Vuodenvaihteessa ilmestyi koko joukko mielenkiintoisia
dekkariuutuuksia, joista minullekin useista lähetettiin ennakkokappale. Olin
kuitenkin melkoisen väsynyt lukemaan kotimaisia uutuusdekkareita, joten Ari Rädyn esikoisteoksen Syyskuun viimeinen ennakkoversio jäi kirjapinooni
odottelemaan parempia aikoja. Seurailin sen saamaa vastaanottoa kuitenkin
sivusilmällä.
Helsingin Sanomien
Antti Majander antoi Syyskuun viimeiselle peräti neljä tähteä
viidestä todeten seuraavaa:
”Keskiöön nousee Ari
Rädyn luja näkemys ihmisestä sekä siitä mitä he tekevät toisilleen – ihan vain
siksi, koska pystyvät. Tällaista olemassaolon
perusteisiin iskevää tyrmäysannosta kukaan ei voi kirjoittaa joka vuosi.
Harvinainen tapaus on tässä nyt.”
Kaikki eivät olleet yhtä suopeita. Kirsin Book Clubin Sasu
Heikkilä antoi täystyrmäyksen:
”En suosittele, tähtiä 1 miinus. Tätä kirjaa ei mielestäni olisi tarvinnut julkaista lainkaan!”
”En suosittele, tähtiä 1 miinus. Tätä kirjaa ei mielestäni olisi tarvinnut julkaista lainkaan!”
Facebookin Dekkariryhmässä taas toiset kehuivat, kun muutamat paheksuivat esimerkiksi Rädyn käyttämää
suorasukaista kieltä, jossa on paljon kirosanoja.
Näin ristiriitainen vastaanotto jättää vain yhden
mahdollisuuden. On luettava itse.
Kirjan nyt kuunneltuani päädyn ristiriitaiseen
lopputulemaan: pidin mutta en mitenkään ehdoitta. Enkä enää ihmettele, että
tästä kirjasta on saatu sekä yhden että neljän tähden arviot.
Pidin Rädyn harjaantuneesta kynänkäytöstä. Dialogi, jota on
runsaasti, on rullaavaa. Tunnelmaa luovaa kuvailua on myös paljon. Muutamalla
osuvalla adjektiivilla tai kielikuvalla Räty maalaa varmoin vedoin:
”Taina on koonnut tukkansa ylös löyhälle nutturalle, josta karkaa pitkiä suortuvia hänen niskaansa ja molemmille korvallisille. Aurinko hehkuu syvän kuparinpunaisissa hiuksissa. Silmien tuhat vihreää jalokivensirpaletta viiltävät syvälle Syyskuun sydämeen.”
”Taina on koonnut tukkansa ylös löyhälle nutturalle, josta karkaa pitkiä suortuvia hänen niskaansa ja molemmille korvallisille. Aurinko hehkuu syvän kuparinpunaisissa hiuksissa. Silmien tuhat vihreää jalokivensirpaletta viiltävät syvälle Syyskuun sydämeen.”
Kirjan tunnelma on paikoin ahdistavan pelottava, kuten
kunnon noir-henkeen kuuluu. Rikokset, nuorten tyttöjen seksuaalimurhat, ovat
sadistisia (niitä ei tosin kuvailla, vain niiden seurauksia). Murhaajan täytyy
olla harvinaisen kammottava ja vastenmielinen otus. Murhaajan henkilöys pysyy
piilossa miltei loppuun asti niin lukijalta kuin päähenkilö Syyskuultakin. Lisäkierroksia
pelkoon tulee, kun lukija alkaa tajuta, että tarinan todelliset pahikset
ovatkin poliisin riveissä.
Syyskuu eli oikealta nimeltään Tomi löytää kaksitoistavuotiaana neljän kaverinsa kanssa tutun tytön murhattuna maantien levähdyspaikan tuntumasta. Tyttö on tapettu vain hetkeä aiemmin, ja murhaajan täytyy olla vielä jossain lähellä. Syyskuu näkee miehen etäältä ja painaa tämän erityistuntomerkin mieleensä. Poliisit tutkivat tahoillaan tätä ja myöhemmin muita murhia, ja Syyskuu etsii pakkomielteisesti mieleensä painamaansa miestä Etelä-Suomen maanteiltä. Etsintää kestää yli kaksikymmentä vuotta. Kun murhaaja ja Syyskuu lopulta kohtaavat, tekee Syyskuu pahan arviointivirheen.
Syyskuu eli oikealta nimeltään Tomi löytää kaksitoistavuotiaana neljän kaverinsa kanssa tutun tytön murhattuna maantien levähdyspaikan tuntumasta. Tyttö on tapettu vain hetkeä aiemmin, ja murhaajan täytyy olla vielä jossain lähellä. Syyskuu näkee miehen etäältä ja painaa tämän erityistuntomerkin mieleensä. Poliisit tutkivat tahoillaan tätä ja myöhemmin muita murhia, ja Syyskuu etsii pakkomielteisesti mieleensä painamaansa miestä Etelä-Suomen maanteiltä. Etsintää kestää yli kaksikymmentä vuotta. Kun murhaaja ja Syyskuu lopulta kohtaavat, tekee Syyskuu pahan arviointivirheen.
Räty käyttää paljon aikaa Syyskuun ja hänen lähipiirinsä
kuvaamiseen, samoin poliiseista erityisesti Eskelisen murheellisen yksityiselämän
vaiheita seurataan tarkasti. Välillä nämä jaksot ovat tuskastuttavan
yksityiskohtaisia ja pitkiä eivätkä tunnu vievän juonta mitenkään eteenpäin. Koska
tapahtumien aikajänne on pitkä, on tarinassa suuria aukkoja, miltei monttuja.
Erikoinen ristiriita tarinaan syntyy siitä, että toiset
tahot, kuten poliisi Eskelinen ja toisaalla pakkomielteinen Syyskuu, koettavat
löytää murhaajan, ja toiset poliisit ja tietysti murhaaja itse koettavat kaikin
tavoin estää tämän. Juonen pahin ongelma on, että lukijalle (ainakaan minulle!)
ei missään vaiheessa kunnolla aukene, MIKSI Hagman ei halua pidättää murhaajaa
vaan suojelee tätä viimeiseen saakka oikeastaan hinnalla millä hyvänsä ja
todellakin keinoja kaihtamatta. Mitä hyötyä on siitä, että pedofiili kulkee
vapaalla jalalla vaikkakin niin säikyteltynä, että ei uskalla toteuttaa
viettejään missään maailman kolkassa?
Perinteistä dekkaria tai psykologista trilleriä odottavalle Syyskuun viimeinen saattaa olla
pettymys, mutta avoimin mielin lukemaan lähtevä kyllä saa selkäpiitä paikoin
mukavasti karmivaa viihdettä. Bonuksena on aimo annos nostalgiaa. Poikien ja
miesten välistä ystävyyttä Räty kuvaa minusta oivallisesti. Yhteisellä
hiekkalaatikolla koettu vaara yhdistää kaverukset niin, ettei edes ihana Taina
saa sidettä katkaistua.
Entäpä ne kirosanat? Sanottakoon, että parikymmentä vuotta
peruskoulussa on puuduttanut sen verran, ettei tästä juuri hätkähtänyt. Sen
sijaan lopun pari väkivaltakohtausta ovat melkoisia. Mielenkiintoista on nähdä,
mitä Räty kirjoittaa seuraavaksi.
Ari Räty: Syyskuun viimeinen
Tammi 2017. 309 s.
Elisa Kirjan äänikirja 10 h 35 min, lukija Jari Nissinen.
Ari Räty: Syyskuun viimeinen
Tammi 2017. 309 s.
Elisa Kirjan äänikirja 10 h 35 min, lukija Jari Nissinen.
Ennakkokappale kustantajalta, äänikirja ostettu.
P.S: Kuuntelen paljon äänikirjoja, ja minulla on omat
lukijasuosikkini. Harvoin törmää huonoon lukijaan, mutta niinkin voi käydä.
Jari Nissinen ei valitettavasti ole parhaasta päästä, vaikka lukuääni itsessään
onkin miellyttävä. Jostain syystä Nissinen tuntuu koettavan ääntää sanat
mahdollisimman sel-väs-ti, jolloin sekä sanojen että lausetason painotukset
menevät usein aivan pieleen. Alussa tämä ärsytti todella, mutta vähitellen joko
minun korvani tottui tai Nissinen alkoi lukea luontevammin.
Aika samoilla linjoilla olen kanssasi. En saanut valitettavasti tästä kirjoitettua, vaikka sanottavaa olisi ollut. Kielenkäyttö vähän hirvitti, mutta ymmärrän että se kuuluu genreen. Eniten minua häiritsi nuo pahojen poliisien motiivit tai siis niiden selittämättä jättäminen. Aukesiko sinulle muuten kenestä prologi kertoi? Minulle se jäi vähän hämärän peittoon ja olen muiltakin kirjan lukeneilta saanut erilaisia tulkintoja.
VastaaPoistaKuvittelisin, että se on takauma murhaajan teini-ikään, tilanteeseen, jossa hän ensimmäistä (?) kertaa käyttäytyy väkivaltaisesti tyttöä kohtaan. Tilannehan tunnelmaltaan on vahvasti värittynyt seksuaalisesti.
PoistaNo tämä on ilmeisin tulkinta, joka minullakin tuli ensimmäisenä mieleen. Minua häiritsi tässä se, että sekä ensimmäisen että toiseksi viimeisen kappaleen lopussa on lähes samat sanat, joita henkilö ajattelee. Voisi siis ajatella, että kyseessä on sama henkilö ja ainakin lopussa tuo henkilö on selvästi Syyskuu. Jossain keskustelussa mietittiin myös, että oliko alun poika se paha poliisi. Jotenkin koko ensimmäisen kappaleen funktio kokonaisuuden kannalta jäi epäselväksi.
PoistaPystyn nielemään tuon Hagman-teorian, mutta en kyllä Syyskuu-versiota! Jos sen niin tulkitsisin, joutuisin muuttamaan kokonaan käsitykseni Syyskuusta ja siihen en suostu :D
PoistaHyvän romaanin piirre on se, miten eri tavalla sitä voi lukea. On mielenkiintoista nähdä, että "Syyskuun viimeisen" yhden keskeisen hahmon toiminnan motiivi voi jäädä tavoittamatta. Yksi kirjan rajuimpia kohtauksiahan on, kun syyllistä ja ylennystä hinnalla millä hyvänsä janoava poliisi Hagman tappaa Elinan surmasta pidättämänsä epäillyn, vaikka tietää tämän olevan syytön. Siinähän voisi olla riittävä peruste estää oikean syyllisen löytyminen.
VastaaPoistaTotta, ja tuo monitulkintaisuus on todella kiehtovaa ylipäätään.
PoistaEn ala sen enempää tästä kiistelemään, koska en aio lukea kirjaa uudelleen siinä toivossa, että motiivi kirkastuisi. Tuon esiin nostamasi episodin kyllä muistelisin menneen ihan itsepuolustuksena läpi, joten en ajatellut, että Hagman sitä olisi katsonut tarpeelliseksi piilotella. Mutta hyvin voin olla väärässäkin ja sen hyväksyn ilomielin :D