”Kirjallisuutta,
elokuvia ja musiikkia harrastava Joonas Koskimaa (s. 1987) asuu Heinolassa avovaimon, kahden
lapsen ja mäyräkoiran kanssa. Ammatiltaan hän on tehdastyöntekijä, jota ei ole
vielä korvattu robotilla.” Näin esitellään esikoisdekkaristi kustantaja Myllylahden nettisivuilla ja
Sankaripoliisin kuolema -dekkarin
takakannessa.
Koskimaan dekkari aiheutti minussa hämmennystä ja harmittelua. Jälleen
kerran pintaan pulpahti kiukuttava ajatus, että keskeneräinen teos on laitettu
painoon. Ainakin kertaalleen uudelleen kirjoittaminen ja sen jälkeen
huolellinen oikolukukierros. Nämä olisivat olleet minun toiveeni ja
vaatimukseni, mikäli niitä kysyttäisiin. Kun teksti on kerran painettu, korjailu
on myöhäistä.
Kunnon oikeakielisyys- ja tyylinhiontatreenit pitäisi laittaa
pakollisiksi kaikille kirjan julkaisemista edes harkitseville kirjoittajille.
Loppuun asti viilatun kielen merkitystä ei kannata väheksyä, sillä tämäkin
kirja olisi todennäköisesti jäänyt minulta kesken ensimmäisen kolmanneksen
aikana juuri huolimattoman kieliasun takia, jollei teos olisi ollut mukana
Johtolanka-kisassa.
Mikä sitten on kielessä vikana? Kirjoittaja viljelee surutta
kaksoispassiivia, yhdyssanojen oikeinkirjoituksessa on horjuntaa, samoin
alkukirjaimissa, sanaa ’reilu’ pudotellaan alati kummallisesti ja niin
edelleen. Repliikeissä on jäänyt välimerkein ilmaisematta puhujan epäröinti, ja
sanat loppuvat omituisesti kesken tai ne seuraavat toisiaan epäselvyyttä aiheuttaen.
Osa puutteista menee siis taiton piikkiin, osa oikoluvun.
Hankalampi ongelma on ylipäätään dialogin ja paikoin kerronnan
kömpelyys. Monen aloittelevan kirjoittajan tavoin Koskimaa selostaa
uskollisesti henkilöidensä aamupalat ja muut arkitoimet yksityiskohtia
säästelemättä. Vielä se ei onnistu kovin luontevasti, ainakaan kokonaan.
Harjoittelu ja se kuuluisa hionta auttanevat tässä ajan mittaan. Kielen
täsmällisyyteen kannattaa muutenkin panostaa. Kun henkilö ’kertoo valehdellen’
jonkin asian, hän valehtelee.
Huomioni siis kiinnittyi ennemminkin kieleen kuin itse tarinaan, mikä
sekin kertoo jo jotain. Armottominkin kielipoliisi tempautuu toisinaan niin
vahvasti vetävän tarinan imuun, etteivät edes lauseenvastikevirheet saa
rikottua tunnelmaa. Niin ei valitettavasti Sankaripoliisin
kuoleman parissa käynyt, vaikka aineksia teoksessa kunnon dekkariin toki
onkin.
Alkuun lähdetään prologilla, jossa Kari ’Kapu’ Karhula istuu kotonaan
syömässä unilääkkeitä ja juomassa viskiä. Huoneen nurkasta toimenpidettä
tarkkailee uhkaava hahmo pellenaamari kasvoillaan.
Kun Kapun kalmo sitten löytyy, se herättää kuhinaa Helsingin poliisissa.
Kapu Karhula oli jo eläköitynyt ylikomisario, jonka ura oli aikanaan
menestystarina. Karhula ratkaisi useita merkittäviä rikoksia ja sai
sankaripoliisin maineen. Lukijalle näistä uroteoista kerrotaan palasia lukujen
alkuun sijoitetuilla lehtileikkeillä. Uutiset ovat fiktiota, mutta ne
mukailevat osittain oikeita rikoshistorian tapauksia.
Kapu kuolema näyttää itsemurhalta, mutta nuori konstaapeli Aleksi Miettinen on eri mieltä. Miksi tiettävästi jo vuosia kuivilla ollut ylikomisario olisi ladannut kaappinsa täyteen viinaksia? Asia alkaa vaivata Aleksia, ja hän alkaa penkoa Kari Karhulan menneisyyttä löytääkseen jonkun, joka halusi sankaripoliisin kuolevan.
Kapu kuolema näyttää itsemurhalta, mutta nuori konstaapeli Aleksi Miettinen on eri mieltä. Miksi tiettävästi jo vuosia kuivilla ollut ylikomisario olisi ladannut kaappinsa täyteen viinaksia? Asia alkaa vaivata Aleksia, ja hän alkaa penkoa Kari Karhulan menneisyyttä löytääkseen jonkun, joka halusi sankaripoliisin kuolevan.
Aleksilla riittää ongelmia omastakin takaa. Vaimo on ottanut pariskunnan
yhteisen lapsen ja lähtenyt. Illat Aleksi istuu kotonaan ja tissuttelee olutta.
Kuntokin on päässyt romahtamaan, ja kaapista alkaa kuulua Captain Morganin
kuiskintaa yhä useammin. Töissä ei pyyhi hyvin. Esimiehet kisailevat kunniasta
keskenään, ja Aleksia tuntuvat vierastavan kaikki muutkin poliisit, vaikka syy
ei oikein lukijalle avaudu. Kolmikymppinen Aleksi on kaiken lisäksi kummallinen
digiänkyrä, jolle sähköpostin lukeminenkin tuntuu olevan melkoisen vaikeaa.
Aleksi alkaa siis penkoa sankaripoliisin (termiä viljellään kirjassa
puuduttavan tiheään) uraa ja yksityiselämää. Hämmästyksekseen Aleksi huomaa
pian, että Karhulan elämässä on ollut koko joukko salaisuuksia. Osa niistä on
tainnut olla suoranaisia rikoksiakin. Sankaripoliisin maine onkin siis ollut
vain lumetta? Mutta ketkä kaikki ovat tienneet Karhulan väärinkäytöksistä?
Ketkä ovat mukana salailussa? Kuka on Karhulan kuoleman takana?
Mitä enemmän Aleksi asioita penkoo, sen rumempia yksityiskohtia pulpahtelee
pintaan. Valitettavasti Koskimaa on päättänyt räväyttää kaikki sairaat
yksityiskohdat myös lukijan silmille niin, että teoksen loppuvaiheissa voi jo
hyvin puhua iljettävyyksillä mässäilystä.
Lopussa vyyhti selvittyy hieman liiankin helposti, kun syyllinen
suorastaan läväyttää todisteet Aleksin syliin. Kaikki Aleksin uumoilemat kuprut
saavat siististi selityksensä. Kuinka uskottavaa kaikki on, jäänee jokaisen
lukijan itsensä arvioitavaksi. Aarnio-oikeudenkäynnin tuoksinassa on lopulta
helppo niellä tämäkin tarina. Valitettavasti.
Joonas Koskimaa: Sankaripoliisin kuolema
Myllylahti. 261 s.
Joonas Koskimaa: Sankaripoliisin kuolema
Myllylahti. 261 s.
Vuoden Johtolanka 2017 -ehdokas.
Suomi lukee -sivuston Krista luki Sankaripoliisin kuoleman jo viime kesän dekkariviikolla ja piti paljon minua enemmän lukemastaan. Kirjavinkkien Tuijan kanssa näkemyksemme sekä kohtaavat että erkanevat.
#dekkariviikko kirjablogeissa
#dekkariviikko kirjablogeissa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti