Muistini ja pettämättömien muistiinpanojeni mukaan olen
lukenut koko joukon Reijo Mäen
kirjoja vuosina 1994 ja 1995. Törmäsin hänen teoksiinsa pienessä
lähikirjastossamme, ja tyypilliseen tapaani luin nopeaan tahtiin kaikki sieltä
löytämäni kirjat. Ilmestymisjärjestyksestä tai sarjoista en niin piitannut,
vaan luin kirjat sitä mukaa kuin niitä käsiini sain.
Muistiinpanoistani käy ilmi, että Tukholmaan sijoittuvat Sakari Roivas -kirjat Liian kaunis tyttö (Otava, 1993) ja Kruunun vasikka (Otava, 1994) olen
lukenut melko tuoreeltaan juuri edellä mainittuna ajanjaksona. Sen kummempaa
muistijälkeä kirjat eivät ole jättäneet, mutta luettu ne yhtäkaikki aikanaan
on. 1990-luvun alussa Mäki kirjoitti siis muutakin kuin Vares-sarjaansa, joka on alkanut jo vuonna 1986 Moukanpeli-nimisellä kirjalla. Viime
vuosina olen useasti uuden Vareksen
äärellä ajatellut, kuinka virkistävää olisi, jos Mäki kirjoittaisi vaihteeksi
jotain aivan muuta.
Nähtävästi pitäisi ajatella tarkemmin, mitä toivoo, koska se
saattaa toteutua. Vuoden 2015 kevättalvella ilmestyi kummallinen pienoisteos Siivellä
eläjä, jossa novellikirjailija Luusalmi toimii minäkertojana ja koettaa
väsätä parisuhdeopasta. Kirjaa myytiin oletettavasti kanteen painetun Reijo
Mäen nimen perusteella huikeat 14 000 kappaletta ilmestymisvuonnaan.
Lukema on sellainen, että suuri enemmistö suomalaisista kirjailijoista näkee
siitä vain toiveunta koko uransa ajan. Slussenin
myynti vuonna 2016 oli 15 200
kappaletta.
Tapaus siis osoittaa, että mitä tahansa Reijo Mäki
julkaiseekin, se myy kuin häkä. On hienoa, että kirjat myyvät, mutta on
äärimmäisen turhauttavaa, että ihan vääriä kirjoja ostetaan! Tätä mieltä olen,
anteeksi nyt vain.
Kuvio on niin hieno, että on itsestään selvää, että se
toistetaan: julkaistaan taas heti joulun jälkeen jotain Reijo Mäki
-kirjallisuutta ja tehdään tiliä. Tällä kertaa on elvytetty vanha ja
kohtuulliseksi osoittautunut Sakari
Roivas -sarja 90-luvun puolivälistä. Tukholmassa työskentelevästä
suomalaistaustaisesta rikosylikonstaapelista pyyhkäistään vähän pölyä pinnasta
ja sutaistaan pikkuisen sarjamurhaajajuonta sinne suuntaan, niin homma on
paketissa.
Slussen-teoksen
esipuheessa Mäki kertoo, että jo aikoinaan oli olemassa luonnos kolmannestakin Sakari Roivas -kirjasta, mutta se ei
koskaan valmistunut. Kyseiset vuodet näyttävät jälkikäteen kiireisiltä
kirjailijan elämässä, sillä vuonna 1994 ilmestyi Kruunun vasikan lisäksi romaani Rahan
kääntöpiiri (Otava) ja seuraavana vuonna Vares-sarjan kahdeksas osa Enkelit
kanssasi. Seuraava eli yhdeksäs osa Pimeyden
tango (Otava 1997) olikin sitten lopulta läpimurto.
Slussen on siis Sakari Roivas -trilogian päätösosa.
Tapahtumat sijoittuvat vuoden 1995 kesäiseen Tukholmaan. Kaupungissa riehuu
sarjamurhaaja, joka tuntuu valitsevan uhrinsa sattumanvaraisesti. Tapettavaksi
valikoituu vaaleatukkaisia naisia, joilla on kauniit hymykuopat. Ikähaarukka on
laaja, parikymppisistä nelikymppisiin. Murhia on valmisteltu huolella, eikä
poliisilla tunnu olevan oikein mitään, mihin tarttua. Tukholma on kauhuissaan
ja media vaatii poliisilta toimia.
Kun yksi uhreista on suomalainen kesätyöntekijä, Tukholman
poliisin väkivaltaryhmä ottaa Sakari Roivaksen vahvistuksekseen. Roivas on
AA-kerholainen, jonka avoliitto on päättynyt eroon. Välit ex-avopuolisoon ovat
nihkeähköt mutta sitäkin lämpimämmät naisen teini-ikäisen tyttären kanssa.
Roivas tuntee puhtaasti isällisiä tunteita entistä avotytärtään kohtaan. Tyttö
on sattumoisin kaunis, hymykuoppaposkinen vaaleaverikkö…
Summamutikassa uhrinsa valitseva sarjamurhaaja kesäisessä
Tukholmassa on oikeasti hyvä dekkarin perusjuoni, mutta Mäki ei ole nähnyt
tarpeelliseksi mitenkään syventää jännitystä. Lukija arvaa murhaajan taustan jo
parikymmentä sivua luettuaan, ja jännitettäväksi jää pitkäksi aikaa se, kuinka
kauan poliisilta menee päästä samaan ilmeiseen lopputulokseen. Kauan.
Onneksi sentään viimeinen uhri herättää Roivaksessa
jonkinlaista eloa. Uhri tuntuu kiusallisesti poikkeavan edellisistä, eikä
murhatapakaan ole täsmällisesti sama. Roivas penkoo sitkeästi tapausta, vaikka
ruotsalaispoliisit pitävät juttua jo kokonaan ratkaistuna. Ratkaisevan palasen
Roivas saa pakinjohtajatuttavaltaan, mutta vuonna 1995 siihen kuluu järkyttävän
pitkä aika.
Slussen vaikuttaa
valitettavan välinpitämättömästi kokoon kyhäistyltä välityöltä. Poliisitiimissä
ovat koossa kliseiset tyypit, kuten rasistisia ja seksistisiä vitsejä laukova
törkyturpa ja keskimääräistä poliisia huomattavasti älykkäämpi ja taitavampi
naispoliisi, jota ei kuitenkaan pidetä juuri arvossa. Roivas solahtaa sakkiin
vaivatta jurona suomalaisena. Suomalaisuudesta on vain vähän etua tapauksen
tutkinnassa.
Reijo Mäki: Slussen
Otava 2016. 269 s.
Vuoden johtolankaa 2017 -ehdokas.
Otava 2016. 269 s.
Vuoden johtolankaa 2017 -ehdokas.
Ruumiin kulttuurin (1/2016) Kirjakäräjillä Riitta Lindeman
päätyy aivan päinvastaiseen arvioon kuin minä:
”Reijo Mäen kirjoitustyyli on hauskaa ja sujuvaa. Nimet on valittu makeasti kieli poskessa, --- Salaovela teksti on parasta Mäkeä. --- Oli ilo ahmia jännittävä tarina, jossa syyllinen ei todellakaan ole ennalta arvattavissa.”
”Reijo Mäen kirjoitustyyli on hauskaa ja sujuvaa. Nimet on valittu makeasti kieli poskessa, --- Salaovela teksti on parasta Mäkeä. --- Oli ilo ahmia jännittävä tarina, jossa syyllinen ei todellakaan ole ennalta arvattavissa.”
Turun Sanomien
Erkki Kanerva sen sijaan on enemmän samoilla linjoilla kanssani;
”Ongelma on monitahoisempi: kupletin juoni on kokonaisuudessaan epäuskottava, sarjamurhaajan motiivi alun murhiin jää selvittämättä ja loppuratkaisu ei vakuuta. ---
Kyllä tätäkin ostetaan, mutta myynti perustuu kirjailijan nimeen eikä esimerkiksi siihen, että Slussen olisi kelpo dekkari. Se nimittäin ei ole.”
”Ongelma on monitahoisempi: kupletin juoni on kokonaisuudessaan epäuskottava, sarjamurhaajan motiivi alun murhiin jää selvittämättä ja loppuratkaisu ei vakuuta. ---
Kyllä tätäkin ostetaan, mutta myynti perustuu kirjailijan nimeen eikä esimerkiksi siihen, että Slussen olisi kelpo dekkari. Se nimittäin ei ole.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti