”Ei ole muuta ratkaisua kuin giljotiini. Ei ole muuta vallankumousta
kuin kuolema.”
”Kuninkaat rankaisivat hitaasti, koska olivat julmia.
Vallankumous tuhoaa nopeasti, koska se on oikeudenmukainen.
Giljotiini on tasa-arvon sirppi.”
”Kuninkaat rankaisivat hitaasti, koska olivat julmia.
Vallankumous tuhoaa nopeasti, koska se on oikeudenmukainen.
Giljotiini on tasa-arvon sirppi.”
Kreivitär Marie-Constance de Boucard on ottanut käyttöönsä
näyttelijätär Marianne Quesnet’n henkilöyden. Sen suojissa hän toivoo pysyvänsä
turvassa Ranskassa ja etenkin Pariisissa riehuvalta vallankumouksen
ristiaallokolta. Suojana ovat lisäksi markiisi de Saden pyörittämän ylellisen
porttolan Maison de Luxen seinät ja puutarhan muurit sekä ovella uskollisesti
vartioiva uransa hylännyt pyöveli Isidore. Turvaa tarvitaankin, sillä uusi
hallinto kieltää milloin mitäkin aatelisesta sukutaustasta elitismiltä epäilyttävästi
haiskahtavaan sivistykseen ja erityisesti kaiken luksuksen, kuten ilotalot.
Ajat ovat sekasortoiset ja ennen kaikkea vaaralliset.
Kuninkaan päätä vaaditaan katkaistavaksi, samoin kuningattaren. Hanke on
uskalias, ja vastustajat on pidettävä hallinnassa. Niinpä kuka tahansa voi
paljastaa hankalan naapurinsa tai vaikkapa taloudellisen kilpailijansa
rojalistiksi, ja vaiva on tuota pikaa poissa päiväjärjestyksestä. Jokainen
kaduilla kulkija tarvitsee kulkuluvan, ja kaikesta alkaa olla huutava pula. Näin
tulenarassa tilanteessa ei ole leikin asia, että Mariannen kutsumanimi on
Comtesse, kreivitär, ja että Sade on päättänyt uhkarohkeasti kätkeä
kruununperillisen Maison de Luxeen.
Corpus – Kuolema ja
kurtisaani on toinen osa Milja
Kauniston Purppuragiljotiini-trilogiaa
ja suoraa jatkoa ensimmäiselle osalle Luxus. Niin suoraa, että vähän
harmittaa vuoden mittainen lukutauko ja siitä aiheutunut osittainen unohdus
romaanien välillä. Kuka olikaan kuka ja miten tähän kimuranttiin tilanteeseen
oikein päädyttiinkään? Miksi Maison de Luxen ovia vartioiva Momo ei saisi
paljastua oikeaksi papiksi? Mitä ihmettä Françoise-huoralla on Mariannea vastaan?
Kunnolla tarinan imuun pääsemistä hidastaa sekin, että
paksun romaanin alussa on paljon joutokäynniltä vaikuttavaa juonittelun ja
irstailun kuvailua. Politiikka on vertaansa vailla olevan sekavaa, eivätkä sen
käänteisiin uppoutuminen ja runsas henkilögalleria oikein saa juonta käyntiin.
Mutta jos jaksaa malttaa mielensä, saa lukija kyllä palkintonsa. Kun kuninkaan
mestaamisen aika tulee, on Isidore jälleen tapahtumien keskipisteessä, siellä,
missä veri roiskuu ja giljotiinin terä välähtää kansan mylviessä.
Maison de Luxen turvallisuus alkaa murentua niin ulko- kuin
sisäpuoleltakin tulevan uhkan kautta. Mariannen ja Isidoren kohtalot on
kiedottu yhteen, mutta silti heidän tiensä on määrätty erkanemaan. Isidore
ajautuu pois Pariisistakin ja kohtaa matkallaan korsikalaisen upseerin, jonka
ura tuntuu olevan kohtalaisessa nousukiidossa. Marianne taas koettaa pitää sekä
itsensä että pienen Charles-pojan hengissä juonittelujen ja vaarallisten
käänteiden pyörteissä.
Kaunisto on kutonut uskomattoman hienon faktan ja fiktion
kudelman romaanisarjaansa. Päähenkilöissä on ripaus todellisista
historiallisista henkilöistä, mutta niin pieni, ettei se estä kirjailijaa
päästämästä mielikuvitustaan lentoon ja liittämästä heitä ja heidän
uskomattomia (fiktiivisiä) vaiheitaan historiallisiin tapahtumiin ja
henkilöihin. Mariannen ja markiisin pitopöydissä viihdyttävät itseään
lähestulkoon kaikki vallankumouksen merkkihenkilöt pahamaineisesta
Robespierrestä alkaen, ja Mariannen osuus vallankumouksen myyttisessä tarinassa
sai lopulta minunkin leukani loksahtamaan (positiivisessa mielessä).
’Corpus’ on oivallinen valinta tämän romaanin nimeksi.
Ruumiit, niin elävät kuin kuolleet ja hajoamisen kaikissa vaiheissa olevat,
ovat keskiössä. Makaaberein osuus tästä teemasta avautuu Isidoren kautta.
Sattuman oikusta hän joutuu mukaan salaiseen tehtävään, jossa ryöstetään
kuninkaallisten haudat niiden arkkujen sisältämän lyijyn takia. Ainakin tämä
annetaan selitykseksi massiiviselle häpäisylle.
”Kuninkaan kalmo
irtosi arkun pohjasta rapsahtaen. Kuivunut ruumis kääntyi kyljelleen kuin
vanhan kirjan sivu. Minä tartuin ruumista kuivista, pergamenttinahkaisista
olkapäistä ja yksi työläisistä otti sitä nilkoista.--- Nyökkäsin ja kolmeen
laskien viskasimme Aurinkokuninkaan kalmon joukkohautaan. --- Minä seisoin
kuopan reunalla ja katsoin ihmetyksestä mykkänä, kuinka miehet repivät ruumiin
vatsan auki ja vetivät sieltä esiin sisäelinten tilalle käärityn kankaan.
Väkijoukko kuopan reunalla huudahti yhteen ääneen. Yksi miehistä nauroi suureen
ääneen ja sulloi kankaan takkinsa sisään. Toinen koetti saada kuninkaan suuta
auki, ja kun ei onnistunut käsillä, survoi hampaiden välistä taskuveitsensä.”
Aiemmista kirjoista tuttu vahva aisteihin ja erityisesti
hajuaistiin vetoaminen on Kaunistolla oivallisesti tallessa. Äärimmäisestä
upeudesta ja luksuksesta pudotaan äkkiarvaamatta mitä vastenmielisimpään
saastaan, kuten yllä olevan lainauksen tunnelmiin. Vallankumouksen kauhut
heräävät Corpuksen sivuilla eloon, ja
uusien valtaapitävien vimmainen uudistushalu näyttäytyy koomisen epätoivoisena.
”Jos keskiyö on nollatunti ja
vuorokaudessa on kymmenen tuntia, viides tunti on keskipäivä.”
Purppuragiljotiini-trilogian
avausosa Luxus lumosi minut täysin, mutta
Corpus ei lukunautintona yllä
ainakaan alkupuoliskoltaan aivan samaan. Mietin pitkään, mistä tämä johtuu.
Kuten jo totesinkin, pitkä lukutauko osien välillä aiheuttaa vähän kitkaa,
samaten laaja henkilögalleria. Mutta on alun tahmeuteen varmasti syynä sekin,
että tapahtumat käynnistyvät toden teolla vasta pitkällisten pohjustusten
jälkeen. Kaunisto ei riko tarinan kronologiaa jonkinlaista löyhää esipuhetta
lukuun ottamatta, joten keskusteluiksi naamioidut selitykset on vain pakko
lukea ennen kuin päästään kunnon toimintaan.
Ylipäätään koko Corpusta
tuntuu vaivaavan jonkinlainen vaimea pidättely, säästely. Kirja kuitenkin päättyy kihelmöivän
jännittävään koukkuun, joten odotukset kolmatta osaa varten on viritetty
korkealle.
”Vapaus, veljeys, tasa-arvo tai kuolema.”
Milja Kaunisto:
Corpus – Kuolema ja kurtisaani
Gummerus 2017. 584 s.
Gummerus 2017. 584 s.
Arvostelukappale.
Upeat kannet Jenni Koposen käsialaa.
Tykkäsin tosi paljon Luxuksesta ja myös tästä jatko-osasta, mutta se sivumäärä on minulle jo liikaa, eli pudotin viidestä tähdestä neljään sen vuoksi. Loppukoukku on todella hyvä.
VastaaPoistaKyllä tässä olisi ollut tiivistämisen varaa minustakin. En oikein tuohon juttuuni saanut puristettua, mutta olihan tämä myös aika pelottava vertautuessaan omaan aikaamme. Kun kaikki vanha halutaan painaa lokaan, ei jälki ole kaunista.
PoistaMinulla on vieläkin kirja lukematta. Ja uskon että alun pitkänlainen, laahaava ja ei niin vetävä ote on esteenä. Eka osa oli alusta asti mukaansa ottava, tähän en saanut samaa fiilistä.Yrtin hyppiä alun ohi, ei sekään auttanut. Sain vaimean tunnelman kirjasta. Jokin puuttuu..odotan lukuintoa edelleen.
VastaaPoistaNo voi ei. Toisaalta on kiva (!) saada vahvistusta omalle alun tahmeustuntumalle, mutta toisaalta olisi ollut hyvä. että se olisikin johtunut vain minusta ja lukuhetkestä. Mutta kunhan kuningas saadaan päättömäksi, tarina käynnistyy.
Poista