Vanha ja toisteltu totuushan on, että kirja on
pääsääntöisesti parempi kuin sen pohjalta tehty elokuva tai tv-sarja. Lukuisat
hienot ja vaikuttavat elokuvat ja tv-sarjat perustuvat kirjoihin. Paljon
harvemmin tehdään elokuvan tai tv-sarjan pohjalta kirja. Vielä harvemmin tulen
sellaisia lukeneeksi, enkä toistaiseksi ole lukenut kirjaa, joka olisi parempi
kuin sen pohjana oleva elokuva tai tv-sarja.
Tällaisesta lähtökohdasta ryhdyin lukemaan Miikko Oikkosen ja Tiina Raevaaran kirjoittamaa scifijännäriä Ihon alla, joka perustuu samannimisen tv-sarjan konseptiin. Sen taas on luonut toinen kirjoittajista eli
Oikkonen. Kaksitoistaosainen sarja esitettiin Nelosella talvella 2015-2016.
Katson itse niin surkean vähän tv-sarjoja kotimaisilta kaupallisilta kanavilta,
ettei ole ihme, että tämäkin on katsomatta. Siitäkin huolimatta, että
miespääosassa on ollut suuri suosikkini Taneli Mäkelä. Sarjan näyttelijät eivät
siis kansikuvissa esiintyvien Elena Leeven ja Mäkelän lisäksi päässeet pääni
sisälle puhumaan lukiessani, mikä oli vain eduksi.
Takakansitekstissä kirjaa esitellään seuraavasti:
Lääkäriksi opiskeleva Sofia Sivenius joutuu todistamaan auto-onnettomuutta, jonka uhri kuljetetaan ensiapupoliklinikan sijasta tutkimussairaalaan. Tutkimussairaalan vetäjä on kuuluisa geenitutkija, Sofian isä Hannu Sivenius. Tämä ei halua selittää tyttärelleen syytä erikoiseen hoitoonohjauspäätökseen. Sofia alkaa epäillä, että hänen isänsä työssä on jotain hämärää, ja ryhtyy tutkimaan sairaalan sekä isänsä toimia. Pian Sofialle selviää, että salaisuus on jotain hänen pelkojaan pahempaa - ja Sofia itse on salaisuuden keskiössä.
Lääkäriksi opiskeleva Sofia Sivenius joutuu todistamaan auto-onnettomuutta, jonka uhri kuljetetaan ensiapupoliklinikan sijasta tutkimussairaalaan. Tutkimussairaalan vetäjä on kuuluisa geenitutkija, Sofian isä Hannu Sivenius. Tämä ei halua selittää tyttärelleen syytä erikoiseen hoitoonohjauspäätökseen. Sofia alkaa epäillä, että hänen isänsä työssä on jotain hämärää, ja ryhtyy tutkimaan sairaalan sekä isänsä toimia. Pian Sofialle selviää, että salaisuus on jotain hänen pelkojaan pahempaa - ja Sofia itse on salaisuuden keskiössä.
Päähenkilö on siis nuori sairaanhoitaja Sofia, joka työn
ohessa opiskelee lääkäriksi. Sofialla on synnynnäinen harvinainen sairaus, jota
hänen isänsä on onnistuneesti hoitanut koko Sofian elinajan. Äiti on häipynyt
maailmalle tekemään uraansa Sofian ollessa kaksivuotias. Sofian
hengenvaarallisen sairauden luonnetta ei sen kummemmin kirjassa avata (tai se
ei ainakaan minulle avautunut). Työnarkomania ainakin tuntuu suvussa kulkevan
sitkeästi.
Opiskelu-, työ- ja ihmissuhdekuvioiden sekä terveysongelmien
painama Sofia tapaa baarissa kiinnostavan miehen Henri Vaartaman, joka siis
joutuu lähes saman tien vakavaan onnettomuuteen. Sofia haluaa tietää lisää
Henristä ja sotkeutuu sitä kautta isänsä sairaalan salaperäisiin
tutkimushankkeisiin. Niistä on kiinnostunut moni muukin, muun muassa
suomalainen oikeuslaitos. Hannu Sivenius joutuu kirjan alussa vastaamaan
oikeudessa tekemisistään, jotka liittyvät kyseenalaisiin hedelmöityshoitoihin.
Kaikki aluksi irrallisilta vaikuttavat juonilinjat liittyvät
lopulta yhteen, ja vaakalaudalla on monen keskeisen henkilön henki. Isoja
kysymyksiä pyöritellään: Mitä ihminen on valmis tekemään rakkaittensa puolesta?
Onko laki tärkeämpi kuin ihmishenki? Mihin lääkärin etiikka taipuu? Onko
kloonauksen avulla tuotettu ihminen oikea ihminen? Mitä oikeuksia hänellä on
suhteessa muihin? Harmillisen pinnalliseksi käsittely kuitenkin jää, vaikka
toisaalta niin tietysti käy, onhan teos ja sen pohjalla oleva tv-sarja
tarkoitettu viihteeksi.
Biotiede ja lääketieteen eettiset kysymykset ovat
luonnollisesti aiheita, joiden pitäisi kiinnostaa jokaista, minuakin.
Sairaaloihin sijoittuvat tv-sarjat eivät ole koskaan olleet varauksetta
suosikkejani, koska en erityisemmin pidä sairaaloista. Toki olen monia sarjoja
seuraillut. Mutta mieluiten jätän sairaalatrillerit väliin, jos voin valita. Ihon alla nyt kuitenkin osallistui
vuoden 2017 Johtolanka-kisaan, joten olin sen päättänyt lukea kaikesta tästä
kielteisestä ennakkoasenteestani huolimatta.
Yllättävän hyvin kirja sitten imaisikin maailmaansa.
Huomasin pian olevani tarinan vietävänä. Teksti rullaa mukavasti, kieli on
vaivatonta, vaikkei taiteellisesti mitenkään kunnianhimoista, ja dialogi toimii.
Koska taustalla on moniosainen tv-sarja, pysyy kirjassakin jännite yllä ihan
kiitettävästi, eikä pitkiä junnaavia jaksoja juuri ole. Tosin pääjuoni venyy
kohtuuttoman pitkäksi ja loppu on sen osalta jonkinlainen antikliimaksikin. Sen
sijaan matkaa ryydittävät sivujuonteet pitävät mielenkiintoa yllä, vaikka
jossain vaiheessa sairauksia ja kuolemaa alkaa olla sietokyvylleni hieman
liikaa. Siitä huomauttaa päähenkilö Sofiakin jossain kirjan loppupuolella.
Kirjaa olisi huoletta voinut tiivistää ainakin neljänneksen verran.
Kirjan tapahtuma-aika on epämääräinen lähitulevaisuus ei
niin kaukana nykyhetkestä, ja pelottavalla tavalla tapahtumat ovat sellaisia,
ettei niitä ole kovinkaan vaikea kuvitella todeksi. Kenties ne ovatkin jo
totta? Siveniuksen johtama tutkimussairaala jää sen tarkemmin nimeämättä, mikä
osaltaan lisää salaperäistä epämääräisyyden tunnelmaa, joka kirjassa vain
tihenee loppua kohden. Harmi vain, että henkilöt jäivät ainakin minulle kovin
etäisiksi, eikä tunnesidettä syntynyt oikein kehenkään tarinan kuluessa. Siksi
minulle oli saman tekevää, miten henkilöiden lopussa käy.
Tv-sarjalle on käsittääkseni luvassa jatkoa, mikä sekin
selittänee lopun mitäänsanomattomuutta.
Miikko Oikkonen &
Tiina Raevaara: Ihon alla
Gummerus 2016. 419 s.
Gummerus 2016. 419 s.
Vuoden johtolanka 2017 -ehdokas
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti