
objektiivisuuteen pyrkivää ja puolueettomana pysyttelevää lainvartijaa. Valtion
ylin johtokin kun tuntuu epäsuorasti siunaavan oikeiston harjoittamat
laittomuudet. Vertailu nykyajan tapahtumiin käy lukijalta helposti.
Varsinaiset rikosjuonet ovat tälläkin kertaa lähinnä
taustalla, koska tutkittavaa on vähänlaisesti. Sandberg ei kuitenkaan jätä
lukijaa tietämättömyyden valtaan, vaan ratkaisut kaikkiin rikoksiin saadaan
lopussa, joskin lähinnä sattuman ja kehittyneiden rikostutkintamenetelmien
ansiosta.
On harmi, jos sarja nyt päättyy, mutta jostain olen saanut
päähäni ajatuksen, että ainakin tarkoitus oli julkaista trilogia. Se on nyt
valmis.
Timo Sandberg:
Murhakuja
Karisto 2016. 337 s.
Karisto 2016. 337 s.
Vuoden johtolanka 2017 -ehdokas
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti